Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 3. december 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
Dansk Folkeparti og Alternativets medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-4, herunder om
deling af lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 5-7.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, DF, RV, ALT og SIU) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (S, V og M) vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 om
deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det udelte
lovforslaget til vedtagelse med de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DD, LA og KF) indstiller de under A, B
og C nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL, RV, ALT og SIU) indstiller det
under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod
det under C nævnte lovforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) indstiller de under A og C
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (DF) indstiller de under B og C
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det
under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Liberal
Alliance
Danmarksdemokraternes og Liberal Alliances
medlemmer af udvalget vil gerne kritisere praksissen med
»bunkelovforslag«, der medfører, at Folketingets
partier skal stemme samlet om tiltag, der har meget lidt med
hinanden at gøre. Derfor støtter DD's og LA's
medlemmer i udvalget, at dette lovforslag opdeles.
Ud over selve opdelingen vil partierne
gerne knytte følgende bemærkninger til en del af
lovforslaget.
Partierne mener, at det har været et
kæmpe svigt over for borgerne i Bording og omegn, at
regeringen ikke vil oprette et tredje udrejsecenter for udviste
kriminelle udlændinge. I stedet valgte regeringen at
kompensere naboerne til Kærshovedgård.
DD og LA vil gerne understrege, at det er
helt rimeligt, at naboerne til Kærshovedgård
kompenseres for den gene og utryghed, som de kriminelle udviste
udlændinge skaber. Derfor støttede
Danmarksdemokraterne kompensa-tionsordningen, der blev
indført med L 59 (folketingsåret 2022-23, 2. samling),
og derfor støtter partierne også at give kompensation
til de beboere, der utilsigtet er blevet udelukket fra
kompensation, som de ellers var berettiget til.
Men partierne bemærker, at der er
naboer til Kærshovedgård, der ikke kan opnå
kompensation for den gene, som udrejsecenteret medfører,
uden at de skal opgive deres erhverv. Dette er ikke
hensigtsmæssigt, og det vil DD og LA opfordre regeringen til
at finde en løsning på.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
nøje gennemgået lovforslaget, som omfatter
ændringer af udlændingeloven, hjemrejseloven,
integrationsloven og kompensationsordningen. Mens vi ser enkelte
positive elementer, må vi desværre stemme imod
lovforslaget som helhed, hvis regeringen fastholder, at forslaget
ikke skal deles. DF vil kunne stemme for kompensationsordningen,
men kan ikke acceptere udvidelsen af Schengensamarbejdet.
Kompensationsordningen
DF støtter klart
kompensationsordningen, der skal sikre økonomisk erstatning
til naboerne ved Udrejsecenter Kærs-hovedgård. Disse
mennesker lever hver dag med utryghed som følge af
regeringens manglende vilje til at håndtere de
udvisningsdømte kriminelle effektivt.
Det er vigtigt at understrege, at en
økonomisk kompensation aldrig kan erstatte den
grundlæggende tryghed, som danskerne har ret til. Den eneste
langsigtede løsning er at lukke Kærshovedgård
som åbent center og sikre, at udvisningsdømte
kriminelle frihedsberøves, indtil de kan sendes ud af
landet.
Udvidelsen af
Schengensamarbejdet
Dansk Folkeparti er stærkt imod den
foreslåede udvidelse af Schengensamarbejdet, som
indebærer, at Cypern, Bulgarien og Rumænien får
fuld adgang til Schengeninformationssystemet (SIS) og dermed
får en større rolle i kontrollen med de ydre
grænser.
DF har alvorlige betænkeligheder ved,
om disse lande har tilstrækkelig kontrol med deres egne
grænser. Korruption og ineffektiv grænsekontrol i
især Bulgarien og Rumænien udgør en
sikkerhedstrussel for Danmark. En udvidelse af Schengen vil
gøre det endnu lettere for kriminelle og illegale
indvandrere at bevæge sig frit i Europa og dermed også
i Danmark.
Dansk Folkeparti kan derfor ikke
støtte denne del af lovforslaget, som vil svække
Danmarks sikkerhed og suverænitet.
