Fremsat den 12. marts 2025 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven, lov om
lægemidler og lov om forsøgsordning med medicinsk
cannabis og om ordning for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk
cannabis
(Overførsel af administrationen af
Dansk Patientsikkerhedsdatabase og behandling af rapporteringer om
utilsigtede hændelser m.v. til regionerne)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1015 af 5. september 2024, som ændret senest ved § 2
i lov nr. 1673 af 30. december 2024, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 199, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til:
»Et regionsråd, der er udpeget af regionsrådene i
forening,«.
2. I
§ 199, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til:
»Det regionsråd, der er udpeget efter 1.
pkt.,«.
3. I
§ 199, stk. 1, indsættes
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Det udpegede regionsråd
stiller anonymiserede rapporteringer til rådighed for
Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for Styrelsen for
Patientsikkerheds udvælgelse af temaer og områder for
tilsyn og vejlednings- og læringsarbejde.«
4. I
§ 199, stk. 1, 3. og 4. pkt., der
bliver 4. og 5. pkt., ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »Det regionsråd, der er
udpeget efter 1. pkt.,«.
5. I
§ 199, stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter« til:
»Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter«.
6. I
§ 199, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »til Styrelsen for Patientsikkerhed« til:
»til det regionsråd, der er udpeget efter stk.
1,«.
7. I
§ 199, stk. 2, 3. pkt., og to
steder i § 202, stk. 1,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til:
»Indenrigs- og sundhedsministeren«.
8. I
§ 199, stk. 3, ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte regler
om, at regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for
Styrelsen for Patientsikkerheds« til: »Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for det efter
stk. 1 udpegede regionsråds«, og »til Styrelsen
for Patientsikkerhed« ændres til: »til det
regionsråd, der er udpeget efter stk. 1«.
9. I
§ 199, stk. 4, ændres
»Rapportering om utilsigtede hændelser fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
patientsikkerhed efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af
stk. 3« til: »Rapportering efter stk. 1 og regler
fastsat i medfør af stk. 3 om utilsigtede hændelser
fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til det
regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«, og
»såvel patienten som den rapporterende person«
ændres til: »patienten, den rapporterende person og
sundhedspersoner, som indgår i en rapportering«.
10. I
§ 199, stk. 5, ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Det
regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«.
11. § 199
a ophæves.
12. § 202,
stk. 3, 2. pkt., ophæves.
§ 2
I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 339 af 15. marts 2023, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1550 af 12. december 2023,
§ 3 i lov nr. 1778 af 28. december 2023, § 2 i lov nr.
646 af 11. juni 2024 og lov nr. 650 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 56, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Patientombuddet« til: »det
regionsråd, der er udpeget efter sundhedslovens § 199,
stk. 1,«.
§ 3
I lov nr. 1668 af 26. december 2017 om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for
dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1519 af 18. december 2018, lov nr. 2391 af
14. december 2021 og lov nr. 2392 af 14. december 2021, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 56, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til:
»det regionsråd, der er udpeget efter sundhedslovens
§ 199, stk. 1«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. maj 2025.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 1 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bestemmelserne i § 1 kan sættes i kraft på
forskellige tidspunkter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Overførsel af administrationen af
Dansk Patientsikkerhedsdatabase | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Konsekvensændringer i
lægemiddelloven og lov om forsøgsordning med medicinsk
cannabis og om ordning for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk
cannabis | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til databeskyttelsesforordningen
og databeskyttelsesloven | 4. | Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål | 5. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Klimamæssige konsekvenser | 9. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 12. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Indenrigs- og Sundhedsministeriet indgik den 2. oktober 2024
aftale med Danske Regioner om, at Danske Regioner pr. 1. maj 2025
overtager opgaven med at modtage og analysere rapporteringer om
utilsigtede hændelser samt driften af Dansk
Patientsikkerhedsdatabasen med rapporteringer fra
sundhedspersonale, patienter og pårørende på
tværs af regioner, kommuner, almen praksis og apoteker
m.v.
Lovforslaget udmønter denne aftale. Der er med
lovforslaget tale om, at opgaven med for at modtage rapporteringer
om utilsigtede hændelser, analysere og anvende de samlede
rapporteringer til viden og læring til sundhedsvæsenet
samt administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD)
flyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til et regionsråd,
der er udpeget af regionsrådene i forening. Opgaven flyttes
dermed fra staten til regionerne.
Det er derudover hensigten med lovforslaget, at reglerne om
utilsigtede hændelser videreføres uændret. Der
er med lovforslaget ikke tale om ændringer i selve
rapporteringspligten, herunder hvem der skal rapportere utilsigtede
hændelser til databasen, eller hvilke utilsigtede
hændelser, der skal rapporteres. Der er heller ikke tale om
ændringer i, hvem oplysningerne i databasen stilles til
rådighed for eller i hvilken form.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Overførsel af administrationen af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase
2.1.1. Gældende ret
Den nuværende ordning med pligt til rapportering af
utilsigtede hændelser trådte i kraft den 1. januar
2004. Ved en utilsigtet hændelse forstås en begivenhed,
der forekommer i forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed,
herunder præhospital indsats, eller i forbindelse med
forsyning af og information om lægemidler. Utilsigtede
hændelser omfatter på forhånd kendte og ukendte
hændelser og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som
enten er skadevoldende eller kunne have været skadevoldende,
men forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf
på grund af andre omstændigheder.
Formålet med ordningen var at forbedre patientsikkerheden
i sundhedsvæsenet ved at etablere et system, som gennem
analyse af rapporteringer kunne bidrage til, at der forebyggende
kunne reageres fra sundhedsmyndighedernes side, således at
antallet af utilsigtede hændelser blev mindsket, og
kvaliteten af sygehusbehandlingen generelt blev bedret.
Efter sundhedslovens § 198, stk. 1, modtager, registrerer
og analyserer regionsrådet og kommunalbestyrelsen
rapporteringer om utilsigtede hændelser til brug for
forbedring af patientsikkerhed og rapportering af oplysninger efter
reglerne i § 199. Sundhedspersoner, der som led den faglige
virksomhed, bliver opmærksom på en utilsigtet
hændelse, skal efter bestemmelsens stk. 2 rapportere
hændelsen til regionen eller kommunen afhængig af, hvor
hændelsen er foregået.
Sundhedspersoner kan efter sundhedslovens § 198, stk. 3,
nr. 1-3, indhente oplysninger om patientens helbredsforhold og
andre fortrolige oplysninger i elektroniske systemer, når
indhentningen er nødvendig i forbindelse med analyse af
rapportering om en utilsigtet hændelse i regionen eller
kommunen eller på det private sygehus (nr. 1), ledelsen
på behandlingsstedet eller den centrale regionale eller
kommunale administrative ledelse for behandlingsstedet har givet
tilladelse til, at den pågældende person kan foretage
indhentningen (nr. 2), og det er muligt efterfølgende at
identificere, at indhentningen er sket til brug for analyse af en
utilsigtet hændelse (nr. 3).
Patienter og pårørende kan ligeledes efter
sundhedslovens § 198, stk. 4, rapportere en utilsigtet
hændelse til regionen eller kommunen.
Ved en utilsigtet hændelse forstås efter
sundhedslovens § 198, stk. 5, en begivenhed, der forekommer i
forbindelse med sundhedsfaglig virksomhed, herunder
præhospital indsats, eller i forbindelse med forsyning af og
information om lægemidler. Utilsigtede hændelser
omfatter på forhånd kendte og ukendte hændelser
og fejl, som ikke skyldes patientens sygdom, og som enten er
skadevoldende eller kunne have været skadevoldende, men
forinden blev afværget eller i øvrigt ikke indtraf
på grund af andre omstændigheder.
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om utilsigtede
hændelser og opretter et nationalt register herfor. Styrelsen
for Patientsikkerhed har i den forbindelse oprettet Dansk
Patientsikkerhedsdatabase (herefter DPSD). På baggrund af de
modtagne rapporteringer analyserer og videreformidler Styrelsen for
Patientsikkerhed viden til sundhedsvæsenet.
Styrelsen for Patientsikkerhed anvender også tendenser fra
bl.a. rapporteringer af utilsigtede hændelser til
udvælgelse af temaer og områder for tilsyn og
vejlednings- og læringsarbejde.
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 2, 1. pkt.,
at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om, hvilke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres
af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen
skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for
Patientsikkerhed har på sin hjemmeside oprettet adgang til at
indberette utilsigtede hændelser via rapporteringsskemaer,
dels for sundhedspersoner, dels for patienter og
pårørende.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter endvidere efter
bestemmelsens stk. 2, 2. pkt., nærmere regler om, i hvilke
tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2, skal
rapportere om utilsigtede hændelser til regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, hvornår rapporteringen skal eller ikke
skal ske, i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den i
givet fald skal indeholde.
Bestemmelsen er senest ændret ved § 2 i lov nr. 737
af 13. juni 2023 om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, sundhedsloven og
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Skærpet straf ved ulovlige omskæringer af
drengebørn, ændring af sundhedspersoners
rapporteringspligt i forbindelse med utilsigtede hændelser og
ophævelse af Styrelsen for Patientklagers pligt til at udgive
en årsberetning).
Med loven blev der fastsat et entydigt grundlag for ved
bekendtgørelse at begrænse rapporteringspligten til
alvorlige eller potentielt alvorlige eller dødelige
utilsigtede hændelser, eller til hændelser, der i
øvrigt kan bidrage til læring eller forbedring.
Styrelsen for Patientsikkerhed har i bekendtgørelse nr.
867 af 20. juni 2023 om rapportering af utilsigtede hændelser
i sundhedsvæsenet m.v. fastsat nærmere regler om
rapporteringens form og indhold.
Det fremgår af § 5 i bekendtgørelsen, at
rapporteringspligten omfatter utilsigtede hændelser, der
medførte eller bidrog til alvorlige eller dødelige
konsekvenser for patienten. Rapporteringspligten omfatter desuden
utilsigtede hændelser, der kunne have haft eller ville kunne
få alvorlige eller dødelige konsekvenser for
patienten. Endvidere omfatter rapporteringspligten utilsigtede
hændelser, som efter en rapporteringspligtig persons
vurdering kan bidrage til læring og forbedring af
patientsikkerhed, selv om konsekvenserne af de enkelte
hændelser ikke er eller kunne have været alvorlige
eller dødelige for patienten.
Rapportering om utilsigtede hændelser fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
Patientsikkerhed skal efter sundhedslovens § 199, stk. 4, ske
i anonymiseret form vedrørende såvel patienten som den
rapporterende person.
Oplysninger om enkeltpersoner, der indgår i en
rapportering efter § 198, stk. 1, er efter sundhedslovens
§ 200, stk. 1, fortrolige. Efter bestemmelsens stk. 2,
må oplysninger om identiteten af en person, der har
rapporteret, og oplysninger om identiteten af sundhedspersoner, som
indgår i en rapportering, kun videregives til de personer i
samme region eller kommune, der varetager opgaver med utilsigtede
hændelser.
Det fremgår af sundhedslovens § 201, at den
rapporterede person og de sundhedspersoner, der indgår i en
rapportering, ikke som følge af rapporteringen kan
underkastes disciplinære undersøgelser og
foranstaltninger af arbejdsgivere, tilsynsmæssige reaktioner
af Styrelsen for Patientsikkerhed eller strafferetlige sanktioner
af domstolene.
Som led i arbejdet med utilsigtede hændelser har Styrelsen
for Patientsikkerhed efter sundhedslovens § 199 a nedsat
Fagligt Forum for Patientsikkerhed, hvis formål er at
bistå Styrelsen for Patientsikkerhed med faglig sparring om
læringsaktiviteter. Fagligt Forum for Patientsikkerhed
sammensættes af repræsentanter for relevante
myndigheder og organisationer efter Styrelsen for Patientsikkerheds
nærmere bestemmelse.
Det fremgår af sundhedslovens § 202, at Styrelsen for
Patientsikkerhed kan fastsætte nærmere regler for,
hvilke sygehuse og andre behandlingsinstitutioner der er omfattet
af rapporteringspligten, ligesom Styrelsen for Patientsikkerhed kan
fastsætte særlige regler for de private sygehuses
rapporteringssystem. Bemyndigelsen er udmøntet ved
bekendtgørelse nr. 867 af 20. juni 2023 om rapportering af
utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet m.v.
Det fremgår videre af sundhedslovens § 202, stk. 2,
at sundhedslovens §§ 198-201 også gælder for
private sygehuse.
Det fremgår af § 202, stk. 3, at sundhedslovens
§§ 198-201 ikke gælder for andre lovbestemte
indrapporteringsordninger vedrørende utilsigtede
hændelser og fejl opstået under behandling. Styrelsen
for Patientsikkerhed kan i samarbejde med berørte
myndigheder fastsætte nærmere regler, der
præciserer og eventuelt samordner indrapporteringsforhold,
jf. 1. pkt.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner har den 2.
oktober 2024 indgået aftale om, at Danske Regioner pr. 1. maj
2025 overtager opgaven med at modtage og analysere rapporteringer
om utilsigtede hændelser og driften af Dansk
Patientsikkerhedsdatabasen (DPSD) med rapporteringer fra
sundhedspersonale, patienter og pårørende på
tværs af regioner, kommuner, almen praksis og apoteker
m.v.
Den aftalte overdragelse af opgaven, som hidtil har ligget hos
Styrelsen for Patientsikkerhed, vil sikre, at læringssystemet
kan fortsætte og ikke vil blive nedlagt som følge af
statsligt opgavebortfald. Aftalen er dermed med til at sikre
fortsættelsen af et system, der har været en succes og
har styrket patientsikkerheden ved at understøtte
udviklingen af en kultur, hvor der er fokus på læring,
og hvor der er åbenhed om fejl.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er opmærksom på,
at overdragelsen af systemet fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
regionerne samtidigt betyder, at opgaven overdrages fra staten til
den regionale del af sundhedsvæsenet. Det er i den
forbindelse afgørende for Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
at ordningen med utilsigtede hændelser fortsat er et system
for hele sundhedsvæsenet og alle dets interessenter, ikke
regionerne alene.
For at sikre en smidig og uproblematisk overdragelse inden for
forholdsvis kort tidsrum inden den 1. maj 2025 bør systemet
efter Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse overdrages i
dets nuværende form med bl.a. de gældende regler om
selve rapporteringspligten, rapporteringsformen m.v. Eventuelle
ændringer, bl.a. ud fra ønsker om effektiviseringer,
afbureaukratisering og øget uddragelse af læring vil
efter ministeriets opfattelse kunne aftales på længere
sigt efter en proces med inddragelse af relevante parter.
Det foreslås derfor, at administrationen af det nationale
system for rapportering af utilsigtede hændelser, Dansk
Patientsikkerhedsdatabase (DPSD), overføres til et
regionsråd, som udpeges af regionsrådene. Det
foreslås også, at det udpegede regionsråd
overtager opgaven med at modtage og analysere rapporteringer om
utilsigtede hændelser fra sundhedspersonale, patienter og
pårørende på tværs af regioner, kommuner,
almen praksis, apoteker m.v.
Med overtagelsen vil den udpegede region skulle varetage to
roller, som hidtil har være varetaget af Styrelsen for
Patientsikkerhed. Der vil for det første være tale om
rollen som ansvarlig for it-driften af Dansk
Patientsikkerhedsdatabase. Det vil indebære ansvar for drift,
udvikling og vedligeholdelse af databasen. Heri ligger bl.a. en
pligt til at stille databasen og rapporteringsmetoder til
rådighed for de parter, som efter lovgivningen har
rapporteringspligt eller -muligheder, herunder øvrige
regioner, kommuner, sundhedspersoner, patienter og
pårørende.
For det andet vil det indebære rollen som national
koordinator og vidensformidler af patientsikkerheds- og
kvalitetsarbejde. Det indebærer pligten til at analysere og
videreformidle viden til sundhedsvæsenet på baggrund af
de modtagne rapporteringer. Heri ligger bl.a. opgaver med at
opdage, udpege og arbejde med mønstre og tendenser i de
utilsigtede hændelser, der er rapporteret lokalt, og efter
lokal analyse rapporteres videre til den udpegede region. Det vil
således være den udpegede region, der på baggrund
af de mange forskellige rapporteringer på tværs af
sektorer, videreformidler læring til den resterende del af
sundhedsvæsenet.
Analyse og læring på grundlag de rapporterede
utilsigtede hændelser vil fortsat skulle ske uden betaling
eller finansiering fra de relevante aktører.
Det kan være ved løbende læringsaktiviteter
inden for en afgrænset faglig problematik, som umiddelbart
kan iværksættes, f.eks. i form af OBS-meddelelser,
oplæg på konferencer, undervisning og nyhedsbreve,
eller læringsaktiviteter, der faciliterer den lokale
læring af utilsigtede hændelser. Det kan også
være læring på systemniveau, dvs. læring i
forhold til problemstillinger, som ikke kan løses inden for
rammerne af det enkelte behandlingssted eller den enkelte
organisation, men som vedrører mange aktører og
interessenter.
