Fremsat den 3. oktober 2024 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Midlertidig fratagelse af en
forælders rettigheder efter folkeskoleloven ved en elevs
ophold på krisecenter)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 989 af 27. august 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 54, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »eleven«: », jf. dog stk.
3«.
2. I
§ 54 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Opholder en elev sig i en boform efter § 109 i lov om social
service med den ene forælder, og godtgøres det, at
opholdet skyldes vold som defineret i § 109 i lov om social
service fra den anden forælder, kan kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor eleven senest var folkeregisteret, hvis det er
påkrævet af hensyn til elevens sikkerhed og trivsel
efter anmodning fra den forælder, som barnet opholder sig
hos, med henblik på skoleskift træffe en
afgørelse om bortfald af den anden forælders
rettigheder i henhold til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen kan
træffes for en periode på op til 6 måneder, eller
til der er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig
placering af forældremyndigheden efter
forældreansvarsloven. Oplysninger, der kan tjene til at
identificere barnets opholdssted, må ikke oplyses til den
forælder, hvis rettigheder begæres frataget efter 1.
pkt. under sagens behandling, herunder i forbindelse med den
endelige afgørelse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag udmønter en aftale mellem regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti
af 15. december 2023 om at ændre folkeskolelovens regler for
at sikre bedre adgang til skoleskift for elever, som opholder sig
på et krisecenter.
Børn, der vokser op i hjem med vold, har øget
risiko for at mistrives og for at klare sig dårligere i
skolen end deres jævnaldrende. Når børn flytter
med en voldsudsat forælder på krisecenter, er
stabilitet i dagligdagen helt afgørende. At kunne komme i
skole er en vigtig del af den stabilitet.
Folkeskoleforligskredsen har derfor indgået aftale om at
ændre folkeskolelovens regler, så en kommune får
mulighed for efter anmodning at fratage en
forældremyndighedsindehaver rettigheder efter § 54, stk.
1, 1. pkt. En afgørelse om at fratage en
forældremyndighedshavers rettigheder i henhold til § 54,
stk. 1, 1. pkt., vil betyde, at en forælder, som opholder sig
på et krisecenter sammen med et barn, efterfølgende
uden den anden forælders viden og samtykke kan flytte barnet
til en anden folkeskole.
Ændringen skal sikre, at børn, der er på et
krisecenter, kan komme i skole, når det af hensyn til barnets
sikkerhed vil være nødvendigt at skifte skole for at
beskytte barnets eller den medfølgende forældres
anonymitet under opholdet på krisecenteret, således at
den anden forælder ikke får kendskab til deres
opholdssted.
Det foreslås, at ændringen træder i kraft den
1. januar 2025.
2. Midlertidig
fratagelse af en forælders rettigheder ved elevs ophold
på krisecenter
2.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1.
pkt., at forældrenes rettigheder efter § 3 b, § 9,
stk. 3 og 4, og §§ 12-14, § 16 c, stk. 3, og
§§ 19 d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og
de i medfør af loven fastsatte regler tilkommer den eller de
personer, som har forældremyndigheden over eleven.
