Skriftlig fremsættelse (28. marts
2025)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
euforiserende stoffer (Skærpet indsats mod
narkotikakriminalitet, herunder opioider)
(Lovforslag nr. L 186 )
Regeringen ser med stor alvor på det
bekymrende misbrugsproblem vedrørende opioider, der i de
senere år er begyndt at tage form blandt danske børn
og unge, som på kort tid udvikler et problematisk misbrug,
der fører til ødelæggende abstinenser og
smadrede liv.
Opioider er en gruppe af euforiserende
stoffer, der virker smertestillende og sløvende, og som er
meget afhængighedsskabende. I USA har misbruget af opioider
spredt sig voldsomt de senere år, og alene i perioden fra
2021 til 2022 har opioider resulteret i mere end 80.000
dødelige overdoser i USA.
De retsmedicinske institutter i Danmark har
vurderet, at en række af de mest almindelige opioider
sundhedsfagligt har en meget høj farlighed for brugeren, som
vurderes højere end eksempelvis kokain, MDMA (ecstasy) og
amfetamin.
Regeringen præsenterede den 28.
oktober 2024 udspillet »Ungdom uden opioider«, hvori
der indgår en række nye initiativer, der skal
forhindre, at udviklingen i Danmark løber løbsk.
Dette lovforslag har til formål at gennemføre de
initiativer i udspillet, der kræver lovændringer.
Med lovforslaget lægges der for det
første op til at skærpe straffen for ulovlig
besiddelse og videreoverdragelse, herunder salg, af opioider. Det
forudsættes således, at det nuværende strafniveau
for videreoverdragelse af heroin skærpes med en tredjedel i
forhold til i dag, og at der samtidig fastsættes samlede,
skærpede strafniveauer for ulovlig besiddelse og
videreoverdragelse af andre typer af opioider end heroin. Samtidig
lægges der op til generelt at lovfæste strafniveauerne
for en række euforiserende stoffer for at skabe større
klarhed over niveauerne.
For det andet lægges der op til at
skærpe straffen med en tredjedel, hvis der sælges
ulovlige euforiserende stoffer, herunder opioider, via sociale
medier eller fra detailbutikker, herunder kiosker. Der lægges
op til, at denne strafskærpelse skal gælde i forhold
til alle typer af euforiserende stoffer. Er der tale om ulovligt
salg af opioider, vil strafskærpelsen skulle lægges
oven i den ovennævnte skærpelse.
For det tredje foreslås det at styrke
mulighederne for rettighedsfrakendelse ved salg eller anden
videreoverdragelse af euforiserende stoffer fra en detailbutik,
så der kan ske rettighedsfrakendelse for både
butiksindehavere og ansatte i videre omfang, end hvad der
gælder for rettighedsfrakendelse efter straffeloven i
almindelighed.
I forlængelse heraf lægges der
for det fjerde op til, at der til rettighedsfrakendelsen skal kunne
knyttes et forbud mod at opholde sig i eller i umiddelbar
nærhed af en eller flere bestemte butikker, hvorfra der
foregår detailsalg, hvis det findes påkrævet for
at sikre, at frakendelsen efterleves.
Det foreslås for det femte, at der
indføres en særskilt hjemmel til at konfiskere
motordrevne køretøjer, der anvendes til grove
overtrædelser af lovgivningen om euforiserende stoffer,
herunder køretøjer, der ejes af en tredjemand, hvis
tredjemanden vidste eller burde vide, at køretøjet
ville blive anvendt til den pågældende
kriminalitet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.