Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 11. december 2024
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DD og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at med dette lovforslag sætter vi
gang i at dreje på nogle af de helt store tandhjul med det
formål at nedbringe forureningen fra vores emballageforbrug.
Hver dansker har et årligt forbrug på 188 kg emballage,
men alt for meget af den emballage bruges kun én gang og
bliver enten ikke genanvendt eller bliver genanvendt i en lav
kvalitet.
Med et udvidet producentansvar får
erhvervslivet ansvaret for at sikre, at deres emballage kan
genanvendes, og at den bliver genanvendt, og ikke mindst, at den
kan genbruges.
Danmark er et af de lande i verden, som har
det højeste ressourceforbrug. Kun 4 pct. af Danmarks
økonomi er cirkulær, hvilket er væsentlig
dårligere end det globale gennemsnit og flere af de andre
europæiske lande. Det uholdbart høje forbrug af
ressourcer kommer med store konsekvenser for vores miljø,
natur og klima, og så udgør vores høje
afhængighed af ressourcerne en risiko for vores
forsyningssikkerhed og konkurrenceevne.
Med producentansvaret er det politiske
budskab klart: Det er producenterne og erhvervslivet, der har
ansvaret for at designe deres emballage på en måde,
hvor vi får mindst muligt emballageaffald, og at det kan
genanvendes på en måde, som er økonomisk
fornuftig.
Med lovforslaget ligger der et kæmpe
erhvervspotentiale i at opbygge en genanvendelsessektor med
genanvendelsesanlæg, som kan genanvende emballageaffaldet til
råvarer, som virksomhederne kan bruge igen i deres
produktion. Men der ligger også i lovforslaget en intention
om, at virksomheder i højere grad skal tænke i nye
forretningsmodeller og i at gøre genbrug til en del af
forretningsmodellen.
På den måde bliver vi i mindre
grad afhængige af materialer uden for EU. Det er godt for
forsyningssikkerheden, det er godt for miljøet og naturen,
og det er godt for klimaet.
Skal vi lykkes, er det vigtigt at hele
erhvervslivet forpligter sig. Det må ikke være
sådan, at kun nogle virksomheder tager deres ansvar på
sig, mens alle andre fortsætter som før og efterlader
regningen.
SF mener derfor, at der med lovforslaget
følger en forpligtelse til at hjælpe de kollektive
ordninger og sikre, at alle omfattede virksomheder bliver tilmeldt,
sådan at vi får det skub for forandring ude i
erhvervslivet, som vi burde have.
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlemmer af udvalget er
bekymrede for, hvorvidt den foreslåede
producentansvarsordning kan udvikle sig til et bureaukratisk
monster, som kommer til at blive meget dyrere, end det bliver
vurderet til af ministeriet. Der er flere elementer i lovforslaget,
som Liberal Alliance er bekymrede for. For det første, har
man har valgt at omfatte drikkevarebeholdere på op til 3 l.
Liberal Alliance stiller sig undrende over for, hvorvidt der er et
reelt problem med drikkevarebeholdere på mere end 0,6 l,
f.eks. mælkekartoner, som bliver smidt i naturen. I Sverige
har man f.eks. valgt kun at omfatte drikkevarekartoner på
mindre end 0,6 l, altså såkaldte to-go-beholdere.
Liberal Alliance mener, at det vil være gavnligt at overveje,
om en lignende grænse kunne laves i Danmark.
Derudover er Liberal Alliance bekymrede
for, at man har valgt at afskære producenterne fra at kunne
klage over kommunernes fastlæggelse af
fordelingsnøglen mellem emballage og ikkeemballage i forhold
til producenternes betaling for emballager på
genbrugspladserne. Det mener Liberal Alliance udgør et
retssikkerhedsmæssigt problem for producenterne, da kommunen
har et økonomisk incitament til at indrette
fordelingsnøglen på en bestemt måde. Det mener
Liberal Alliance bør være med i overvejelserne,
så vi sikrer en klageadgang til producenterne.
På grund af de bekymringer kan
Liberal Alliance ikke støtte op om lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkeparti er med i »Aftale om
Udvidet producentansvar for emballage og
engangsplastprodukter« af 30. august 2022, som
udmøntes i dette lovforslag. Det er en aftale, som Dansk
Folkeparti, som et ansvarligt parti, står ved. For Dansk
Folkeparti er det vigtigt, at måden, hvorpå vi
omgås klodens ressourcer, bærer præg af omtanke
og ansvarlighed. Men netop derfor er det med svære
bekymringer, at Dansk Folkeparti stemmer for dette omfattende og
komplekse lovforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) Nr. 7
affattes således:
»7. I § 9
p, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt., udgår
»og importører af emballerede produkter« og
»eller importør«, og »markedsført
som del af et emballeret produkt, og affald heraf«
ændres til: »markedsført,«.«
[Lovteknisk ændring]
2) Nr.
42 affattes således:
»42. I §
9 ø, stk. 1, nr. 2, ændres »§ 9 t,
stk. 1, § 9 u, stk. 1, § 9 v, stk. 1, § 9 w, stk. 1,
og § 9 x, stk. 2« til: »og § 9 t, stk.