De i stk. 1, 1. pkt., citerede rettigheder vedrører
risikotest for ordblindhed (§ 3 b), afgørelse om
udnyttelse af retten til at blive udsendt i praktik på 8. og
9. klassetrin (§ 9, stk. 3), beslutning om en elevs deltagelse
i særlige undervisningsforløb (§ 9, stk. 4),
beslutning om, at en elev rykkes et klassetrin op eller undervises
på samme klassetrin i 2 år (§ 12, stk. 1),
henvisning til specialundervisning som ikke er af foreløbig
karakter (§ 12, stk. 2), forældres ønsker om
optagelse i en skole beliggende i en anden kommune end
bopælskommunen i forbindelse med specialundervisning (§
12, stk. 3), afgørelse om valg af fag og om fortsat
skolegang i 10. klasse (§ 12, stk. 4), regelmæssig
underretning af eleverne og forældrene om lærernes og
eventuelt skolens leders syn på elevernes udbytte af
skolegangen og resultatet af test (§ 13),
forældreinddragelse i forbindelse med afgørelse om
indstilling af eleven til frivillige prøver (§ 14),
samtykke til elevens deltagelse i fjernundervisning (§ 16 c,
stk. 3), afgørelse om valg af fag og om brobygning (§
19 d, stk. 8), samtykke til aftale om deltagelse i erhvervsrettede
10.-klasseforløb (§ 19 e, stk. 5), afgørelse om
indstilling til 10-klassesprøver (§ 19 f, stk. 2),
forældres ønske om optagelse af børn og unge i
folkeskolen i bopælskommunen (§ 20), forældres
samtykke til henvisning af en elev til en anden skole, herunder
f.eks. en fri grundskole (§ 22, stk. 2), forældrenes
samtykke til indlogering i skolebyen (§ 27, stk. 1),
beslutning om at en elev efter afslutning af 7. klasse opfylder
undervisningspligten ved at deltage i særligt tilrettelagte
forløb eller helt eller delvis opfylder undervisningspligten
i erhvervsmæssig uddannelse eller erhvervsmæssig
beskæftigelse med henblik på at afklare elevens
uddannelsesvalg, beslutning om eleven skal undervises i andre af
folkeskolens fag end dansk og matematik (§ 33, stk. 5),
beslutning om hvilken undervisning eleven skal deltage i (§
33, stk. 7), tilladelse fra skolens leder til, at en elev på
7.-9. klassetrin delvis opfylder sin undervisningspligt ved at
deltage i undervisning i fag inden for folkeskolens fagrække
i den kommunale ungdomsskole (§ 33, stk. 8), tilladelse fra
skolens leder til, at en elev i begrænset omfang opfylder sin
undervisningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal
eller statsligt støttet musikskole eller ved
eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening (§
33, stk. 9), beslutning om udsættelse af et barns
undervisning til et år efter undervisningspligtens
indtræden, når det er begrundet i barnets udvikling
(§ 34, stk. 2), anmodning om optagelse af barn ved
skoleårets start trods beslutning om rullende skolestart
(§ 34, stk. 3),indskrivning efter anmodning af barn i
folkeskolen fra begyndelsen af det kalenderår, hvor det
fylder 5 år (§ 36, stk. 1), forældrenes
rettigheder i forhold til frit valg af folkeskole (§ 36, stk.
3), rettigheder i forhold til optagelse i skolefritidsordning
(§ 36, stk. 7), optages i børnehaveklasse i det
kalenderår, hvor barnet inden 1. oktober fylder 5 år,
hvis det må antages at kunne følge undervisningen
(§ 37), bestemmelser om indskrivning af børn i
folkeskolen og om optagelse af børn i skolefritidsordning
ved anvendelse af den digitale ansøgningsløsning
(§ 38) samt adgang til klage over afgørelser om
henvisning eller afslag på henvisning til specialundervisning
mv. (§ 51).
Ved fælles forældremyndighed tilkommer
forældrenes rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt.,
herunder reglerne om skoleindskrivning og skoleskift, således
forældrene i fællesskab.
Bestemmelsen i § 54, stk. 1, 1. pkt., fortolkes i praksis
således, at når en skole er bekendt med, at
forældremyndighedsindehaverne bor hver for sig, men der er
fælles forældremyndighed, og det ikke er tilkendegivet
over for skolen, at der er uenighed mellem forældrene, kan
skolen gå ud fra, at den ene forælder også
handler på den anden forælders vegne, da fælles
forældremyndighed kræver samarbejde af
forældrene.
Kun hvis den anden forælder udtrykkeligt har tilkendegivet
sin uenighed om skolevalg eller skoleskift, vil skolen skulle
inddrage den anden forælder - for eksempel i forbindelse med
skoleskift.
Baggrunden herfor er, at fælles forældremyndighed
kræver, at forældrene skal samarbejde for barnets
bedste, hvorfor det som udgangspunkt kan lægges til grund, at
der er enighed mellem forældrene i samarbejdet med
skolen.
Der er ikke i den gældende folkeskolelov mulighed for at
fratage en forældremyndighedsindehaver rettigheder efter
§ 54, stk. 1, 1. pkt. Den eneste modifikation til bestemmelsen
er i § 54, stk. 2, hvorefter skolen kan anse den, der har
eleven i pleje, for bemyndiget til at handle på
forældremyndighedens indehavers vegne bortset fra
spørgsmålene om skolegangens begyndelse og
varighed.
