Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 20. november 2024
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra
Grønlandsudvalget
Grønlandsudvalget tilkendegiver
overfor udvalget:
Grønlandsudvalget støtter
lovforslaget og bakker op om, at Grønland får adgang
til oplysningerne i indkomstregistreringen. Det vil lette
sagsbehandlingen og skabe muligheder for at udvikle de
administrative sagssystemer, der er i Grønland.
Grønlandsudvalget har noteret sig de
bemærkninger, som Datatilsynet har givet i sit
høringssvar, hvor der rejses tvivl om
overførselsgrundlaget, idet EU endnu ikke har truffet en
tilstrækkelighedsafgørelse i forhold til
Grønland. Grønlandsudvalget har i den
sammenhæng noteret sig skatteministerens besvarelse af
spørgsmål 1 til lovforslaget, hvoraf det
fremgår, at der ikke er truffet en
tilstrækkelighedsafgørelse, og at det med lovforslaget
foreslås, at skatteforvaltningen i Grønland oftere
får adgang til de oplysninger i indkomstregisteret, som
hidtil har været videregivet med et årligt
udtræk, mens der med lovforslaget ikke ændres på,
hvilke oplysninger skatteforvaltningen i Grønland modtager.
Lovforslaget ændrer således alene på, hvor ofte
skatteforvaltningen i Grønland kan modtage
oplysningerne.
Problemstillingen med hensyn til at sikre
en tilstrækkelighedsafgørelse i forhold til
Grønland vil Grønlandsudvalget fortsætte med at
følge med i, og udvalget beder skatteministeren og
regeringen om at orientere udvalget, når der er en afklaring
på problemstillingen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 60, stk. 2, ændres »efter
stk. 1« til: »overtræder stk. 1«, og
»efter anden lovgivning« ændres til: »efter
straffelovens § 289«.
[Sproglig korrektion samt
henvisning til straffelovens § 289]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det at ophæve skatteforvaltningslovens §
60, stk. 1, og i stedet indsætte følgende:
»Med bøde straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for
beregningen af omkostningsgodtgørelse.
Stk. 2. Den, der med forsæt til
uberettiget at opnå udbetaling af
omkostningsgodtgørelse efter stk. 1, straffes med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning.«
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1, at der i det foreslåede §
60, stk. 2, foretages en sproglig korrektion, hvormed »efter
stk. 1« ændres til »overtræder stk.
1«.
Det foreslås desuden med
ændringsforslag nr. 1, at der i det foreslåede §
60, stk. 2, foretages en ændring, hvormed »efter anden
lovgivning« ændres til »efter straffelovens
§ 289«.
Dette ændringsforslag skyldes, at der
kun kan straffes i medfør af straffelovens § 289, stk.
1, når der i særlovgivningens straffebestemmelse er
henvist til straffelovens § 289, jf. dennes stk. 2.
Det er vurderet, at kravet om henvisning,
jf. straffelovens § 289, stk. 2, ikke er opfyldt alene ved at
henvise til »anden lovgivning« i lovteksten,
sådan som det følger af lovforslaget, selv om det i
lovforslagets bemærkninger udtrykkeligt er forudsat, at der
med »anden lovgivning« først og fremmest
tænkes på straffelovens § 289, stk. 1.
Ændringsforslaget skal således
sikre, at kravet om henvisning, jf. straffelovens § 289, stk.
2, opfyldes.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 22. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 26. juni 2024 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 291, folketingsåret
2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen
(S) fmd. Per Husted (S) Simon
Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans
Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster
(KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF)
Serdal Benli (SF) nfmd. Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira
Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |