Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2024)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om supplerende
bestemmelser til forordning om reduktion af metanemissioner i
energisektoren
(Lovforslag nr. L 18)
Lovforslaget er en administrationslov, som
skal sikre, at EU's Metanforordning kan administreres i dansk ret.
Metanforordningen blev vedtaget den 13. juni 2024 og trådte i
kraft den 4. august 2024. Der er tale om erhvervsrettet
lovgivning.
Metanforordningen er en del af
Kommissionens Fit for 55-lovgivningspakke, der har til formål
at sikre, at EU's politikker er i overensstemmelse med de
klimamål, som Rådet og Europa-Parlamentet har
vedtaget.
I EU står energisektoren for en
femtedel af metanemissionerne. Med forordningen indføres der
krav til at måle og rapportere metanemissioner i olie-, gas
og kulsektorerne, hvilket giver potentiale for at forebygge og
minimere metanemissioner under driften. Forpligtelserne omfatter
operatører på olie- og naturgasområdet,
aktører der driver transmissions- og distributionssystemerne
og gaslagrene, samt importører af olie, gas og kul.
Det foreslås at indføre en
bemyndigelsesbestemmelse for klima-, energi- og
forsyningsministeren til at kunne fastsætte regler om straf
for overtrædelse af regler fastsat i Metanforordningen. Med
forordningen er fastsættelsen af regler om sanktioner henlagt
til den nationale kompetence. Hensigten med lovforslaget er
således at give klima-, energi- og forsyningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte administrative regler, som
muliggør en effektiv administration af Metanforordningen,
herunder særligt mulighed for at håndhæve
forordningens regler.
Det foreslås, at
Energiklagenævnet bliver klageinstans for klager ifm.
Energistyrelsernes tilsynsopgaver. Formålet hermed er, at
afgørelser kan påklages til en uafhængig
klageinstans. Energiklagenævnet er klageinstans for flere
områder af Energistyrelsens virke.
Det foreslås, at klima-, energi- og
forsyningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler
for betaling af gebyrer. Denne bemyndigelse forventes at blive
udmøntet ved bekendtgørelse, hvor der indføres
en gebyrordning til finansiering af Energistyrelsens sagsbehandling
ifm. tilsynsopgaver m.v. efter forordningen.
Forordningen fastsætter, at der kan
klages over manglende overholdelse af Metanforordningen til den
kompetente myndighed (Energistyrelsen). Det foreslås, at der
også skabes bemyndigelse for, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan indføre et
adfærdsregulerende
klagegebyr for denne slags klager.
Den eksterne høring har ikke givet
anledning til ændringer i lovforslaget.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.