Fremsat den 2. oktober 2024 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Pelle Dragsted (EL), Jette Gottlieb (EL),
Peder Hvelplund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klima
(Nye klimamål for 2045 og 2050)
§ 1
I lov om klima, jf. lovbekendtgørelse
nr. 2580 af 13. december 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»2050« til: »2045«.
2. I § 1,
stk. 2, indsættes efter »2025 med 50-54
pct.«: »og i 2050 med 110 pct.«
3. I
§ 4, stk. 3, ændres
»reduktionsmålet« til:
»reduktionsmålene«, og efter »2025«
indsættes: »og 2050«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at skabe
gennemsigtighed og langsigtet stabilitet om Danmarks klimapolitik.
Enhedslisten finder i lighed med Klimarådet, at de
klimamål, som regeringen har formuleret i
regeringsgrundlaget, bør skrives ind i klimaloven
(»Danmarks klimamål i 2050 - Scenarier for en
langsigtet omstilling til et 100- eller
110-procentsmål«, Klimarådet, august 2024, side
100).
Lovforslaget ajourfører klimaloven med
de to nye klimamål for reduktion af Danmarks CO2-udledninger, som fremgår af den
siddende regerings regeringsgrundlag (»Ansvar for Danmark -
Det politiske grundlag for Danmarks regering«,
Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne, december 2022, side 28).
Det drejer sig om et mål om klimaneutralitet i 2045 og et
mål om 110 pct. reduktion i 2050 i forhold til 1990.
Overalt i verden rammes befolkninger af stadig
mere ekstremt vejr. Varme, tørke og nedbørsrekorder
står i kø for at overgå hinanden til stadig
flere klimaforskeres overraskelse. Samtidig har verdens
nuværende klimapolitik på ingen måde sikret
overholdelse af Parisaftalens målsætninger.
Derfor er det nødvendigt, at Danmark,
som er et rigt land med historisk høje udledninger pr.
indbygger, tager et større medansvar for hurtigere at
opnå klimaneutralitet og derefter bidrage til et globalt
optag af kulstof. Det kræver en fælles indsats fra
landets borgere, erhvervsliv og politikere, som bliver skadet af
den nuværende usikkerhed for tidslinjen og ambitionen i den
danske klimapolitik.
Regeringen har høstet anerkendelse for
at hæve klimamålenes ambition, men den har endnu ikke
taget initiativ til at formalisere regeringsgrundlagets
klimamål i Danmarks bindende klimalov. Det skader den danske
klimapolitik, fordi det er klimaloven og ikke uforpligtende
politiske udmeldinger, der giver de nødvendige signaler om
den grønne omstilling til hele det politiske system,
borgerne og erhvervslivet.
Derfor mener forslagsstillerne, at vi skal
revidere klimaloven, så den nuværende uklarhed om
målene for 2045 og 2050 elimineres.
2. Gældende
regler
Det fremgår af klimalovens § 1,
stk. 1, at Danmark skal reducere drivhusgasudledningerne med 70
pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990, og at Danmark
opnår at være et klimaneutralt samfund i senest 2050
med Parisaftalens målsætning om at begrænse den
globale temperaturstigning til 1,5 grader celsius for
øje.
Klimaneutralitet vurderes ud fra en
sammenligning af opgørelser af drivhusgasser, der udledes,
og drivhusgasser, der optages i Danmark. Der er opnået
klimaneutralitet, når der ikke udledes flere drivhusgasser,
end der optages. Danmark skal arbejde aktivt for Parisaftalens
målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 grader celsius, jf. lovens § 1,
stk. 3.
3. Forslagsstillernes overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at regeringens
klimamål, som de står beskrevet i regeringsgrundlaget
fra december 2022, skrives ind i klimaloven.
Lovens § 1, stk. 1, foreslås derfor
ændret, så det fremgår, at Danmark skal
være et klimaneutralt samfund i senest 2045.
Det foreslås desuden at ændre
§ 1, stk. 2, ved at tilføje, at Danmark skal reducere
udledningen af drivhusgasser i 2050 med 110 pct. i forhold til
niveauet i 1990.
Dermed lovfæstes regeringens
klimamål fra regeringsgrundlaget om klimaneutralitet i 2045
og et mål om 110 pct. reduktion i 2050 i forhold til
1990.
4. Konsekvenser for
opfyldelsen af FN's verdensmål
Lovforslaget medfører ikke i sig selv
igangsættelse af konkrete initiativer til reduktion af
Danmarks eller andre landes drivhusgasudledninger, men vil skabe et
grundlag herfor. Dertil kan lovforslaget bidrage til at øge
ambitionerne globalt og inspirere og påvirke andre lande.
Lovforslaget har ikke direkte positive konsekvenser for FN's
verdensmål, men der forventes på sigt at opstå
afledte positive konsekvenser for en række af FN's
verdensmål, herunder verdensmål 7 om bæredygtig
energi og verdensmål 13 om klimaindsats.
I forhold til verdensmål 7 kan der
være afledte positive konsekvenser specifikt i forhold til
delmål 7.2, hvorefter andelen af vedvarende energi i det
globale energimiks skal øges væsentligt inden 2030, og
delmål 7.3, hvorefter den globale hastighed for forbedring af
energieffektivitet skal fordobles inden 2030.
Opfyldelse af drivhusgasreduktionsmålet
på 100 pct. i 2045 og på 110 pct. i 2050 i forhold til
niveauet i 1990 kræver omstilling i alle sektorer. Derfor
må det forventes også at have betydning for den danske
energisektor, herunder andelen af vedvarende energi.
I forhold til verdensmål 13 kan der
være afledte positive konsekvenser i forhold til delmål
13.2 om, at tiltag mod klimaforandringer skal integreres i
nationale politikker, strategier og planlægning. Lovforslaget
er med til at danne rammerne for den danske klimaindsats med et
drivhusgasreduktionsmål på 110 pct. i 2050, som
underbygger målsætningen om, at Danmark skal reducere
udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til
niveauet i 1990 og opnå klimaneutralitet i senest 2045,
hvilket på sigt kan medføre, at tiltag mod
klimaforandringer kan blive integreret i nationale politikker,
strategier og planlægning.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget pålægger ikke direkte
økonomiske konsekvenser, da lovforslaget alene udgør
en overordnet ramme for den danske klimaindsats.
Folketingets partier indgik i januar 2018 en
aftale om digitaliseringsklar lovgivning, der skal sikre et mere
enkelt og klart lovgrundlag, som er let at forstå og
omsætte til sikre og brugervenlige digitale løsninger.
Digitaliseringsstyrelsens vejledning herom fra maj 2018 indeholder
syv principper, som er blevet vurderet og ikke fundet relevant for
dette lovforslag.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget pålægger ikke direkte
erhvervslivet nye økonomiske eller administrative byrder
eller lettelser, da lovforslaget alene udgør en overordnet
ramme for den danske klimaindsats.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen direkte retsvirkning
over for borgerne og pålægger derfor ikke borgerne nye
administrative byrder eller lettelser. Lovforslaget har
således ikke nogen administrative konsekvenser for borgerne,
da lovforslaget alene udgør en overordnet ramme for den
danske klimaindsats.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser i sig selv, men lovforslaget udgør en central
strategisk ramme for den danske klimaindsats og fastsætter
ved lov drivhusgasreduktionsmål på 100 pct. i 2045 og
110 pct. i 2050 i forhold til niveauet i 1990.
9. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke direkte at have
miljø- og naturmæssige konsekvenser, da lovforslaget
alene udgør en overordnet ramme for den danske
klimaindsats.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget sendes i høring
umiddelbart efter fremsættelsen i Folketinget hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
92-gruppen, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, CONCITO, Danmarks Naturfredningsforening, Green
Power Denmark, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Danske Regioner,
Rådet for Grøn Omstilling, Danske Industri,
Fagbevægelsens Hovedforbund, Greenpeace, Klimarådet,
Kommunernes Landsforening, SMVdanmark, SYNERGI, Verdens Skove, WWF
Verdensnaturfonden og Økologisk Landsforening.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det fremgår af § 1, stk. 1, i
klimaloven, at formålet med loven bl.a. er, at Danmark skal
være et klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisaftalens
målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 grader celsius for øje.
Den foreslåede ændring af lovens
§ 1, stk. 1, vil medføre, at regeringens
målsætning i regeringsgrundlaget fra december 2022 om
at fremrykke målet om klimaneutralitet fra år 2050 til
år 2045 skrives ind i klimaloven.
Klimarådet vil med lovændringen
stadig i sine anbefalinger skulle vurdere, om regeringens
klimaindsats anskueliggør, at klimamålene nås,
jf. lovens § 4, stk. 2.
Til nr.
2
Klimaloven indeholder på nuværende
tidspunkt ikke mål om negative udledninger. Med regeringens
mål i regeringsgrundlaget fra 2022 om at reducere
udledningerne med 110 pct. i 2050 sammenlignet med niveauet i 1990
lanceres en langsigtet målsætning om negativ
udledning.
På denne baggrund foreslås lovens
§ 1, stk. 2, ændret, så regeringens
målsætning i regeringsgrundlaget fra december 2022 om
at reducere udledningen af drivhusgasser i 2050 med 110 pct. i
forhold til niveauet i 1990 skrives ind i samme bestemmelse som
reduktionsmålet for 2025.
Til nr.
3
Det fremgår af klimalovens § 4,
stk. 3, at Klimarådet skal vurdere status for opfyldelse af
reduktionsmålet for 2025.
Det følger af den foreslåede
tilføjelse til bestemmelsen, at Klimarådet tillige
skal vurdere status for opfyldelse af reduktionsmålet for
2050.
Den foreslåede bestemmelse i § 4,
stk. 3, vil medføre, at Klimarådet, samtidig med at
det kommer med sine anbefalinger og sin vurdering af status for
opfyldelse af reduktionsmålet for 2025, tillige skal vurdere
status for opfyldelse af det foreslåede
drivhusgasreduktionsmål for 2050, som foreslås indsat i
lovens § 1, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Til §
2
Det foreslås, at loven på grund af
det presserende behov for at skabe klarhed om de danske
klimamål og den grønne omstilling for det politiske
system, borgerne og erhvervslivet træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, idet det bemærkes,
at klimaloven ikke finder anvendelse for Færøerne og
Grønland, fordi sagsområdet varetages af de
færøske og grønlandske myndigheder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om klima, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2580 af 13. december 2021, foretages
følgende ændringer: | § 1.
Formålet med denne lov er, at Danmark skal reducere
udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 pct. i forhold til
niveauet i 1990, og at Danmark opnår at være et
klimaneutralt samfund i senest 2050 med Parisaftalens
målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 grader celsius for øje. Stk. 2.
Formålet med denne lov er endvidere, at Danmark skal reducere
udledningen af drivhusgasser i 2025 med 50-54 pct. i forhold til
niveauet i 1990. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»2050« til: »2045«. 2. I § 1, stk. 2, indsættes efter
»2025 med 50-54 pct.«: »og i 2050 med 110
pct.« | § 4.
Klimarådet skal årligt afgive anbefalinger til klima-,
energi- og forsyningsministeren om klimaindsatsen. Klimarådet
skal i anbefalingerne forholde sig til principperne nævnt i
§ 1, stk. 4. Stk. 2.
Klimarådet skal i anbefalingerne endvidere vurdere, om
regeringens klimaindsats anskueliggør, at klimamålene,
jf. § 1, stk. 1, og § 2, stk. 1, nås. Stk. 3.
Klimarådet skal desuden i anbefalingerne vurdere status for
opfyldelse af reduktionsmålet for 2025, jf. § 1, stk.
2. | | 3. I § 4, stk. 3, ændres
»reduktionsmålet« til:
»reduktionsmålene«, og efter »2025«
indsættes: »og 2050«. | | | § 2 Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
klima (Nye klimamål for 2045 og 2050).
(Lovforslag nr. L 33)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.