Fremsat den 2. oktober 2024 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension,
lov om Udbetaling Danmark og barselsudligningsloven
(Forhøjelse af den supplerende
pensionsydelse og bidragssatsen til barselsudligningsordningen)
§ 1
I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1042 af 2. september 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 72 d, stk. 1, ændres
»17.600 kr.« til: »24.700 kr.«
§ 2
I lov om Udbetaling Danmark, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1034 af 2. september 2024, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1 a, nr. 39, ændres
»Lov om kommunal anvisningsret« til: »Lov om
boligforhold«.
2. § 12 a,
stk. 6, ophæves.
3. I
§ 12 h, 1. pkt., § 13, stk.
5, og to steder i § 19, stk. 4, 1.
pkt., ændres »Styrelsen for
Patientsikkerhed« til: »Styrelsen for
Patientklager«.
§ 3
I barselsudligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse 1002 af 28. august 2024, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 2, 1. pkt., og § 4 a, stk. 1, ændres »1.350
kr.« til: »1.550 kr.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. | Forhøjelse af den supplerende
pensionsydelse | 2.1.1. | Gældende ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.2. | Ændringer i lov om Udbetaling
Danmark | 2.2.1. | Gældende ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 2.3. | Forhøjelse af bidragssatsen til
barselsudligningsordningen | 2.3.1. | Gældende ret | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) udbetales
én gang årligt til folkepensionister med lave
indtægter og formue under 99.200 kr. (2024-pl) og er dermed
henvendt til de folkepensionister, der er dårligst stillet
økonomisk, og som oplever, at det er svært at få
pengene til at slå til.
Knap hver fjerde af landets folkepensionister modtager ydelsen i
dag. Cirka hver femte folkepensionist modtager den fulde ydelse
på 19.900 kr. (2024-pl).
Aftalepartierne bag "Grøn luftfart i Danmark"
(Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten) er blevet enige om at forhøje den
supplerende pensionsydelse permanent med 4.800 kr. årligt
(2024-pl). Det foreslås i indeværende lovforslag, at
forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse skal
træde i kraft fra 2025 og følge de gældende
regler for formue og indkomst.
Desuden har lovforslaget en række tekniske ændringer
til lov om Udbetaling Danmark.
Lovforslaget indeholder slutteligt et forslag om at
forhøje bidragssatsen til barselsudligningsordningen
på det private arbejdsmarked fra 1.350 kr. til 1.550 kr. Den
foreslåede ændring sker på baggrund af en
indstilling fra bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension
om, at bidragssatsen med virkning fra 1. januar 2025 bør
fastsættes til 1.550 kr.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forhøjelse af den supplerende
pensionsydelse
2.1.1. Gældende ret
Efter § 72 d i lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1042 af 2. september 2024, er
folkepensionister, som inden den 1. januar i det
pågældende år er berettigede til pension, jf.
§ 12, stk. 1, og som opfylder betingelserne i bestemmelsens
stk. 2-6, berettigede til at få udbetalt en årlig
supplerende pensionsydelse. Efter § 72 d, stk. 1, i lov om
social pension er den supplerende pensionsydelse angivet til 17.600
kr. Den supplerende pensionsydelse er i 2024-niveau på 19.900
kr.
Det nævnte beløb i § 72 d, stk. 1, reguleres
en gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste hele kronebeløb, der kan deles med 100.
Udgiften til den supplerende pensionsydelse afholdes af staten.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Aftalepartierne bag aftalen "Grøn luftfart i Danmark" er
enige om at forhøje den supplerende pensionsydelse med 4.800
kr. årligt (2024-pl). Forhøjelsen skal træde i
kraft fra 2025 og følge de gældende regler for formue
og indkomst i lov om social pension. Aftalepartierne ønsker
med aftalen at løfte de svagest stillede folkepensionister
med en forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og
dermed hjælpe de folkepensionister, der er dårligst
stillet økonomisk.
Det foreslås at forhøje den årlige
supplerende pensionsydelse, der udbetales til folkepensionister,
som inden den 1. januar i det pågældende år er
berettigede til pension, og som opfylder betingelserne efter §
72 d, stk. 2-6, i lov om social pension. Da den supplerende
pensionsydelse efter gældende regler i § 72 d, stk. 1,
er angivet til 17.600 kr. og i 2024-niveau er på 19.900 kr.,
foreslås det, at den supplerende pensionsydelse
forhøjes til 24.700 kr. Den foreslåede ændring
vil derfor forhøje den supplerende pensionsydelse med 4.800
kr., jf. aftalen "Grøn luftfart i Danmark".
