L 56 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven, integrationsloven og lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård.

(Ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og Dublinforordningen, afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret og ændring af nabokompensationsordningen).

Af: Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad Bek (S)
Udvalg: Udlændinge- og Integrationsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 03-12-2024

Afgivet: 03-12-2024

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 3. december 2024

20241_l56_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 3. december 2024

1. Ændringsforslag

Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.

Dansk Folkeparti og Alternativets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-4, herunder om deling af lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har stillet ændringsforslag nr. 5-7.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, DF, RV, ALT og SIU) vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et mindretal i udvalget (S, V og M) vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det udelte lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og integrationsministeren stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DD, LA og KF) indstiller de under A, B og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (EL, RV, ALT og SIU) indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det under C nævnte lovforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (SF) indstiller de under A og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.

Et femte mindretal i udvalget (DF) indstiller de under B og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne og Liberal Alliance

Danmarksdemokraternes og Liberal Alliances medlemmer af udvalget vil gerne kritisere praksissen med »bunkelovforslag«, der medfører, at Folketingets partier skal stemme samlet om tiltag, der har meget lidt med hinanden at gøre. Derfor støtter DD's og LA's medlemmer i udvalget, at dette lovforslag opdeles.

Ud over selve opdelingen vil partierne gerne knytte følgende bemærkninger til en del af lovforslaget.

Partierne mener, at det har været et kæmpe svigt over for borgerne i Bording og omegn, at regeringen ikke vil oprette et tredje udrejsecenter for udviste kriminelle udlændinge. I stedet valgte regeringen at kompensere naboerne til Kærshovedgård.

DD og LA vil gerne understrege, at det er helt rimeligt, at naboerne til Kærshovedgård kompenseres for den gene og utryghed, som de kriminelle udviste udlændinge skaber. Derfor støttede Danmarksdemokraterne kompensa-tionsordningen, der blev indført med L 59 (folketingsåret 2022-23, 2. samling), og derfor støtter partierne også at give kompensation til de beboere, der utilsigtet er blevet udelukket fra kompensation, som de ellers var berettiget til.

Men partierne bemærker, at der er naboer til Kærshovedgård, der ikke kan opnå kompensation for den gene, som udrejsecenteret medfører, uden at de skal opgive deres erhverv. Dette er ikke hensigtsmæssigt, og det vil DD og LA opfordre regeringen til at finde en løsning på.

Dansk Folkeparti

Dansk Folkepartis medlem af udvalget har nøje gennemgået lovforslaget, som omfatter ændringer af udlændingeloven, hjemrejseloven, integrationsloven og kompensationsordningen. Mens vi ser enkelte positive elementer, må vi desværre stemme imod lovforslaget som helhed, hvis regeringen fastholder, at forslaget ikke skal deles. DF vil kunne stemme for kompensationsordningen, men kan ikke acceptere udvidelsen af Schengensamarbejdet.

Kompensationsordningen

DF støtter klart kompensationsordningen, der skal sikre økonomisk erstatning til naboerne ved Udrejsecenter Kærs-hovedgård. Disse mennesker lever hver dag med utryghed som følge af regeringens manglende vilje til at håndtere de udvisningsdømte kriminelle effektivt.

Det er vigtigt at understrege, at en økonomisk kompensation aldrig kan erstatte den grundlæggende tryghed, som danskerne har ret til. Den eneste langsigtede løsning er at lukke Kærshovedgård som åbent center og sikre, at udvisningsdømte kriminelle frihedsberøves, indtil de kan sendes ud af landet.

Udvidelsen af Schengensamarbejdet

Dansk Folkeparti er stærkt imod den foreslåede udvidelse af Schengensamarbejdet, som indebærer, at Cypern, Bulgarien og Rumænien får fuld adgang til Schengeninformationssystemet (SIS) og dermed får en større rolle i kontrollen med de ydre grænser.

DF har alvorlige betænkeligheder ved, om disse lande har tilstrækkelig kontrol med deres egne grænser. Korruption og ineffektiv grænsekontrol i især Bulgarien og Rumænien udgør en sikkerhedstrussel for Danmark. En udvidelse af Schengen vil gøre det endnu lettere for kriminelle og illegale indvandrere at bevæge sig frit i Europa og dermed også i Danmark.

Dansk Folkeparti kan derfor ikke støtte denne del af lovforslaget, som vil svække Danmarks sikkerhed og suverænitet.

Nægtelse af opdeling af lovforslaget

Dansk Folkeparti har foreslået, at lovforslaget opdeles, så vi kan stemme for kompensationen til naboerne ved Kærs-hovedgård, men stemme nej til udvidelsen af Schengensamarbejdet. Regeringen har desværre ikke imødekommet dette.

Hvis forslaget kommer til afstemning i sin helhed, må DF derfor stemme imod lovforslaget som helhed, da vi ikke kan acceptere, at en nødvendig kompensationsordning bindes sammen med en uansvarlig Schengenudvidelse. Dette er endnu et eksempel på, hvordan regeringen prioriterer internationale hensyn højere end danskernes sikkerhed og tryghed.

Dansk Folkeparti vil fortsætte kampen for en stram udlændingepolitik, hvor danskerne altid sættes først.

Dansk Folkeparti anbefaler at stemme imod det udelte lovforslag.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af et mindretal (DF og ALT), tiltrådt af et mindretal (DD, SF, LA, KF, EL, RV og SIU):

1) Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og Dublinforordningen)« omfattende § 1, nr. 1-6, 14 og 19-21, § 5, stk. 1 og 2, og § 6.

B. »Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven og integrationsloven (Afskaffelse af opholdstilladelse som udsendelseshindret)« omfattende § 1, nr. 7-13 og 15-18, §§ 2 og 3, § 5, stk. 1 og 3-6, og § 6.

C. »Forslag til om ændring af lov om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård (Ændring af nabokompensationsordningen)« omfattende § 4 og § 5, stk. 1.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 6

2) Paragraffen affattes således:

Ȥ 6

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som henholdsvis de færøske og de grønlandske forhold tilsiger. Ændringerne kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 5

3) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 2«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

d

Ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag

Til § 5

4) I stk. 1 udgår », jf. dog stk. 2«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

e

Ændringsforslag til det udelte lovforslag

Til § 1

Af udlændinge- og integrationsministeren, tiltrådt af et mindretal (S, V og M):

5) I nr. 13 ændres »stk. 9, 1. pkt., to steder i § 53 a, stk. 1, nr. 7, og i § 53 a, stk. 1, nr. 8« til: »to steder i § 53 a, stk. 1, nr. 7,«.

[Teknisk ændring]

6) I nr. 18 ændres »2 eller« til: »eller 3«.

[Korrektion]

Til § 4

7) Nr. 1 affattes således:

»1. I § 1, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt., ændres »Udlændinge- og integrationsministeren« til: »Ministeren«.«

[Teknisk ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås, at lovforslaget deles op i tre lovforslag (A, B og C).

Det foreslås, at de forslag fra lovforslaget, der omhandler ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og Dublinforordningen, stilles til det under A nævnte lovforslag.

Det foreslås, at de forslag fra lovforslaget, der omhandler afskaffelsen af muligheden for at få opholdstilladelse som udsendelseshindret efter udlændingelovens § 9 c, stk. 2., stilles til det under B nævnte lovforslag.

Det foreslås, at det forslag fra lovforslaget, der omhandler justering af reglerne om kompensation til naboer omkring Udrejsecenter Kærshovedgård, stilles til det under C nævnte lovforslag.

Til nr. 2-4

Der er tale om konsekvensændringer som følge af ændringsforslag nr. 1.

Til nr. 5

Der er tale om en lovteknisk ændring, da bestemmelserne ved udarbejdelsen af lovforslaget ved en fejl blev medtaget i lovforslagets § 1, nr. 13.

Til nr. 6

Der er tale om en lovteknisk ændring, da der ved udarbejdelsen af lovforslaget ved en fejl blev foreslået, at »2 eller« udgår og ikke »eller 3«.

Til nr. 7

Der er tale om en teknisk ændring, idet der rent lovteknisk ikke kan ske ophævelse af punktummer på den måde, som fremgår af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 4, nr. 1.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober 2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integrationsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren sendte den 16. september 2024 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 148, folketingsåret 2023-24. Den 16. oktober 2024 og 22. oktober 2024 sendte udlændinge- og integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Deputationer

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 12 spørgsmål til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Thomas Skriver Jensen (S) Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S) Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S) fmd. Thomas Jensen (S) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg (DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mikkel Bjørn (DF) nfmd. Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Brydensholt (ALT)

Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6