Efter § 109, stk. 1, i lov om social service (serviceloven)
skal kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til
personer, som har været udsat for vold i nære
relationer. Vold i nære relationer omfatter forskellige
former for vold; psykisk vold herunder stalking, fysisk vold,
seksuel vold, økonomisk vold, materiel vold, digital vold,
og æresrelateret vold. Boformer efter § 109 i kaldes
også krisecentre. Personerne kan være ledsaget af
børn, og de modtager under opholdet omsorg og støtte.
Krisecentre efter servicelovens § 109 er omfattet af det
såkaldte selvmøderprincip, som indebærer, at
optagelse kan ske ved direkte personlig henvendelse på
krisecentret uden forudgående kommunal visitation. Det er
lederen af krisecenteret, der træffer afgørelse om
optagelse og udskrivning af personen på krisecenteret, jf.
§ 109, stk. 4, i serviceloven. Efter praksis udsteder
krisecentre erklæringer om baggrunden for opholdet.
Krisecentre har ikke noget formelt ansvar for, at børn og
unge på centret får undervisning. Krisecentret har dog
pligt til at underrette barnets bopælskommune, hvis barnet
ikke opfylder undervisningspligten, og hvis der er behov for
særlig støtte i den forbindelse.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med aftale af 15. december 2023 blev det besluttet at give
mulighed for at fratage en forældres rettigheder efter
folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt., for derved at lette
muligheden for skoleskift for en elev, som opholder sig på
kvindekrisecenter eller et § 110-tilbud i henhold til lov om
social service.
Det er aftalepartiernes opfattelse, at det fortsat bør
være udgangspunktet, at eleven fortsætter på sin
hidtidige skole. Det giver færrest afbrydelser i elevens
skolegang, og det sikrer, at eleven går på den skole,
som elevens forældre er enige om, er bedst.
Aftalekredsen anerkender dog samtidig, at det i enkelte
tilfælde af hensyn til elevens sikkerhed eller trivsel vil
være nødvendigt, at eleven ikke fortsætter
skolegangen på sin hidtidige skole for at beskytte elevens
eller den medfølgende forælderes anonymitet under
opholdet på krisecenteret, således at den anden
forælder ikke får kendskab til deres opholdssted.
På denne baggrund er aftalekredsen enig om med henblik
på at lette skoleskift i forbindelse med ophold på et
krisecenter at indsætte en ny bestemmelse i folkeskolelovens
§ 54, stk. 3. Henvisning til servicelovens § 110 i
aftalen er ikke medtaget i dette lovforslag, da de
mandekrisecentre, som i dag er § 110-tilbud og hvor
børn opholder sig med deres far, forventes at omregistrere
sig til § 109-tilbud (krisecentre) efter ikrafttrædelsen
af lov nr. 329 af 9. april 2024 om ændring af lov om social
service og forskellige andre love (Ligestilling af
krisecentertilbud til mænd m.v.) den 15. april 2024. Efter
lovændringen gælder § 109 for både kvinder
og mænd.
Det vil således fremgå af bestemmelsen, at opholder
en elev sig i en boform efter § 109 i lov om social service
med den ene forælder, og godtgøres det, at opholdet
skyldes vold som defineret i § 109 i lov om social service fra
den anden forælder, kan kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor eleven senest var folkeregisteret, hvis det er
påkrævet af hensyn til elevens sikkerhed og trivsel
efter anmodning fra den forælder, som barnet opholder sig
hos, med henblik på skoleskift træffe en midlertidig
afgørelse om bortfald af den anden forælders
rettigheder i henhold til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen kan
træffes for en periode på op til 6 måneder, eller
indtil der er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig
placering af forældremyndigheden efter
forældreansvarsloven. Oplysninger, der kan tjene til at
identificere barnets opholdssted, må ikke oplyses til den
forælder, hvis rettigheder begæres frataget efter 1.
pkt. under sagens behandling, herunder i forbindelse med den
endelige afgørelse.
Da der er tale om et indgreb i en forælders rettigheder i
forhold til eget barn foreslås det, at rettigheder efter
§ 54, stk. 1, 1. pkt., højest vil kunne fratages i 6
måneder, og indgrebet vil falde bort, hvis der inden dette
tidspunkt er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig
placering af forældremyndigheden hos den ene forældre
efter forældreansvarsloven, eller hvis barnet fraflytter et
krisecenter til egen bolig.
Det foreslås, at det vil være elevens seneste
bopælskommune inden opholdet på krisecenteret, som
efter anmodning fra den forælder, som eleven opholder sig
hos, skal træffe afgørelse i sagen.
Afgørelsen vil skulle træffes på baggrund af
en eventuel udtalelse fra det relevante krisecenter samt andre
relevante oplysninger fra f.eks. politiet eller de sociale
myndigheder om vold i familien mv. Efter praksis udsteder
krisecentre en erklæring om baggrunden for opholdet.
Foreligger der en sådan krisecentererklæring, der
samtidigt indeholder oplysninger om barnet og barnets perspektiv
på baggrund af volden m.v., vil den oftest kunne danne
grundlag for at træffe en midlertidig afgørelse om
fratagelse af rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt.
I øvrigt vil der konkret være tale om en afvejning
mellem karakteren af volden og dennes betydning for barnet, samt
hensynet til den anden forælders rettigheder. I forhold til
karakteren af volden skal det tages i betragtning, at vold i
nære relationer omfatter flere forskellige former for vold;
psykisk vold herunder stalking, fysisk vold, seksuel vold,
økonomisk vold, materiel vold, digital vold, og
æresrelateret vold.
Af hensyn til elevens krav på skolegang er det hensigten,
at en anmodning efter bestemmelsen vil skulle færdigbehandles
inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette på
grund af sagens kompleksitet undtagelsesvist ikke er muligt.
Det bemærkes, at en afgørelse der træffes i
medfør af det foreslåede stk. 3, vil være en
afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det betyder bl.a.,
at den forældremyndighedsindehaver, hvis rettigheder
frataget, vil have en række partsbeføjelser, herunder
ret til partsaktindsigt og partshøring, og at der stilles en
række krav til selve afgørelsen, herunder om
begrundelse. Der fastsættes ikke regler om klageadgang i
forhold til kommunalbestyrelsens afgørelse, som derfor vil
være endelig. Der er lagt vægt på, at
afgørelsen alene har virkning til, der træffes
afgørelse efter forældreansvarsloven. Det lægges
til grund, at en afgørelse om midlertidig
forældremyndighed vil kunne træffes inden for perioden
på seks måneder. Herefter er det ikke
hensigtsmæssigt at lade regler i folkeskoleloven regulerer
forældrenes indbyrdes retsstilling. Det er således
væsentligt, at en afgørelse efter folkeskoleloven ikke
træder i stedet for en afgørelse om midlertidig eller
endelig placering af forældremyndigheden efter
forældreansvarsloven. Dette er baggrunden for
begrænsning på 6 måneder.
Af hensyn til barnets sikkerhed og trivsel foreslås det
indsat i bestemmelsen, at oplysninger, der kan tjene til at
identificere barnets og/eller den medfølgende
forælders opholdssted, ikke vil kunne oplyses til den
forælder, hvis rettigheder begæres frataget under
sagens behandling, herunder i forbindelse med den endelige
afgørelse. Det betyder, at disse oplysninger hemmeligholdes
under sagens behandling, herunder i forbindelse med
partshøringen mv. De relevante oplysninger vil i praksis
være krisecenterets navn og beliggenhed, herunder
beliggenhedskommune mv.
Det bemærkes, at der af hensyn til barnets krav på
skolegang i disse sager som udgangspunkt vil skulle
fastsættes en kort frist i forbindelse med
partshøringen, medmindre der i den konkrete sag foreligger
helt særlige omstændigheder, som
nødvendiggør, at den anden forælder får
mere tid til at sætte sig ind i det relevante materiale og
fremkomme med en udtalelse.
