Betænkning afgivet af Kulturudvalget
den 4. december 2024
1. Ændringsforslag
Enhedslisten har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, LA, M og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret. Flertallet vil stemme imod det
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget bliver
forkastet ved 2. behandling, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Et tredje mindretal i udvalget (RV) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et fjerde mindretal i udvalget (Jeppe Søe (UFG))
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Det er vigtigt, at vi passer godt på
vores kulturarv og vores kulturhistorie. Man skal kende sine
rødder, når man skal bygge fremtiden.
Nyborg Slot-projektet er et supergodt
projekt. Allerede i dag er Nyborg Slot flot renoveret indvendigt og
klar til at opstille flotte historiske udstillinger og til at
formidle kulturhistorien og være en vigtig synlig del af
kulturarven. Det er bare en skam, at ingen i dag må komme ind
og se det. Det skal vi gøre noget ved, og det gør vi
med dette projekt, der nu vedtages med en anlægslov.
Projektet er detaljeret beskrevet, og
Venstre henviser hertil. Der er tydeligvis meget stor og bred
opbakning til projektet både i befolkningen, lokalt i Nyborg
og på Fyn, ligesom det er et stort set enigt byråd i
Nyborg, der bakker op. Der er få negative udmeldinger fra
enkelte borgere, som forsøger at gøre deres modstand
tydelig, men i antal er de tydeligvis få. Også i
Folketinget er der stor og bred opbakning til projektet og til at
få det besluttet og realiseret.
Kæmpestor tak til alle, som bakker op
om projektet. Det er Venstre oprigtigt glad for. Det styrker
projektet, at der nu er bred opbakning. Det projekt, der nu
vedtages, er præcis det projekt, som man lokalt har
indgået kompromis og aftale om. Det er vigtigt.
Venstre er helt med på, at der er
mange forskellige meninger om, hvordan projektet kunne se ud.
Sådan er det ofte, og det skal også være
sådan på kulturområdet, at der er mange
forskellige meninger. Det vigtige er, at det er det lokale projekt,
der nu vedtages. Efter flere års tovtrækkerier bliver
projektet nu gennemført. Det vil Venstre opfordre alle til
at bakke op om - også fordi det er et lokalt kompromis.
Det har stor betydning for Nyborg, for Fyn
og i sidste ende for hele Danmark som en vigtig del af
danmarkshistorien, som alle kan se og høre om i en moderne
fremstilling og formidling. Venstre tror, det bliver rigtig godt,
og både håber og tror, at rigtig mange vil
besøge slottet og se og høre om historien, når
projektet først er bygget færdigt.
Det har været drøftet og
debatteret, om projektet er reversibelt. Udvalget har på et
møde i Kulturministeriet hos kulturministeren fået en
teknisk gennemgang af projektet, og på dette møde blev
projektet detaljeret gennemgået, og det blev fastslået,
at projektet er reversibelt.
Projektet bliver gennemført som
såkaldt anlægslov, fordi det er bedst i situationen, og
der har været en udvidet høringsperiode, så alle
har haft lejlighed til at give høringssvar og
bemærkninger.
Projektet bliver således besluttet af
et stort flertal i Folketinget, og dermed er projektet stærkt
demokratisk funderet.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 7
Af Enhedslisten,
tiltrådt af et mindretal (DF, RV
og ALT):
1) Paragraffen affattes således:
Ȥ 7 Kulturministeren
fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse.«
[Udskudt ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at
ikrafttrædelsestidspunktet for loven fastsættes af
kulturministeren. Med bestemmelsen forudsættes det, at
ministeren tidligst sætter lovforslaget i kraft, når
der er udarbejdet en uvildig undersøgelse og vurdering af
anlægsprojektet på og omkring Nyborg Slot. Det kan
være udarbejdet af f.eks. sagkyndige med faglig indsigt
på kulturarvsområdet tilknyttet kulturarvsafdelingen i
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Undersøgelsens resultat skal have været forelagt
Folketinget, inden loven sættes i kraft.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2024 og var til 1. behandling den 7. november 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kulturudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kulturministeren sendte den 28. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. KUU alm. del - bilag 164, folketingsåret
2023-24. Den 3. oktober 2024 sendte kulturministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
27 spørgsmål til kulturministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret på nær
spørgsmål 23 og 25-27, som forventes besvaret
før 2. behandling.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til kulturministeren til mundtlig
besvarelse, som kulturministeren har besvaret i et åbent
samråd den 2. december 2024.
Anders Kronborg (S) Astrid Krag
(S) Bjarne Laustsen (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jesper
Petersen (S) Henrik Møller (S) Matilde Powers (S) Mogens
Jensen (S) Thomas Monberg (S) Jan E. Jørgensen (V) Hans
Christian Schmidt (V) fmd. Erling
Bonnesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Henrik Rejnholt
Andersen (M) Søren Espersen (DD) Peter Skaarup (DD) Katrine
Daugaard (LA) Birgitte Bergman (KF) Mai Mercado (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Morten Messerschmidt (DF) Jeppe Søe (UFG)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Claus Jørgensen
(SF) Søren Søndergaard (EL) Mai Villadsen (EL) Zenia
Stampe (RV) nfmd. Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |