Skriftlig fremsættelse (2. oktober
2024)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension, lov om Udbetaling Danmark og barselsudligningsloven
(Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og
bidragssatsen til barselsudligningsordningen)
(Lovforslag nr. L 16)
Lovforslaget
udmønter dele af den politiske aftale om Grøn luftfart i Danmark af 15.
december 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Med
lovforslaget foreslås det at skabe de
lovgivningsmæssige rammer for, at den supplerende
pensionsydelse (ældrechecken) forhøjes med 4.800 kr.
fra 2025 i 2024-pl (svarende til 5.000 kr. i 2025-pl). Lovforslaget
skønnes samlet at medføre en statslig merudgift
på 1.314,2 mio. kr. i 2025, faldende til 1.294,8 mio. kr. i
2028. Opgjort efter skat, tilbageløb og
arbejdsudbudsadfærd skønnes merudgiften at
udgøre 631,4 mio. kr. i 2025, faldende til 622,2 mio. kr.
årligt i 2028. Merudgifterne finansieres af en passagerafgift
på flyrejser, jf. aftale om "Grøn luftfart i Danmark"
af 15. december 2023.
Forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse skønnes
ikke at være forbundet med administrative økonomiske
konsekvenser.
Endvidere
indeholder lovforslaget også et forslag til en ændring
af barselsudligningsloven. Med forslaget forhøjes private
arbejdsgiveres og selvstændiges årlige bidrag til
Barsel.dk fra 1.350 kr. til 1.550 kr.
Endelig indeholder lovforslaget også
forslag til en række tekniske ændringer i lov om
Udbetaling Danmark, der er uden indholdsmæssig betydning, og
som ikke skønnes at medføre økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget skønnes at
medføre økonomiske konsekvenser for private
arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende i form af en
forhøjelse af den årlige bidragssats fra 1.350 kr. til
1.550 kr. Forhøjelsen af bidragssatsen til 1.550 kr. pr.
fuldtidsansat lønmodtager betyder, at der i 2025 vil blive
opkrævet 147,2 mio. kr. mere fra private arbejdsgivere, end
der ville være blevet opkrævet, såfremt
bidragssatsen var fastholdt uændret. Ligeledes betyder
forhøjelsen, at der i 2025 vil blive opkrævet 17,3
mio. kr. mere fra selvstændigt erhvervsdrivende, end der
ville være blevet opkrævet, såfremt bidragssatsen
var fastholdt uændret.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. januar 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.