I henhold til forslaget, vil en afgørelse om at fratage
en forældremyndighedshavers rettigheder i henhold til §
54, stk. 1, 1. pkt., betyde, at den forælder, som opholder
sig på et krisecenter sammen med barnet, efterfølgende
uden den anden forælders viden og samtykke kan flytte barnet
til en anden folkeskole. Idet alle rettigheder i henhold til
folkeskolelovens § 54, stk. 1, 1. pkt., med afgørelsen
vil blive frataget, vil den anden forælder heller ikke
længere medvirke til eller få øvrige oplysninger
om barnets skolegang. Dette skønnes nødvendigt for at
hemmeligholde, hvilken skoleeleven nu bliver indskrevet på,
og herunder elevens opholdssted.
For nærmere om henvises til lovforslagets § 1, nr.
1-2, og bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Den mulighed, som gives med lovforslaget, der skal sikre, at
børn, der er på et krisecenter, kan komme i skole,
når det af hensyn til barnets sikkerhed vil være
nødvendigt at skifte skole for at beskytte barnets eller den
medfølgende forældres anonymitet under opholdet
på krisecenteret, således at den anden forælder
ikke får kendskab til deres opholdssted, vurderes at
understøtte delmål 4.1, hvorefter det inden 2030 skal
sikres, at alle piger og drenge gennemfører gratis,
inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i
høj kvalitet, der fører til relevante og effektive
læringsresultater.
Efter delmål 16.2 skal mishandling, udnyttelse og
menneskehandel og alle former for vold og tortur mod børn
stoppes. Forslaget i forhold til børn på krisecentre
vil endvidere kunne medvirke til opfyldelse af delmål 16.2,
og det vurderes derfor, at lovforslaget vil have positive
konsekvenser for Danmarks opfyldelse af verdensmål 16.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Afgørelser efter den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 2, skal træffes ud fra, hvad der
er bedst for barnet, og kommunerne skal have fokus på, at
afgørelser skal medvirke til at sikre barnets trivsel og
beskytte barnet mod vold eller anden behandling, der udsætter
barnet for skade eller fare, herunder at være vidne til
vold.
Afgørelser efter den foreslåede bestemmelse
træffes således uanset forældrenes
køn.
Med lovforslaget foreslås det, at kommunalbestyrelsen i
den kommune, hvor en elev, som pt. opholder sig i en boform efter
§ 109 i lov om social service, senest var folkeregisteret,
hvis det er påkrævet af hensyn til elevens sikkerhed og
trivsel, efter anmodning fra den forælder, som barnet
opholder sig hos, med henblik på skoleskift træffe en
midlertidig afgørelse om bortfald af den anden
forælders rettigheder i henhold til folkeskolelovens §
54 stk. 1, 1. pkt., hvis det kan godtgøres at opholdet
skyldes vold fra den anden forælder.
Kvinder er i væsentligt større omfang end
mænd udsat for vold i nære relationer, og krisecentre
efter § 109 i lov om social service har historisk været
et tilbud alene målrettet kvinder. Med vedtagelsen af lov nr.
329 af 9. april 2024 om ligestilling af mænds adgang til
krisecentre har mænd pr. 1. juli 2024 også fået
adgang til krisecentertilbud. Andelen af kvinder, der tager ophold
på et krisecenter på grund af vold i mære
relationer forventes dog fortsat at være væsentligt
større end andelen af mænd. Dette indebærer, at
når der skal træffes afgørelse efter den
foreslåede bestemmelse, vil resultatet oftere blive, at en
far får frataget sine rettigheder i henhold til
folkeskoleloven end en mor.
Forslaget vil opretholde dette, og det vil derfor have negative
ligestillingsmæssige konsekvenser for mænd.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser for
kommunerne på 2,4 mio. kr. årligt fra 2025 og varigt
frem.
De økonomiske konsekvenser knytter sig til kommunernes
fremadrettede meropgave med at træffe en midlertidig
afgørelse om bortfald af den anden forælders
rettigheder efter anmodning fra den forælder som opholder sig
på et krisecenter. Der skønnes at være ca. 1300
skolesøgende børn årligt, som har ophold med en
af deres forældre på et krisecenter efter servicelovens
§ 109, og det vurderes, at en mindre andel af disse
børn svarende til ca. 450 børn vil være den
potentielle målgruppe for lovforslaget.
De økonomiske konsekvenser skal DUT-forhandles med
kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat og
regioner, og det vurderes at følge principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget forventes at betyde hurtigere afgørelser for
det enkelte barn i sager om skoleskift ved ophold på
krisecentre, idet en flytning uden samtykke fra den anden
forældremyndighedsindehavere ikke længere vil skulle
afvente en afgørelse om midlertidig forældremyndighed
i henhold til forældreansvarsloven.
Sagsbehandlingen skal tilrettelægges, så en
afgørelse kan træffes hurtigt.
Lovforslaget vil have negative administrative konsekvenser for
den forælder, som får frataget sine rettigheder, idet
dette vil kunne ske hurtigere end ved anvendelse af anden
lovgivning.
Der fastsættes ikke regler om klageadgang, da
afgørelsen alene har virkning til der træffes
afgørelse efter forældreansvarsloven.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. april 2024
til den 13. maj 2024 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Adoption og Samfund, Ankestyrelsen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) -
Lederforening, Børne- og kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, CEPOS, Cevea, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk
Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Oplysnings
Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Døves
Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske Undervisningsorganisationers
Samråd, Datatilsynet, Den uvildige konsulentordning på
handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det
Kriminalpræventive Råd, Det Nationale
Integrationsråd, Deutscher Schul- und Sprachverein für
Nordschleswig, DJØF, Efterskoleforeningen,
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), EVA -
Danmarks Evalueringsinstitut, Finans Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af
Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD),
Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne
Friskoler, Foreningen af Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og
Privatskoler, Foreningen Frie Fagskoler, Foreningen til gavn for
børn og unge (fobu), Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forsikring og Pension, Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Kostskoler.dk, Kraka, Kriminalforsorgen,
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Socialpædagoger,
Landssamråd for PPR-chefer, Lederne, Lilleskolerne,
OpenDenmark, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening,
Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Børns
Læring, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Samrådet for Specialskoleledere,
Sjældne Diagnoser, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet,
Uddannelseslederne, Ungdomsskoleforeningen og
Økonomistyrelsen.
| 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ja. Lovforslaget medfører kommunale
merudgifter på ca. 2,4 mio. kr. årligt fra 2025 og
varigt frem. Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for stat og regioner. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vil medføre positive
konsekvenser for børn på krisecentre, som hurtige vil
få mulighed for skoleskift uden inddragelse af den anden
forælder. | Lovforslaget vil have negative
administrative konsekvenser for den forælder, som får
frataget sine rettigheder, idet dette vil kunne ske hurtigere end
ved anvendelse af anden lovgivning. Der fastsættes ikke regler om
klageadgang, da afgørelsen alene har virkning til der
træffes afgørelse efter
forældreansvarsloven. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 54, stk. 1, 1.
pkt., i folkeskoleloven, at forældrenes rettigheder efter
§ 3 b, § 9, stk. 3 og 4, og §§ 12-14, § 16
c, stk. 3, og §§ 19 d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34,
36-38 og 51 og de i medfør af loven fastsatte regler
tilkommer den eller de personer, som har forældremyndigheden
over eleven.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 54, stk. 1, 1. pkt., efter "eleven" at
indsætte "jf. dog stk. 3".
Med den foreslåede ændring af
bestemmelsen er der tale om en konsekvensændring som
følge af § 1, nr. 2, hvor der foreslås indsat et
nyt stykke i folkeskolelovens § 54, stk. 3, som
fastsætter en undtagelse til bestemmelsen i § 54, stk.
1, 1. pkt. Der må som følge heraf indsættes en
henvisning til den foreslåede nye bestemmelse i § 54,
stk. 3, i § 54, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende
bestemmelse i folkeskolelovens § 54, stk. 1, at
forældrenes rettigheder efter § 3 b, § 9, stk. 3 og
4, og §§ 12-14, § 16 c, stk. 3, og §§ 19
d, 19 e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i
medfør af loven fastsatte regler tilkommer den eller de
personer, som har forældremyndigheden over eleven. Elever,
der ikke er undergivet forældrenes myndighed, træffer
selv afgørelse efter § 12, § 14, stk. 6, § 19
d, § 19 e, § 19 f, § 20, stk. 1 og 2, § 22,
stk. 4, og § 27, stk. 1.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at
bortset fra spørgsmålene om skolegangens begyndelse og
varighed kan skolen anse den, der har eleven i pleje, for
bemyndiget til at handle på forældremyndighedens
indehavers vegne.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås efter § 54, stk. 2, at
indsætte en ny bestemmelse i § 54,
stk. 3, hvoraf fremgår, at såfremt en elev
opholder sig i en boform efter § 109 i lov om social service
med den ene forælder, og godtgøres det, at opholdet
skyldes vold som defineret i § 109 i lov om social service fra
den anden forælder, kan kommunalbestyrelsen i den kommune,
hvor eleven senest var folkeregisteret, hvis det er
påkrævet af hensyn til elevens sikkerhed og trivsel
efter anmodning fra den forælder, som barnet opholder sig
hos, med henblik på skoleskift træffe en
afgørelse om bortfald af den anden forælders
rettigheder i henhold til stk. 1, 1. pkt. Afgørelsen kan
træffes for en periode på op til 6 måneder, eller
til der er truffet afgørelse om midlertidig eller endelig
placering af forældremyndigheden efter
forældreansvarsloven. Oplysninger, der kan tjene til at
identificere barnets opholdssted, må ikke oplyses til den
forælder, hvis rettigheder begæres frataget efter 1.
pkt. under sagens behandling, herunder i forbindelse med den
endelige afgørelse.
Da der er tale om et indgreb i en
forældres rettigheder i forhold til eget barn foreslås
det, at rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt., højest
vil kunne fratages i 6 måneder, og indgrebet vil falde bort,
hvis der inden dette tidspunkt er truffet afgørelse om
midlertidig eller endelig placering af forældremyndigheden
hos den ene forældre efter forældreansvarsloven, eller
hvis barnet fraflytter et krisecenter til egen bolig.
Det foreslås, at det vil være
elevens seneste bopælskommune inden opholdet på
krisecenteret, som efter anmodning fra den forældre, som
eleven opholder sig hos, skal træffe afgørelse i
sagen.
Afgørelsen vil skulle træffes
på baggrund af en eventuel udtalelse fra det relevante
krisecenter samt andre relevante oplysninger fra f.eks. politiet
eller de sociale myndigheder om vold i familien mv. Efter praksis
udsteder krisecentre en erklæring om baggrunden for opholdet.
Foreligger der en sådan krisecentererklæring, der
samtidigt indeholder oplysninger om barnet og barnets perspektiv
på baggrund af volden m.v., vil den oftest kunne danne
grundlag for at træffe en midlertidig afgørelse om
fratagelse af rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt.
I øvrigt vil der konkret være
tale om en afvejning mellem karakteren af volden og dennes
betydning for barnet, samt hensynet til den anden forældres
rettigheder.
Af hensyn til elevens krav på skolegang,
er det hensigten, at en anmodning efter bestemmelsen vil skulle
færdigbehandles inden 7 arbejdsdage efter modtagelsen,
medmindre dette på grund af sagens kompleksitet
undtagelsesvis ikke er muligt.
Det bemærkes, at en afgørelse der
træffes i medfør af det foreslåede stk. 3, vil
være en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Det
betyder bl.a., at den forældremyndighedsindehaver, hvis
rettigheder frataget, vil have en række
partsbeføjelser, herunder ret til partsaktindsigt og
partshøring, og at der stilles en række krav til selve
afgørelsen, herunder om begrundelse. Der fastsættes
ikke regler om klageadgang i forhold til kommunalbestyrelsens
afgørelse, som derfor vil være endelig. Der er lagt
vægt på, at afgørelsen alene har virkning til,
der træffes afgørelse efter
forældreansvarsloven. Det lægges til grund, at en
afgørelse om midlertidig forældremyndighed vil kunne
træffes inden for perioden på seks måneder.
Herefter er det ikke hensigtsmæssigt at lade regler i
folkeskoleloven regulerer forældrenes indbyrdes retsstilling.
Det er således væsentligt, at en afgørelse efter
folkeskoleloven ikke træder i stedet for en afgørelse
om midlertidig eller endelig placering af forældremyndigheden
efter forældreansvarsloven. Dette er baggrunden for
begrænsning på 6 måneder.
Af hensyn til barnets sikkerhed og trivsel
foreslås det indsat i bestemmesen, at oplysninger, der kan
tjene til at identificere barnets opholdssted, ikke vil kunne
oplyses til den forælder, hvis rettigheder begæres
frataget under sagens behandling, herunder i den endelige
afgørelse. Det betyder, at disse oplysninger hemmeligholdes
under sagens behandling, herunder i forbindelse med
partshøringen mv. De relevante oplysninger vil i praksis
være krisecenterets navn og beliggenhed, herunder
beliggenhedskommune mv.
Det bemærkes, at der af hensyn til
barnets krav på skolegang i disse sager som udgangspunkt vil
skulle fastsættes en kort frist i forbindelse med
partshøringen, medmindre der i den konkrete sag foreligger
helt særlige omstændigheder, som
nødvendiggør, at den anden forældre får
mere tid til at sætte sig ind i det relevante materiale og
fremkomme med en udtalelse.
I henhold til forslaget, vil en
afgørelse om at fratage en forældremyndighedshavers
rettigheder i henhold til § 54, stk. 1, 1. pkt., betyde, at
den forældre, som opholder sig på et krisecenter sammen
med barnet, efterfølgende uden den anden forældres
viden og samtykke kan flytte barnet til en anden folkeskole. Idet
alle rettigheder i henhold til folkeskolelovens § 54, stk. 1,
1. pkt., med afgørelsen vil blive frataget, vil den anden
forældre heller ikke længere medvirke til eller
få øvrige oplysninger om barnets skolegang. Dette
skønnes nødvendigt for at hemmeligholde, hvilken
skole eleven nu bliver indskrevet på, og herunder elevens
opholdssted.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i de
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. januar 2025.
Det vil sige, at kommunen efter denne dato kan
træffe afgørelse om at fratage en forældre
dennes rettigheder efter § 54, stk. 1, 1. pkt., men den i
bestemmelsen omhandlede vold, kan have fundet sted tidligere.
Loven vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da folkeskoleloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland og heller
ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 989 af 27. august 2024, foretages
følgende ændringer: | § 54. Forældrenes
rettigheder efter § 3 b, § 9, stk. 3 og 4, og
§§ 12-14, § 16 c, stk. 3, og §§ 19 d, 19
e, 19 f, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør af
loven fastsatte regler tilkommer den eller de personer, som har
forældremyndigheden over eleven. Elever, der ikke er
undergivet forældrenes myndighed, træffer selv
afgørelse efter § 12, § 14, stk. 6, § 19 d,
§ 19 e, § 19 f, § 20, stk. 1 og 2, § 22, stk.
4, og § 27, stk. 1. Stk. 2.
Bortset fra spørgsmålene om skolegangens
begyndelse og varighed kan skolen anse den, der har eleven i pleje,
for bemyndiget til at handle på forældremyndighedens
indehavers vegne. | | 1. I § 54, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »eleven«: », jf. dog stk. 3«. | | | 2. I § 54 indsættes som stk. 3: »Stk.
3. Opholder en elev sig i en boform efter § 109 i lov
om social service med den ene forælder, og godtgøres
det, at opholdet skyldes vold som defineret i § 109 i lov om
social service fra den anden forælder, kan
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor eleven senest var
folkeregisteret, hvis det er påkrævet af hensyn til
elevens sikkerhed og trivsel efter anmodning fra den
forælder, som barnet opholder sig hos, med henblik på
skoleskift træffe en afgørelse om bortfald af den
anden forælders rettigheder i henhold til stk. 1, 1. pkt.
Afgørelsen kan træffes for en periode på op til
6 måneder, eller til der er truffet afgørelse om
midlertidig eller endelig placering af forældremyndigheden
efter forældreansvarsloven. Oplysninger, der kan tjene til at
identificere barnets opholdssted, må ikke oplyses til den
forælder, hvis rettigheder begæres frataget efter 1.
pkt. under sagens behandling, herunder i forbindelse med den
endelige afgørelse.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|