Der er således også en forudsætning, at
regionerne og den udpegede region ved overtagelse af opgaven
sikrer, at systemet med rapportering af utilsigtede hændelser
fortsat vil være et system, der stilles vederlagsfrit til
rådighed for alle interessenter på
sundhedsområdet, både hvad angår driften af
systemet og den læring, der kan udledes på baggrund
heraf. Derfor skal det også sikres, at der er fokus på
at uddrage læring i alle dele af sundhedsvæsenet, og at
alle relevante interessenter inddrages, når det overordnede
billede viser mønstre og tendenser i utilsigtede
hændelser, hvor der bør være
opmærksomhedspunkter. Inddragelse vil f.eks. kunne ske ved
nedsættelse af et rådgivende udvalg, som ligner det
eksisterende Fagligt Forum for Patientsikkerhed i Styrelsen for
Patientsikkerhed, som nedlægges ved ikrafttræden af
dette lovforslag.
Forslaget vil også betyde, at det udpegede
regionsråd vil skulle stille rapporteringer til
rådighed for Sundhedsstyrelsen til brug for
Sundhedsstyrelsens vejledningsarbejde. Derudover vil det udpegede
regionsråd skulle stille rapporteringer vedrørende
utilsigtede hændelser med lægemidler og medicinsk
udstyr til rådighed for Lægemiddelstyrelsens
varetagelse af opgaver i henhold til lov om lægemidler og lov
om medicinsk udstyr.
Forslaget vil også sikre, at Styrelsen for
Patientsikkerhed fortsat vil få adgang anonymiserede
rapporteringer til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds
udvælgelse af temaer og områder for tilsyn og
vejlednings- og læringsarbejde.
Forslaget vil sikre en vis fleksibilitet i forhold til, hvilket
regionsråd, der i praksis overtager it-driften og
læringsopgaven. Aktuelt forventes det at være Region
Midtjylland, der overtager dataansvaret fra Styrelsen for
Patientsikkerhed og dermed ansvaret fra driften af DPSD. Forslaget
vil ikke være til hinder for, at regionen overlader den
daglige drift og læringsopgaven til samarbejdspartnere.
Afhængig af placeringen af den daglige drift af databasen og
læringsopgaven, og hvordan den tilrettelægges, vil
regionen i fornødent omfang skulle indgå
databehandleraftaler.
Med den foreslåede overflytning foretages ikke
ændringer i selve rapporteringspligten for regionsråd,
kommuner, sundhedspersoner, patienter, pårørende m.v.,
herunder i hvilken form, omfang m.v. rapporteringerne
foretages.
Der foretages desuden ikke ændringer med hensyn til i
hvilket omfang oplysninger i databasen stilles til rådighed
for brugerne af databasen, herunder i hvilken form det sker.
Forslaget vil heller ikke ændre på, at oplysninger
om enkeltpersoner, der indgår i en rapportering, vil
være fortrolige, og at oplysninger om identiteten af en
person, der har rapporteret, oplysninger om identiteten af
sundhedspersoner, som indgår i en rapportering, og om
patienten, kun må videregives til de personer i samme region
eller kommune, der varetager læringsopgaver.
Endelig skal det understreges, at forslaget ikke vil ændre
på, at den rapporterende person og de sundhedspersoner, der
indgår i en rapportering, ikke som følge af
rapporteringen vil kunne underkastes disciplinære
undersøgelser og foranstaltninger af arbejdsgiveren,
tilsynsmæssige reaktioner af Styrelsen for Patientsikkerhed
eller strafferetlige sanktioner af domstolene.
2.2. Konsekvensændringer i lægemiddelloven og
lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning
for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis
2.2.1. Gældende ret
Efter § 56, stk. 2, i lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 339 af 15. marts 2023 med senere
ændringer, kan Lægemiddelstyrelsen videregive
oplysninger om indberetninger om bivirkninger til Det
Europæiske Lægemiddelagentur, Europa-Kommissionen,
lægemiddelmyndigheder i de andre EU/EØS-lande,
Patientombuddet og indehaveren af markedsføringstilladelsen.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler herom, jf.
lægemiddellovens § 56, stk. 2, 2. pkt.
Lægemiddelstyrelsen har pligt til at videregive
indberetninger om formodede bivirkninger som følge af
medicineringsfejl til Styrelsen for Patientsikkerhed, og
Lægemiddelstyrelsen kan videregive indberetninger om
formodede bivirkninger som følge af off-label brug og
forkert brug af lægemidler til Styrelsen for
Patientsikkerhed. Videregivelse skal ske i anonymiseret form.
Det følger af artikel 107 a, stk. 5, i direktiv
2001/83/EF om oprettelse af en fællesskabskodeks for
humanmedicinske lægemidler som ændret ved direktiv
2010/84/EU, at medlemsstaterne skal sikre, at indberetninger om
formodede bivirkninger som følge af medicineringsfejl, som
de får kendskab til, gøres tilgængelige for de
myndigheder, organer, organisationer og/eller institutioner, der er
ansvarlige for patientsikkerhed i medlemsstaterne.
Det følger af § 12, stk. 4, 1. pkt., i
bekendtgørelse nr. 1191 af 6. november 2017 om
bivirkningsovervågning af lægemidler, at
Lægemiddelstyrelsen videregiver indberetninger om formodede
bivirkninger som følge af medicineringsfejl til Styrelsen
for Patientsikkerhed. Efter bekendtgørelsens § 12, stk.
4, 2. pkt., kan Lægemiddelstyrelsen også videregive
indberetninger om formodede bivirkninger som følge af
off-label brug og forkert brug af lægemidler til Styrelsen
for Patientsikkerhed. Videregivelse sker i anonymiseret form, jf.
bekendtgørelsens § 12, stk. 4, 3. pkt.
Det følger af § 56 i lov nr. 1668 af 26. december
2017 om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning
for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis med senere
ændringer, at Lægemiddelstyrelsen anvender et
overvågningssystem til at overvåge sikkerheden ved
cannabisslutprodukter.
Efter lovens § 56, stk. 2, fører
Lægemiddelstyrelsen et register over og behandler
indberetninger om formodede bivirkninger af cannabisslutprodukter.
Lægemiddelstyrelsen har adgang til det nationale register
over borgeres medicinoplysninger, jf. sundhedslovens § 157,
stk. 1, når det er nødvendigt til brug for styrelsens
behandling af bivirkningsindberetninger om
cannabisslutprodukter.
Efter lovens § 56, stk. 3, kan Lægemiddelstyrelsen
videregive oplysninger om indberetninger om bivirkninger til
Styrelsen for Patientsikkerhed. Videregivelse sker i anonymiseret
form.
Det fremgår af lovens § 56, stk. 4, at indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Lægemiddelstyrelsens behandling af indberetninger om
formodede bivirkninger efter stk. 1 og 2.
Det fremgår endelig af lovens § 56, stk. 5, at
indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om Lægemiddelstyrelsens videregivelse af oplysninger
om indberetninger om bivirkninger til Styrelsen for
Patientsikkerhed efter lovens § 56, stk. 3.
Lovens § 56, stk. 5, er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1732 af 26. december 2017 om indberetning
af bivirkninger ved medicinsk cannabis og behandling af
bivirkningsindberetninger. Det følger af
bekendtgørelsens § 8, stk. 3, at
Lægemiddelstyrelsen videregiver indberetninger om formodede
bivirkninger ved cannabisslutprodukter som følge af
medicineringsfejl til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Lægemiddelstyrelsen kan videregive indberetninger om
formodede bivirkninger som følge af forkert brug af
cannabisslutprodukter til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Videregivelse sker i anonymiseret form.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er vigtigt for Indenrigs- og Sundhedsministeriet, at
formodede bivirkninger som følge af medicineringsfejl,
off-label brug og forkert brug, samt bivirkninger ved
cannabisslutprodukter, fortsat kan rapporteres som utilsigtede
hændelser i Dansk Patientsikkerhedsdatabase, og at
indberetningerne kan indgå i opgaverne med at analysere
rapporteringer om utilsigtede hændelser og videreformidle
viden til sundhedsvæsenet.
Med den foreslåede overflytning af ansvaret for Dansk
Patientsikkerhedsdatabase fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
regionerne vil der derfor være behov for at sikre, at
Lægemiddelstyrelsen kan videregive de samme typer oplysninger
til det udpegede regionsråd, som styrelsen hidtil har
videregivet til Styrelsen for Patientsikkerhed, til brug for det
udpegede regionsråds varetagelse af opgaven med at analysere
rapporteringer om utilsigtede hændelser og videreformidle
viden til sundhedsvæsenet.
