Skriftlig fremsættelse (7. november
2024)
Miljøministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Ændring af
regler om udvidet producentansvar for emballage og
engangsplastprodukter m.v. samt supplerende bestemmelser til
batteriforordningen)
(Lovforslag nr. L 84)
Lovforslaget har til formål at
ændre gældende regler for udvidede
producentansvarsordninger for emballage og visse
engangsplastprodukter. Formålet er at fremme en
cirkulær økonomi ved at give producenter ansvar for
deres produkter, efter at de er blevet til affald. Når
producenter også har ansvar for affaldsfasen og afholder
omkostninger hertil, får de økonomisk incitament til
at reducere materialeforbrug og til at designe produkter og
emballage, der kan genbruges og genanvendes.
Lovforslaget indeholder derudover forslag
til ophævelse af eksisterende regler om udvidet
producentansvar for batterier og akkumulatorer, der erstattes af en
ny EU-forordning om batterier. Udover at ophæve eksisterende
regler om batterier og akkumulatorer skal lovforslaget
tilvejebringe de hjemler, der er nødvendige for at
implementere og supplere dele af den nye batteriforordning.
De udvidede producentansvarsordninger for
emballage og engangsplast er obligatoriske efter krav i
emballagedirektivet og engangsplastdirektivet og skal desuden
udmøntes i overensstemmelse med minimumskrav til udvidede
producentansvarsordninger i affaldsdirektivet.
Med lovforslaget ændres
nuværende bestemmelser fra 2020 om udvidet producentansvar
for emballage, der gør det muligt at indføre et
udvidet producentansvar for emballage inden for rammerne af
politisk aftale om udvidet producentansvar for emballage og
engangsplastprodukter, der blev indgået i august 2022.
Lovforslaget bemyndiger ministeren til at fastsætte
nærmere regler i bekendtgørelser.
De foreslåede bestemmelser om
producentansvar for emballage vil medføre en markant
ændring af affaldssektoren, herunder kommunernes rolle. I dag
har kommunerne ansvar for affaldshåndtering af borgernes
affald, herunder emballageaffald. Med lovforslaget foreslås,
at kommuner fortsat skal indsamle emballageaffald hos borgerne
sammen med øvrigt affald, men at kommunerne herefter skal
overdrage visse affaldsfraktioner, der indeholder emballageaffald,
til producenter af emballage. Herefter skal producenterne varetage
behandling af affaldet og sikre en høj reel genanvendelse.
Det foreslås, at producenter af emballage forpligtes til at
melde sig ind i en kollektiv ordning, der varetager ansvar på
vegne af producenter.
Med lovforslaget pålægges
producenter af emballage desuden at finansiere indsamling,
transport og behandling af emballageaffald fra både borgere
og virksomheder. Ligeledes muliggøres, på linje med
minimumskrav i affaldsdirektivet, at ministeren kan fastsætte
regler om, at producenterne skal betale for statens og kommuners
varetagelse af oplysningspligter overfor for borgere og
virksomheder samt nødvendig administration, herunder tilsyn
med free-riders (producenter, der ikke opfylder sine
producentansvarsforpligtelser).
Det påtænkes at indføre
en indfasningsperiode på ni måneder til den praktiske
omstilling af hensyn til erhverv, kommuner og den
producentregisteransvarlige organisation (Dansk Producentansvar).
Dermed vil reglerne først få virkning ni måneder
efter direktivfristen, som er 31. december 2024.
Med lovforslaget foreslås desuden
præciseringer af de bestemmelser om udvidet producentansvar
for fiskeredskaber af plast, der allerede er udmøntet i
bekendtgørelse, samt præciseringer af bestemmelser om
oprydningsansvar for visse engangsplastprodukter, der ofte
henkastes i naturen og byerne og ligeledes allerede er
udmøntet i bekendtgørelse. Dette således at
miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om,
at producenter af otte engangsplastprodukter skal betale for
statens og kommunernes oprydning af produkterne via
oprydningsgebyrer.
Samtidigt foreslås
præciseringer af bestemmelser om udvidet producentansvar for
drikkevarebeholdere og drikkebægre, der ikke er emballage, således at det mere
klart fremgår, at disse produkter skal følge regler
for det udvidede producentansvar for emballage.
I forhold til udvidet producentansvar for
batterier og akkumulatorer, ophæves de nuværende
regler, der erstattes af en ny EU-forordning om batterier, som vil
være direkte gældende i dansk ret. Da forordningen
på visse områder overlader rum for medlemsstaten til at
fastsætte nationale bestemmelser, foreslås desuden
supplerende bestemmelser til forordningen.
Med lovforslaget foreslås at
ophæve den nuværende ordning, der pålægger
kommunerne at indsamle bærbare batterier, da producenterne
ifølge forordningen selv skal organisere indsamlingen og
vælge, hvilke af de i forordningen benævnte
indsamlingsaktører, som producenterne vil samarbejde med om
indsamlingen. Herunder kan producenterne vælge at samarbejde
med kommunerne.
Lovforslaget indeholder også forslag
til bemyndigelser til miljøministeren til at fastsætte
regler om, at producenter af batterier har pligt til at melde sig
ind i en producentansvarsorganisation (kollektiv ordning), samt om
særlige krav til indsamlingssteders samarbejde med
producenterne eller deres producentansvarsorganisationer
(kollektive ordninger) og til den garanti (sikkerhedsstillelse),
som producenten eller dennes kollektive ordning skal stille efter
batteriforordningen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.