Fremsat 12-03-2025
1. behandlet / henvist til udvalg 28-03-2025
Betænkning afgivet 08-04-2025
Sat på dagsorden til 2. behandling 22-04-2025
Sat på dagsorden til 3. behandling 24-04-2025
Ministerområde:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Lovforslaget udmønter aftale mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Danske Regioner om, at Danske Regioner pr. 1. maj 2025 overtager opgaven med at modtage og analysere rapporteringer om utilsigtede hændelser samt driften af Dansk Patientsikkerhedsdatabase med rapporteringer fra sundhedspersonale, patienter og pårørende på tværs af regioner, kommuner, almen praksis og apoteker m.v.
Lovforslaget indebærer, at opgaven med at modtage rapporteringer om utilsigtede hændelser, analysere og anvende de samlede rapporteringer til viden og læring til sundhedsvæsenet samt administrationen af Dansk Patientsikkerhedsdatabase (DPSD) flyttes fra Styrelsen for Patientsikkerhed til et regionsråd, der er udpeget af regionsrådene i forening.
Der lægges med lovforslaget op til, at reglerne om utilsigtede hændelser så vidt muligt videreføres uændret. Lovforslaget indebærer ikke ændringer i rapporteringspligten, herunder hvem der skal rapportere utilsigtede hændelser, hvilke utilsigtede hændelser der skal rapporteres, hvem oplysningerne stilles til rådighed for eller i hvilken form.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2025.