Fremsat den 2. oktober 2024 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
markedsføring
(Indførelse af mærkningsordning
for retoucherede reklamebilleder og reklamefilm)
§ 1
I lov om markedsføring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 866 af 15. juni 2022, som ændret
ved § 343 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 og § 2 i lov nr.
732 af 13. juni 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 11 b indsættes før overskriften
før § 12:
»Mærkning af retoucherede
reklamebilleder og reklamefilm
§ 11 c. En erhvervsdrivende,
der i sin handelspraksis anvender retoucherede reklamebilleder
eller reklamefilm, hvor en persons kropsfacon, størrelse
eller hud er ændret, hvilket kan bidrage til kropspres, skal
mærke billederne eller filmen, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvordan reklamebilleder og reklamefilm skal mærkes, og om
eventuelle undtagelser fra mærkningspligten.«
2. I
§ 37, stk. 3, indsættes
efter »§ 11 b, stk. 1,«: »§ 11 c, stk.
1,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en delvis
genfremsættelse af den tidligere regerings
(Socialdemokratiet) lovforslag nr. L 14, folketingsåret
2022-23, 1. samling, fremsat den 5. oktober 2022, forslag til lov
om ændring af lov om salg og markedsføring af
lattergas til forbrugere og lov om markedsføring
(Skærpelse af regler om markedsføring af lattergas til
beruselse, indførelse af mærkningsordning for
retoucherede reklamebilleder og reklamefilm samt indførelse
af mulighed for fængselsstraf).
Lovforslaget blev den 29. marts 2023
genfremsat af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne) som lovforslag nr. L 89, forslag til lov om
ændring af lov om salg og markedsføring af lattergas
til forbrugere og lov om markedsføring (Skærpelse af
regler om markedsføring af lattergas til beruselse og
indførelse af mulighed for fængselsstraf), men uden
den del, der omhandlede en obligatorisk mærkningspligt for
erhvervsdrivende, der i deres handelspraksis anvender retoucherede
reklamebilleder eller reklamefilm, der ændrer en persons
kropsfacon, størrelse eller hud og dermed kan bidrage til
kropspres.
Dette lovforslag indeholder derfor forslag til
ændring af markedsføringsloven med indførelse
af en obligatorisk mærkningspligt for erhvervsdrivende, der i
deres handelspraksis anvender retoucherede reklamebilleder eller
reklamefilm, der ændrer en persons kropsfacon,
størrelse eller hud, hvilket kan bidrage til kropspres.
Lovforslaget gengiver i det store hele de dele af det oprindelige
lovforslag, der omhandlede dette emne.
2. Gældende ret
Der findes i lovgivningen ikke regler om, at
reklamebilleder og reklamefilm skal være mærket,
såfremt der er anvendt digital retouchering eller der
på anden vis er foretaget kropsændring på de
afbildede personer.
Det følger af
markedsføringsloven, at erhvervsdrivende skal udvise god
skik i deres markedsføring, jf. lovens § 3, stk. 1, og
god erhvervsskik, jf. § 4. Derudover følger det af
markedsføringslovens § 3, stk. 2, at
markedsføring, der retter sig mod børn og unge, eller
hvor børn og unge er særligt sårbare over for
den pågældende markedsføring, skal være
udformet med særlig hensyntagen til børns og unges
naturlige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som
bevirker, at de er lettere at påvirke og præge.
Det følger videre af
markedsføringslovens §§ 5 og 6, at en
erhvervsdrivendes handelspraksis ikke må indeholde urigtige
oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på
anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede
gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt
korrekte. Det følger videre, at erhvervsdrivendes
handelspraksis ikke må vildlede ved at udelade eller skjule
væsentlige oplysninger eller præsentere
væsentlige oplysninger på en uklar, uforståelig,
dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde.
Retoucherede reklamer kan således efter
omstændighederne være i strid med
markedsføringslovens krav om god skik og lovens forbud om
vildledning. Det er i så fald Forbrugerombudsmanden, der
afgør, om retoucheret markedsføring er i strid med
markedsføringslovens regler. I en straffesag om retouchering
er det anklagemyndigheden, der tager stilling til
tiltalespørgsmål, og det er domstolene, der i sidste
ende afgør, om retoucheringen er i strid med
markedsføringslovens regler.
Markedsføringsloven finder i
overensstemmelse med de folkeretlige jurisdiktionsprincipper som
udgangspunkt anvendelse, når erhvervsdrivende
markedsfører sig på det danske marked, jf. det
såkaldte virkningsprincip. Det er således uden
betydning, om den pågældende erhvervsdrivende er
etableret i Danmark eller i udlandet.
Der gælder dog særlige regler,
når erhvervsdrivende, der er etableret i ét
EU-/EØS-land, via internettet eller andre onlinetjenester
retter deres markedsføring mod privatpersoner eller
erhvervsdrivende bosat i et andet EU-/EØS-land. I de
tilfælde gælder der som udgangspunkt et
afsenderlandsprincip, jf. e-handelslovens §§ 3 og 4.
Når afsenderlandsprincippet finder anvendelse, betyder det,
at erhvervsdrivendes markedsføring som udgangspunkt blot
skal overholde den offentligretlige lovgivning, herunder
markedsføringslovgivningen, som gælder i det land,
hvor den erhvervsdrivende er etableret.
Når f.eks. en tysk erhvervsdrivende via
internettet markedsfører sig over for danske forbrugere,
skal markedsføringen som udgangspunkt kun overholde den
tyske markedsføringslov. Tilsvarende skal en dansk
erhvervsdrivende, som markedsfører sig på internettet
over for forbrugere bosat i andre EU-/EØS-lande, som
udgangspunkt kun overholde den danske markedsføringslov.
Det er forslagsstillernes vurdering, at en
obligatorisk mærkningsordning for retoucherede
reklamebilleder og reklamefilm kan være med til at skabe
gennemsigtighed omkring brugen af retoucheret reklame, både
fordi forbrugerne bliver eksponeret for mange reklamer fra dansk
etablerede erhvervsdrivende, og fordi der fortsat optræder
mange analoge retoucherede reklamer, f.eks. i magasiner, på
busser og på standere i bybilledet. Det er på den
baggrund forslagsstillernes vurdering, at den foreslåede
ordning vil have en effekt, uanset at afsenderlandsprincippet
finder anvendelse.
3. Den
foreslåede ordning
I juni 2020 udsendte Børns Vilkår
en rapport i samarbejde med TrygFonden (»Krop, køn og
digital adfærd«, Børns Vilkår og
TrygFonden, juni 2020), hvor det bl.a. fremgår, at 38 pct. af
alle piger i 9. klasse redigerer billeder af sig selv, inden de
lægger dem på de sociale medier. Det fremgår
endvidere af rapporten, at næsten 1.900 samtaler på
BørneTelefonen i 2019 blev registreret under emnet krop
og/eller udseende. I interviewundersøgelsen beskriver piger
et pres for at skulle se perfekte ud. Det er et pres, som flere af
dem mener kommer fra de mange fotoshoppede og retoucherede
billeder, der florerer på sociale medier. Dette kan
påvirke trivslen for unge.
Ved fremsættelsen af lovforslag nr. L 14
den 5. oktober 2022 var det Erhvervsministeriets vurdering, at det
kan bidrage til kropspres og fremkalde
mindreværdsfølelse og dårligt selvværd,
hvilket kan påvirke deres livskvalitet, når især
børn og unge udsættes for normskabende og urealistiske
fremstillinger af kroppen, der ikke har noget med virkeligheden at
gøre. I lovforslaget fremgår det således
følgende:
»Det er derfor Erhvervsministeriets
vurdering, at en obligatorisk mærkningsordning for
retoucherede reklamebilleder og reklamefilm kan være med til
at skabe gennemsigtighed omkring brugen af retoucheret reklame, og
bidrage til at bevidstgøre forbrugerne om, at fremstillingen
af personerne i reklamen afviger fra, hvordan personerne ser ud i
virkeligheden.
Erhvervsministeriet foreslår derfor, at
der indføres en obligatorisk mærkningsordning for
retoucherede reklamebilleder og reklamefilm, hvor kroppens facon,
størrelse eller hud er ændret ved manipulering af
billedet, og ændringen kan bidrage til kropspres.
Mærkningspligten vil påhvile den erhvervsdrivende, der
anvender sådanne retoucherede reklamebilleder eller
reklamefilm i sin handelspraksis.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at en
sådan ordning må formodes at bidrage til at reducere
det kropspres i forbindelse med urealistiske kropsidealer, som ikke
mindst børn og unge udsættes for. Det pres, som
fremstilling af urealistiske kropsidealer medvirker til, er
imidlertid ikke begrænset til børn og unge. Derudover
er det pres, som fremstilling af urealistiske kropsidealer
medvirker til, ikke begrænset til at forekomme på
kanaler og platforme, som er rettet mod børn og unge.
Erhvervsministeriet foreslår derfor, at
mærkningsordningen skal gælde for retoucherede
reklamebilleder og reklamefilm i forbindelse med
markedsføring generelt og ikke blot begrænses til
markedsføring rettet mod børn og unge.
Det er derudover Erhvervsministeriets
vurdering, at for at mærkningskravet skal være
effektivt, skal det omfatte både reklamebilleder og
reklamefilm, uanset hvor reklamen optræder.
Mærkningspligten vil således omfatte reklamebilleder og
reklamefilm på alle medier og platforme og alle
reklameflader. Influencere vil dermed også være
omfattet, Efter Forbrugerombudsmandens praksis kan influencere
være erhvervsdrivende og derfor omfattet af
markedsføringsloven, selv om de ikke har modtaget betaling
for at reklamere for andres produkter. Det gælder f.eks.,
hvis de reklamerer for deres egen tøjkollektion. Det er
derfor ikke en forudsætning for, at influencere skal
mærke reklamebilleder eller reklamefilm, at de modtager
direkte eller indirekte betaling for at reklamere for et
produkt.
Det vil være Forbrugerombudsmanden, der
foretager vurderingen af, om et reklamebillede eller en reklamefilm
er retoucheret og omfattet af kravet om mærkning. I en
straffesag vil det være politiet, der foretager
efterforskningen, og tiltalespørgsmålet i en
straffesag foretages af anklagemyndigheden. Til brug for
vurderingen vil Forbrugerombudsmanden kunne kræve at få
indsendt originalbilledet eller filmen, der har været anvendt
i reklamen, til sammenligning. De erhvervsdrivende er underlagt en
strafbelagt oplysningspligt efter markedsføringslovens
§ 25, stk. 2, der foreskriver, at Forbrugerombudsmanden fra
enhver kan kræve alle oplysninger, som skønnes
nødvendige for Forbrugerombudsmandens virksomhed.
Oplysningspligten er dog med forbehold for forbuddet mod
selvinkriminering, jf. retssikkerhedslovens § 10.
Det vil evt. kunne være
nødvendigt at indhente sagkyndig bistand eller anvende et
dataprogram til brug for vurderingen. Hvis der alene er tale om
mindre ændringer i et reklamebillede eller reklamefilm,
må det antages, at Forbrugerombudsmanden ikke vil prioritere
at tage sådanne sager op til behandling, jf.
Forbrugerombudsmandens prioriteringsadgang. Ved mindre
ændringer forstås f.eks. fjernelse af et skoldkoppear
e.l. Grænsedragningen vil blive fastlagt ved
Forbrugerombudsmandens praksis og i sidste instans ved
domstolene.
Det foreslås, at mærkningen vil
skulle ske ved anvendelse af et fælles statsligt mærke,
der let kan hentes af de erhvervsdrivende. Det foreslås
endvidere, at der ved bekendtgørelse fastsættes regler
om, hvordan mærkning skal ske og eventuelle undtagelser til
mærkningspligten.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at en
obligatorisk mærkningsordning for retoucherede
reklamebilleder og reklamefilm kan være med til at skabe
gennemsigtighed omkring brugen af retoucheret reklame, og bidrage
til at bevidstgøre forbrugerne om, at fremstillingen af
personerne i reklamen afviger fra, hvordan personerne ser ud i
virkeligheden.«
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1, samt bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der henvises til regeringens
(Socialdemokratiet) vurderinger i lovforslag nr. L 14 fremsat den
5. oktober 2022 i folketingsåret 2022-23, 1. samling, der
angives i uddrag her:
»Det vurderes, at den foreslåede
ændring af markedsføringsloven vil medføre
begrænsede merudgifter for staten, som forventes afholdt
inden for Erhvervsministeriets økonomiske ramme.
Forbrugerombudsmanden skal føre tilsyn
med mærkningsordningen efter reglerne i
markedsføringsloven og bekendtgørelsen om
Forbrugerombudsmandens virksomhed. Det indebærer, at
Forbrugerombudsmanden har mulighed for at prioritere blandt de
sager, som forelægges Forbrugerombudsmanden. På
baggrund af prioriteringsadgangen vurderes det, at lovforslaget
ikke vil medføre øgede udgifter for
institutionen.
Det vurderes, at forslaget ikke
medfører implementeringskonsekvenser for regioner og
kommuner.
[. . . ] Lovforslagets ændring af
markedsføringsloven vurderes ligeledes at leve op til
principperne for digitaliseringsklar lovgivning, i det omfang
principperne er relevante. Dette indebærer bl.a., at reglerne
så vidt muligt er udformet på en klar og konsistent
måde, jf. princip 1.«
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Der henvises til regeringens
(Socialdemokratiet) vurderinger i lovforslag nr. L 14 fremsat den
5. oktober 2022 i folketingsåret 2022-23, 1. samling, der
angives i uddrag her:
»Lovforslaget forventes samlet at
medføre mindre økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
[. . . ] Det vurderes, at lovforslagets
ændring af markedsføringsloven vil medføre
mindre negative løbende økonomiske omkostninger og
omstillingsomkostninger for erhvervslivet i forbindelse med
mærkningspligten for retoucherede reklamebilleder og
reklamefilm. De løbende omkostninger vil udgøre en
del af de omkostninger, der allerede vil være forbundet med
opsætning og redigering af reklamebilledet/reklamefilmen, og
omkostningerne for den enkelte virksomhed må derfor antages
at være meget begrænsede. Omkostningerne tjener direkte
til efterlevelse af en informationsforpligtelse, idet
formålet med mærkningspligten er at bidrage til
gennemsigtighed omkring anvendelsen af reklamebilleder og
reklamefilm. Mærket vil blive udviklet af staten og stillet
til rådighed, så det let kan downloades til alle
formater og kanaler.
[. . . ] Det vurderes, at lovforslaget er i
overensstemmelse med principperne for agil erhvervsrettet
regulering.«
6. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslag nr. L 14 blev sendt i høring
af den tidligere regering i forbindelse med fremsættelsen i
folketingsåret 2022-23, 1. samling. Lovforslaget har ikke
været sendt i fornyet høring i forbindelse med
Socialistisk Folkepartis fremsættelse af lovforslaget i
indeværende samling.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Der findes i lovgivningen i dag ikke regler
om, at reklamebilleder og reklamefilm skal være mærket,
såfremt der er anvendt digital retouchering eller der
på anden vis er foretaget kropsændringer på de
afbildede personer. Retoucherede reklamebilleder eller reklamefilm
kan dog efter omstændighederne være i strid med
markedsføringslovens krav om god skik, jf. lovens § 3,
og lovens forbud mod vildledning, jf. lovens §§ 5 og
6.
Det foreslås at indsætte § 11
c i markedsføringsloven.
Det foreslåede stk.
1 indebærer, at en erhvervsdrivende, der i sin
handelspraksis anvender retoucherede reklamebilleder eller
reklamefilm, hvor fremstillingen af en persons kropsfacon,
størrelse eller hud er ændret i forhold til det
naturlige udgangspunkt, hvilket kan bidrage til kropspres, skal
mærke billederne eller filnavn.
Bestemmelsen er ny og har til formål at
skabe gennemsigtighed i forbindelse med retoucherede
reklamebilleder og reklamefilm og dermed modvirke den eventuelle
negative påvirkning, som især børn og unge kan
udsættes for gennem reklamer med urealistiske
kropsfremstillinger. Mærkningspligten er imidlertid ikke
begrænset til reklamer rettet mod børn og unge, men
gælder reklamer generelt.
Mærkningspligten omfatter både
reklamebilleder og reklamefilm, uanset hvor og på hvilket
medie reklamen optræder. Mærkningspligten vil
gælde for influencere, såfremt de modtager direkte
eller indirekte betaling for at reklamere for et produkt og i den
forbindelse lægger et retoucheret/manipuleret billede op af
sig selv eller andre. Efter Forbrugerombudsmandens praksis kan
influencere være erhvervsdrivende og derfor omfattet af
markedsføringsloven, selv om de ikke har modtaget betaling
for at reklamere for andres produkter. Det gælder f.eks.,
hvis de reklamerer for deres egen tøjkollektion. Det er
derfor ikke en forudsætning for, at influencere skal
mærke reklamebilleder eller reklamefilm, at de modtager
direkte eller indirekte betaling for at reklamere for et
produkt.
Pligten til mærkning indtræder,
hvis fremstillingen af en persons kropsfacon, størrelse
eller hud er ændret ved retouchering eller anden manipulering
og ændringen kan bidrage til kropspres. Med retouchering og
anden manipulering forstås ændringer af
billedet/filmen, som er gjort, samtidig med eller efter at
billedet/filmen er taget, og som indebærer ændringer af
en persons kropsfacon, størrelse eller hud. Det kan f.eks.
også være ved anvendelse af apps eller filtre, som
ændrer kroppens fremtoning. Med »krop«
forstås også hoved og ansigt. Fjernelse af eksempelvis
røde øjne og ændring af farve på
hår, øjne, øjenbryn eller øjenvipper
falder uden for mærkningskravet. Som eksempler på
retouchering af en persons kropsfacon kan nævnes
billeder/film, hvor muskler er gjort større, taljen er gjort
smallere, halsen eller ben er gjort længere, ansigtet eller
næsen er gjort smallere eller bredere, og øjne eller
læber er gjort større eller mindre. Også
hudændringer er omfattet af mærkningskravet. Det kan
f.eks. være strækmærker, akne, cellulitis, ar
eller kropshår, der er fjernet.
Efterbehandling af reklamebilleder/-film, der
ikke er direkte ændringer af en persons kropsfacon,
størrelse eller hud, er ikke omfattet af
mærkningspligt. Det kan f.eks. være korrektion af
lysstyrke, kontrast, skygge, temperatur og farvemætning samt
ændring af baggrundsfarver. Makeup, justeringer i
lyssætning (LED-lys), blitz eller reflektor, i forbindelse
med at billedet/filmen bliver taget, falder ligeledes uden for
mærkningspligten.
Det vil være Forbrugerombudsmanden, der
foretager vurderingen af, om et reklamebillede eller en reklamefilm
er retoucheret og omfattet af kravet om mærkning. Til brug
for vurderingen vil Forbrugerombudsmanden kunne kræve at
få indsendt originalbilledet eller filmen, der har
været anvendt i reklamen, til sammenligning. De
erhvervsdrivende er underlagt en strafbelagt oplysningspligt efter
markedsføringslovens § 25, stk. 2, der foreskriver, at
Forbrugerombudsmanden fra enhver kan kræve alle oplysninger,
som skønnes nødvendige for Forbrugerombudsmandens
virksomhed. Oplysningspligten er dog med forbehold for
selvinkrimineringsforbuddet, jf. retssikkerhedslovens §
10.
Det vil eventuelt kunne være
nødvendigt at indhente sagkyndig bistand eller anvende et
dataprogram til brug for vurderingen. Hvis der alene er tale om
mindre ændringer i et reklamebillede eller en reklamefilm,
må det antages, at Forbrugerombudsmanden ikke vil prioritere
at tage sådanne sager op til behandling, jf.
Forbrugerombudsmandens prioriteringsadgang. Mindre ændringer
kan f.eks. være fjernelse af et skoldkoppear, en enkelt
filipens, et blåt mærke el.lign. Afgrænsningen
vil blive fastlagt ved Forbrugerombudsmandens praksis og i sidste
instans af domstolene.
Mærkningen vil skulle ske ved anvendelse
af et statsligt mærke, der let kan hentes af de
erhvervsdrivende og anvendes på alle relevante kanaler og
formater.
Det foreslås, at erhvervsministeren
får hjemmel til at fastsætte nærmere regler om
mærkningsordningen.
Det foreslåede stk.
2 indeholder hjemmel til, at erhvervsministeren
fastsætter nærmere regler om, hvordan reklamebilleder
og reklamefilm skal mærkes, så det sikres, at
forbrugerne let kan genkende mærket, og at mærkningen
bliver tydelig. Bestemmelsen giver også erhvervsministeren
mulighed for at undtage visse former for retoucheringer fra
mærkningspligten.
Til nr. 2
Det følger af
markedsføringslovens § 37, stk. 3, at
overtrædelse af bestemmelserne i § 5, stk. 1, § 6,
stk. 1, 3 og 4, §§ 6 a og 6 b, § 7, stk. 1,
§§ 9-11, § 11 a, stk. 1, § 11 b, stk. 1, §
14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, § 17, stk. 1, 2 og
4, § 18 og § 19, § 20, stk. 1 og 3, og § 21 og
forsætlig overtrædelse af § 22 straffes med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter
straffelovens § 279 eller anden lovgivning.
Det følger endvidere af det
gældende § 37, stk. 6, i markedsføringsloven, at
ved udmåling af bøder efter § 37, stk. 1-3,
lægges vægt på overtrædelsens grovhed og
den erhvervsdrivendes omsætning. For juridiske personer
fastsættes bødeniveauet efter en model, hvor de
erhvervsdrivende inddeles i otte kategorier efter deres
størrelse målt på omsætning. For hver
kategori er fastsat tre overordnede bødeniveauer.
Det foreslås at ændre § 37,
stk. 3, således at den foreslåede bestemmelse i §
11 c, jf. forslagets § 1, nr. 1, strafsanktioneres.
Strafferammen er bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter straffelovens § 279 eller anden
lovgivning.
Ansvarssubjektet for overtrædelse af
§ 11 c er de fysiske og juridiske personer, der anvender
retoucherede reklamebilleder eller reklamefilm i deres
handelspraksis.
De subjektive krav for at straffe en
overtrædelse af den foreslåede § 11 c er
uagtsomhed eller forsæt, jf. straffelovens § 19, 2.
pkt.
Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel, jf. den gældende markedsføringslovs §
37, stk. 11.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2025. Dermed vil der være tid til at
udvikle mærket til brug for mærkningen af retoucherede
reklamebilleder og reklamefilm.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, fordi hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, jf.
markedsføringslovens § 41.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | §
1 | | | | | | I lov om markedsføring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 866 af 15. juni 2022, som ændret
ved § 343 i lov nr. 718 af 13. juni 2023 og § 2 i lov nr.
732 af 13. juni 2023, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter § 11
b indsættes før overskriften før §
12: »Mærkning af retoucherede
reklamebilleder og reklamefilm | | | | | | § 11 c. En
erhvervsdrivende, der i sin handelspraksis anvender retoucherede
reklamebilleder eller reklamefilm, hvor en persons kropsfacon,
størrelse eller hud er ændret, hvilket kan bidrage til
kropspres, skal mærke billederne eller filnavn, jf. stk.
2. | | | Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvordan reklamebilleder og reklamefilm skal mærkes, og om
eventuelle undtagelser fra mærkningspligten.« | | | | §
37. --- Stk. 3. §
5, stk. 1, § 6, stk. 1, 3 og 4, §§ 6a og 6 b, §
7, stk. 1, §§ 9-11, § 11 a, stk. 1, § 11 b,
stk. 1, § 14, stk. 1, § 15, § 16, stk. 3, § 17,
stk. 1, 2 og 4, § 18 og § 19, § 20, stk. 1 og 3, og
§ 21 og forsætlig overtrædelse af § 22
straffes med bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter straffelovens § 279 eller anden
lovgivning. Stk. 4-10. --- | | 2. I § 37, stk. 3, indsættes efter
»§ 11 b, stk. 1,«: »§ 11 c, stk.
1,«. | | | |
|