Folkepensionister, der er berettigede til at modtage den
årlige supplerende pensionsydelse, vil med den
foreslåede ændring dermed for fremtiden modtage en
forhøjet supplerende pensionsydelse.
Det skønnes, at forhøjelsen af den supplerende
pensionsydelse vil bidrage til en lille reduktion i arbejdsudbuddet
svarende til ca. 20 fuldtidspersoner. Den negative
arbejdsudbudsvirkning afspejler, at den supplerende pensionsydelse
- og dermed også en forhøjelse af denne - er
indkomstmålrettet, herunder også i forhold til
arbejdsindtægt. Indkomstmålretningen indebærer
til gengæld, at forhøjelsen af den supplerende
pensionsydelse vurderes at bidrage til en reduktion i
indkomstforskellene på 0,04 pct.-point målt ved
virkningen på Gini-koefficienten.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og
bemærkningerne hertil.
2.2. Ændringer i lov om Udbetaling
Danmark
2.2.1. Gældende ret
Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillægges
Udbetaling Danmark i henhold til lov. Udbetaling Danmark
administrerer efter gældende regler i § 1 a i lov om
Udbetaling Danmark en række finansielle og administrative
opgaver vedrørende visse statslige ordninger, herunder efter
lov om kommunal anvisningsret.
Udbetaling Danmarks opgaver efter lov om kommunal anvisningsret
vedrører refusion af kommunernes udgifter til erhvervelse af
anvisningsret til private boliger. Administrationen vedrører
meddelelse af tilsagn om refusion, modtagelse af opgørelse
af udgifter, udbetaling af refusion og modtagelse af revideret
regnskab.
Efter § 12 a, stk. 6, i lov om Udbetaling Danmark, kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om, at brugen af dataenhedens leverancer og resultaterne af
kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats løbende
skal offentliggøres af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering på en offentligt tilgængelig hjemmeside
på en sådan måde, at resultaterne skal kunne
sammenlignes på tværs af kommunerne og Udbetaling
Danmark og vise udviklingen over tid. Desuden kan Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering efter bestemmelsen fastsætte
regler om, at kommunerne og Udbetaling Danmark løbende har
pligt til at indsende resultaterne af kontrolindsatsen til
styrelsen til brug for offentliggørelsen.
Bemyndigelsen i § 12 a, stk. 6, er aktuelt ikke
udnyttet.
Det fremgår af § 12 h i lov om Udbetaling Danmark, at
kommuner, regioner og Styrelsen for Patientsikkerhed har adgang til
oplysninger fra Udbetaling Danmark om, hvorvidt en person er
omfattet af dansk eller udenlandsk social sikring, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger med senere
ændringer eller afgørelse nr. 1/2012 vedtaget af Det
Blandede Udvalg nedsat i henhold til aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på
den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om
fri bevægelighed for personer af 31. marts 2012 om erstatning
af bilag II til aftalen om koordinering af de sociale
sikringsordninger eller Det Blandede EØS-udvalgs
afgørelse nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om ændring af
bilag VI (social sikring) og protokol 37 til
EØS-aftalen.
Myndighederne, som er nævnt i § 12 h, har adgang til
oplysninger om sikringsland og oplysninger til brug for
mellemstatslig refusion af udgifter til pleje- og sundhedsydelser
og sygeforsikring af personer, der bor eller opholder sig i et
andet land end sikringslandet.
Efter § 13, stk. 3, træffes afgørelser om,
hvorvidt borgeren skal undtages fra obligatorisk digital
selvbetjening efter regler fastsat i medfør af stk. 2, af
kommunalbestyrelsen. Kommunen skal give Udbetaling Danmark besked,
hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse. Det
fremgår af § 13, stk. 5, i lov om Udbetaling Danmark, at
disse afgørelser af kommunalbestyrelsen kan påklages
til Styrelsen for Patientsikkerhed efter lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Ankestyrelsen, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, miljø- og
fødevareministeren og Styrelsen for Patientsikkerhed skal
inden for hver deres sagsområde en gang årligt
udarbejde en redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling
Danmark på baggrund af de sager, der indbringes for
henholdsvis Ankestyrelsen, Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, miljø- og
fødevareministeren og Styrelsen for Patientsikkerhed, jf.
§ 19, stk. 4, i lov om Udbetaling Danmark.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I regeringens aftale med KL om kommunernes økonomi for
2024 indgår et flerårigt samarbejdsprogram, som blandt
andet skal understøtte kommunernes arbejde med at reducere
udgifterne til administrative opgaver. Som led i dette
samarbejdsprogram er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
benchmarking af kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats,
som har været etableret med hjemmel i § 12 a, stk. 6, i
lov om Udbetaling Danmark, blevet afskaffet i foråret 2024.
Samtidig er styrelsens systematiske opfølgning på
kommunernes brug af kontrolsager fra Den Fælles Dataenhed i
Udbetaling Danmark ophørt.
Da der således ikke længere er behov for
administrativt at fastsatte regler om statslig benchmarking af
brugen af dataenhedens leverancer og resultaterne af kommunernes og
Udbetaling Danmarks kontrolindsats, foreslås det af
ordensmæssige hensyn at ophæve
bemyndigelsesbestemmelsen i § 12 a, stk. 6, i lov om
Udbetaling Danmark.
Det bestående samarbejde mellem Udbetaling Danmark og
kommunerne om kontrolindsatsen berøres ikke af afskaffelsen
af den statslige benchmarking, og det vil uændret være
frivilligt for kommunerne, om de vil gøre brug af de
registersamkørte sager fra dataenheden. Den seneste
effektmåling fra KL viser, at knap 40 pct. af kommunernes
kontrolsager kommer fra dataenheden. Det gør dataenheden til
den næststørste kilde til kontrolsager i
kommunerne.
Herudover foreslås der mindre ændringer til lov om
Udbetaling Danmark som følge af, at Udbetaling Danmarks
opgaver efter lov om kommunal anvisningsret er overført til
lov om boligforhold, og som følge af at dele af Styrelsen
for Patientsikkerhed pr. 1. juli 2018 blev til Styrelsen for
Patientklager.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
2.3. Ændring i barselsudligningsloven
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, 1. pkt.,
at alle arbejdsgivere indbetaler et bidrag til
barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodtager. Efter
barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et
årligt kronebeløb pr. fuldtidsansat på 1.350 kr.
Beløbet reguleres trinvist i forhold til den tid,
lønmodtageren er ansat pr. uge. Ministeren fastsætter
nærmere regler om beregningen af bidrag og bidragets
størrelse.
Det fremgår endvidere af barselsudligningslovens § 4
a, stk. 1, at udøvere af selvstændig
erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.350
kr. til barselsudligningsordningen (kaldet Barsel.dk).
Barsel.dk administreres af Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
2.3.2 Beskæftigelsesministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Barselsudligningsordningen skal fortsat være
selvfinansieret, således at udbetaling af refusion til
private arbejdsgivere og kompensation til selvstændigt
erhvervsdrivende samlet set finansieres af bidrag fra de private
arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende. Bidraget
fastsættes derfor således, at det modsvarer de faktiske
omkostninger i ordningen.
Til brug herfor foretager Arbejdsmarkedets Tillægspension
årligt en vurdering af bidragssatsens størrelse,
så det sikres, at indbetalingerne til ordningen modsvarer de
faktiske omkostninger i ordningen. Vurderingen foretages på
baggrund af beregninger om udviklingen i Barsel.dk.
Forholdet mellem dagpengesatsen og kroneloftet (den maksimale
refusion eller kompensation pr. time i Barsel.dk) har
væsentlig indvirkning på bidragssatsen i Barsel.dk,
idet det er forholdet mellem disse satser, som Barsel.dk
refunderer. Kroneloftet fastsættes som udgangspunkt med
baggrund i stigningstakten i overenskomsten på
DA/FH-området, mens dagpengesatsen årligt reguleres i
medfør af barselsloven. Der er i en længere
årrække sket en større stigning i kroneloftet
sammenholdt med dagpengesatsen, hvilket har bidraget til stigende
udbetalinger i Barsel.dk.
I den nuværende 2-årige overenskomstperiode stiger
kroneloftet fra 209,16 kr. til 235,18 kr. pr. time (juli 2023 -
juni 2025), mens dagpengesatsen pr. time i samme periode er
forhøjet fra 120,69 kr. til 126,89 kr. (januar 2023 -
december 2024). Da Barsel.dk refunderer forskellen mellem
dagpengesats og kroneloft er refusionen således steget fra
88,47 kr. pr. time til 108,29, svarende til 19,82 kr. pr. time. En
stigning på 12,5 pct. i kroneloftet over 2 år har
således resulteret i en stigning i refusionssatsen i
Barsel.dk på 22 pct.
Denne højere stigningstakt i kroneloftet sammenholdt med
dagpengesatsen, vil år for år medføre
højere udbetalinger og er dermed den primære
udløsende faktor for behovet for forhøjelse af
bidragssatsen. Effekter af denne tendens er ikke indregnet i
perioden 2025 og frem, da der arbejdes med en teknisk fastholdelse
af niveauet i 2024 for kroneloftet og dagpengesatsen, som
afspejler, at der ikke er grundlag for at skønne omkring
resultaterne af overenskomstforhandlingerne i foråret 2025 og
stigningen i dagpengesatsen.
På den baggrund har bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension ved brev af 26. april 2024 indstillet til
beskæftigelsesministeren, at det årlige bidrag
forhøjes fra 1.350 kr. til 1.550 kr.
Det foreslås på den baggrund, at det årlige
bidrag forhøjes fra 1.350 kr. til 1.550 kr.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 3 og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
En forhøjelse af den supplerende pensionsydelse med 4.800
kr. i 2024-pl (svarende til 5.000 kr. i 2025-pl) skønnes at
medføre en umiddelbar statslig merudgift i 2025-pl på
1.314,2 mio. kr. i 2025, faldende til 1.294,8 mio. kr. i 2028,
jf. tabel 1.
Opgjort efter skat, tilbageløb og
arbejdsudbudsadfærd skønnes merudgiften at
udgøre 631,4 mio. kr. i 2025, faldende til 622,2 mio. kr.
årligt i 2028. Den svagt faldende profil skal ses i
sammenhæng med den gradvise udfasning af den midlertidige
forhøjelse af grænserne for indkomstaftrapning.
Merudgifterne finansieres af en passagerafgift på flyrejser,
jf. aftale om "Grøn luftfart i Danmark" af 15. december
2023.
Tabel
1. Økonomiske
konsekvenser | | | | | | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | | Umiddelbar merudgift | 1.314,2 | 1.307,8 | 1.301,3 | 1.294,8 | | Merudgift efter skat og
tilbageløb | 625,9 | 623,4 | 620,1 | 616,8 | | Merudgift efter skat, tilbageløb og
adfærd | 631,4 | 628,9 | 625,6 | 622,2 | | Anm. : Der er i de opgjorte virkninger
alene taget højde for, at indkomstgrænsen for
aftrapning af den supplerende pensionsydelse og
pensionstillægget gradvist udfases. Ændret virkning af
demografi efter 2023 og stigende pensionsudbetalinger sfa. modning
af arbejdsmarkedspensionerne indgår således ikke i
opgørelsen. | |
|
Forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse
skønnes ikke at være forbundet med
implementeringskonsekvenser. Den foreslåede ændring er
desuden ikke forbundet med systemomkostninger for Udbetaling
Danmark.
Forslaget om ændringer i lov om Udbetaling Danmark og
forslaget om at ændre bidragssatsen til
barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked
vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Forslaget skønnes ikke at være forbundet med
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for kommuner eller regioner.
Lovforslaget vurderes at være udformet i overensstemmelse
med de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om forhøjelse af den supplerende pensionsydelse
samt ændringer i lov om Udbetaling Danmark vurderes ikke at
have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om at ændre bidragssatsen til
barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked vil
medføre mindre økonomiske konsekvenser for private
arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende i form af en
forhøjelse af den årlige bidragssats fra 1.350 kr. til
1.550 kr.
Forhøjelsen af bidragssatsen til 1.550 kr. pr.
fuldtidsansat lønmodtager betyder, at der i 2025 vil blive
opkrævet 147,2 mio. kr. mere fra private arbejdsgivere, end
der ville være blevet opkrævet, såfremt
bidragssatsen var fastholdt uændret på 1.350 kr. pr.
fuldtidsansat lønmodtager.
Ligeledes betyder forhøjelsen, at der i 2025 vil blive
opkrævet 17,3 mio. kr. mere fra selvstændigt
erhvervsdrivende, end der ville være blevet opkrævet,
såfremt bidragssatsen var fastholdt uændret på
1.350 kr.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. juni 2024
til den 7. august 2024 (51 dage) været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption og Samfund, Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP), Arbejdsskadeforeningen (AVS), BDO
Statsautoriseret Revisionsaktieselskab, Bedre Psykiatri,
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Artistforbund, Dansk journalistforbund (DJ),
Dansk Kvindesamfund, Dansk Musikerforbund, Dansk
Skuespillerforbund, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Teater, Danske A-kasser, Danske Advokater, Danske Patienter, Danske
Seniorer, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Deloitte, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Det faglige hus, Erhvervsstyrelsen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer,
Finans Danmark, Finanstilsynet, Foreningen Far, Foreningen for
Social- Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Danske
Revisorer FSR, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen
af Danske Revisorer (FDR), Foreningen Mistet Barn,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, Frivilligrådet, Gartneri-, Land og
Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA),
Institut for Menneskerettigheder, Kommunale Velfærdschefer,
Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), KRIFA, Kvinderådet,
KVINFO, Landsforeningen af nuværende og tidligere
psykiatribrugere, Landsforeningen Spændbarnsdød,
Lederne, Lægeforeningen, Producentforeningen,
Psykiatrifonden, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk
Sårbare på Arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SAND, SIND, SMV Danmark, Sundhedskartellet, Udbetaling
Danmark og Ældre Sagen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Forhøjelsen af den supplerende
pensionsydelse skønnes at medføre statslige
ydelsesmæssige merudgifter i størrelsesordenen 631,4
mio. kr. i 2025, 628,9 mio. kr. i 2026, 625,6 mio. kr. i 2027 og
622,2 mio. kr. i 2028. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ændringen af bidragssatsen til
barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked vil
medføre mindre økonomiske konsekvenser i form af en
forhøjelse af den årlige bidragssats fra 1.350 kr. til
1.550 kr., hvilket skønnes at medføre en samlet
merudgift på 147,2 mio. kr. for private arbejdsgivere og
på 17,3 mio. kr. for selvstændigt erhvervsdrivende i
2025. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | JA | NEJ | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende regler i § 72 d, stk. 1, i lov om
social pension er den supplerende pensionsydelse angivet til 17.600
kr. Den supplerende pensionsydelse reguleres en gang årligt
den 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
hele kronebeløb, der kan deles med 100. Reguleringen skete
første gang den 1. januar 2020, jf. § 72 d, stk. 7. Den
supplerende pensionsydelse er i 2024-niveau på 19.900 kr.
Det foreslås, at i § 72 d, stk.
1, ændres 17.600 kr. til 24.700 kr.
Derved angives den supplerende pensionsydelse i 2024-niveau og
løftes med det politisk fastsatte beløb på
4.800 kr.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 a, nr. 39, i lov om Udbetaling
Danmark, at Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der
tillægges Udbetaling Danmark i henhold til lov om kommunal
anvisningsret.
Opgaverne vedrører refusion af kommunernes udgifter til
erhvervelse af anvisningsret til private boliger. Administrationen
vedrører meddelelse af tilsagn om refusion, modtagelse af
opgørelse af udgifter, udbetaling af refusion og modtagelse
af revideret regnskab.
Det foreslås i § 1 a, nr.
39, at lov om kommunal anvisningsret ændres til lov om
boligforhold.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at bestemmelserne i
§§ 4 og 6 i lov om kommunal anvisningsret, som
vedrører Udbetaling Danmarks opgaver, er overført
uændret til §§ 55 og 57 i lov om boligforhold.
Forslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Efter § 12 a, stk. 6, i lov om Udbetaling Danmark, kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om, at brugen af dataenhedens leverancer og resultaterne af
kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats løbende
offentliggøres af Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering på en offentligt tilgængelig hjemmeside
på en sådan måde, at resultaterne skal kunne
sammenlignes på tværs af kommunerne og Udbetaling
Danmark og vise udviklingen over tid. Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering kan fastsætte regler om, at kommunerne og
Udbetaling Danmark løbende har pligt til at indsende
resultaterne af kontrolindsatsen til styrelsen til brug for
offentliggørelsen.
Bemyndigelsen er er aktuelt ikke udnyttet og forventes at
forblive uudnyttet.
Det foreslås derfor, at § 12 a,
stk. 6, ophæves.
Forslaget vil medføre, at der ikke længere
administrativt kan fastsættes regler, som forpligter
kommunerne og Udbetaling Danmark til løbende at indsende
oplysninger til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om
brugen af dataenhedens leverancer og resultatet af kontrolindsatsen
til brug for styrelsens benchmarking.
Til nr. 3
Efter § 12 h, 1. pkt., i lov om Udbetaling Danmark,
fremgår det, at kommuner, regioner og Styrelsen for
Patientsikkerhed har adgang til oplysninger fra Udbetaling Danmark
om, hvorvidt en person er omfattet af dansk eller udenlandsk social
sikring, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger med
senere ændringer eller afgørelse nr. 1/2012 vedtaget
af Det Blandede Udvalg nedsat i henhold til aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på
den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om
fri bevægelighed for personer af 31. marts 2012 om erstatning
af bilag II til aftalen om koordinering af de sociale
sikringsordninger eller Det Blandede EØS-udvalgs
afgørelse nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om ændring af
bilag VI (social sikring) og protokol 37 til
EØS-aftalen.
Det fremgår af § 13, stk. 3, 1. pkt., i lov om
Udbetaling Danmark, at afgørelser om, hvorvidt borgeren skal
undtages fra obligatorisk digital selvbetjening efter regler
fastsat i medfør af stk. 2, træffes af
kommunalbestyrelsen. Kommunen skal give Udbetaling Danmark besked,
hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse. Det
fremgår af § 13, stk. 5, i lov om Udbetaling Danmark, at
disse afgørelser af kommunalbestyrelsen kan påklages
til Styrelsen for Patientsikkerhed efter lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
I § 19, stk. 4, 1. pkt., i lov om Udbetaling Danmark,
fremgår det, at Ankestyrelsen, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, miljø- og
fødevareministeren og Styrelsen for Patientsikkerhed inden
for hver deres sagsområde en gang årligt skal udarbejde
en redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling Danmark
på baggrund af de sager, der indbringes for henholdsvis
Ankestyrelsen, Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg,
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
miljø- og fødevareministeren og Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Dele af Styrelsen for Patientsikkerhed blev pr. 1. juli 2018 ved
lov overført til Styrelsen for Patientklager. Det er derfor
Styrelsen for Patientklager, som nu varetager ovenstående
ansvarsområder efter lov om Udbetaling Danmark.
Det foreslås, at i § 12 h, 1.
pkt., § 13, stk. 5, og to steder i § 19, stk. 4, 1 pkt., ændres
Styrelsen for Patientsikkerhed til Styrelsen for Patientklager.
Forslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser.
Til §
3
Til nr. 1
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, 1. pkt.,
at alle arbejdsgivere indbetaler et bidrag til
barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodtager. Efter
barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et
årligt kronebeløb pr. fuldtidsansat på 1.350 kr.
Beløbet reguleres trinvist i forhold til den tid,
lønmodtageren er ansat pr. uge. Ministeren fastsætter
nærmere regler om beregningen af bidrag og bidragets
størrelse.
Det fremgår endvidere af barselsudligningslovens § 4
a, stk. 1, at udøvere af selvstændig
erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.350
kr. til barselsudligningsordningen.
Det foreslås, at i § 4, stk. 2,
1. pkt., og § 4 a, stk. 1,
ændres 1.350 kr. til 1.550 kr.
Ændringen vil medføre, at bidragssatsen
forhøjes, således at den fortsat modsvarer de faktiske
omkostninger i ordningen.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2025.
Loven gælder ikke for Færøerne eller
Grønland, da lov om social pension, lov om Udbetaling
Danmark og barselsudligningsloven, der foreslås
ændringer i, ikke gælder for Færøerne
eller Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1042 af 2. september 2024, foretages
følgende ændring: | | | | § 72 d. Til
folkepensionister, som inden den 1. januar i det
pågældende år er berettiget til pension, jf.
§ 12, stk. 1, og som opfylder betingelserne i stk. 2-6,
udbetales en årlig supplerende pensionsydelse på op til
17.600 kr. Stk.
2-8. --- | | 1. I § 72 d, stk. 1, ændres
»17.600 kr.« til: »24.700 kr.«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om Udbetaling Danmark, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1034 af 2. september 2024, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1 a.
Udbetaling Danmark varetager de opgaver, der tillægges
Udbetaling Danmark i henhold til: 1 - 38) --- 39) Lov om kommunal anvisningsret. 40 - 45) --- | | 1. I § 1 a, nr. 39, ændres »Lov
om kommunal anvisningsret« til: »Lov om
boligforhold«. | | | | § 12 a.
--- Stk. 2 - 5.
--- Stk. 6.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at brugen af dataenhedens leverancer og resultaterne af
kommunernes og Udbetaling Danmarks kontrolindsats, jf. stk. 1-5,
løbende offentliggøres af Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering på en offentligt tilgængelig hjemmeside
på en sådan måde, at resultaterne skal kunne
sammenlignes på tværs af kommunerne og Udbetaling
Danmark og vise udviklingen over tid. Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering kan fastsætte regler om, at kommunerne og
Udbetaling Danmark løbende har pligt til at indsende
resultaterne af kontrolindsatsen til styrelsen til brug for
offentliggørelsen, jf. 1. pkt. | | 2. § 12 a, stk. 6, ophæves. | | | | 12 h. Kommuner,
regioner og Styrelsen for Patientsikkerhed har adgang til
oplysninger fra Udbetaling Danmark om, hvorvidt en person er
omfattet af dansk eller udenlandsk social sikring, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger med senere
ændringer eller afgørelse nr. 1/2012 vedtaget af Det
Blandede Udvalg nedsat i henhold til aftalen mellem Det
Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på
den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om
fri bevægelighed for personer af 31. marts 2012 om erstatning
af bilag II til aftalen om koordinering af de sociale
sikringsordninger eller Det Blandede EØS-udvalgs
afgørelse nr. 76/2011 af 1. juli 2011 om ændring af
bilag VI (social sikring) og protokol 37 til EØS-aftalen.
Myndighederne, som er nævnt i 1. pkt., har adgang til
oplysninger om sikringsland og oplysninger til brug for
mellemstatslig refusion af udgifter til pleje- og sundhedsydelser
og sygeforsikring af personer, der bor eller opholder sig i et
andet land end sikringslandet. § 13.
--- Stk. 2 -
4. --- Stk. 5.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 3, 1. pkt., kan
påklages til Styrelsen for Patientsikkerhed efter lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet. § 19.
--- Stk. 2 -
3. --- Stk. 4.
Ankestyrelsen, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, miljø- og
fødevareministeren og Styrelsen for Patientsikkerhed skal
inden for hver deres sagsområde en gang årligt
udarbejde en redegørelse om sagsbehandlingen i Udbetaling
Danmark på baggrund af de sager, der indbringes for
henholdsvis Ankestyrelsen, Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg, Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, miljø- og
fødevareministeren og Styrelsen for Patientsikkerhed.
Redegørelsen skal indeholde statistik over de ankede sager
og angive årsagerne til, at Udbetaling Danmarks
afgørelser ikke stadfæstes. Redegørelsen
følger kalenderåret og indsendes senest 6
måneder efter årets afslutning. Redegørelsen
skal forelægges for Udbetaling Danmarks bestyrelse, der skal
have lejlighed til at afgive sine bemærkninger til
redegørelsen, inden den sendes til
beskæftigelsesministeren. Stk. 5 -
10. --- | | 3. I § 12 h, 1. pkt., § 13, stk. 5, og
to steder i § 19, stk. 4, 1 pkt.,
ændres »Styrelsen for Patientsikkerhed« til:
»Styrelsen for Patientklager«. | | | | | | § 3 | | | | | | I barselsudligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse 1002 af 28. august 2024, foretages
følgende ændring: | | | | § 4.
--- Stk. 2.
Bidraget udgør et årligt kronebeløb pr.
fuldtidsansat på 1.350 kr. Stk. 3 -
6. --- § 4 a.
Udøvere af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et
årligt bidrag på 1.350 kr. til
barselsudligningsordningen, når følgende betingelser
er opfyldt: 1 -2) --- Stk.
2. --- | | 1. I § 4, stk. 2, 1. pkt., og § 4 a, stk. 1, ændres »1.350
kr.« til: »1.550 kr.«. |
|