Det foreslås derfor at sikre denne videregivelsesmulighed
i lægemiddelloven. Tilsvarende foreslås det at tilpasse
lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning
for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis.
Forslaget vil betyde, at Lægemiddelstyrelsen fremover vil
skulle videregive oplysninger om indberetninger om bivirkninger af
lægemidler og cannabisslutprodukter til det udpegede
regionsråd, der vil overtage ansvaret for Dansk
Patientsikkerhedsdatabase og forestå analysen og anvendelsen
de samlede rapporteringer til viden og læring til
sundhedsvæsenet.
Herved sikres det, at rapporteringer om formodede bivirkninger
som følge af medicineringsfejl, off-label brug og forkert
brug, samt bivirkninger ved cannabisslutprodukter, fortsat kan
registreres som utilsigtede hændelser i Dansk
Patientsikkerhedsdatabase, og at indberetningerne kan indgå i
opgaverne med at analysere rapporteringer om utilsigtede
hændelser og videreformidle viden til
sundhedsvæsenet.
3. Forholdet
til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Dansk Patientsikkerhedsdatabase omfatter oplysninger fra den
lokale rapportering af utilsigtede hændelser efter
sundhedslovens § 198, som efterfølgende
vidererapporteres til Styrelsen for Patientsikkerhed med henblik
på behandling af oplysningerne på nationalt niveau, jf.
sundhedslovens § 199.
Styrelsen for Patientsikkerhed er med den gældende ordning
ansvarlig for det samlede system og har ansvaret for driften af
databasen. Der er indgået en databehandleraftaler med en
flere eksterne aktør, bl.a. til drift af selve systemet.
De enkelte rapporterende myndigheder, dvs. regionsråd,
kommunalbestyrelsen m.fl., er dataansvarlige for de oplysninger, de
selv rapporterer, analyser m.v. i systemet. De er endvidere
ansvarlige for den lokale analyse og læring.
Som systemejer af DPSD fungerer Styrelsen for Patientsikkerhed i
dag som databehandler for de enkelte rapporterende myndigheder
m.v., der anvender DPSD. Der er indgået databehandleraftaler
mellem disse myndigheder m.v. og Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Styrelsen for Patientsikkerhed har desuden med den
gældende ordning dataansvaret for de oplysninger i databasen,
som vidererapporteret til det nationale niveau i databasen.
Styrelsen har endvidere ansvaret for analysen af oplysningerne
på nationalt niveau og forestår den nationale
læring af de rapporterede utilsigtede hændelser.
Efter overflytningen af DPSD vil det udpegede regionsråd
blive dataansvarlig for det samlede system og have ansvaret for
driften af databasen. Aktuelt forventes det, at Region Midtjylland
udpeges og vil være dataansvarlig. Afhængig af
placeringen af den daglige drift af databasen og
læringsopgaven, og hvordan den tilrettelægges, vil
regionen i fornødent omfang skulle indgå
databehandleraftaler.
De enkelte rapporterende myndigheder, dvs. regionsråd,
kommunalbestyrelsen m.fl., vil fortsat være dataansvarlige
for de oplysninger, de selv rapporterer. De vil endvidere
være ansvarlige for den lokale analyse og læring.
Som systemejer af DPSD vil Region Midtjylland blive
databehandler for de enkelte rapporterende myndigheder, og vil
skulle indgå en databehandleraftale med disse.
På grund af opbygningen af DPSD vil der ikke være
tale om fuld anonymisering i databeskyttelsesmæssig forstand,
da det ved at sammenholde oplysninger fra databasen vil være
muligt at henføre data til enkeltpersoner. Der vil
således være tale om personoplysninger, der behandles
på nationalt niveau.
Det vurderes, at forslaget - ligesom den gældende ordning
- er i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om
ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om
databeskyttelse).
Det er således Indenrigs- og Sundhedsministeriets
vurdering, at indsamlingen og behandlingen af utilsigtede
hændelser er i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter
behandlingen er lovlig, hvis behandling er nødvendig af
hensyn til udførelse af en opgave i samfundets
interesse.
Det vurderes videre, at indsamlingen og behandlingen af
utilsigtede hændelser er i overensstemmelse med
databeskyttelsesforordningens og artikel 9, stk. 2, litra b,
hvorefter behandlingen af særlige kategorier af
personoplysninger er lovlig, hvis behandling er nødvendig
for at overholde den dataansvarliges sundhedsretlige forpligtelser
og specifikke rettigheder, for så vidt den har hjemmel i
national ret.
Herudover bemærkes det, at de øvrige bestemmelser i
databeskyttelsesforordningen og -loven, herunder de
grundlæggende principper i forordningens artikel 5, skal
iagttages, når der behandles personoplysninger som led i
arbejdet med databasen.
Det bemærkes, at det vil være de enkelte
dataansvarlige, der vil skulle sikre, at behandlingen sker i
overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen- og loven. Det
gælder både indgåelse af nødvendige
databehandleraftale og sikre overholdelse af de registreredes
rettigheder m.v.
4. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget er omfattet af FNs Verdensmål pkt. 3.8., idet
lovforslaget sikrer den fortsatte læring i
sundhedsvæsenet på baggrund af rapporteringer om
utilsigtede hændelser, og dermed adgang til sundhedsydelser
af høj kvalitet.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Bevillingen til den statslige drift af DPSD er ophørt med
finansloven for 2025 som følge af politisk prioriteret
opgavebortfald. Med lovforslaget overflyttes ansvaret for DPSD fra
Styrelsen for Patientsikkerhed til et regionsråd, som
regionerne udpeger. Dette vil medføre frigivelse af 6
årsværk i 2025 i staten.
Lovforslaget vil medføre en udgift for staten på 5
mio. kr. årligt fra 2025 og frem. Regionerne vil fra 2025
få overført 5 mio. kr. årligt fra staten til
dækning af omkostningerne ved administrationen af DPSD
m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
kommunerne.
Lovforslaget vil indebære, at det regionsråd, som
regionerne udpeger, overtager administrationen af den
gældende database. Det vil indebære, at regioner
indgår en ny dataaftale med den gældende dataudbyder,
og at databasen på baggrund heraf migreres uændret.
Det er forudsat, at der med overflytningen ikke sker
ændringer i rapportering af data fra brugerne til databasen,
herunder i hvilken form, omfang m.v. rapporteringerne
foretages.
Det vurderes, at lovforslaget vil følge de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget vurderes at opfylde princip 1 om enkle og klare
regler. Der vil blive fastsat enkle og klare regler om, at ansvaret
for administration af DPSD flyttes fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til et regionsråd, som regionerne
udpeger.
Lovforslaget vurderes at opfylde princip 2 om digital
kommunikation, princip 3 om muliggørelse af automatisk
sagsbehandling, princip 4 om at sikre sammenhæng på
tværs - ensartede begreber og genbrug af data, og princip 5
om at sikre tryg og sikker datahåndtering, idet der alene er
tale om overflytning af ansvaret for administrationen af et
allerede etableret system.
Lovforslaget vurderes at opfylde princip 6 om anvendelse af
offentlig infrastruktur, da der alene er tale om overflytning af
ansvaret for administrationen af et allerede etableret system. Med
lovforslaget sker der ikke ændringer i rapportering af data
fra brugerne til databasen, herunder i hvilken form, omfang m.v.
rapporteringerne foretages.
Lovforslaget vurderes at opfylde princip 7 om forebyggelse mod
snyd og fejl, da der alene er tale om overflytning af ansvaret for
administrationen af et allerede etableret system.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. december
2024 til og med den 30. januar 2025 (41 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ansatte
Tandlægers Organisation (ATO), Danmarks Apotekerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Kiropraktor Forening, Dansk Neurologisk Selskab (DNS), Dansk
Psykiatrisk Selskab, Dansk Pædiatrisk Selskab (DPS), Dansk
Selskab for Almen Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Klinisk
Mikrobiologi (DSKM), Dansk Selskab for Palliativ Medicin (DSPaM),
Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Selskab for
Samfundsmedicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd (DSR), Dansk Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk
Tandsundhed, Danske Bioanalytikere - dbio, Danske Fodterapeuter,
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Tandplejere, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, Depressionsforeningen, Det
Centrale Handicapråd (DCH), De praktiserende psykiateres
organisation (DPBO), Diabetesforeningen, DØNHO (Danske
Øre- Næse- Halslægers Organisation),
Ergoterapeutforeningen (Etf), Fagligt selskab af Kliniske
Diætister (FaKD) i Kost og Ernæringsforbundet,
Farmakonomforeningen, FOA, Foreningen af Speciallæger (FAS),
Foreningen af danske sundhedsvirksomheder - Sundhed Danmark,
Gigtforeningen, Heilsumálaráðið, Hjernesagen,
Hjerneskadeforeningen, Hjerteforeningen, HØPA (Foreningen af
høreapparatbehandlende øre-næse-halslæger
i speciallægepraksis), Institut for Menneskerettigheder,
Jordemoderforeningen, KL, Kristelig Lægeforening (KLF),
Kræftens Bekæmpelse, Københavns Universitet,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere (LKT), LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere,
Lev - livet med udviklingshandicap, Lægeforeningen,
Medicoindustrien, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber (LVS), Osteoporoseforeningen - landsforeningen mod
knogleskørhed, Patienterstatningen, Patientforeningen,
Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Praktiserende
Tandlægers Organisation (PTO), Psykiatrifonden, Radiograf
Rådet, Roskilde Universitet, Rådet for Socialt Udsatte,
Scleroseforeningen, SIND - Landsforeningen for psykisk sundhed,
Syddansk Universitet, Tandlægeforeningen, VIVE - Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Yngre
Læger, Ældre Sagen, Aalborg Universitet og Aarhus
Universitet.
I forbindelse med høringen har Indenrigs- og
Sundhedsministeriet modtaget høringssvar fra
Heilsumálaráðið, der gør
opmærksom på, at lovforslaget vedrører et
område, der ikke er overgået til færøske
myndigheder som særanliggende iht. hjemmestyrelovgivningen.
Iht. § 5 í lovforslaget gælder loven ikke for
Færøerne, men lovforslagets § 1 kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Færøerne vil på et senere tidspunkt,
når lovforslaget er trådt i kraft i Danmark, tage
stilling til, hvorvidt lovforslaget skal sættes i kraft for
Færøerne, med hensyntagen til særlige
færøske forhold.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Dette vil medføre frigivelse af 6
årsværk i 2025 i staten. Regionerne vil fra 2025 få
overført 5 mio. kr. årligt fra staten til
dækning af omkostningerne ved administrationen af DPSD
m.v. Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for kommunerne. | Lovforslaget vil medføre en udgift
for staten på 5 mio. kr. årligt fra 2025 og frem. Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for kommunerne. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Regionerne vil fra 2025 få
overført 5 mio. kr. årligt fra staten til
dækning af omkostningerne ved overflytning og
administrationen af DPSD m.v. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om utilsigtede
hændelser og opretter et nationalt register herfor. Styrelsen
for Patientsikkerhed har i den forbindelse oprettet Dansk
Patientsikkerhedsdatabase (herefter DPSD). På baggrund af de
modtagne rapporteringer analyserer og videreformidler Styrelsen for
Patientsikkerhed viden til sundhedsvæsenet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at i § 199, stk.
1, 1. pkt., ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »Et regionsråd, der er
udpeget af regionsrådene i forening«.
Forslaget vil betyde, at det regionsråd, der udpeges af
regionerne, vil skulle modtage rapporteringer fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om utilsigtede
hændelser og oprette et nationalt register herfor. Da
registeret allerede er oprettet med DPSD, vil forslaget betyde, at
DPSD overføres fra Styrelsen for Patientsikkerhed til et
regionsråd, som udpeges af regionsrådene.
Forslaget vil også betyde, at det udpegede
regionsråd vil skulle modtage rapporteringer fra regioner,
kommuner m.v. om utilsigtede hændelser. Det vil være
det udpegede regionsråd, der bliver dataansvarlig for DPSD.
Afhængig af placeringen af den daglige drift af databasen og
læringsopgaven, og hvordan den tilrettelægges, vil
regionen i fornødent omfang skulle indgå
databehandleraftaler.
Til nr. 2
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om utilsigtede
hændelser og opretter et nationalt register herfor. Styrelsen
for Patientsikkerhed har i den forbindelse oprettet DPSD. På
baggrund af de modtagne rapporteringer analyserer og
videreformidler Styrelsen for Patientsikkerhed viden til
sundhedsvæsenet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at i § 199, stk.
1, 2. pkt., ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »Det regionsråd, der er
udpeget efter 1. pkt.,«.
Forslaget vil betyde, at forpligtelsen til at analysere og
videreformidle viden til sundhedsvæsenet på baggrund af
de modtagne rapporteringer overføres fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til det regionsråd, der udpeges af
regionerne.
Det vil betyde, at den udpegede region vil overtage rollen som
national koordinator og vidensformidler af patientsikkerheds- og
kvalitetsarbejde. Det indebærer bl.a. en pligt til at
analysere og videreformidle viden til hele sundhedsvæsenet
på baggrund af de modtagne rapporteringer. Heri ligger bl.a.
opgaver med at opdage, udpege og arbejde med mønstre og
tendenser i de utilsigtede hændelser, der er rapporteret
lokalt og efter lokal analyse videre rapporteret til den udpegede
region. Det vil således være den udpegede region, der
på baggrund af de mange forskellige rapporteringer på
tværs af sektorer, videreformidler læring til den
resterende del af sundhedsvæsenet.
Det forudsættes, at regionerne ved overtagelse af opgaven
sikrer, at systemet med rapportering af utilsigtede hændelser
fortsat vil være et system for alle interessenter på
sundhedsområdet. Derudover er det afgørende for, at
regionerne sikrer, at interessenterne inddrages, når det
overordnede billeder viser mønstre og tendenser i
utilsigtede hændelser, hvor der burde være
opmærksomhedspunkter. Dermed skal regionerne med deres rolle
som national koordinator sikre, at den viden om mønstre og
tendenser i de utilsigtede hændelser kan bruges i arbejdet
med læring på tværs af sundhedssystemet.
Forslaget vil endvidere betyde, at forpligtelsen til at stille
rapporteringerne til rådighed for Sundhedsstyrelsen til brug
for Sundhedsstyrelsens vejledningsarbejde, jf. sundhedslovens
§ 214, stk. 1, overføres fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til det regionsråd, der udpeges af
regionerne.
Forslaget vil også betyde, at forpligtelsen til at stille
rapporteringer, der vedrører utilsigtede hændelser med
lægemidler og medicinsk udstyr, til rådighed for
Lægemiddelstyrelsens varetagelse af opgaver i henhold til lov
om lægemidler og lov om medicinsk udstyr, overføres
fra Styrelsen for Patientsikkerhed til det regionsråd, der
udpeges af regionerne.
Til nr. 3
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om utilsigtede
hændelser og opretter et nationalt register herfor. Styrelsen
for Patientsikkerhed har i den forbindelse oprettet DPSD. På
baggrund af de modtagne rapporteringer analyserer og
videreformidler Styrelsen for Patientsikkerhed viden til
sundhedsvæsenet.
Styrelsen for Patientsikkerhed anvender også tendenser fra
bl.a. rapporteringer af utilsigtede hændelser til
udvælgelse af temaer og områder for tilsyn og
vejlednings- og læringsarbejde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at der efter §
199, stk. 1, 2. pkt., indsættes som et nyt punktum, at
det udpegede regionsråd vil stille anonymiserede
rapporteringer til rådighed for Styrelsen for
Patientsikkerhed til brug for Styrelsen for Patientsikkerheds
udvælgelse af temaer og områder for tilsyn og
vejlednings- og læringsarbejde.
Forslaget vil indebære, at den udpegede region stiller
anonymiserede rapporteringer om utilsigtede hændelser til
rådighed for Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for
styrelsens udvælgelse af temaer og områder for tilsyn
og vejlednings- og læringsarbejde. Det svarer til, at der
efter de gældende regler stilles anonymiserede rapporteringer
om utilsigtede hændelser til rådighed for
Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen til varetagelse af
deres respektive opgaver efter lovgivningen.
Forslaget vil sikre, at Styrelsen for Patientsikkerhed, der
hidtil har administreret DPSD, efter overflytningen af ansvaret for
DPSD fortsat har adgang til anonymiserede rapporteringer om
utilsigtede hændelse til brug for udvælgelse af temaer
og områder for tilsyn og vejlednings- og
læringsarbejde.
Til nr. 4
Det er efter sundhedslovens § 199, stk. 1, Styrelsen for
Patientsikkerhed, der modtager rapporteringer fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om utilsigtede
hændelser og opretter et nationalt register herfor. Styrelsen
for Patientsikkerhed har i den forbindelse oprettet DPSD. På
baggrund af de modtagne rapporteringer analyserer og
videreformidler Styrelsen for Patientsikkerhed viden til
sundhedsvæsenet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at i § 199, stk.
