L 16 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om Udbetaling Danmark og barselsudligningsloven.

(Forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og bidragssatsen til barselsudligningsordningen).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2024-25
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 13-11-2024

Afgivet: 13-11-2024

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. november 2024

20241_l16_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 13. november 2024

1. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, SF, M, EL, DF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (LA, KF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre

Det Konservative Folkepartis medlemmer og Radikale Venstres medlem af udvalget bemærker, at KF og RV stemmer imod lovforslaget, der indeholder to meget forskellige dele.

Den ene del handler om forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og udmønter en del af den politiske aftale »Grøn luftfart i Danmark« af 15. december 2023, som KF og RV ikke er en del af. Konkret handler det om, at man pålægger en passagerafgift på fly og anvender en meget stor del af pengene til at forhøje ældrechecken i stedet for at føre pengene tilbage til branchen og den helt nødvendige grønne omstilling af luftfarten. Dette er KF og RV imod, da partierne ønsker, at provenuet fra passagerafgiften går til omstilling af luftfarten.

Den anden del af lovforslaget handler om en forhøjelse af bidragssatsen til barselsudligningsordningen. Forhøjelsen sker på baggrund af en indstilling fra ATP's bestyrelse. Denne del af lovforslaget kan KF og RV godt bakke op om. Reelt er der tale om to lovforslag, og derfor har vi i lovprocessen bedt om at få lovforslaget delt op i to lovforslag. Ministeren har afvist denne anmodning med den begrundelse, at lovforslagets to dele er fremsat sammen af hensyn til at reducere antallet af lovforslag på lovprogrammet, jf. L 16 - svar på spørgsmål 2. KF og RV opfordrer til, at ministeren fremadrettet ændrer denne praksis, så separate lovforslag kan blive behandlet hver for sig af hensyn til den demokratiske proces og de mennesker, som lovforslaget berører.

Danmarksdemokraterne

Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget mener, at det er uhensigtsmæssigt, at regeringens finansiering af ældrechecken afhænger af indførelsen af en passagerafgift på dansk luftfart. Forhøjelsen af ældrechecken er en kærkommen håndsrækning til de pensionister i Danmark, der har allermest brug for den. Tiltag, der skal forbedre forholdene for landets pensionister, bør ikke blandes sammen med debatten om CO₂-afgifter i Danmark.

DD er ikke en del af aftalen »Grøn luftfart i Danmark« af 15. december 2023, da DD ikke støtter indførelsen af passagerafgiften på dansk luftfart. Afgiften øger priserne og rammer de små lufthavne i landets yderområder hårdt, hvor passagertallene i forvejen er lave, og de risikerer dermed at måtte lukke.

Når DD alligevel støtter lovforslaget, er det, fordi DD med sit kommende finanslovsudspil vil finde finansiering til at fjerne passagerafgiften, samtidig med at DD opretholder finansieringen til den forhøjede ældrecheck.

På baggrund af ovenstående kan DD støtte lovforslaget.

DD kan endvidere tilslutte sig den del af KF's og RV's politiske bemærkninger, som handler om kritik af ministerens afvisning af at opdele lovforslaget i to dele, og opfordringen til, at ministeren fremadrettet ændrer den oplyste praksis, hvorefter forskellige dele samles i ét lovforslag ud fra et hensyn om at reducere antallet af lovforslag på lovprogrammet.

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at EL er med i aftalen om forhøjelse af den supplerende pensionsydelse. De seneste års inflation har udhulet folkepensionisters købekraft, og forhøjelsen af den supplerende pensionsydelse er derfor velkommen.

Ydermere støtter EL, at forslaget finansieres igennem en passagerafgift på flyrejser. Den grønne omstilling kræver både investeringer i grøn teknologi, og at dem med de laveste indkomster kompenseres. EL understreger, at der ikke kan være tale om en grøn omstilling uden social retfærdighed.

Samtidig så EL gerne, at forslagets ånd udvides. Langt fra alle folkepensionister modtager den supplerende pensionsydelse, og EL så derfor gerne, at den generelle folkepensions ydelsesregulering blev opdateret til løbende tal. Den nuværende regulering følger ikke med inflationens udhuling af folkepensionisters købekraft, og den bør derfor opdateres.

EL kan tilslutte sig den del af KF's og RV's politiske bemærkninger, som handler om kritik af ministerens afvisning af at opdele lovforslaget i to dele, og opfordringen til, at ministeren fremadrettet ændrer den oplyste praksis, hvorefter forskellige dele samles i ét lovforslag ud fra et hensyn om at reducere antallet af lovforslag på lovprogrammet.

Dansk Folkeparti

Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at DF opfatter det som dybt urimeligt at knytte ældrechecken sammen med passagerafgiften. Pensionister, der har arbejdet hårdt et langt liv, skal ikke bruges som brikker i regeringens grønne symbolpolitik. For DF er svaret klart. DF ønsker at støtte vores pensionister, men DF kan ikke bakke op om en passagerafgift.

DF kan tilslutte sig den del af KF's og RV's politiske bemærkninger, som handler om kritik af ministerens afvisning af at opdele lovforslaget i to dele, og opfordringen til, at ministeren fremadrettet ændrer den oplyste praksis, hvorefter forskellige dele samles i ét lovforslag ud fra et hensyn om at reducere antallet af lovforslag på lovprogrammet.

3. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til 1. behandling den 10. oktober 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 17. juni 2024 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 190, folketingsåret 2023-24. Den 2. oktober 2024 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Bjarne Laustsen (S) Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Thorkild Holmboe-Hay (S) Frederik Vad (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) fmd. Christoffer Aagaard Melson (V) Louise Elholm (V) Hans Andersen (V) Kim Valentin (V) nfmd. Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Michael Rosenmark (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Dina Raabjerg (KF) Frederik Bloch Münster (KF) Dennis Flydtkjær (DD) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Carl Valentin (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)24
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)13
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Dansk Folkeparti (DF)7
Radikale Venstre (RV)6
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)6