Skriftlig fremsættelse (19. februar
2025)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø, lov om arbejdsskadesikring og forskellige
andre love (Implementering af dele af aftale om flere unge i
fritidsjob, nedlæggelse af
arbejdsmiljøcertifikatordningen, præcisering af
reglerne om årsløn m.v.)
(Lovforslag nr. L 143)
Flere unge skal have et fritidsjob,
så de unge oplever, at de får et ansvar, tjener deres
egne penge og bliver en del af et forpligtende
arbejdsfællesskab. Og flere forskellige brancher og flere
typer af virksomheder skal have øjnene op for mulighederne i
at ansætte unge i et fritidsjob.
Der er derfor behov for en større
kulturforandring, og at der fjernes barrierer, så det bliver
lettere for arbejdsgivere at tilbyde unge et fritidsjob. Reglerne
skal være tidssvarende og sikre et arbejdsmiljø, der
er sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt, ligesom at
reglerne skal tage højde for, at unge fortsat kan passe en
uddannelse og møde veludhvilede op.
På den baggrund indgik regeringen og
folketingets partier i september 2024 en aftale om flere unge i
fritidsjob.
Tre af initiativerne i aftalen går ud
på,
- mulighed for at vejlede 13-17-årige
om fritidsjob i den kommunale ungeindsats
- udvidelse af arbejdstidsreglerne for unge
i alderen 15-17 år, der er færdige med grundskole eller
lignende, og
- fremrykning af datoen for afslutningen af
undervisningspligten.
Med lovforslaget implementeres disse tre
initiativer.
I juni 2024 besluttede
arbejdsmiljøforligskredsen at nedlægge ordningen med
anerkendte arbejdsmiljøcertifikater. Beslutningen blev bl.a.
truffet på baggrund af en enig indstilling fra
Arbejdsmiljørådet. Lovforslaget implementerer
også denne beslutning. Beslutningen betyder bl.a., at
virksomheder, der erhverver et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, fremover ikke vil være
undtaget fra Arbejdstilsynets grundtilsyn.
Herudover indeholder lovforslaget forslag
om ændringer af mere administrativ karakter i forskellige
love:
- Hjemmel til Arbejdstilsynets
adfærdsbaserede kommunikation i forlængelse af
intentionen i arbejdsmiljøaftalen fra 2023.
- Hjemmel til håndtering af retten
til oplysning og retten til indsigt efter databeskyttelsesreglerne,
når det er nødvendigt for udøvelsen af
Arbejdstilsynets virksomhed og i forbindelse med Arbejdstilsynets
samarbejde med andre offentlige myndigheder.
- Hjemmel for Arbejdstilsynet til
anvendelse af kunstig intelligens i opgaveløsningen.
- Justering af reglerne om
årsløn m.v.
- Justering af reglerne om
voldsskadeforsikring.
- Sagsbehandling i visse sager i
Arbejdsretten samt kodificering af praksis for forrentning af
bod.
- Konsekvensændringer som
følge af bl.a. fusionen mellem FTF og LO samt
nedlæggelsen af FA.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.