L 26 Forslag til lov om ændring af lov om markedsføring.

(Indførelse af mærkningsordning for retoucherede reklamebilleder og reklamefilm).

Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2024-25
Status: 1. beh./Henvist til udvalg

Om lovforslaget

Sagsgang:
Fremsat 02-10-2024
1. behandlet / henvist til udvalg 03-12-2024
Sat på dagsorden til 2. behandling 06-02-2025
3. behandling planlagt til 20-02-2025
Ministerområde:
Erhvervsministeriet
Resumé:
Lovforslaget er en delvis genfremsættelse af den tidligere regerings (Socialdemokratiet) lovforslag nr. L 14, folketingsåret 2022-23, 1. samling, forslag til lov om ændring
af lov om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere og lov om markedsføring.

Lovforslaget blev den 29. marts 2023 genfremsat af regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne) som lovforslag nr. L 89, forslag til lov om ændring af lov om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere og lov om markedsføring, men uden den del, der
omhandlede en obligatorisk mærkningspligt.

Med nærværende lovforslag genfremsætter SF den del af det tidligere fremsatte lovforslag (L 14), der vedrører en obligatorisk mærkningspligt i lov om markedsføring.

Forslaget har til formål at indføre en obligatorisk mærkningspligt for erhvervsdrivende, der anvender retoucherede reklamebilleder eller reklamefilm, der ændrer en persons kropsfacon, størrelse eller hud.

Formålet med forslaget er at skabe gennemsigtighed omkring brugen af retoucheret reklame og derigennem forsøge at begrænse de negative effekter heraf på unges trivsel.

Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.