Nægtelse af
opdeling af lovforslaget
Dansk Folkeparti har foreslået, at
lovforslaget opdeles, så vi kan stemme for kompensationen til
naboerne ved Kærs-hovedgård, men stemme nej til
udvidelsen af Schengensamarbejdet. Regeringen har desværre
ikke imødekommet dette.
Hvis forslaget kommer til afstemning i sin
helhed, må DF derfor stemme imod lovforslaget som helhed, da
vi ikke kan acceptere, at en nødvendig kompensationsordning
bindes sammen med en uansvarlig Schengenudvidelse. Dette er endnu
et eksempel på, hvordan regeringen prioriterer internationale
hensyn højere end danskernes sikkerhed og tryghed.
Dansk Folkeparti vil fortsætte kampen
for en stram udlændingepolitik, hvor danskerne altid
sættes først.
Dansk Folkeparti anbefaler at stemme imod
det udelte lovforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (DF
og ALT), tiltrådt af et mindretal
(DD, SF, LA, KF, EL, RV og SIU):
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af
regler som følge af EU-samarbejdet om Schengen og
Dublinforordningen)« omfattende § 1, nr. 1-6, 14 og
19-21, § 5, stk. 1 og 2, og § 6.
B. »Forslag
til lov om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven
og integrationsloven (Afskaffelse af opholdstilladelse som
udsendelseshindret)« omfattende § 1, nr. 7-13 og 15-18,
§§ 2 og 3, § 5, stk. 1 og 3-6, og § 6.
C. »Forslag
til om ændring af lov om kompensation til naboer omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård (Ændring af
nabokompensationsordningen)« omfattende § 4 og § 5,
stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 6
2)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Ændringerne kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 5
3) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte lovforslag
Til § 5
4) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
e
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et mindretal (S, V og M):
5) I
nr. 13 ændres »stk. 9, 1. pkt., to steder i § 53 a, stk. 1, nr. 7, og i § 53 a, stk. 1, nr. 8« til:
»to steder i § 53 a, stk. 1, nr.
7,«.
[Teknisk ændring]
6) I
nr. 18 ændres »2
eller« til: »eller 3«.
[Korrektion]
Til § 4
7) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
1, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2.
pkt., ændres »Udlændinge- og
integrationsministeren« til:
»Ministeren«.«
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at lovforslaget deles op i tre lovforslag (A, B og
C).
Det
foreslås, at de forslag fra lovforslaget, der omhandler
ændring af regler som følge af EU-samarbejdet om
Schengen og Dublinforordningen, stilles til det under A
nævnte lovforslag.
Det
foreslås, at de forslag fra lovforslaget, der omhandler
afskaffelsen af muligheden for at få opholdstilladelse som
udsendelseshindret efter udlændingelovens § 9 c, stk.
2., stilles til det under B nævnte lovforslag.
Det
foreslås, at det forslag fra lovforslaget, der omhandler
justering af reglerne om kompensation til naboer omkring
Udrejsecenter Kærshovedgård, stilles til det under C
nævnte lovforslag.
Til nr. 2-4
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring,
da bestemmelserne ved udarbejdelsen af lovforslaget ved en fejl
blev medtaget i lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring,
da der ved udarbejdelsen af lovforslaget ved en fejl blev
foreslået, at »2 eller« udgår og ikke
»eller 3«.
Til nr. 7
Der er tale om en teknisk ændring,
idet der rent lovteknisk ikke kan ske ophævelse af punktummer
på den måde, som fremgår af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 4, nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. oktober
2024 og var til 1. behandling den 24. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 16.
september 2024 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag
148, folketingsåret 2023-24. Den 16. oktober 2024 og 22.
oktober 2024 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
12 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Thomas Skriver Jensen (S)
Bjørn Brandenborg (S) Frederik Vad (S) Louise Mehnke (S)
Gunvor Wibroe (S) Malte Larsen (S) Anders Kronborg (S) fmd. Thomas Jensen (S) Hans Andersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD)
Mikkel Bjørn (DF) nfmd.
Karsten Hønge (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen
(SF) Søren Søndergaard (EL) Zenia Stampe (RV) Helene
Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |