Skriftlig fremsættelse (23. oktober
2024)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Sophie Løhde):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og
sundhedsloven (Indførsel af forsikringspligt for
privatpraktiserende tandlæger, ophævelse af
oplysningspligt ved erstatningsudbetalinger i
patienterstatningssager og ændring af regler om samtykke til
ukomplicerede behandlinger ved den kommunale tandpleje)
(Lovforslag nr. L 59)
Som en del af økonomiforhandlingerne
for 2024 har regeringen sammen med regionerne og kommunerne
etableret et samarbejdsprogram med det formål at identificere
og reducere administrative byrder gennem regelforenklinger.
Parterne er blevet enige om at implementere flere af disse
forenklinger.
Dette lovforslag har til formål at
gennemføre nogle af de aftalte regelforenklinger og
består af tre dele. De to første dele fokuserer
på regelforenklinger inden for det regionale område,
mens den tredje del omhandler regelforenklinger på det
kommunale område.
Den første del af lovforslaget
vedrører tandlægers erstatningsudbetalinger, som er en
udgift, der i dag ligger i regionerne. Da tandlæger opererer
som privatpraktiserende aktører, er det regeringens
opfattelse, at patientskadeerstatninger på området ikke
skal finansieres fuldt ud af det offentlige.
Forslaget har derfor til formål at
forpligte privatpraktiserende tandlæger til at tegne
forsikring for krav om erstatning og godtgørelse for skader
sket under behandling i deres klinik på op til og med 1 mio.
kr. Forsikringen skal ligeledes dække behandlingen af
skadesagerne i Patienterstatningen. Regionerne finansierer den del
af erstatningerne, som ligger over 1 mio. kr. Besparelsen, som
følge af at regionerne ikke fremover skal afholde udgifter
til administration af sager under 1 mio. kr., indgår som en
del af samarbejdsprogrammet.
Anden del af lovforslaget drejer sig om
ophævelse af oplysningspligten ved erstatningsudbetalinger i
patienterstatningssager. Med forslaget ophæves
erstatningsansvarliges pligt til at orientere Styrelsen for
Patientsikkerhed, når der har været patienterstatninger
ud over det gennemsnitlige, til brug for styrelsens tilsyn.
Det er vurderingen, at ordningen ikke er egnet til at
påvise en aktuel fremtidig fare for patientsikkerheden, at ordningen ikke har givet anledning til
tilsynsmæssig opfølgning, og at udbyttet af ordningen derfor ikke
står mål med de ressourcer, der anvendes hos både
regionerne og Styrelsen for Patientsikkerhed i forbindelse
hermed.
Den tredje del af lovforslaget drejer sig
om forenkling af forældremyndighedsindehavers samtykke til
ukomplicerede behandlinger ved den kommunale tandpleje. Forslaget
indebærer, at rækkevidden af
forældremyndighedsindehaverens generelle, udtrykkelige
samtykke udvides til at omfatte flere ukomplicerede behandlinger
ved den kommunale tandpleje.
Desuden præciseres det, som hidtil
har været gældende, at der kan fastsættes regler
om varigheden af samtykket. Forslaget vil efter KL's vurdering
betyde, at børn, som kommer alene til undersøgelse
ved den kommunale skoletandpleje, i højere grad vil kunne
blive færdigbehandlet ved samme besøg.
Loven skal træde i kraft den 1.
januar 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.