L 53 Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love.

(Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 03-10-2024

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

20241_l53_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (3. oktober 2024)

Indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol)

(Lovforslag nr. L 53)

Den 14. november 2023 blev der indgået en politisk aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti og Alternativet om "En forebyggelsesplan målrettet børn og unge - tobak, nikotin og alkohol".

Lovforslaget har til formål at udmønte de sidste dele af aftalen, som forudsætter lovgivning. Med lovforslaget foretages der ændringer i lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v., lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om røgfri miljøer, lov om ændring af lov om forbud mod tobaksreklame m.v., lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og forskellige andre love, lov om markedsføring, lov om sikkerhed til søs, lov om arbejdsmiljø, offshoresikkerhedsloven og lov om luftfart.

Lovforslaget indeholder syv hovedelementer.

For det første indeholder lovforslaget et forbud mod indførsel, køb, udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning og besiddelse af tobakssurrogater, der har ulovlige kendetegnende aromaer eller et for højt nikotinindhold. Regler for aroma og nikotinindhold i tobakssurrogater foreslås parallelt indført med dette lovforslag. Initiativet afspejler forbuddet for elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin, som tidligere er indført. Det giver myndighederne mulighed for at gribe ind før de ulovlige produkter reelt bliver markedsført til forbrugere.

For det andet giver lovforslaget Sikkerhedsstyrelsen og Forbrugerombudsmanden flere beføjelser til at kunne føre en mere effektiv kontrol. Bl.a. får Sikkerhedsstyrelsen hjemmel til at kunne foretage udenretlig vedtagelse af konfiskation af ulovlige tobaks- og nikotinprodukter, samt hjemmel til at udstede administrative bødeforelæg.

For det tredje skærper lovforslaget reguleringen for salg af alkoholholdige drikkevarer. Det skal begrænse tilgængeligheden af produkterne. Således må alkoholholdige drikkevarer fremover ikke sælges til 16-17-årige, hvis alkoholvolumenprocenten er over 6. Ligeledes må alkoholholdige drikkevarer ikke sælges til personer under 18 år mellem kl. 22.00-08.00 i nattelivszoner.

For det fjerde tydeliggør lovforslaget, at salg af tobaks- og nikotinprodukter samt alkoholholdige drikkevarer til mindreårige er forbudt, uanset om det er salg fra detailhandlen eller ved salg mellem privatpersoner, hvor overdragelsen finder sted i umiddelbar forlængelse af købet i en butik.

For det femte regulerer lovforslaget tobaks- og nikotinprodukter med henblik på at gøre dem mindre attraktive. Det omfatter bl.a. et forbud mod kendetegnende aromaer i tobakssurrogater med undtagelse af tobak og mentol. Indenrigs- og sundhedsministeren får også hjemmel til at fastsætte regler om grænseværdier for det maksimale indhold af nikotin i tobakssurrogater. I lovforslaget indføres også krav om standardiseret emballage for tobakssurrogater og teknisk udstyr, der benyttes sammen med opvarmet tobak. Ligeledes får Sundhedsstyrelsen hjemmel til at fastsætte krav til udseendet på selve cigaretten og for rulletobak, herunder papir, filtre m.v. samt hjemmel til at fastsætte regler for udseendet på tobakssurrogater.

For det sjette skærper lovforslaget straffen for tobaks- og nikotinprodukter, der er ulovlige at markedsføre i Danmark, samt ulovlig markedsføring af tobak, nikotin og alkohol til mindreårige. Derudover udvides muligheden for at få frataget retten til at markedsføre tobaks- og nikotinprodukter, så det både kan være ved gentagen ulovlig markedsføring af tobak og nikotin til mindreårige og ved gentagen markedsføring af tobaks- og nikotinprodukter, som er ulovlige at markedsføre i Danmark.

For det syvende indfører lovforslaget flere røg- og dampfrie miljøer, herunder at brugen af elektroniske cigaretter samt opvarmede tobaksvarer omfattes af reglerne for rygning af cigaretter i lov om røgfri miljøer.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.