Fremsat den 26. marts 2025 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension og
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.
(Forhøjelse af mediecheck)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1123 af 21. oktober 2024, som
ændret ved § 5 i lov nr. 630 af 11. juni 2024, § 1
i lov nr. 1456 af 10. december 2024, § 11 i lov nr. 1655 af
30. december 2024 og § 9 i lov nr. 1703 af 30. december 2024,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 49, stk. 1, nr. 3, ændres
»235 kr. i 2019, 469 kr. i 2020, 704 kr. i 2021 og 938 kr. i
2022 og frem« til: »1.285 i 2025 og 1.485 kr.
(2025-niveau) i 2026 og frem«.
§ 2
I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1033 af 2. september 2024,
som ændret ved § 6 i lov nr. 630 af 11. juni 2024,
§ 9 i lov nr. 1655 af 30. december 2024 og § 10 i lov nr.
1703 af 30. december 2024, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 48, stk. 1, nr. 14, ændres
»235 kr. i 2019, 469 kr. i 2020, 704 kr. i 2021 og 938 kr. i
2022 og frem« til: »1.285 i 2025 og 1.485 kr.
(2025-niveau) i 2026 og frem«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2. Til personer,
som har fået udbetalt mediecheck for 2025 efter de hidtil
gældende satser, jf. § 49, stk. 1, nr. 3, i lov om
social pension og § 48, stk. 1, nr. 14, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., udbetaler Udbetaling Danmark
differencen på 200 kr., når personens
tillægsprocent på udbetalingstidspunktet er 100, jf.
§ 14 e, stk. 2, i lov om social pension og § 20 a, stk.
2, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v. Udbetalingen
efterreguleres efter § 39 b i lov om social pension og §
38 a i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Udbetaling Danmark udbetaler én gang årligt en
mediecheck til folkepensionister og førtidspensionister
efter reglerne fra før 2003 (gammel ordning) med beskedne
supplerende indtægter.
Mediechecken udgør årligt 1.085 kr. (2025-niveau)
og udbetales sammen med den sociale pension for januar til
pensionister med en personlig tillægsprocent på 100.
For at få en personlig tillægsprocent på 100,
må pensionisten kun have en årlig supplerende indkomst
på op til 35.200 kr. for enlige og 69.700 kr. for gifte og
samlevende (2025-niveau), svarende til indtægtsgrænsen
for fuld supplerende pensionsydelse (ældrecheck). Til forskel
fra den supplerende pensionsydelse er udbetalingen af mediecheck
ikke afhængig af pensionistens formue, og der sker ikke
gradvis indkomstaftrapning, men bortfald af mediechecken, hvis den
supplerende indtægt overstiger de nævnte
grænser.
Mediechecken er dermed målrettet til de pensionister, der
er dårligst stillet økonomisk. Knap hver tredje af
landets folkepensionister og førtidspensionister på
gammel ordning modtager ydelsen i dag.
Lov nr. 1695 af 30. december 2024 om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk
aktivitet) fastslår, at det er momspligtigt, når andre
end forfattere og kunstnere meddeler licens til disses
ophavsrettigheder. Ændringen af momsloven skønnes at
medføre en prisstigning på 15-20 kr. pr. måned
på en gennemsnitlig tv-pakke, som forventes overvæltet
på husholdningerne gennem højere abonnementspriser fra
medio 2025. Dette vil bl.a. ramme pensionister med lav disponibel
indkomst særligt hårdt.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
ønsker som konsekvens af ændringen af momsloven at
forhøje mediechecken permanent med 400 kr. årligt
(2025-niveau). Det foreslås, at forhøjelsen af
mediechecken skal have virkning fra 2025 og følge de
gældende regler for ret til mediecheck. Da stigningen i
abonnementspriser forventes at slå igennem fra medio 2025, og
mediechecken for 2025 vil være udbetalt efter de
gældende satser før lovforslagets ikrafttræden,
foreslås det, at der udbetales en ekstra mediecheck på
200 kr. til de pensionister, som allerede har fået udbetalt
mediecheck for 2025.
2. Forhøjelse af mediechecken
2.1. Gældende ret
Efter § 14 e, stk. 1, i lov om social pension udbetales i
januar måned en årlig mediecheck til folkepensionister,
som inden den 1. januar er berettiget til folkepension. Tilsvarende
udbetales efter § 20 a, stk. 1, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. i januar måned en årlig
mediecheck til førtidspensionister, som inden den 1. januar
er berettiget til førtidspension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., dvs. førtidspensionister
på den gamle ordning efter reglerne fra før 2003.
Retten til mediecheck er efter § 14 e, stk. 2, i lov om
social pension og § 20 a, stk. 2, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. betinget af, at pensionistens personlige
tillægsprocent er opgjort til 100. Den personlige
tillægsprocent fastsættes hver den 1. januar på
grundlag af pensionistens indtægt, jf. § 14 e, stk. 1, i
lov om social pension og § 20 a, stk. 3, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Det følger af § 49, stk. 1, nr. 3, i lov om social
pension og § 48, stk. 1, nr. 14, i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension at mediechecken i 2019 udgjorde 235 kr., i
2020 469 kr., i 2021 704 kr. og i 2022 og frem 938 kr.
Mediechecken udgør i 2025-niveau 1.085 kr.
De nævnte beløb i § 49, stk. 1, nr. 3, i lov
om social pension og § 48, stk. 1, nr. 14, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., reguleres en gang årligt den 1.
januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
hele kronebeløb.
Udgiften til mediecheck afholdes af staten.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
ønsker som konsekvens af ændringen af momsloven at
kompensere de økonomisk dårligst stillede
folkepensionister og førtidspensionister efter reglerne fra
før 2003, som i forvejen er berettiget til mediecheck, for
den forventede prisstigning på 15-20 kr. pr. måned
på en gennemsnitlig tv-pakke.
Det foreslås derfor at forhøje den årlige
mediecheck, der udbetales til folkepensionister og
førtidspensionister efter reglerne fra før 2003, som
inden den 1. januar i det pågældende år er
berettigede til pension, og som opfylder betingelserne efter §
14 e i lov om social pension og § 20 a i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Det foreslås at forhøje
mediechecken med 400 kr. årligt (2025-niveau).
Da mediechecken efter gældende regler i § 49, stk. 1,
nr. 3, i lov om social pension og § 48, stk. 1, nr. 14, i lov
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. er angivet til 938 kr. i
2022-niveau og i 2025-niveau vil være på 1.085 kr.,
foreslås det, at mediechecken forhøjes til 1.485 kr.
(2025-niveau) fra 2026.
Mediechecken er skattepligtig, og en forhøjelse med 400
kr. årligt svarer således til ca. 20 kr. pr.
måned efter skat i en gennemsnitskommune.
Da den foreslåede forhøjelse af mediechecken skal
kompensere for forventede prisstigninger fra 1. juli 2025,
foreslås det, at pensionister, som inden lovens
ikrafttrædelse har fået udbetalt mediecheck for 2025
efter de satser, som var gældende inden lovens
ikrafttrædelse, efter lovens ikrafttrædelse får
udbetalt differencen på 200 kr. svarende til
halvårseffekt af den fulde satsforhøjelse for 2026 og
frem, dog forudsat at pensionistens personlige tillægsprocent
pr. 1. januar 2025 på udbetalingstidspunktet fortsat er
100.
Udbetaling af forhøjelsen på 200 kr. for 2025 vil
som udgangspunkt ske i andet halvår af 2025, forventeligt i
august sammen med den månedlige udbetaling af pensionen. I
nogle tilfælde vil udbetalingen dog først ske i
forbindelse med efterreguleringen af pensionen for 2025, som sker i
2026.
Pensionister, som har fået udbetalt mediecheck for januar
2025, men som ikke længere har en personlig
tillægsprocent pr. 1. januar 2025 på 100 og derfor ikke
har ret til mediechecken, vil ikke få udbetalt differencen
på 200 kr. i august. De vil i stedet modtage en
afgørelse om afslag på den ekstra mediecheck på
200 kr.
Der vil heller ikke ske udbetaling af differencen på 200
kr. i august, hvis pensionisten ikke tidligere har fået
udbetalt mediecheck for 2025, heller ikke selv om
tillægsprocenten pr. 1. januar 2025 på
udbetalingstidspunktet i august nu er 100. Disse pensionister vil
ikke modtage en afgørelse om afslag på udbetaling af
forhøjelsen på 200 kr. i august.
Udbetalingen af mediecheck skal efter forslaget følge de
gældende regler og principper for beregning og udbetaling af
mediecheck efter lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Det betyder bl.a., at udbetalingen af mediecheck, herunder
differencen i august, vil indgå i den årlige
efterregulering af pensionen, jf. § 39 b i lov om social
pension og § 38 a i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Det betyder f.eks., at personer, som ikke har fået
udbetalt mediecheck i januar 2025, fordi tillægsprocenten var
under 100, og som derfor heller ikke har fået udbetalt
forhøjelsen på 200 kr. i august 2025, vil få
efterbetalt hele mediechecken, inkl. forhøjelsen, ved
efterreguleringen af pensionen for 2025, som sker i 2026, hvis
tillægsprocenten pr. 1. januar 2025 på dette tidspunkt
opgøres til 100.
Ligeledes vil pensionister, som har fået udbetalt
mediechecken i januar 2025, men som ikke får udbetalt
forhøjelsen i august, fordi tillægsprocenten har
ændret sig og på dette tidspunkt er under 100, få
efterbetalt forhøjelsen, hvis pensionistens
tillægsprocent pr. 1. januar 2025 ved efterreguleringen i
2026 viser sig at være 100.
Pensionister, som har fået udbetalt både mediecheck
i januar 2025 og forhøjelsen på 200 kr. i august 2025,
men som ikke længere ved efterregulering af pensionen har en
tillægsprocent på 100 for 1. januar 2025, skal i
overensstemmelse med gældende regler tilbagebetale hele
mediechecken, dvs. inkl. forhøjelsen på 200 kr.
Der udbetales ikke mediecheck, herunder forhøjelse, til
pensionister, som er afgået ved døden inden
udbetalingen.
Folkepensionister og førtidspensionister, der er
berettigede til at modtage den årlige mediecheck, vil med den
foreslåede ændring fra januar 2026 og fremover modtage
en forhøjet mediecheck på 400 kr. årligt
(2025-niveau).
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
En forhøjelse af mediechecken med 200 kr. i 2025
(2025-pl) og 400 kr. i 2026 og frem skønnes at
medføre merudgifter før skat og tilbageløb
på 82,7 mio. kr. i 2025, 159,5 mio. kr. i 2026 og faldende
til 131,0 mio. kr. årligt varigt, jf.
tabel 1. Opgjort efter skat og tilbageløb
skønnes merudgiften at udgøre 40,6 mio. kr. i 2025,
76,2 mio. kr. i 2026 og faldende til 62,6 mio. kr. årligt
varigt. Den svagt faldende profil skal bl.a. ses i sammenhæng
med den gradvise udfasning af den midlertidige forhøjelse af
grænserne for indkomstaftrapning. Merudgifterne finansieres
af de generelle reserver opført på § 35. Der
forventes at være ingen eller begrænsede
adfærdsmæssige konsekvenser forbundet med
ændringen. Forhøjelsen af mediechecken skønnes
at være forbundet med implementeringsmæssige
merudgifter i Udbetaling Danmark på 2,2 mio. kr. i 2025.
Tabel
1. Økonomiske
konsekvenser | Mio. kr.,
2025-pl | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Varigt | I alt statslige
udgifter | 80,6 | 159,5 | 150,0 | 148,0 | 131,0 | Heraf mediecheck | 80,5 | 159,5 | 150,0 | 148,0 | 131,0 | Heraf administration | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt kommunale
udgifter | 2,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf administration | 2,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt offentlige
udgifter (før skat og tilbageløb) | 82,7 | 159,5 | 150,0 | 148,0 | 131,0 | I alt offentlige
udgifter (efter skat og tilbageløb) | 40,6 | 76,2 | 71,7 | 70,7 | 62,6 |
|
Kommunerne skønnes samlet at få merudgifter
på i alt 2,1 mio. kr. i 2025.
Forslaget skønnes ikke at være forbundet med
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for regioner.
Lovforslaget vurderes at være udformet i overensstemmelse
med de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring i
perioden fra den 31. januar til den 28. februar 2025 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation (AC),
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for selvstændige
(ASE), Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), Arbejdsskadeforeningen (AVS), BDO
Statsautoriseret Revisionsaktieselskab, Bedre Psykiatri,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie
Fagforening, Danske A-kasser, Danske Advokater, Danske Patienter,
Danske Seniorer, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Deloitte, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH),
Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus, Faglige Seniorer,
Finans Danmark, Finansforbundet, Finanstilsynet, Foreningen for
Social- Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD),
Foreningen Danske Revisorer (FDR), Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring og Pension, Forsikringsforbundet, Frie
Funktionærer, Frivilligrådet, FSR - Danske Revisorer,
Institut for Menneskerettigheder, Kommunale Velfærdschefer,
Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse
(KRIFA), Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere, Lægeforeningen, Psykiatrifonden,
Rådet for Psykisk Sårbare på Arbejdsmarkedet,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND, SIND, Sundhedskartellet,
Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2025: 80,5 mio. kr. 2026: 159,5 mio. kr. 2027: 150,0 mio. kr. 2028: 148,0 mio. kr. Varigt: 131,0 mio. kr. Kommuner: Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Forhøjelsen af mediechecken
skønnes at medføre kommunale
implementeringsmæssige merudgifter på 2,1 mio. kr. i
2025 og statslige implementeringsmæssige merudgifter for 0,1
mio. kr. i 2025. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | JA | NEJ | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 14 e, stk. 1, i lov om
social pension udbetales i januar måned en årlig
mediecheck til folkepensionister, som inden den 1. januar er
berettiget til folkepension. Retten til mediecheck er efter §
14 e, stk. 2, betinget af, at pensionistens personlige
tillægsprocent er opgjort til 100. Den personlige
tillægsprocent fastsættes hver den 1. januar på
grundlag af pensionistens indtægt, jf. § 14 e, stk.
3.
Det følger af § 49, stk. 1, nr. 3, i lov om social
pension, at mediechecken efter § 14 e i 2019 udgjorde 235 kr.,
i 2020 469 kr., i 2021 704 kr. og i 2022 og frem 938 kr.
Mediechecken reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Mediechecken udgør efter gældende regler 1.085 kr. i
2025-niveau.
Det foreslås i § 49, stk. 1, nr.
3, at ændre »235 kr. i 2019, 469 kr. i 2020, 704
kr. i 2021 og 938 kr. i 2022 og frem« til: »1.285 kr. i
2025 og 1.485 kr. (2025-niveau) i 2026 og frem«.
Forslaget vil betyde, at mediechecken for 2025 forhøjes
til i alt 1.285 kr., mens den fra 2026 og frem forhøjes til
i alt 1.485 kr. (2025-niveau) for de folkepensionister, som er
berettiget til mediecheck, dvs. for de folkepensionister, som har
en tillægsprocent på 100.
Derved angives mediechecken i 2025-niveau og løftes med
200 kr. for 2025 og 400 kr. for 2026.
Da mediechecken for 2025 er blevet udbetalt i januar 2025 efter
de gældende satser, vil der ske en ekstra udbetaling af
forhøjelsen på 200 kr. for 2. halvår af 2025
efter lovforslagets ikrafttrædelse således, at
pensionister, som har ret til mediecheck for 2025, samlet set vil
modtage 1.285 kr. for 2025.
Der henvises til forslagets § 3, stk. 2.
Til §
2
Til nr. 1
Efter de gældende regler i § 20 a, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. udbetales i januar måned en
årlig mediecheck til førtidspensionister, som inden
den 1. januar er berettiget til førtidspension efter lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Retten til mediecheck er efter § 20
a, stk. 2, betinget af, at pensionistens personlige
tillægsprocent er opgjort til 100. Den personlige
tillægsprocent fastsættes hver den 1. januar på
grundlag af pensionistens indtægt, jf. § 20 a, stk.
3.
Det følger af § 48, stk. 1, nr. 14, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., at mediechecken efter § 14 e i
2019 udgjorde 235 kr., i 2020 469 kr., i 2021 704 kr. og i 2022 og
frem 938 kr.
Mediechecken reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Mediechecken udgør efter gældende regler 1.085 kr. i
2025-niveau.
Det foreslås i § 48, stk. 1, nr.
14, at ændre »235 kr. i 2019, 469 kr. i 2020,
704 kr. i 2021 og 938 kr. i 2022 og frem« til: »1.285
kr. i 2025 og 1.485 kr. (2025-niveau) i 2026 og frem«.
Forslaget vil betyde, at mediechecken for 2025 forhøjes
til i alt 1.285 kr., mens den fra 2026 og frem forhøjes til
i alt 1.485 kr. (2025-niveau) for de førtidspensionister,
som er berettiget til mediecheck, dvs. for de
førtidspensionister efter reglerne i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., som har en tillægsprocent
på 100.
Derved angives mediechecken i 2025-niveau og løftes med
200 kr. for 2025 og 400 kr. for 2026.
Da mediechecken for 2025 blev udbetalt i januar 2025 efter de
gældende satser, vil der ske en ekstra udbetaling af
forhøjelsen på 200 kr. for 2. halvår 2025 efter
lovforslagets ikrafttrædelse således, at pensionister,
som har ret til mediecheck for 2025, samlet set vil modtage 1.285
kr. for 2025.
Der henvises til forslagets § 3, stk. 2.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås i stk. 2, 1.
pkt., at til personer, som har fået udbetalt
mediecheck for 2025 efter de hidtil gældende satser, jf.
§ 49, stk. 1, nr. 3, i lov om social pension og § 48,
stk. 1, nr. 14, i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., udbetaler
Udbetaling Danmark differencen på 200 kr., når
personens tillægsprocent på udbetalingstidspunktet er
100, jf. § 14 e, stk. 2, i lov om social pension og § 20
a, stk. 2, i lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Forslaget betyder, at de pensionister, som har fået
udbetalt mediecheck i januar 2025 efter de gældende satser
for 2025, vil få udbetalt forhøjelsen for 2025
på 200 kr. efter lovens ikrafttrædelse, forventeligt i
august 2025, forudsat at pensionistens tillægsprocent pr. 1.
januar 2025 på udbetalingstidspunktet fortsat er 100, og at
pensionisten ikke forud for udbetalingstidspunktet er afgået
ved døden. Pensionisten vil herefter samlet få
udbetalt 1.285 kr. for 2025.
Det forventes, at den ekstra udbetaling på 200 kr. vil ske
i løbet af august, forventeligt sammen med den
månedlige udbetaling af pensionen.
Forslaget betyder, at personer, som i januar 2025 har fået
udbetalt mediecheck for 2025 på baggrund af en personlig
tillægsprocent på 100, ikke vil få udbetalt
forhøjelsen på 200 kr. i august, hvis pensionistens
tillægsprocenten pr. 1. januar 2025 i mellemtiden har
ændret sig således, at den er under 100 på
udbetalingstidspunktet.
Det foreslås i stk. 2, 2.
pkt., at forhøjelsen efterreguleres efter § 39 b
i lov om social pension og § 38 a i lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Forslaget betyder, at udbetalingen af den ekstra mediecheck
ligesom den ordinære mediecheck, som udbetales i januar,
efterreguleres efter de gældende regler herom.
Det betyder bl.a., at personer, som ikke har fået udbetalt
den ekstra mediecheck i august, fordi den personlige
tillægsprocent på dette tidspunkt er under 100,
eventuelt kan få udbetalt forhøjelsen i forbindelse
med efterreguleringen i 2026, såfremt efterreguleringen
viser, at pensionistens tillægsprocent pr. 1. januar 2025 er
100.
Personer, som er overgået til folkepension efter den 1.
januar 2025, og som derfor efter gældende regler ikke er
berettiget til mediecheck for 2025, vil ikke få udbetalt den
foreslåede forhøjelse på 200 kr. for de
forventede prisstigninger i 2. halvår 2025.
Desuden vil der ikke ske udbetaling til pensionister, som er
afgået ved døden forud for udbetalingstidspunktet.
Loven gælder ikke for Færøerne eller
Grønland, da lov om social pension og lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke kan
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1123 af 21. oktober 2024, foretages
følgende ændring: | § 49. Ved
fastsættelse af pension for kalenderåret anvendes
følgende beløb: … 3) Mediechecken efter § 14 e
udgør 235 kr. i 2019, 469 kr. i 2020, 704 kr. i 2021 og 938
kr. i 2022 og frem. | | 1. I § 49, stk. 1, nr. 3, ændres
»235 kr. i 2019, 469 kr. i 2020, 704 kr. i 2021 og 938 kr. i
2022 og frem« til: »1.285 i 2025 og 1.485 kr.
(2025-niveau) i 2026 og frem«. | | | | | | § 2 | | | I lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1033 af 2. september 2024, foretages
følgende ændring: | § 48. Ved
fastsættelse af pension for kalenderåret anvendes
følgende beløb: … 14) Mediechecken efter § 20 a,
udgør 235 kr. i 2019, 469 kr. i 2020, 704 kr. i 2021 og 938
kr. i 2022 og frem. | | 1. I § 48, stk. 1, nr. 14, ændres
»235 kr. i 2019, 469 kr. i 2020, 704 kr. i 2021 og 938 kr. i
2022 og frem« til: »1.285 i 2025 og 1.485 kr.
(2025-niveau) i 2026 og frem«. | | | |
|