Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 13. november 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF og ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (LA, KF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre
Det Konservative Folkepartis medlemmer og
Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at KF og RV
stemmer imod lovforslaget, der indeholder to meget forskellige
dele.
Den ene del handler om forhøjelse af
den supplerende pensionsydelse og udmønter en del af den
politiske aftale »Grøn luftfart i Danmark« af
15. december 2023, som KF og RV ikke er en del af. Konkret handler
det om, at man pålægger en passagerafgift på fly
og anvender en meget stor del af pengene til at forhøje
ældrechecken i stedet for at føre pengene tilbage til
branchen og den helt nødvendige grønne omstilling af
luftfarten. Dette er KF og RV imod, da partierne ønsker, at
provenuet fra passagerafgiften går til omstilling af
luftfarten.
Den anden del af lovforslaget handler om en
forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen.
Forhøjelsen sker på baggrund af en indstilling fra
ATP's bestyrelse. Denne del af lovforslaget kan KF og RV godt bakke
op om. Reelt er der tale om to lovforslag, og derfor har vi i
lovprocessen bedt om at få lovforslaget delt op i to
lovforslag. Ministeren har afvist denne anmodning med den
begrundelse, at lovforslagets to dele er fremsat sammen af hensyn
til at reducere antallet af lovforslag på lovprogrammet, jf.
L 16 - svar på spørgsmål 2. KF og RV opfordrer
til, at ministeren fremadrettet ændrer denne praksis,
så separate lovforslag kan blive behandlet hver for sig af
hensyn til den demokratiske proces og de mennesker, som
lovforslaget berører.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at det er uhensigtsmæssigt, at regeringens
finansiering af ældrechecken afhænger af
indførelsen af en passagerafgift på dansk luftfart.
Forhøjelsen af ældrechecken er en kærkommen
håndsrækning til de pensionister i Danmark, der har
allermest brug for den. Tiltag, der skal forbedre forholdene for
landets pensionister, bør ikke blandes sammen med debatten
om CO₂-afgifter i Danmark.
DD er ikke en del af aftalen
»Grøn luftfart i Danmark« af 15. december 2023,
da DD ikke støtter indførelsen af passagerafgiften
på dansk luftfart. Afgiften øger priserne og rammer de
små lufthavne i landets yderområder hårdt, hvor
passagertallene i forvejen er lave, og de risikerer dermed at
måtte lukke.
Når DD alligevel støtter
lovforslaget, er det, fordi DD med sit kommende finanslovsudspil
vil finde finansiering til at fjerne passagerafgiften, samtidig med
at DD opretholder finansieringen til den forhøjede
ældrecheck.
På baggrund af ovenstående kan
DD støtte lovforslaget.
DD kan endvidere tilslutte sig den del af
KF's og RV's politiske bemærkninger, som handler om kritik af
ministerens afvisning af at opdele lovforslaget i to dele, og
opfordringen til, at ministeren fremadrettet ændrer den
oplyste praksis, hvorefter forskellige dele samles i ét
lovforslag ud fra et hensyn om at reducere antallet af lovforslag
på lovprogrammet.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at EL er med i aftalen om forhøjelse af den
supplerende pensionsydelse. De seneste års inflation har
udhulet folkepensionisters købekraft, og forhøjelsen
af den supplerende pensionsydelse er derfor velkommen.
Ydermere støtter EL, at forslaget
finansieres igennem en passagerafgift på flyrejser. Den
grønne omstilling kræver både investeringer i
grøn teknologi, og at dem med de laveste indkomster
kompenseres. EL understreger, at der ikke kan være tale om en
grøn omstilling uden social retfærdighed.
Samtidig så EL gerne, at forslagets
ånd udvides. Langt fra alle folkepensionister modtager den
supplerende pensionsydelse, og EL så derfor gerne, at den
generelle folkepensions ydelsesregulering blev opdateret til
løbende tal. Den nuværende regulering følger
ikke med inflationens udhuling af folkepensionisters
købekraft, og den bør derfor opdateres.
EL kan tilslutte sig den del af KF's og
RV's politiske bemærkninger, som handler om kritik af
ministerens afvisning af at opdele lovforslaget i to dele, og
opfordringen til, at ministeren fremadrettet ændrer den
oplyste praksis, hvorefter forskellige dele samles i ét
lovforslag ud fra et hensyn om at reducere antallet af lovforslag
på lovprogrammet.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at DF opfatter det som dybt urimeligt at knytte
ældrechecken sammen med passagerafgiften. Pensionister, der
har arbejdet hårdt et langt liv, skal ikke bruges som brikker
i regeringens grønne symbolpolitik. For DF er svaret klart.
DF ønsker at støtte vores pensionister, men DF kan
ikke bakke op om en passagerafgift.
DF kan tilslutte sig den del af KF's og
RV's politiske bemærkninger, som handler om kritik af
ministerens afvisning af at opdele lovforslaget i to dele, og
opfordringen til, at ministeren fremadrettet ændrer den
oplyste praksis, hvorefter forskellige dele samles i ét
lovforslag ud fra et hensyn om at reducere antallet af lovforslag
på lovprogrammet.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober
2024 og var til 1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 17. juni 2024 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 190,
folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte
beskæftigelsesministeren høringssvarene, et
høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) Bjørn
Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug
(S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S)
Thomas Skriver Jensen (S) fmd.
Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V)
Kim Valentin (V) nfmd. Karin
Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Michael Rosenmark (DD) Betina
Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen
(LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis
Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF)
Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez
(EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |