§ 20-spørgsmål S 537 Om at nedbringe antallet af trafikulykker og støj.

Til: Transportminister Thomas Danielsen (V)
Dato: 17-01-2025
Samling: 2024-25
Status: Anmeldt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 17-01-2025
Spørgsmålets ordlyd:
Med viden om de konsekvenser, som artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« i Berlingske Tidende den 17. januar 2025 peger på, herunder at man ifølge borgmestre og rådmænd på mange strækninger i Københavns Kommune og Odense Kommune bliver nødt til at ophæve den hastighedsgrænse på 40 km/t, som man netop har fået indført, og at planlagte tiltag i kommunen bliver umuliggjort, er det så stadig ministerens opfattelse, at lovforslaget er hensigtsmæssigt for at sikre kommunernes mulighed for at nedbringe antallet af trafikulykker og støj?
Skriftlig begrundelse:
Der henvises til artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« fra Berlingske Tidende den 17. januar 2025. Der henvises endvidere til forslag til lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private fællesveje m.v.), som er sendt i høring.

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 17-01-2025
Modtaget: 17-01-2025
Omdelt: 17-01-2025

Med viden om de konsekvenser, som artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« i Berlingske Tidende den 17. januar 2025 peger på, herunder at man ifølge borgmestre og rådmænd på mange strækninger i Københavns Kommune og Odense Kommune bliver nødt til at ophæve den hastighedsgrænse på 40 km/t, som man netop har fået indført, og at planlagte tiltag i kommunen bliver umuliggjort, er det så stadig ministerens opfattelse, at lovforslaget er hensigtsmæssigt for at sikre kommunernes mulighed for at nedbringe antallet af trafikulykker og støj?

Med viden om de konsekvenser, som artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« i Berlingske Tidende den 17. januar 2025 peger på, herunder at man ifølge borgmestre og rådmænd på mange strækninger i Københavns Kommune og Odense Kommune bliver nødt til at ophæve den hastighedsgrænse på 40 km/t, som man netop har fået indført, og at planlagte tiltag i kommunen bliver umuliggjort, er det så stadig ministerens opfattelse, at lovforslaget er hensigtsmæssigt for at sikre kommunernes mulighed for at nedbringe antallet af trafikulykker og støj? (pdf-version)
Html-version