1, 3. og 4. pkt., ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Det
regionsråd, der er udpeget efter 1. pkt.,«.
Forslaget vil betyde, at forpligtelsen til at analysere og
videreformidle viden til sundhedsvæsenet på baggrund af
de modtagne rapporteringer overføres fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til det regionsråd, der udpeges af
regionerne.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr.
2.
Til nr. 5
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 2, 1. pkt.,
at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om, hvilke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres
af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen
skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for
Patientsikkerhed har på sin hjemmeside oprettet adgang til at
rapportere utilsigtede hændelser via rapporteringsskemaer,
dels for sundhedspersoner, dels for patienter og
pårørende.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter endvidere efter
bestemmelsens stk. 2, 2. pkt., nærmere regler om, i hvilke
tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2, skal
rapportere utilsigtede hændelser til regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, hvornår rapporteringen skal eller ikke
skal ske, i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den i
givet fald skal indeholde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at i § 199, stk.
2, 1. og 2. pkt., ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter« til:
»Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter«.
Forslaget vil indebære en bemyndigelse for indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler om,
hvilke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres af
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til det udpegede
regionsråd, hvornår og i hvilken form rapporteringen
skal ske, og hvad den skal indeholde.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at
videreføre de regler, som er fastsat i §§ 3 og
15-17 i bekendtgørelse nr. 867 af 20. juni 2023.
Forslaget vil også indebære en bemyndigelse for
indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte
nærmere regler om, i hvilke tilfælde personer som er
omfattet af sundhedslovens § 198, stk. 2, skal rapportere om
utilsigtede hændelser til regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, hvornår rapporteringen skal eller ikke
skal ske, i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den i
givet fald skal indeholde.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at
videreføre de regler, som er fastsat i §§ 4 og 6 i
bekendtgørelse nr. 867 af 20. juni 2023.
Til nr. 6
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 2, 1. pkt.,
at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om, hvilke utilsigtede hændelser, der skal rapporteres
af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen
skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for
Patientsikkerhed har på sin hjemmeside oprettet adgang til at
rapportere utilsigtede hændelser via rapporteringsskemaer,
dels for sundhedspersoner, dels for patienter og
pårørende.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter endvidere efter
bestemmelsens stk. 2, 2. pkt., nærmere regler om, i hvilke
tilfælde personer omfattet af § 198, stk. 2, skal
rapportere utilsigtede hændelser til regionsrådet og
kommunalbestyrelsen, hvornår rapporteringen skal eller ikke
skal ske, i hvilken form rapporteringen skal ske, og hvad den i
givet fald skal indeholde.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige
bemærkninger.
Det foreslås, at i § 199, stk.
2, 1. pkt., ændres »til Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »til det regionsråd, der
er udpeget efter stk. 1,«.
Forslaget vil indebære, at de utilsigtede hændelser,
der skal rapporteres af regionsrådet og kommunalbestyrelsen
vil det regionsråd, der er udpeget efter § 199, stk. 1,
skulle modtage i stedet for Styrelsen for Patientsikkerhed.
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 1 om, at
regionerne vil skulle modtage rapporteringer fra regionsrådet
og kommunalbestyrelsen om utilsigtede hændelser og overtage
administrationen af DPSD.
Til nr. 7
Efter sundhedslovens § 198, stk. 4, kan en patient eller
dennes pårørende rapportere en utilsigtet
hændelse til regionen eller kommunen i overensstemmelse med
reglerne i sundhedslovens § 198, stk. 2, 1. og 2. pkt.
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 2, 3. pkt.,
at Styrelsen for Patientsikkerhed desuden kan fastsætte
nærmere regler om, i hvilken form rapportering efter §
198, stk. 4, skal ske.
Det fremgår af sundhedslovens § 202, stk. 1, at
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte nærmere
regler for, hvilke sygehuse og andre behandlingsinstitutioner, der
er omfattet af rapporteringspligten, ligesom Styrelsen for
Patientsikkerhed kan fastsætte særlige regler for de
private sygehuses rapporteringssystem.
Det foreslås, at i § 199, stk.
2, 3. pkt., og to steder i § 202,
stk. 1, ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »Indenrigs- og
sundhedsministeren«.
Forslaget om ændring af sundhedslovens § 199, stk. 2,
3. pkt., vil indebære en bemyndigelse for indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastsætte regler om, i hvilken form
en patient eller dennes pårørende kan rapportere en
utilsigtet hændelse til regionen eller kommunen.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at
videreføre de regler om rapporteringsmulighed for patienter
og deres pårørende, som er fastsat i § 7 i
bekendtgørelse nr. 867 af 20. juni 2023.
Forslaget om ændring af sundhedslovens § 202, stk. 1,
vil indebære en bemyndigelse for indenrigs- og
sundhedsministeren til at fastsætte regler for, hvilke
sygehuse og andre behandlingsinstitutioner der er omfattet af
rapporteringspligten, ligesom indenrigs- og sundhedsministeren vil
kunne fastsætte særlige regler for de private sygehuses
rapporteringssystem.
Det forventes, at bemyndigelsesbestemmelsen med de
nødvendige tilpasninger vil blive anvendt til at
videreføre de regler, som er fastsat i §§ 9-13 og
15-17 i bekendtgørelse nr. 867 af 20. juni 2023.
Til nr. 8
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 3, at
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte regler om, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for Styrelsen
for Patientsikkerheds varetagelse af opgaver efter stk. 1
og til brug for Sundhedsstyrelsens varetagelse af opgaver efter
§ 214, stk. 1, skal sende nærmere bestemte oplysninger
om rapporterede hændelser og udarbejdede handlingsplaner,
faglige udmeldinger m.v. til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det foreslås i § 199, stk.
3, at »Styrelsen for Patientsikkerhed kan
fastsætte regler om, at regionsrådet og
kommunalbestyrelsen til brug for Styrelsen for
Patientsikkerheds« ændres til: »Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for det efter
stk. 1 udpegede regionsråds«, og at »til
Styrelsen for Patientsikkerhed« ændres til: »til
det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1«.
Forslaget vil indebære, at indenrigs- og
sundhedsministeren vil kunne fastsætte regler om, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for det efter
stk. 1 udpegede regionsråds varetagelse af opgaver efter
sundhedslovens § 199, stk. 1, og til brug for
Sundhedsstyrelsens varetagelse af opgaver efter sundhedslovens
§ 214, stk. 1, skal sende nærmere bestemte oplysninger
om rapporterede hændelser og udarbejdede handlingsplaner,
faglige udmeldinger m.v. til det regionsråd, der er udpeget
efter sundhedslovens § 199, stk. 1.
Forslaget vil dermed for det første betyde, at den
nuværende bemyndigelse overføres fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til indenrigs- og sundhedsministeren. Forslaget
vil også betyde, at det vil være oplysninger til for
brug for det efter stk. 1 udpegede regionsråds - og ikke
Styrelsen for Patientsikkerhed - varetagelse af opgaver efter
sundhedslovens § 199, stk. 1, der kan fastsættes regler
om.
Det forventes, at bemyndigelsesbestemmelsen med de
nødvendige tilpasninger vil blive anvendt til at
videreføre de regler, som er fastsat i §§ 15-17 i
bekendtgørelse nr. 867 af 20. juni 2023.
Til nr. 9
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 4, at
rapportering om utilsigtede hændelser fra regionsrådet
og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for patientsikkerhed efter
stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 3 skal ske i
anonymiseret form vedrørende såvel patienten som den
rapporterende person.
Efter § 16 i bekendtgørelse nr. 867 af 20. juni 2023
om rapportering af utilsigtede hændelser i
sundhedsvæsenet m.v. skal fremsendelse af rapporteringer og
øvrige oplysninger til Styrelsen for Patientsikkerhed ved
brug af Dansk Patientsikkerhedsdatabase ske i anonymiseret form, og
rapporteringerne må ikke indeholde navne, adresser,
personnumre eller lign. oplysninger, som giver mulighed for direkte
at identificere de involverede sundhedspersoner og patienter.
Det foreslås i § 199, stk.
4, at »Rapportering om utilsigtede hændelser fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
patientsikkerhed efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af
stk. 3« ændres til: »Rapportering efter stk. 1 og
regler fastsat i medfør af stk. 3 om utilsigtede
hændelser fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til
det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«, og
»såvel patienten som den rapporterende person«
ændres til: »patienten, den rapporterende person og
sundhedspersoner, som indgår i en rapportering«.
Forslaget vil betyde, at den anonymisering, som
regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal foretage ved
rapporteringen til det udpegede regionsråd, udvides
til også at omfatte den eller de sundhedspersoner, der
indgår i en rapportering. Hermed fastsættes den brede
grad af anonymisering, som følger af bekendtgørelsen,
direkte i loven.
Til nr. 10
Det fremgår af sundhedslovens § 199, stk. 5, at
Styrelsen for Patientsikkerhed afgiver en årlig beretning om
sin virksomhed i henhold til sundhedslovens kapitel 61.
Det foreslås i § 199, stk.
5, at »Styrelsen for Patientsikkerhed«
ændres til: »Det regionsråd, der er udpeget efter
stk. 1,«.
Forslaget vil betyde, at det regionsråd, som
regionsrådene udpeger, skal afgive en årlig beretning
om sin virksomhed i forhold til utilsigtede hændelser. Det
forventes, at den årlige beretning vil omfatte udviklingen i
rapporterede utilsigtede hændelser, orientering om
opdateringer m.v. af Dansk Patientsikkerhedsdatabase,
nationale indsatser om udbredelse af viden fra utilsigtede
hændelser og samarbejder om læring af utilsigtede
hændelser.
Forslaget er en konsekvens af, at ansvaret for og kompetencen
til at modtage og behandle oplysninger om utilsigtede
hændelser overflyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
det regionsråd, som regionsrådene udpeger.
Til nr. 11
Det fremgår af sundhedslovens § 199 a, stk. 1, at
Styrelsen for Patientsikkerhed nedsætter Fagligt Forum for
Patientsikkerhed, hvis formål er at bistå Styrelsen for
Patientsikkerhed med faglig sparring om
læringsaktiviteter.
Efter sundhedslovens § 199 a, stk. 2, sammensættes
Fagligt Forum for Patientsikkerhed af repræsentanter for
relevante myndigheder og organisationer efter Styrelsen for
Patientsikkerheds nærmere bestemmelse.
Det foreslås, at § 199 a
ophæves.
Forslaget er en konsekvens af, at ansvaret for og kompetencen
til at modtage og behandle oplysninger om utilsigtede
hændelser overflyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
det regionsråd, som regionsrådene udpeger.
Forslaget vil betyde, at der i loven ikke fastsættes en
formel pligt til, at det regionsråd, som regionsrådene
udpeger, skal oprette eller videreføre Fagligt Forum for
Patientsikkerhed.
Det forudsættes imidlertid, at regionerne ved overtagelse
af opgaven sikrer, at systemet med rapportering af utilsigtede
hændelser fortsat vil være et system for alle
interessenter på sundhedsområdet. Det udpegede
regionsråd vil derfor fortsat skulle inddrage alle relevante
interessenter i læringsarbejdet, og ved forslag til og
drøftelser om konkrete læringsindsatser og
-aktiviteter.
Der er desuden i den forbindelse en forudsætning, at den
udpegede region ved overtagelse af opgaven sikrer, at systemet med
rapportering af utilsigtede hændelser fortsat vil være
et system, der stilles vederlagsfrit til rådighed for alle
interessenter på sundhedsområdet, både hvad
angår driften af systemet og den læring, der kan
udledes på baggrund heraf. Derfor skal det også sikres,
at der er fokus på at uddrage læring i alle dele af
sundhedsvæsenet, og at alle relevante interessenter
inddrages, når det overordnede billeder viser mønstre
og tendenser i utilsigtede hændelser, hvor der bør
være opmærksomhedspunkter.
Til nr. 12
Det fremgår af sundhedslovens § 202, stk. 3, 1. pkt.,
at sundhedslovens §§ 198-201 ikke gælder for andre
lovbestemte indrapporteringsordninger vedrørende utilsigtede
hændelser og fejl opstået under behandling. Efter 2.
pkt. kan Styrelsen for Patientsikkerhed i samarbejde med
berørte myndigheder fastsætte nærmere regler,
der præciserer og eventuelt samordner
indrapporteringsforhold, jf. 1. pkt.
Det foreslås, at § 202, stk. 3,
2. pkt., ophæves.
Forslaget vil betyde, at forpligtelsen for Styrelsen for
Patientsikkerhed til i samarbejde med berørte myndigheder at
fastsætte nærmere regler, der præciserer og
eventuelt samordner indrapporteringsforhold efter sundhedslovens
§ 202, stk. 3, 1. pkt., bortfalder.
Forslaget er en konsekvens af, at ansvaret for og kompetencen
til at modtage og behandle oplysninger om utilsigtede
hændelser overflyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til
det regionsråd, som regionsrådende udpeger.
Til §
2
Til nr. 1
Efter § 56, stk. 2, i lov om lægemidler kan
Lægemiddelstyrelsen videregive oplysninger om indberetninger
om bivirkninger til Det Europæiske Lægemiddelagentur,
Europa-Kommissionen, lægemiddelmyndigheder i de andre
EU/EØS-lande, Patientombuddet og indehaveren af
markedsføringstilladelsen. Sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler herom, jf.
lægemiddellovens § 56, stk. 2, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i pkt.
2.2.1.
Det foreslås i lægemiddellovens § 56, stk. 2, 1. pkt., at
»Patientombuddet« ændres til »det
regionsråd, der er udpeget efter sundhedslovens § 199,
stk. 1, 1. pkt.,«.
Det bemærkes, at Patientombuddet blev nedlagt i 2015, da
den sammen med tilsynsområdet i Sundhedsstyrelsen blev lagt
sammen i Styrelsen for Patientsikkerhed.
Forslaget vil betyde, at Lægemiddelstyrelsen fremover vil
kunne videregive oplysninger om indberetninger om bivirkninger af
lægemidler til det regionsråd, der udpeges til at
overtage ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase og til at
forestå analysen og anvendelsen de samlede rapporteringer til
viden og læring til sundhedsvæsenet.
Herved sikres det, at rapporteringer om formodede bivirkninger
som følge af medicineringsfejl, off-label brug og forkert
brug, fortsat kan registreres som utilsigtede hændelser i
Dansk Patientsikkerhedsdatabase, og at indberetningerne kan
indgå i opgaverne med at analysere rapporteringer om
utilsigtede hændelser og videreformidle viden til
sundhedsvæsenet.
Forslaget er dermed en konsekvens af forslaget i § 1 om at
overflytte ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase fra
Styrelsen for Patientsikkerhed til regionerne.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af § 56 i lov 1668 af 26. december 2017
om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for
dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis med senere
ændringer, at Lægemiddelstyrelsen anvender et
overvågningssystem til at overvåge sikkerheden ved
cannabisslutprodukter.
Efter lovens § 56, stk. 2, fører
Lægemiddelstyrelsen et register over og behandler
indberetninger om formodede bivirkninger af cannabisslutprodukter.
Lægemiddelstyrelsen har adgang til det nationale register
over borgeres medicinoplysninger, jf. sundhedslovens § 157,
stk. 1, når det er nødvendigt til brug for styrelsens
behandling af bivirkningsindberetninger om
cannabisslutprodukter.
Efter lovens § 56, stk. 3, kan Lægemiddelstyrelsen
videregive oplysninger om indberetninger om bivirkninger til
Styrelsen for Patientsikkerhed. Videregivelse sker i anonymiseret
form.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne i pkt.
2.2.1.
Det foreslås i § 56, stk. 3, 1.
pkt., i lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis
og om ordning for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk
cannabis, at »Styrelsen for Patientsikkerhed«
ændres til »det regionsråd, der er udpeget efter
sundhedslovens § 199, stk. 1«.
Forslaget vil betyde, at Lægemiddelstyrelsen fremover vil
kunne videregive oplysninger om indberetninger om bivirkninger af
cannabisslutprodukter til det regionsråd, der udpeges til at
overtage ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase og til at
forestå analysen og anvendelsen de samlede rapporteringer til
viden og læring til sundhedsvæsenet.
Herved sikres det, at rapporteringer om formodede bivirkninger
ved cannabisslutprodukter, fortsat kan registreres som utilsigtede
hændelser i Dansk Patientsikkerhedsdatabase, og at
indberetningerne kan indgå i opgaverne med at analysere
rapporteringer om utilsigtede hændelser og videreformidle
viden til sundhedsvæsenet.
Forslaget er dermed en konsekvens af forslaget i § 1 om at
overflytte ansvaret for Dansk Patientsikkerhedsdatabase fra
Styrelsen for Patientsikkerhed til regionerne.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2025.
Loven har dermed virkning for utilsigtede hændelser, der
rapporteres den 1. maj 2025 eller senere.
Ansvaret for DPSD vil overgå fra Styrelsen for
Patientsikkerhed til det udpegede regionsråd pr. 1. maj 2025,
hvilket betyder, at dataansvaret, systemejerskab og alle
rapporteringer skal gå til ny systemejer, dvs. det udpegede
regionsråd, uanset hændelsestidspunkt.
Det vil betyde, at tidspunktet for rapporteringen af den
utilsigtede hændelse har betydning for, om det er Styrelsen
for Patientsikkerhed eller det udpegede regionsråd, der skal
modtage rapporteringen.
Til §
5
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at
sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens 278, stk. 2, at
sundhedslovens §§ 5 og 6, kapitel 4-9, §§
61-63, kapitel 61 og 66-68, §§ 266-268, § 271, stk.
1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272, 273 og 276 ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Det følger videre af sundhedslovens § 278, stk. 3,
at sundhedslovens kapitel 12 og kapitel 54-57 ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås med § 5, at
loven ikke skal gælde for Færøerne og
Grønland, men at lovens § 1 ved kongelig anordning helt
eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Det foreslås
også, at bestemmelserne i § 1 kan sættes i kraft
på forskellige tidspunkter.
De foreslåede ændringer af sundhedslovens
§§ 199 og 202 er placeret i sundhedslovens kapitel 61 og
vil derfor ved kongelig anordning helt eller delvis kunne
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger, jf.
sundhedslovens § 278, stk. 2.
Lovforslagets §§ 2 og 3 gælder ikke for
Færøerne og Grønland og kan ikke sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, da
lægemiddelloven og lov om forsøgsordning med medicinsk
cannabis og om ordning for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk
cannabis ikke gælder for Færøerne og
Grønland, jf. lægemiddellovens § 110 og § 68
i lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning
for dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, som
ændret senest i lov nr. 1673 af 30. december 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | § 199.
Styrelsen for Patientsikkerhed modtager rapporteringer fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om utilsigtede
hændelser og opretter et nationalt register herfor. Styrelsen
for Patientsikkerhed analyserer og videreformidler viden til
sundhedsvæsenet på baggrund af de modtagne
rapporteringer. Styrelsen for Patientsikkerhed stiller endvidere
rapporteringerne til rådighed for Sundhedsstyrelsen til brug
for Sundhedsstyrelsens vejledningsarbejde, jf. § 214, stk. 1.
Styrelsen for Patientsikkerhed stiller desuden rapporteringer, der
vedrører utilsigtede hændelser med lægemidler og
medicinsk udstyr, til rådighed for Lægemiddelstyrelsens
varetagelse af opgaver i henhold til lov om lægemidler og lov
om medicinsk udstyr. | | 1. I § 199, stk. 1, 1. pkt., ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Et
regionsråd, der er udpeget af regionsrådene i
forening«. | | 2. I § 199, stk. 1, 2. pkt., ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Det
regionsråd, der er udpeget efter 1. pkt.,«. 3. I § 199, stk. 1, indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum: »Det udpegede regionsråd vil
stille anonymiserede rapporteringer til rådighed for
Styrelsen for Patientsikkerhed til brug for Styrelsen for
Patientsikkerheds udvælgelse af temaer og områder for
tilsyn og vejlednings- og læringsarbejde.« 4. I § 199, stk. 1, 3. og 4. pkt., der bliver 4. og 5. pkt.,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til:
»Det regionsråd, der er udpeget efter 1.
pkt.,«. | Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter nærmere
regler om, hvilke utilsigtede hændelser der skal rapporteres
af regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
Patientsikkerhed, hvornår og i hvilken form rapporteringen
skal ske, og hvad den skal indeholde. Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter endvidere nærmere regler
om, i hvilke tilfælde personer omfattet af § 198, stk.
2, skal rapportere om utilsigtede hændelser til
regionsrådet og kommunalbestyrelsen, hvornår
rapporteringen skal eller ikke skal ske, i hvilken form
rapporteringen skal ske, og hvad den i givet fald skal indeholde.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan desuden fastsætte
nærmere regler om, i hvilken form rapportering efter §
198, stk. 4, skal ske. Stk. 4 og 5.
--- | | 5. I § 199, stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed fastsætter« til: »Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter«. | | 6. I § 199, stk. 2, 1. pkt., ændres
»til Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »til
det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«. | | 7. I § 199, stk. 2, 3. pkt., og to steder i
§ 202, stk. 1, ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Indenrigs-
og sundhedsministeren«. | | | | § 202.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte nærmere
regler for, hvilke sygehuse og andre behandlingsinstitutioner der
er omfattet af rapporteringspligten, ligesom Styrelsen for
Patientsikkerhed kan fastsætte særlige regler for de
private sygehuses rapporteringssystem. Stk. 2 og 3.
--- | | | | | | § 199.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte regler om, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for Styrelsen
for Patientsikkerheds varetagelse af opgaver efter stk. 1 og til
brug for Sundhedsstyrelsens varetagelse af opgaver efter §
214, stk. 1, skal sende nærmere bestemte oplysninger om
rapporterede hændelser og udarbejdede handlingsplaner,
faglige udmeldinger m.v. til Styrelsen for Patientsikkerhed. | | 8. I §
199, stk. 3, ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed kan fastsætte regler
om, at regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for
Styrelsen for Patientsikkerheds« til: »Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til brug for det efter
stk. 1 udpegede regionsråds«, og »til Styrelsen
for Patientsikkerhed« ændres til: »til det
regionsråd, der er udpeget efter stk. 1«. | Stk. 4.
Rapportering om utilsigtede hændelser fra regionsrådet
og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for patientsikkerhed efter
stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 3 skal ske i
anonymiseret form vedrørende såvel patienten som den
rapporterende person. | | 9. I § 199, stk. 4, ændres
»Rapportering om utilsigtede hændelser fra
regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for
patientsikkerhed efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af
stk. 3« til: »Rapportering efter stk. 1 og regler
fastsat i medfør af stk. 3 om utilsigtede hændelser
fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til det
regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«, og
»såvel patienten som den rapporterende person«
ændres til: »patienten, den rapporterende person og
sundhedspersoner, som indgår i en rapportering«. | Stk. 5.
Styrelsen for Patientsikkerhed afgiver en årlig beretning om
sin virksomhed i henhold til dette kapitel. | | 10. I § 199, stk. 5, ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »Det
regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«. | | | | § 199 a.
Styrelsen for Patientsikkerhed nedsætter Fagligt Forum for
Patientsikkerhed, hvis formål er at bistå Styrelsen for
Patientsikkerhed med faglig sparring om
læringsaktiviteter. Stk. 2.
Fagligt Forum for Patientsikkerhed sammensættes af
repræsentanter for relevante myndigheder og organisationer
efter Styrelsen for Patientsikkerheds nærmere
bestemmelse. | | 11. § 199 a ophæves. | | | | § 202.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
§§ 198-201 gælder ikke for andre lovbestemte
indrapporteringsordninger vedrørende utilsigtede
hændelser og fejl opstået under behandling. Styrelsen
for Patientsikkerhed kan i samarbejde med berørte
myndigheder fastsætte nærmere regler, der
præciserer og eventuelt samordner indrapporteringsforhold,
jf. 1. pkt. | | 12. § 202, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 339 af 15. marts 2023, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1550 af 12. december 2023,
§ 3 i lov nr. 1778 af 28. december 2023, § 2 i lov nr.
646 af 11. juni 2024 og lov nr. 650 af 11. juni 2024, foretages
følgende ændring: | | | | §
56. --- Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen kan videregive oplysninger om
indberetninger om bivirkninger til Det Europæiske
Lægemiddelagentur, Europa-Kommissionen,
lægemiddelmyndigheder i de andre EU/EØS-lande,
Patientombuddet og indehaveren af markedsføringstilladelsen.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler
herom. | | 1. I § 56, stk. 2, 1. pkt., ændres
»Patientombuddet« til: »det regionsråd, der
er udpeget efter sundhedslovens § 199, stk. 1,«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 1668 af 26. december 2017 om
forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for
dyrkning, fremstilling m.v. af medicinsk cannabis, som ændret
ved § 1 i lov nr. 1519 af 18. december 2018, lov nr. 2391 af
14. december 2021 og lov nr. 2392 af 14. december 2021, foretages
følgende ændring: | | | | §
56. --- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen kan videregive oplysninger om
indberetninger om bivirkninger til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Videregivelse sker i anonymiseret form. Stk. 4 og 5.
--- | | 1. I § 56, stk. 3, 1. pkt., ændres
»Styrelsen for Patientsikkerhed« til: »det
regionsråd, der er udpeget efter sundhedslovens § 199,
stk. 1«. |
|