1«, », af drikkevarebeholdere og drikkebægre af
engangsplast og af batterier og akkumulatorer« ændres
til: »og af drikkevarebeholdere og drikkebægre af
engangsplast«, og », drikkevarebeholdere og
drikkebægre af engangsplast, udtjente bærbare batterier
eller akkumulatorer eller udtjente bilbatterier eller -
akkumulatorer« ændres til: »eller
drikkevarebeholdere og drikkebægre af
engangsplast«.«
[Lovteknisk ændring]
3) Nr.
48 affattes således:
»48. I §
9 ø, stk. 1, nr. 7, indsættes før
»§ 9 t«: »og«, og »og § 9
x, stk. 5, 6 og 8« ændres til: »og i henhold til
artikel 75 i batteriforordningen«.«
[Lovteknisk ændring]
4) Nr.
49 affattes således:
»49. I §
9 å, stk. 1, ændres »§ 9 t, stk. 1,
§ 9 u, stk. 1, § 9 v, stk. 1, § 9 w, stk. 1, og
§ 9 x, stk. 2« til: »og § 9 t, stk. 1, og i
henhold til artikel 56, stk. 1, i
batteriforordningen«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»01. I §
2, stk. 1, udgår », jf. dog stk.
2«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
6) Nr. 2
affattes således:
»2. § 2, stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk.
2.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der tilføjes
et komma efter ordet markedsført i § 9 p, stk. 2, 2.
pkt., der med lovforslaget bliver stk. 3, 2. pkt. Den
foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter. Der
henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 7, i
lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.
Til nr. 2
Som følge af det foreslåede i
lovforslagets § 1, nr. 42, kommer der til at mangle et
»og« før henvisningen til § 9 t, stk. 1, i
lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 2. Det foreslås derfor
at nyaffatte den foreslåede ændring, således at
der tilføjes et »og« før henvisningen til
§ 9 t, stk. 1, i lovens § 9 ø, stk. 1, nr. 2. Den
foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter. Der
henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 42,
i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.
Til nr. 3
Som følge af det foreslåede i
lovforslagets § 1, nr. 48, kommer der til at mangle et
»og« før henvisningen til § 9 t, i lovens
§ 9 ø, stk. 1, nr. 7, der også foreslås
ændret med lovforslagets § 1, nr. 47. Det foreslås
derfor at nyaffatte den foreslåede ændring,
således at der tilføjes et »og« før
henvisningen til § 9 t, i lovens § 9 ø, stk. 1,
nr. 7. Den foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk
karakter.
Til nr. 4
Som følge af det foreslåede i
lovforslagets § 1, nr. 49, kommer der til at mangle et
»og« før henvisningen til § 9 t, stk. 1, i
lovens § 9 å, stk. 1. Det foreslås derfor at
nyaffatte den foreslåede ændring, således at der
tilføjes et »og« før henvisningen til
§ 9 t, stk. 1, i lovens § 9 å, stk. 1. Den
foreslåede nyaffattelse er alene af lovteknisk karakter. Der
henvises til de specielle bemærkninger til § 1, nr. 49,
i lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.
Til nr. 5
Det foreslås, at der foretages en
lovteknisk konsekvensrettelse i lov nr. 807 af 9. juni 2020 om
ændring af lov om miljøbeskyttelse (Implementering af
affaldsdirektivets minimumskrav til eksisterende udvidede
producentansvarsordninger, indførelse af udvidet
producentansvar for emballage og modernisering af indsamling og
behandling af elektronikaffald) som en konsekvens af lovforslagets
§ 2, nr. 2.
Det foreslås således, at der i
lovforslagets § 2 tilføjes et nyt nummer, som
ophæver henvisningen til § 2, stk. 2, i § 2, stk.
1, i lov nr. 807 af 9. juni 2020, som en konsekvens af den
foreslåede ophævelse i lovforslagets § 2, nr.
2.
Til nr. 6
Det foreslås, at der foretages en
lovteknisk konsekvensrettelse i lov nr. 807 af 9. juni 2020 om
ændring af lov om miljøbeskyttelse (Implementering af
affaldsdirektivets minimumskrav til eksisterende udvidede
producentansvarsordninger, indførelse af udvidet
producentansvar for emballage og modernisering af indsamling og
behandling af elektronikaffald) som en konsekvens af lovforslagets
§ 2, nr. 2.
Det foreslås derfor at nyaffatte
lovforslagets § 2, nr. 2, således, at der ud over den
foreslåede ophævelse af § 2, stk. 2, i lov nr. 807
af 9. juni 2020 tilføjes en rykningsklausul, hvorefter
§ 2, stk. 3, bliver § 2, stk. 2, i lov nr. 807 af 9. juni
2020. Der er alene tale om en lovteknisk konsekvensrettelse. Der
henvises til de specielle bemærkninger til § 2, nr. 2, i
lovforslaget som fremsat den 7. november 2024.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november
2024 og var til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Miljøministeren og embedsfolk fra
Miljøministeriet har den 20. november 2024 over for udvalget
afholdt en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 2. juli 2024 dette udkast til
udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 580, folketingsåret
2023-24. Den 7. november 2024 sendte miljøministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Lasse Haugaard
Pedersen (S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Thorkild
Holmboe-Hay (S) Ida Auken (S) Thomas Monberg (S) Kris Jensen
Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling Bonnesen (V) nfmd. Kim Valentin (V) Anni Matthiesen
(V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin
Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Pernille Vermund (LA) Carsten Bach (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Leila Stockmarr (EL) Katrine Robsøe (RV) Helene Brydensholt
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |