Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 28. november 2024
Forslag
til
Lov om supplerende bestemmelser til forordning om
reduktion af metanemissioner i energisektoren
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Loven supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
reduktion af metanemissioner i energisektoren og om ændring
af forordning (EU) 2019/942, (EU) 2024/1787 af 13. juni 2024 med
senere ændringer (metanforordningen), med henblik
på at sikre forordningens anvendelse i Danmark.
§ 2.
Loven finder anvendelse på metanemissioner, aktiver og
aktiviteter, jf. metanforordningens artikel 1.
Den kompetente
myndighed
§ 3.
Klima-, energi- og forsyningsministeren udpeger en kompetent
myndighed i henhold til metanforordningen.
§ 4.
Den kompetente myndighed træffer afgørelse om,
hvorvidt et forhold er omfattet af metanforordningen.
Stk. 2. Til brug
for afgørelser efter stk. 1 kan den kompetente myndighed
pålægge en fysisk eller juridisk person at afgive
enhver oplysning, herunder på tro og love, som er
nødvendig for at afklare, om et forhold er omfattet af
metanforordningen.
Tilsyn og
kontrol
§ 5.
Den kompetente myndighed fører tilsyn og kontrol med
overholdelse af denne lov og regler udstedt i medfør af
loven.
§ 6.
Den kompetente myndighed har til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til erhvervsmæssige
lokaliteter, dokumentation og optegnelser, når den
skønner det nødvendigt for at føre en effektiv
kontrol efter metanforordningen.
Stk. 2. Den
kompetente myndighed kan som led i kontrolbesøg efter
metanforordningen uden retskendelse foretage tekniske
undersøgelser og kræve en kopi af dokumentation og
optegnelser udleveret.
Stk. 3. Politiet
yder om nødvendigt bistand til gennemførelse af
kontrol efter stk. 1 og 2.
Påbud og
tvangsbøder
§ 7.
Den kompetente myndighed kan udstede påbud om overholdelse af
metanforordningen, denne lov og regler udstedt i medfør af
denne lov.
Stk. 2. Den
kompetente myndighed kan pålægge daglige
tvangsbøder til den, der undlader at efterkomme påbud
udstedt efter stk. 1 vedrørende overholdelse af
metanforordningens artikel 12, artikel 14, stk. 14, artikel 16,
stk. 2, artikel 20, artikel 23, stk. 1, artikel 27, stk. 1, artikel
28, stk. 1 og 2, og artikel 29, stk. 1 og 2.
Oplysningspligt
§ 8.
Den, der er omfattet af metanforordningen, skal efter anmodning fra
den kompetente myndighed afgive alle oplysninger, herunder om
økonomiske og regnskabsmæssige forhold, som den
kompetente myndighed skønner nødvendige for
varetagelsen af sine opgaver i henhold til metanforordningen, denne
lov og regler udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
opbevaring af oplysninger med henblik på tilsyn og
kontrol.
§ 9.
Den kompetente myndighed kan ved administration af
metanforordningen indhente enhver oplysning hos
Skatteforvaltningen, som er nødvendig for varetagelsen af
den kompetente myndigheds opgaver.
Gebyrer
§
10. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter
regler om gebyrer til dækning af den kompetente myndigheds
omkostninger til administration af metanforordningen, denne lov og
regler udstedt i medfør af loven.
§
11. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om betaling af gebyr for indgivelse af klage
til den kompetente myndighed i medfør af metanforordningens
artikel 7.
Digital kommunikation og
automatisering
§
12. Skriftlig kommunikation til og fra den kompetente
myndighed skal foregå digitalt og under anvendelse af de
it-systemer, digitale formater og identifikationsløsninger,
som myndigheden anviser.
Stk. 2. Den
kompetente myndigheds afgørelser om forhold omfattet af
metanforordningen, denne lov og regler udstedt i medfør af
loven kan træffes ved hjælp af automatiseret
sagsbehandling.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om digital kommunikation og automatiseret
sagsbehandling.
Undtagelser fra
indførelse i Lovtidende
§
13. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale
vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til
virksomheder, aktiver m.v., som der henvises til i regler udstedt i
medfør af denne lov, ikke indføres i Lovtidende.
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om,
hvordan oplysning om indholdet af sådanne internationale
vedtagelser og tekniske specifikationer kan tilgås.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som ikke
indføres i Lovtidende, jf. stk. 1, skal være
gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.
Gennemførelsesforanstaltninger
§
14. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler, der er nødvendige for at
gennemføre, anvende eller håndhæve retsakter
vedtaget af Den Europæiske Unions institutioner om forhold
omfattet af metanforordningen.
Klage
§
15. Energiklagenævnet behandler klager over
afgørelser truffet af den kompetente myndighed i henhold til
metanforordningen, denne lov og regler udstedt i medfør af
loven, jf. dog stk. 2, herunder regler fastsat i medfør af
§ 16.
Stk. 2.
Afgørelser truffet af den kompetente myndighed, jf.
metanforordningens artikel 7, kan alene indbringes for
Energiklagenævnet, for så vidt angår
forvaltningsretlige forhold.
Stk. 3. Den
kompetente myndigheds afgørelser kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed end Energiklagenævnet.
Stk. 4. Klage
skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt.
Stk. 5.
Energiklagenævnets formand kan efter nærmere aftale med
nævnet træffe afgørelse på nævnets
vegne i sager omfattet af metanforordningen, denne lov og regler
udstedt i medfør af loven.
Stk. 6. Den
kompetente myndigheds afgørelser kan ikke indbringes for
domstolene, før den endelige administrative afgørelse
foreligger.
§
16. Klima-, energi-, og forsyningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om indgivelse af klage,
herunder om formkrav til klagen og undtagelser fra klageadgang.
Straffebestemmelser
§
17. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1) undlader at
efterkomme et påbud udstedt efter § 7, stk. 1, eller
2) undlader at
afgive oplysninger eller afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger, som krævet efter § 4, stk. 2, eller §
8, stk. 1.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan i forskrifter, der udstedes i
medfør af loven, fastsætte straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter bestemmelser om
straf af bøde for overtrædelse af regler fastsat i
metanforordningen.
Stk. 4. Klima-,
energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om
konfiskation af økonomiske fordele opnået ved
overtrædelse af regler fastsat i metanforordningen.
Stk. 5. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttræden
§
18. Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Territorialbestemmelse
§
19. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.