Transportudvalget 2024-25
S 537
Offentligt
2968123_0001.png
Transportministeriets Logo
Transportministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
22. januar 2025
2025-448
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Folketingsmedlem Leila Stockmarr (EL) har den 17. januar 2025
stillet mig følgende spørgsmål, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 537:
Med viden om de konsekvenser, som artiklen »Ny lov kan tvinge
København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe
fejlskud«« i Berlingske Tidende den 17. januar 2025 peger på, her-
under at man ifølge borgmestre og rådmænd på mange stræknin-
ger i Københavns Kommune og Odense Kommune bliver nødt til at
ophæve den hastighedsgrænse på 40 km/t, som man netop har fået
indført, og at planlagte tiltag i kommunen bliver umuliggjort, er
det så stadig ministerens opfattelse, at lovforslaget er hensigts-
mæssigt for at sikre kommunernes mulighed for at nedbringe an-
tallet af trafikulykker og støj?
Svar:
I lovforslaget foreslås det, at vejmyndighederne fremadrettet skal
have enekompetence til at træffe beslutning om færdselsmæssige
bestemmelser om vejes udnyttelse eller indretning og fastsættelse
af lokale hastighedsgrænser, dvs. uden som hidtil at behøve sam-
tykke fra politiet.
Jeg finder det vigtigt, at der sikres en balance mellem færdselssik-
kerhed, mobilitet og fremkommelighed, når der træffes beslutnin-
ger om vejenes indretning og udnyttelse og ved fastsættelse af lo-
kale hastighedsgrænser.
Med lovforslaget lægges der op til
en objektiv og
administrativt en-
kel model, så reglerne kan håndteres med mindre bureaukrati.
Det vil med lovforslagets regler kun være de dele af vejnettet, der
har væsentlig betydning for den generelle trafikafvikling, hvor der
vil være begrænsninger i vejmyndighedens dispositionsmulighe-
der. Vejmyndighederne får således med lovforslaget ret til selv at
bestemme på en meget stor del af vejnettet.
S 537 - 2024-25 - Endeligt svar på S 537: Med viden om de konsekvenser, som artiklen »Ny lov kan tvinge København til at øge hastigheden på 38 strækninger: »Et kæmpe fejlskud«« i Berlingske Tidende den 17. januar 2025 peger på, herunder at man ifølge borgmestre og rådmænd på mange strækninger i Københavns Kommune og Odense Kommune bliver nødt til at ophæve den hastighedsgrænse på 40 km/t, som man netop har fået indført, og at planlagte tiltag i kommunen bliver umuliggjort, er det så stadig ministerens opfattelse, at lovforslaget er hensigtsmæssigt for at sikre kommunernes mulighed for at nedbringe antallet af trafikulykker og støj?
2968123_0002.png
Side 2/2
Forslaget er for øjeblikket i offentlig høring for at få input fra
blandt andet kommunerne, og jeg ser frem til at læse høringssva-
rene.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen