Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 10. december 2024
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne bakker op om
ambitionerne bag lovforslaget og formålet om at forenkle og
fjerne bureaukrati og regler. Danmarksdemokraterne bemærker
samtidig, at ministeren tilkendegiver, at det er forventningen, at
den nye forsikringspligt for privatpraktiserende tandlæger
ikke fører til væsentlige prisstigninger for
patienterne. I forlængelse heraf noterer Danmarksdemokraterne
sig, at ministeriet arbejder med en ny model for voksentandplejen.
Danmarksdemokraterne ser frem til kommende politiske
drøftelser om, hvordan vi sikrer en voksentandpleje, der
understøtter tilgængeligheden af tandplejen i hele
landet og samtidig sikrer en god behandling for dem, der har et
behov. Set i det lys kan Danmarksdemokraterne bakke op om
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af indenrigs- og
sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2 ændres »anmeldt til
Patienterstatningen« til: »forårsaget«.
[Kun skader forårsaget efter
lovens ikrafttræden er omfattet af forsikringspligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget medfører, at kun skader
sket efter lovens ikrafttræden den 1. januar 2025 er omfattet
af de privatpraktiserende tandlægers erstatningspligt. Skader
forårsaget før den 1. januar 2025 vil ikke være
omfattet af erstatningspligten og dækkes af regionerne.
Formålet med forslaget er at sikre en
velfungerende forsikringsordning fra begyndelsen, hvor
forsikringspræmierne i rimeligt omfang afspejler den
økonomiske byrde, der følger med forsikringspligten.
Ved at indføre de foreslåede vilkår - udviklet i
tæt dialog med branchen - opnås der en mere
hensigtsmæssig løsning end først
foreslået. Denne løsning harmonerer bedre med de
almindelige betingelser for forsikringsdækning.
Ændringen er et resultat af dialog
med branchen, som har påpeget udfordringer ved
ekstraordinært at skulle dække skader forårsaget
før forsikringspligtens ikrafttræden af hensyn til
størrelsen på præmierne.
Forslaget medfører ændrede
økonomiske konsekvenser for regionerne, som fortsat vil
være ansvarlige for erstatninger for skader forårsaget
før forsikringspligtens ikrafttræden. Denne
erstatningspligt vil vare længere end først antaget,
men aftager gradvis over de kommende år.
Endelig er Indenrigs- og
Sundhedsministeriet blevet opmærksom på, at det kan
blive svært for forsikringsselskaberne at nå at tegne
alle privatpraktiserende tandlægers forsikringer til den 1.
januar 2025.
Da det ikke skal komme tandpatienterne til
last, bemærkes det i forhold til
ikrafttrædelsesbestemmelsen, at forsikringsaftaler
indgået senest den 1. april 2025 med forsikringsdækning
fra den 1. januar 2025 betragtes som i overensstemmelse med loven.
Formålet med denne periode er at sikre, at alle
privatpraktiserende tandlæger kan nå at tegne en
forsikring, der er gældende fra den 1. januar 2025.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. oktober
2024 og var til 1. behandling den 12. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 4. juli 2024 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 351,
folketingsåret 2023-24. Den 23. oktober 2024 sendte
indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse
Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise
Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise
Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Kirsten
Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Signe Munk (SF) Peder Hvelplund (EL) Stinus Lindgreen (RV) Helene
Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |