Fremsat den 13. november 2024 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven og lov om
politiets virksomhed
(Styrket indsats mod borgernær
kriminalitet)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1145 af 5. november 2024, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 57 a, stk. 1, indsættes
efter »§§ 266«: », 276 a,
290«.
2. I
§ 263, stk. 2, nr. 2, ændres
»hemmeligt« til: »skjult«.
3. I
§ 287, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »de tilvendte genstandes eller det lidte
formuetabs ringe betydning« til: »genstandens
værdi, det lidte formuetabs størrelse«.
§ 2
I lov om politiets virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. november 2019, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1786 af 28. december
2023, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 5 a indsættes:
Ȥ 5 b. Politiet kan
standse en cyklist på områder omfattet af
færdselsloven med henblik på at kontrollere, om den
pågældendes cykel er meldt stjålet.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. februar 2025.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 2 kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | | 2.1. | Udvidelse af
anvendelsesområdet for særvilkåret om
økonomisk kontrol i straffelovens § 57 a | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Præcisering af
straffelovens § 263, stk. 2, nr. 2, om aflytning og
optagelse | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Skærpelse af
straffen for butikstyveri og andre tyverier efter straffelovens
§ 287 | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.4. | Hjemmel til at politiet
kan standse cyklister med henblik på at kontrollere cyklens
stelnumre | | | 2.4.1. | Gældende
ret | | | 2.4.2. | Justitsministeriets
overvejelser | | | 2.4.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Alle skal kunne føle sig trygge i deres eget hjem og
nærområde. Det må ikke blive en del af hverdagen,
at borgere bekymrer sig om at få besøg af en
indbrudstyv eller at få stjålet sin cykel. Regeringen
vil heller ikke acceptere, at de lokale forretninger igen og igen
udsættes for butikstyveri til gene og utryghed for
butiksejere, ansatte og kunder - og med store økonomiske
omkostninger for detailhandlen og forbrugerne.
Derfor fremlagde regeringen den 1. februar 2024 udspillet
"Sammen om en tryggere hverdag", der indeholder i alt 11
initiativer mod indbrudstyveri og anden kriminalitet, der skaber
utryghed i hverdagen. Dette lovforslag har til formål at
gennemføre de dele af udspillet, der kræver
lovændring.
For det første foreslås det at udvide
særvilkåret om økonomisk kontrol i straffeloven
til også at omfatte overtrædelse af straffelovens
§ 276 a om indbrudstyveri og straffelovens § 290 om
hæleri. Særvilkåret retter sig mod unge mellem 18
og 25 år, som idømmes en betinget dom for visse typer
af utryghedsskabende kriminalitet. Formålet er at
understøtte og vejlede unge dømte om
økonomiske forhold og dermed give unge, der står
på kanten af en kriminel tilværelse, bedre
forudsætninger for at leve et liv uden kriminalitet på
den anden side af dommen.
For det andet foreslås det at præcisere
straffelovens § 263, stk. 2, nr. 2, om aflytning og optagelse.
Præciseringen har til formål at tydeliggøre,
hvornår det er muligt at foretage aflytning og optagelse,
herunder i butikker.
For det tredje foreslås det at hæve straffen for
butikstyveri og hæleri, så der som udgangspunkt altid
udmåles en bøde på mindst 1.000 kr. i
førstegangstilfælde, og det samtidig sikres, at
bøden for butikstyveri altid overstiger værdien af det
stjålne. Derudover hæves bødetaksterne i
gentagelsestilfælde.
Endelig foreslås det at indføre hjemmel i
politiloven til, at politiet uden forudgående mistanke kan
foretage stikprøvekontrol af cyklister med henblik på
at kontrollere, om den pågældende cykel er meldt
stjålet. Formålet er at styrke politiets muligheder for
at sætte ind over for cykeltyveri.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse
af anvendelsesområdet for særvilkåret om
økonomisk kontrol i straffelovens § 57 a
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Straffelovens § 57 a
Med vedtagelsen af lov nr. 892 af 21. juni 2022 blev der i
straffelovens § 57 a indsat et nyt særvilkår om
økonomisk kontrol, der er målrettet unge i alderen
mellem 18 og 25 år, der idømmes en betinget dom for
visse typer af utryghedsskabende kriminalitet. Bestemmelsen
trådte i kraft den 1. juli 2022.
Særvilkåret om økonomisk kontrol
indebærer, at den unge skal opnå kriminalforsorgens
godkendelse af alle økonomiske dispositioner, der enkeltvis
overstiger en beløbsgrænse, som fastsættes af
retten, dog minimum 10.000 kr., jf. Folketingstidende 2021-2022,
tillæg A, L 162 som fremsat, side 19. Det er op til
domstolene under hensyntagen til den tiltaltes indtægts- og
formueforhold at vurdere, hvornår der er grundlag for at
hæve beløbsgrænsen fra 10.000 kr., således
at beløbsgrænsen står i rimeligt forhold til den
pågældendes samlede indtægts- og
formueforhold.
Hvis den økonomiske disposition vedrører et samlet
beløb, der overstiger den fastsatte
beløbsgrænse, men betalingen sker i flere rater, der
enkeltvis ligger under den fastsatte beløbsgrænse,
f.eks. som følge af en aftale om afbetaling, vil
dispositionen fortsat være omfattet af ordningen og
således kræve kriminalforsorgens godkendelse.
Kriminalforsorgen skal foretage en konkret vurdering af, om en
økonomisk disposition, der overstiger den fastsatte
beløbsgrænse, kan godkendes. Det afgørende er,
om den økonomiske disposition står i misforhold til
den dømtes samlede indtægts- og formueforhold. Det
skal endvidere indgå i vurderingen af, om en økonomisk
disposition kan godkendes, hvad formålet med den
økonomiske disposition er. Det skal endelig indgå i
den samlede vurdering, om den påtænkte
økonomiske disposition er nødvendig, og om
målet kan nås med andre og eventuelt billigere
midler.
Herudover skal den unge rette sig efter kriminalforsorgens
bestemmelser om at anvende indtægter og formue til at indfri
gæld til det offentlige. Kriminalforsorgen foretager i
forbindelse med vilkårets etablering en indhentning af
oplysninger hos Gældsstyrelsen om den dømtes
gæld til det offentlige, som er under inddrivelse hos
Gældsstyrelsen, herunder oplysninger om eventuelle
eksisterende afdragsordninger eller igangværende
lønindeholdelse.
Særvilkåret om økonomisk kontrol
indebærer desuden, at kriminalforsorgen løbende
følger med i den unges økonomi. Det sker som
udgangspunkt ved månedlige samtaler mellem kriminalforsorgen
og den unge. Den løbende kontakt har til formål dels
at sikre, at den unge løbende får den vejledning og
støtte, der er nødvendig for, at den unge bliver
understøttet i at leve på en økonomisk
ansvarlig og hensigtsmæssig måde, dels at
kriminalforsorgen kan føre kontrol med, at den unge
overholder særvilkårets bestemmelser.
Hvis den unge ikke overholder bestemmelserne i
særvilkåret om økonomisk kontrol, vil der kunne
være tale om en vilkårsovertrædelse, der vil
kunne give anledning til et pålæg om at overholde
betingelserne, som i sidste ende kan føre til, at den
betingede dom fuldbyrdes.
Indbringes en overtrædelse af vilkåret for retten,
er det retten, der bestemmer følgerne heraf, jf.
straffelovens § 60. Retten kan bl.a. ved dom træffe
afgørelse om, at fængselsstraffen skal fuldbyrdes, jf.
straffelovens § 60, stk. 1, nr. 3.
Det er forudsat i bemærkningerne til loven, at der i de
tilfælde, hvor en ung mellem 18 og 25 år idømmes
en betinget dom for bl.a. vold, trusler på livet eller
hærværk, som det klare udgangspunkt vil skulle
fastsættes et særvilkår om økonomisk
kontrol, jf. Folketingstidende 2021-2022, tillæg A, L 162 som
fremsat, side 18. Den tiltaltes økonomiske forhold skal
således ikke tillægges betydning i forhold til
vurderingen af, om der skal fastsættes et
særvilkår om økonomisk kontrol. Der vil derfor i
almindelighed skulle fastsættes vilkår om
økonomisk kontrol, uanset om den tiltalte ikke har en
indkomst eller kun har en beskeden indkomst på tidspunktet
for domsafsigelsen. Tilsvarende gælder for tiltaltes
eventuelle formue. Det er heller ikke en betingelse for at
fastsætte et særvilkår om økonomisk
kontrol, at der er udarbejdet en personundersøgelse.
Domstolene kan dog undtagelsesvist undlade at fastsætte
vilkåret som led i en betinget dom. Det kan f.eks. ske i
tilfælde, hvor den tiltalte varigt er uden fast bopæl,
eller hvor den pågældende tidligere har været
underlagt et særvilkår om økonomisk kontrol, men
hvor gennemførelsen af vilkåret ikke har været
vellykket, f.eks. fordi den unge overtrådte vilkåret.
Det kan omvendt også være i tilfælde, hvor den
tiltalte f.eks. har særdeles gode personlige forhold,
herunder fast arbejde med en stabil lønindkomst, ikke
tidligere er straffet, og hvor der på baggrund af en konkret
vurdering ikke vurderes at være særlig risiko for
recidiv.
For at være omfattet af særvilkåret, er det
den tiltaltes alder på gerningstidspunktet, der er
afgørende for, om den aldersmæssige betingelse er
opfyldt. Hvis den unge f.eks. var 25 år på
gerningstidspunktet, men er fyldt 26 år på tidspunktet
for dommens afsigelse, er den pågældende omfattet af
bestemmelsen om særvilkåret.
Det er endvidere anført i bemærkningerne til loven,
at hvis en betinget dom vedrører flere
lovovertrædelser, hvoraf det ikke er alle, som er omfattet af
§ 57 a, skal der foretages en konkret vurdering af, om den
overtrædelse, der er omfattet af § 57 a, i sig selv
ville kunne begrunde et særvilkår om økonomisk
kontrol jf. Folketingstidende 2021-2022, tillæg A, L 162 som
fremsat, side 42.
Hvis den unge f.eks. idømmes en betinget
fængselsstraf for hærværk og dokumentfalsk, og
det alene er overtrædelsen vedrørende dokumentfalsk,
der er udslagsgivende for den betingede straf, fordi
hærværksovertrædelsen isoleret set ville
medføre en bødestraf, kan der ikke fastsættes
et særvilkår om økonomisk kontrol.
Der fastsættes heller ikke særvilkår om
økonomisk kontrol i relation til en udlænding, der
ikke har opholdstilladelse eller fast bopæl i Danmark.
Endvidere skal der ikke fastsættes vilkår om
økonomisk kontrol i relation til en udlænding, der
skal udvises.
Særvilkåret i § 57 a omfatter ikke dom til
anden strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende
karakter i medfør af straffelovens §§ 68 og 69
eller forvaring efter straffelovens § 70. Endvidere omfatter
ordningen ikke kombinationsdomme i medfør af straffelovens
§ 58 eller betingede domme, hvor der fastsættes
vilkår om samfundstjeneste, jf. straffelovens § 62, stk.
1, jf. Folketingstidende 2021-2022, tillæg A, L 162 som
fremsat, side 42.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Straffelovens § 57 a trådte i kraft den 1. juli 2022.
Baggrunden for indførelsen af bestemmelsen var, at
Justitsministeriet fandt, at retssystemet i højere grad
skulle bidrage i forhold til at resocialisere unge mennesker. Dette
kunne f.eks. ske ved, at den unge understøttes i og vejledes
om væsentlige livsforhold, herunder økonomiske
forhold.
Det var endvidere Justitsministeriets opfattelse, at en betinget
dom ikke nødvendigvis i tilstrækkeligt omfang bidrager
til at støtte den unge, der står på kanten til
at fortsætte en kriminel tilværelse, til at
fravælge et liv med kriminalitet.
Med indførelsen af straffelovens § 57 a har
kriminalforsorgen fået bedre rammer til at understøtte
og arbejde med den unges tilgang til personlig økonomi.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i den forbindelse oplyst, at
den tilsynsførende i kriminalforsorgen bl.a. kan sætte
fokus på den unges langsigtede økonomiske
planlægning for at imødegå impulsive
økonomiske handlinger, der kan være tæt knyttet
til risikoen for at begå ny kriminalitet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at
kriminalforsorgen har ført løbende kontrol med den
unges økonomiske dispositioner i sagerne ved f.eks. at
pålægge den unge at fremvise kontoudskrifter fra banken
i forbindelse med tilsynssamtalerne. De tilsynsførende i
kriminalforsorgen er i den forbindelse særligt
opmærksomme på, hvorvidt enkeltstående
økonomiske posteringer overstiger den af retten fastsatte
beløbsgrænse, om der er økonomiske posteringer,
der går igen hver måned, og som kunne være udtryk
for en afbetalingsordning, samt om der er økonomiske
posteringer, f.eks. kontanthævninger eller
Mobilepay-overførsler, som den pågældende ikke
kan redegøre for, og som kan være et tegn på en
omgåelse af den af retten fastsatte
beløbsgrænse.
Justitsministeriet finder, at de hensyn, der lå bag
indførelse af ordningen i 2022, herunder i forhold til at
understøtte den unge til et liv uden kriminalitet,
også gør sig gældende for så vidt
angår indbrudstyveri og hæleri. Det er således
Justitsministeriets opfattelse, at når unge begår
indbrudstyveri eller hæleri, kan det - i lighed med når
unge begår utryghedsskabende kriminalitet - være udtryk
for, at de unge har svært ved at administrere deres
økonomi og foretage fornuftige økonomiske
prioriteringer i dagligdagen.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der er behov
for at udvide særvilkåret om økonomisk kontrol
for unge lovovertrædere mellem 18 og 25 år i
straffelovens § 57 a, så der fremover gives mulighed for
at benytte særvilkåret også i sager, hvor unge
idømmes en betinget dom for overtrædelse af
straffelovens § 276 a om indbrudstyveri eller straffelovens
§ 290 om hæleri.
Et særvilkår om økonomisk kontrol indeholder
et resocialiserende og kriminalitetsforebyggende element, idet
særvilkåret vil have til formål at støtte
den unge i at leve på en økonomisk ansvarlig og
hensigtsmæssig måde og dermed hjælpe den unge til
at fravælge et liv med kriminalitet. Velordnede
økonomiske forhold er et godt fundament for en mere stabil
livsførelse, der i sidste ende kan være
afgørende for, at den unge ikke fortsætter en levevej
med kriminalitet. Samtidig vil vilkåret signalere, at der er
klare rammer for acceptabel adfærd og mærkbare
konsekvenser for dem, der ikke kan finde ud af at overholde
spillereglerne på bekostning af andre.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at udvide anvendelsesområdet for
særvilkår om økonomisk kontrol efter
straffelovens § 57 a, således at særvilkåret
tillige finder anvendelse over for unge i alderen 18 til 25
år, der idømmes en betinget dom for overtrædelse
af straffelovens § 276 a om indbrudstyveri eller straffelovens
§ 290 om hæleri. Den foreslåede udvidelse vil
tillige omfatte forsøg eller medvirken til de nævnte
lovovertrædelser, jf. straffelovens §§ 21 og
23.
Der lægges ikke i øvrigt op til en ændring af
betingelserne for idømmelse af særvilkåret eller
af særvilkårets indhold, etablering eller
løbende kontrol.
Det forudsættes således, som med den eksisterende
ordning, at der i de tilfælde, hvor den unge idømmes
en betinget fængselsstraf for overtrædelse af en eller
flere af de bestemmelser, som foreslås tilføjet til
§ 57 a, og hvor den aldersmæssige betingelse er opfyldt,
som det klare udgangspunkt vil skulle fastsættes et
særvilkår om økonomisk kontrol.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
2.2 Præcisering af straffelovens §
263, stk. 2, nr. 2, om aflytning og optagelse
2.2.1. Gældende ret
Det følger af straffelovens § 263, stk. 2, nr. 2, at
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
den, der uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt
aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler
eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i et lukket
møde, som den pågældende ikke selv deltager i,
eller hvortil den pågældende uberettiget har skaffet
sig adgang.
Straffelovens § 263 blev nyaffattet ved lov nr. 1719 af 17.
december 2018 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om erstatningsansvar og medieansvarsloven (Freds- og
ærekrænkelser m.v.). Ifølge bemærkningerne
til § 263, stk. 2, nr. 2, jf. Folketingstidende 2018-2019 (1.
samling), tillæg A, L 20 som fremsat, s. 48, betyder det, at
en aflytning eller optagelse er hemmelig, at den eller de personer,
hvis udtalelser, samtaler eller forhandlinger aflyttes eller
optages, ikke er bekendt med aflytningen eller optagelsen.
Nyaffattelsen af straffelovens § 263 skete på
baggrund af Straffelovrådets betænkning nr. 1563/2017
om freds- og ærekrænkelser.
Det fremgår af betænkningen, s. 71, at hemmelig
aflytning eller optagelse ikke alene foreligger, når
aflytningen eller optagelsen uden de talendes vidende foregår
ved anvendelse af skjulte mikrofoner m.v., men også når
der f.eks. er synlige mikrofoner i lokalet, som de talende blot
ikke er klar over, er i funktion.
Det fremgår endvidere, at eftersom samtykke fra blot
én deltager i samtalen eller berettiget deltager i
forhandlingen i lukket møde bringer en aflytning eller
optagelse helt uden for kriminaliseringen, har begrænsningen
til hemmelig aflytning og optagelse ikke stor betydning i praksis.
Når der foreligger samtykke fra én sådan person,
er det således under alle omstændigheder uden
betydning, om aflytningen eller optagelsen sker hemmeligt eller
åbenlyst for de øvrige deltagere i samtalen eller
forhandlingen.
Derudover fremgår det, at begrænsningen til hemmelig
aflytning og optagelse dog har den praktiske betydning, at
når aflytningen eller optagelsen sker åbenlyst for alle
deltagere i samtalen eller forhandlingen, er der ikke behov for at
vurdere, om mindst én af deltagerne - i og med, at de taler
uanset viden om aflytningen eller optagelsen - har givet
(stiltiende) samtykke til aflytningen eller optagelsen. Selve det,
at aflytningen eller optagelsen sker åbenlyst, bringer nemlig
forholdet uden for kriminaliseringen.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at
det afgørende for, om en aflytning eller en optagelse er
hemmelig efter straffelovens § 263, stk. 2, nr. 2, er, at den
eller de personer, der aflyttes eller optages, konkret er bekendt
med, at de aflyttes eller optages, eller at aflytningen eller
optagelsen sker åbenlyst.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at det i
eksempelvis butikker er muligt at foretage aflytning eller
optagelse, hvis dette sker åbenlyst, f.eks. hvis der er opsat
tydelig skiltning herom.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det fremgår af udspillet "Sammen om en tryggere hverdag",
at det er yderst problematisk, når butikstyve truer
butiksansatte, og butikkerne har svært ved at dokumentere
truslerne. Det øger både utrygheden for de ansatte, og
den manglende dokumentation besværliggør det
efterfølgende efterforskningsarbejde. Det er derfor vigtigt,
at der er klare rammer for butikkernes muligheder for at foretage
lydoptagelser som led i kampen mod butikstyveri.
Som beskrevet ovenfor er det Justitsministeriets opfattelse, at
aflytning og optagelse i eksempelvis butikker ikke er omfattet af
forbuddet mod hemmelig aflytning og optagelse, jf. straffelovens
§ 263, stk. 2, nr. 2, hvis dette sker åbenlyst, f.eks.
hvis der er opsat tydelig skiltning herom. Det er dog
Justitsministeriets opfattelse, at bestemmelsen med fordel kan
præcises med henblik på at undgå tvivl herom.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Der foreslås en rent sproglig ændring af
straffeloven § 263, stk. 2, nr. 2, således at ordet
»hemmeligt« ændres til »skjult«.
Ændringen har til formål at give mulighed for i
bemærkningerne nærmere at beskrive, hvornår der
er tale om en skjult aflytning eller optagelse.
Aflytning eller optagelse skal således ikke anses for at
være skjult, hvis den eller de personer, der aflyttes eller
optages, konkret er bekendt med, at de aflyttes eller optages,
eller hvis aflytningen eller optagelsen foregår
åbenlyst.
En aflytning eller en optagelse vil f.eks. være
åbenlys, hvis den sker ved hjælp af et apparat, som er
placeret så den eller de personer, der aflyttes eller
optages, nemt kan se, at det er i brug, og som har en karakter, der
gør, at det i almindelighed vil blive opfattet som et
apparat til brug for aflytning eller optagelse.
Ligeledes vil en aflytning eller en optagelse være
åbenlys, hvis der f.eks. er opsat tydelig skiltning om, at
der foretages aflytning eller optagelse. Skiltningen skal
være tydelig både i forhold til skiltningens placering
og indhold. Skiltning ved indgangen til en butik, hvor det
fremgår, at der foretages aflytning eller optagelse i
butikken, vil som udgangspunkt være tilstrækkelig.
Det bemærkes, at ovenstående ikke ændrer
på, at aflytning og optagelse, som indeholder
personoplysninger og dermed kan være omfattet af
databeskyttelsesreglerne, vil skulle ske inden for de
databeskyttelsesretlige rammer, herunder i overensstemmelse med
reglerne i TV-overvågningsloven.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil.
2.3. Skærpelse af straffen for butikstyveri og andre
tyverier efter straffelovens § 287
2.3.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 276, 1. pkt., straffes for tyveri
den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed
rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding ved dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles en
energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i
brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse
eller i andet økonomisk øjemed, jf. straffelovens
§ 276, 2. pkt.
Efter straffelovens § 276 a straffes for indbrudstyveri
den, som uberettiget skaffer sig adgang til fremmed hus og uden
besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at
skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse. Om
afgrænsningen mellem straffelovens § 276 og § 276 a
henvises til forarbejderne til lov nr. 1680 af 26. december 2017,
jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 34 som fremsat,
side 4 og 5.
Der eksisterer ikke en selvstændig bestemmelse om
butikstyveri i straffeloven. Sager om butikstyveri henføres
i praksis under straffelovens § 276 om tyveri.
Strafferammen for tyveri og indbrudstyveri fremgår af
straffelovens §§ 285-287. Udgangspunktet er en
strafferamme på fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. straffelovens § 285, stk. 1, 1. pkt.
Straffen kan stige til fængsel indtil 6 år efter
straffelovens § 286, stk. 1, hvis lovovertrædelsen er af
særligt grov beskaffenhed, eller der kan idømmes en
bøde eller strafbortfald efter straffelovens § 287,
stk. 1, hvis lovovertrædelsen er mindre strafværdig. En
sag kan efter omstændighederne også afgøres med
et tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722, stk. 1, nr.
1.
Efter straffelovens § 287, stk. 1, 1. pkt., er straffen
bøde, hvis lovovertrædelsen er af mindre
strafværdighed på grund af de omstændigheder,
hvorunder handlingen er begået, de tilvendte genstandes eller
det lidte formuetabs ringe betydning eller af andre grunde.
Straffen kan i øvrigt under formildende omstændigheder
bortfalde, jf. straffelovens § 287, stk. 1, 2. pkt.
Forsøg på en forbrydelse, der er omfattet af
straffelovens § 287, stk. 1, er også strafbart, jf.
straffelovens § 287, stk. 2. Bestemmelsen fraviger
udgangspunktet efter straffelovens § 21, stk. 3, hvorefter der
kun kan straffes for forsøg, når der for
lovovertrædelsen er hjemlet straf, der overstiger 4
måneders fængsel, medmindre andet er bestemt ved
lov.
Om et forhold skal henføres under § 287, beror
ifølge bestemmelsens forarbejder på en samlet konkret
vurdering af strafværdigheden, omfattende
lovovertrædelsens omfang og omstændigheder, anvendelsen
af udbyttet, sigtedes alder og personlige forhold og oplysninger om
tidligere sager, jf. Folketingstidende 1981-82, 2. samling,
tillæg A, sp. 4524-4525. Indbrudstyveri efter straffelovens
§ 276 a skal efter forarbejderne til bestemmelsen som
udgangspunkt ikke henføres under straffelovens § 287,
jf. Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 34 som fremsat, s.
3.
Det følger af Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet
"Formueforbrydelser - de almindelige berigelsesforbrydelser", pkt.
5.1.3, at tyveri i reglen ikke kan afgøres efter
straffelovens § 287, hvis gerningen har rettet sig mod
værdier (udsalgsprisen), der overstiger 8.000 kr., eventuelt
lidt højere, når erstatning er betalt, jf.
cirkulære nr. 9610 af 23. juni 2023.
Det fremgår endvidere, at bødepåstanden for
butikstyverier og andre tyverier omfattet af straffelovens §
287 som udgangspunkt følger nedenstående
retningslinjer.
Værdi
(udsalgspris) | Bøde | - 1.000 kr. | Bøde svarende til det dobbelte
af det stjålnes værdi, dog mindst 500 kr.
Beløbet oprundes til det nærmeste beløb
deleligt med 100 kr. | 1.000 kr. - 1.499 kr. | 2.000 kr. | 1.500 kr. - 2.999 kr. | 2.500 kr. | 3.000 kr. - 3.999 kr. | 3.000 kr. | 4.000 kr. - 4.999 kr. | 3.500 kr. | 5.000 kr. - 5.999 kr. | 4.000 kr. | 6.000 kr. - 6.999 kr. | 4.500 kr. | 7.000 kr. - 7.999 kr. | 5.000 kr. |
|
Det er en forudsætning for anvendelsen af de angivne
bødepåstande, at det stjålne er tilbageleveret,
eller at der er/bliver betalt erstatning. Hvis forurettede
frafalder erstatningskrav, og tilbagelevering af det stjålne
ikke er sket, skal der nedlægges påstand om en
forhøjet bøde, der kan fastsættes til
værdien af det stjålne med et tillæg med
udgangspunkt i de ovennævnte takster, således at
gerningspersonen ikke stilles bedre i disse tilfælde, end
hvor der er sket tilbagelevering eller betalt erstatning.
Efter praksis anvendes bødetaksterne for butikstyveri og
andre tyverier, der kan henføres under straffelovens §
287, også ved andre formueforbrydelser. F.eks. fremgår
det af pkt. 5.5 i ovennævnte afsnit af
Rigsadvokatmeddelelsen, at der ved hæleri efter straffelovens
§ 290, stk. 1, kan anvendes de samme bødepåstande
som ved butikstyveri og andre tyverier.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
De seneste år har der været en stigning i antallet
af butikstyverier. Tyverierne er forbundet med store udgifter for
butiksejerne, og det skaber utryghed blandt de butiksansatte, der
hver dag møder ind for at passe deres arbejde, og blandt
kunderne. Det er også et stort problem, når
hælere modtager eller køber stjålne varer.
Et butikstyveri af f.eks. mad- eller drikkevarer til et par
hundrede kroner vil typisk blive straffet med en bøde
på ned til 500 kr. I nogle tilfælde vil der blive
udmålt en bøde, der er lavere end værdien af
det, der er stjålet, hvis det er er sket tilbagelevering
eller betalt erstatning.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at
bødestraffen for butikstyveri og andre tyverier efter
straffelovens § 276, som kan henføres under
straffelovens § 287, i både
førstegangstilfælde og gentagelsestilfælde
bør skærpes.
I dag anvendes bødetaksterne for butikstyveri og andre
tyverier også som udgangspunkt ved andre formueforbrydelser,
herunder hæleri, bedrageri og underslæb. Der
lægges derfor op til, at bødestraffen for hæleri
og andre former for formueforbrydelser hæves tilsvarende.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at foretage en sproglig
modernisering af straffelovens § 287, stk. 1, 1. pkt., som har
til formål at give mulighed for i bemærkningerne at
angive nærmere retningslinjer for strafniveauet efter
bestemmelsen. Der tilsigtes ikke andre ændringer af
bestemmelsen. Der er med lovforslaget desuden ikke tilsigtet
ændring af, i hvilke tilfælde der kan anvendes
tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722, stk. 1, nr. 1.
Der lægges med forslaget nærmere op til, at der skal
ske en generel forhøjelse af bødeniveauet i sager om
butikstyveri og andre tyverier efter straffelovens § 276. I
førstegangstilfælde lægges der op til, at den
laveste bødetakst stiger fra 500 til 1.000 kr., mens de
øvrige bødeniveauer hæves, så
bødetaksten altid overstiger værdien af den
stjålne vare. Det forudsættes f.eks., at et tyveri, der
i dag straffes med en bøde på 4.000 kr., efter lovens
ikrafttrædelse skal straffes med 7.000 kr., og et tyveri, der
i dag straffes med en bøde på 5.000 kr., efter lovens
ikrafttrædelse skal straffes med 9.000 kr.
Med forslaget lægges der også op til, at der i alle
gentagelsestilfælde af butikstyveri og andre tyverier efter
straffelovens § 276, der henføres under straffelovens
§ 287, udmåles en skærpet bøde svarende til
den almindelige bødestørrelse for det
pågældende forhold med tillæg af 50 pct.
Det vil fortsat være en forudsætning for anvendelsen
af de angivne bødetakster, at det stjålne er
tilbageleveret, eller at der er/bliver betalt erstatning. Ellers
skal der fortsat nedlægges påstand om en
forhøjet bøde, der kan fastsættes til
værdien af det stjålne med et tillæg, der tager
udgangspunkt i de nye bødetakster, således at
gerningspersonen ikke stilles bedre i disse tilfælde, end
hvor der er sket tilbagelevering eller betalt erstatning.
Der lægges med forslaget ikke op til at ændre,
hvordan flere forhold til samtidig pådømmelse
kumuleres, idet der dog vil skulle tages udgangspunkt i de
foreslåede, forhøjede bødetakster. Der
lægges med forslaget desuden ikke op til at ændre
på, hvornår gentagne overtrædelser, der
almindeligvis straffes efter straffelovens § 287, skal
straffes efter straffelovens § 285.
Den foreslåede ordning tager udgangspunkt i en
forhøjelse af bødeniveauet i sager om butikstyveri og
andre tyverier efter straffelovens § 276, som kan
henføres under straffelovens § 287. I det omfang andre
formueforbrydelser baserer sig på bødetaksterne for
butikstyveri og andre tyverier, lægges der op til, at
bødeniveauerne for disse lovovertrædelser hæves
tilsvarende, og at der i gentagelsestilfælde af den
pågældende lovovertrædelse udmåles en
skærpet bøde på den almindelige
bødestørrelse med tillæg af 50 pct. Dette vil
f.eks. kunne være tilfældet for hæleri efter
straffelovens § 290, stk. 1. Der vil også være
tale om gentagelsestilfælde, såfremt der tidligere er
straffet med frihedsstraf for samme lovovertrædelse.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angive strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3,
og bemærkningerne hertil.
2.4. Hjemmel
til at politiet kan standse cyklister med henblik på at
kontrollere cyklens stelnumre
2.4.1. Gældende ret
Politiet kan efter reglerne i retsplejelovens kapitel 73
foretage ransagninger som led i efterforskningen af strafbare
forhold.
Politiet kan foretage ransagning af boliger og andre husrum,
dokumenter, papirer og lignende samt indholdet af aflåste
genstande, jf. retsplejelovens § 793, stk. 1, nr. 1. Politiet
kan endvidere efter § 793, stk. 1, nr. 2, foretage ransagning
af andre genstande samt lokaliteter uden for husrum. Andre
genstande omfatter efter praksis f.eks. køretøjer der
føres på offentlig vej, jf. Østre Landsrets dom
af 9. september 1997 (Trykt i Ugeskrift for Retsvæsen 1997,
2. dom på side 1572).
Det følger af retsplejelovens § 796, stk. 1, at
afgørelse om ransagning vedrørende de i § 793,
stk. 1, nr. 2, nævnte genstande eller lokaliteter, som en
mistænkt har rådighed over, træffes af politiet.
I andre tilfælde træffes afgørelse om ransagning
ved rettens kendelse, jf. § 796, stk. 2.
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en
mistænkt har rådighed over, må kun foretages,
hvis den pågældende med rimelig grund er mistænkt
for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig
påtale, og ransagningen må antages at være af
væsentlig betydning for efterforskningen, jf. § 794,
stk. 1.
Som udgangspunkt skal den person, der har rådighed over
den lokalitet eller genstand, som ransages, gøres bekendt
med ransagningens foretagelse og grundlaget herfor, jf.
retsplejelovens § 798, stk. 2 og 3.
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en
person, der ikke er mistænkt, har rådighed over, kan
ske med samtykke fra den pågældende. I så fald er
ransagningen i medfør af § 795, stk. 1, 1. pkt., ikke
omfattet af retsplejelovens kapitel om ransagning. Er der ikke
givet samtykke, kan ransagning af husrum, andre lokaliteter eller
genstande, som en person, der ikke er mistænkt, har
rådighed over, kun ske, såfremt efterforskningen
vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængselsstraf, og der er bestemte grunde til
at antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan
beslaglægges, kan findes ved ransagningen, jf. § 795,
stk. 1, 2. pkt.
For så vidt angår politiets mulighed for at
besigtige genstande på offentligt tilgængelige steder
fremgår det af betænkning nr. 1159 af 1989 om
ransagning under efterforskning, side 36, at de
undersøgelser, som en privatperson lovligt og straffrit kan
foretage, f.eks. besigtigelser på offentligt
tilgængelige steder, kan politiet også foretage. Hertil
kræves ingen særlig hjemmel. Det fremgår
endvidere af retsplejelovens § 793, stk. 2, at
undersøgelse af lokaliteter eller genstande, som er frit
tilgængelige for politiet, ikke er omfattet af
retsplejelovens kapitel om ransagning.
Efter de gældende regler kan politiet således f.eks.
besigtige en cykel, der holder parkeret på et offentligt
tilgængeligt sted, med henblik på at fastslå, om
cyklen er meldt stjålet. Politiet kan imidlertid ikke standse
en cyklist med henblik på at kontrollere, om en cykel er
meldt stjålet, uden at politiet forinden har en rimelig
mistanke om, at cyklen er stjålet, og at ransagningen
må antages at være af væsentlig betydning for
efterforskningen.
2.4.2. Justitsministeriets overvejelser
Cykeltyverier rammer mange mennesker i hverdagen, særligt
i hovedstadsområdet. Der blev i 2023 anmeldt 44.000
cykeltyverier svarende til 120 daglige anmeldelser om
cykeltyveri.
Politiet har i dag et register over stjålne cykler, som
kan tilgås på politiets hjemmeside. Her kan både
politiet og borgere ved at indtaste et stelnummer undersøge,
om en cykel er meldt stjålet. Registeret har til formål
at hjælpe borgerne til at undgå at købe
hælervarer, ligesom registeret understøtter politiets
arbejde med at bekæmpe cykeltyveri og hæleri af
cykler.
Justitsministeriet finder, at der er behov for at styrke
politiets indsats mod cykeltyverier og hæleri med cykler, og
at en hjemmel til at standse cyklister med henblik på at
kontrollere stelnumre vil være et effektivt
værktøj for politiet i den sammenhæng. Politiet
kan således i dag ikke standse en cyklist for at kontrollere,
om cyklen er meldt stjålet, uden at politiet forinden har en
mistanke om, at cyklen er stjålet.
En sådan hjemmel vil gøre det muligt for politiet
at udføre målrettede indsatser mod cykeltyverier ved
f.eks. stikprøvekontroller og dermed gøre det nemmere
at opdage cykeltyve og bringe stjålne cykler tilbage til
deres retsmæssige ejere.
Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse, at der
ikke er tale om et særligt vidtgående indgreb. Der
findes således allerede i dag regler, der giver politiet
hjemmel til at standse og kontrollere køretøjer uden
forudgående mistankegrundlag. Politiet kan således i
medfør af § 19 i lov om registrering af
køretøjer standse et køretøj for at
kontrollere, om køretøjet er registreret i
overensstemmelse med loven eller forskrifter, der er udstedt i
medfør af loven. En sådan standsning kan ske uden
nogen forudgående mistanke om, at køretøjet
ikke er registreret korrekt (en stikprøvekontrol), jf.
Folketingstidende 2008-2009, tillæg A, side 607.
2.4.3. Den foreslåede ordning
Der lægges op til at indføre hjemmel i politiloven
til, at politiet kan standse cyklister med henblik på at
kontrollere, om den pågældende cykel er meldt
stjålet.
Den foreslåede ordning vil indebære, at politiet vil
kunne opstille stikprøvekontroller på områder
omfattet af færdselsloven, herunder offentlige veje og
private fællesveje, med henblik på at kontrollere
cyklister og sikre sig, at cyklisterne ikke benytter sig af en
stjålet cykel. Bestemmelsen indebærer også, at
politiet vil kunne bringe cykler til standsning med henblik
på at undersøge f.eks. cyklens stelnummer for at
kontrollere, om den pågældendes cykel er meldt
stjålet i forbindelse med f.eks. almindelig
patruljetjeneste.
Hvis det ved et opslag i politiets cykelregister viser sig, at
cyklen er meldt stjålet, vil cyklisten efter
omstændighederne kunne sigtes for hæleri eller
brugstyveri, ligesom cyklen vil kunne beslaglægges efter
reglerne i retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse og
edition.
Det bemærkes, at politiet med den foreslåede hjemmel
ikke vil kunne foretage visitation af den pågældende
cyklist, men alene standse cyklisten med henblik på at
undersøge cyklens stelnummer og kontrollere, hvorvidt den er
meldt stjålet. En visitation af den pågældende
person vil kræve, at betingelserne i retsplejelovens §
792 a om legemsbesigtigelse er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2 og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets del om særvilkår om økonomisk
kontrol vil medføre merudgifter i politiet,
anklagemyndigheden, domstolene og kriminalforsorgen. De
økonomiske konsekvenser i politiet, anklagemyndigheden og
domstolene vurderes begrænsede. Det skønnes, at
kriminalforsorgen vil have udgifter på 2,4 mio. kr.
årligt (2025-pl). Udgifterne håndteres inden for
myndighedens eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslagets del om at hæve straffen for butikstyveri og
hæleri vurderes at medføre merudgifter for politiet
på ca. 2,6 mio. kr. (2025-pl) i 2025 og frem. Hertil
forventes merudgifter for anklagemyndigheden på ca. 1,7 mio.
kr. (2025-pl) årligt i 2025 og frem og merudgifter for ca.
0,6 mio. kr. (2025-pl) årligt for domstolene i 2025 og frem.
Udgifterne håndteres inden for myndighedernes eksisterende
økonomiske rammer.
Lovforslagets del om hjemmel til stikprøvekontrol af
cykler forventes at få visse implementeringskonsekvenser og
driftskonsekvenser for politiet, der skal gennemføre
stikprøvekontrollerne. De økonomiske konsekvenser
forbundet hermed håndteres inden for politiets eksisterende
økonomiske ramme.
Endvidere vil det foreslåede særvilkår om
økonomisk kontrol og den foreslåede forhøjelse
af bødestraffen ved butikstyveri medføre
implementeringskonsekvenser for anklagemyndigheden, som vil skulle
ændre praksis i forbindelse med nedlæggelse af
påstande i visse straffesager vedrørende butikstyveri,
indbrud og hæleri.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke
relevante for lovforslaget.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for regionerne og
kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget vurderes endvidere ikke at medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører begrænsede administrative
konsekvenser for borgerne, idet politiets mulighed for at standse
en cyklist på områder omfattet af færdselsloven
med henblik på at kontrollere, om den pågældendes
cykel er meldt stjålet udgør en mindre administrativ
byrde for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. september
2024 til den 21. oktober 2024 (28 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International,
Copenhagen Business School (CBS) - CBS LAW, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund, Danske Advokater, Dansk Detail, Dansk
Erhverv, Danske Regioner, Datatilsynet, De Samvirkende
Købmænd, Den Danske Dommerforening, Den
Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Kriminalpræventive
Råd, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Fængselsforbundet, Gadejuristen, HK Handel, HK
Landsklubben Danmarks Domstole, HK Landsklubben Politiet og
Anklagemyndigheden, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
Kommunernes Landsforening (KL), Kriminalforsorgsforeningen,
Københavns Retshjælp, Københavns Universitet -
Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Politidirektørforeningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
samtlige byretter, Syddansk Universitet - Juridisk Institut,
Sø- og Handelsretten, Vestre Landsret, Østre
Landsret, Aalborg Universitet - Juridisk Institut, Aarhus
Universitet - Juridisk Institut.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udvidelsen af særvilkåret for
unge forventes at medføre varige merudgifter i
kriminalforsorgen på i alt 2,4 mio. kr. (2025-pl)
årligt. Hertil forventes begrænsede merudgifter for
politiet, anklagemyndigheden og domstolene. Lovforslagets del om at hæve
straffen for butikstyveri og hæleri vurderes at
medføre merudgifter for politiet på ca. 2,6 mio. kr.
(2025-pl) i 2025 og frem. Hertil forventes merudgifter for
anklagemyndigheden på ca. 1,7 mio. kr. (2025-pl) årligt
i 2025 og frem og merudgifter for ca. 0,6 mio. kr. (2025-pl)
årligt for domstolene i 2025 og frem. Udgifterne
håndteres inden for myndighedernes eksisterende
økonomiske rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
visse implementeringskonsekvenser for anklagemyndigheden og
kriminalforsorgen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen EU-retlige aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i
relevant omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af straffelovens § 57 a, stk. 1, at
retten, for personer, der på gerningstidspunktet var mellem
18 og 25 år, og som idømmes en betinget dom for
overtrædelse af §§ 119, 119 a, 119 b, 123 eller 134
a, § 244, stk. 1, § 252, stk. 1, § 260, stk. 1,
§§ 266 eller 291 eller overtrædelse af lov om
euforiserende stoffer, for så vidt angår salg eller
vederlagsfri overdragelse med henblik på senere salg, som
vilkår for udsættelsen kan bestemme, at den
dømte skal opnå tilsynsmyndighedens godkendelse af
økonomiske dispositioner, der overstiger en
beløbsgrænse, der fastsættes af retten, og rette
sig efter tilsynsmyndighedens bestemmelser om at anvende
indtægter og formue til at indfri gæld til det
offentlige.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 57 a, stk.
1, at indsætte ", 276 a, 290" efter "§§
266". Udvidelsen omfatter tillige forsøg eller medvirken til
de nævnte lovovertrædelser, jf. straffelovens
§§ 21 og 23.
Det indebærer, at anvendelsesområdet for § 57 a
udvides til at omfatte overtrædelser af straffelovens §
276 a om indbrudstyveri og § 290 om hæleri.
Det foreslås ikke at ændre i de eksisterende
betingelser for bestemmelsen ellers retsvirkningen ved dom, hvori
der fastsættes særvilkår efter straffelovens
§ 57 a.
Det forudsættes således, som med den eksisterende
ordning, at der i de tilfælde, hvor den unge idømmes
en betinget fængselsstraf for overtrædelse af en eller
flere af de bestemmelser, som foreslås tilføjet til
§ 57 a, og hvor den aldersmæssige betingelse er opfyldt,
som det klare udgangspunkt vil skulle fastsættes et
særvilkår om økonomisk kontrol.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 263, stk. 2, nr. 2, at
med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
den, der uberettiget ved hjælp af et apparat hemmeligt
aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler
eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i et lukket
møde, som den pågældende ikke selv deltager i,
eller hvortil den pågældende uberettiget har skaffet
sig adgang.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det afgørende
for, om en aflytning eller en optagelse er hemmelig, jf.
straffelovens § 263, stk. 2, nr. 2, er, at den eller de
personer, der aflyttes eller optages, konkret er bekendt med, at de
aflyttes eller optages, eller at aflytningen eller optagelsen sker
åbenlyst.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at det i
eksempelvis butikker er muligt at foretage aflytning eller
optagelse, hvis dette sker åbenlyst, f.eks. hvis der er opsat
tydelig skiltning herom.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises
til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i § 263, stk. 2,
nr. 2, at ændre »hemmeligt« til:
»skjult«.
Der er tale om en rent sproglig ændring af bestemmelsens
ordlyd, der har til formål at give mulighed for i
bemærkningerne nærmere at beskrive, hvornår der
er tale om en skjult aflytning eller optagelse.
Aflytning eller optagelse skal således ikke anses for at
være skjult, hvis den eller de personer, der aflyttes eller
optages, konkret er bekendt med, at de aflyttes eller optages,
eller hvis aflytningen eller optagelsen foregår
åbenlyst.
En aflytning eller en optagelse vil f.eks. være
åbenlys, hvis den sker ved hjælp af et apparat, som er
placeret så den eller de personer, der aflyttes eller
optages, nemt kan se, at det er i brug, og som har en karakter, der
gør, at det i almindelighed vil blive opfattet som et
apparat til brug for aflytning eller optagelse.
Ligeledes vil en aflytning eller en optagelse være
åbenlys, hvis der f.eks. er opsat tydelig skiltning om, at
der foretages aflytning eller optagelse. Skiltningen skal
være tydelig både i forhold til skiltningens placering
og indhold. Skiltning ved indgangen til en butik, hvor det
fremgår, at der foretages aflytning eller optagelse i
butikken, vil som udgangspunkt være tilstrækkelig.
Det bemærkes, at der ikke er tiltænkt nogen
ændring af de øvrige gerningsbetingelser i § 263,
stk. 2, nr. 2. Bestemmelsen vil således fortsat være
afgrænset til uberettigede aflytninger eller optagelser af
udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale
mellem andre eller forhandlinger i et lukket møde, som den
pågældende ikke selv deltager i, eller hvortil den
pågældende uberettiget har skaffet sig adgang.
Det bemærkes desuden, at ovenstående ikke
ændrer på, at aflytning og optagelse, som indeholder
personoplysninger og dermed kan være omfattet af
databeskyttelsesreglerne, vil skulle ske inden for de
databeskyttelsesretlige rammer.
Til nr. 3
Det fremgår af straffelovens § 287, stk. 1, 1. pkt.,
at er nogen af de forbrydelser, der er nævnt i §§
276-283 (tyveri, indbrudstyveri, ulovlig omgang med hittegods,
underslæb, bedrageri, databedrageri, mandatsvig, afpresning,
åger og skyldnersvig), af mindre strafværdighed
på grund af de omstændigheder, hvorunder handlingen er
begået, de tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs
ringe betydning eller af andre grunde, er straffen bøde.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises
til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i straffelovens §
287, stk. 1, nr. 1, at ændre »de tilvendte
genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning« til:
»genstandens værdi, det lidte formuetabs
størrelse«.
Der er alene tale om en sproglig modernisering af lovteksten,
som har til formål at give mulighed for i
bemærkningerne at angive nærmere retningslinjer for
strafniveauet efter bestemmelsen. Der tilsigtes ikke andre
ændringer af bestemmelsen. Der er med lovforslaget desuden
ikke tilsigtet ændring af, i hvilke tilfælde der kan
anvendes tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722, stk. 1,
nr. 1.
Med ændringen forudsættes det, at der sker en
forhøjelse af bødestraffen for butikstyveri og andre
tyverier i førstegangstilfælde, således at der i
førstegangstilfælde fastsættes en bøde i
overensstemmelse med taksterne i nedenstående oversigt. Dette
indebærer eksempelvis, at en sag om butikstyveri, der i dag
ville blive afgjort med en bødestraf på 4.000 kr.,
efter forslaget skal afgøres med 7.000 kr.
Værdi af det
stjålne (udsalgspris) | Nye
bødetakster (førstegangstilfælde) | < 1.000 kr. | Bøde svarende til det dobbelte
af det stjålnes værdi, dog mindst 1.000 kr.
Beløbet oprundes til det nærmeste beløb
deleligt med 100 kr. | 1.000 kr. - 1.499 kr. | 2.500 kr. | 1.500 kr. - 2.999 kr. | 4.000 kr. | 3.000 kr. - 3.999 kr. | 5.000 kr. | 4.000 kr. - 4.999 kr. | 6.000 kr. | 5.000 kr. - 5.999 kr. | 7.000 kr. | 6.000 kr. - 6.999 kr. | 8.000 kr. | 7.000 kr. - 7.999 kr. | 9.000 kr. |
|
Det vil fortsat være en forudsætning for anvendelsen
af de angivne bødetakster, at det stjålne er
tilbageleveret, eller at der er/bliver betalt erstatning. Ellers
skal der fortsat nedlægges påstand om en
forhøjet bøde, der kan fastsættes til
værdien af det stjålne med et tillæg, der tager
udgangspunkt i de nye bødetakster, således at
gerningspersonen ikke stilles bedre i disse tilfælde, end
hvor der er sket tilbagelevering eller betalt erstatning.
Med forslaget forudsættes det også, at der i alle
gentagelsestilfælde af butikstyveri og andre tyverier, der
henføres under straffelovens § 287, udmåles en
skærpet bøde svarende til den almindelige
bødestørrelse for det pågældende forhold
med tillæg af 50 pct.
Det tilsigtes ikke med forslaget at ændre, hvordan flere
forhold til samtidig pådømmelse kumuleres, idet der
dog vil skulle tages udgangspunkt i de foreslåede,
forhøjede bødetakster. Det tilsigtes med forslaget
desuden ikke at ændre på, hvornår gentagne
overtrædelser, der almindeligvis straffes efter straffelovens
§ 287, skal straffes efter straffelovens § 285.
Den foreslåede ordning tager udgangspunkt i en
forhøjelse af bødeniveauet i sager om butikstyveri og
andre tyveri efter straffelovens § 276, som kan
henføres under straffelovens § 287. I det omfang andre
formueforbrydelser baserer sig på bødetaksterne for
butikstyveri og andre tyverier, forudsættes det, at
bødeniveauerne for disse lovovertrædelser hæves
tilsvarende, og at der i gentagelsestilfælde af den
pågældende lovovertrædelse udmåles en
skærpet bøde på den almindelige
bødestørrelse med tillæg af 50 pct. Dette vil
f.eks. kunne være tilfældet for hæleri efter
straffelovens § 290, stk. 1. Der vil også være
tale om gentagelsestilfælde, såfremt der tidligere er
straffet med frihedsstraf for samme lovovertrædelse.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angive strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af retsplejelovens § 793, stk. 1, nr. 1,
at politiet kan foretage ransagning af boliger og andre husrum,
dokumenter, papirer og lignende samt indholdet af aflåste
genstande. Politiet kan endvidere efter § 793, stk. 1, nr. 2,
i samme lov foretage ransagning af andre genstande samt lokaliteter
uden for husrum.
Det fremgår af retsplejelovens § 794, stk. 1, at
ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en
mistænkt har rådighed over, kun må foretages,
hvis den pågældende med rimelig grund er mistænkt
for en lovovertrædelse, der er undergivet offentlig
påtale, og ransagningen må antages at være af
væsentlig betydning for efterforskningen.
Ransagning af husrum, andre lokaliteter eller genstande, som en
person, der ikke er mistænkt, har rådighed over, kan
ske med samtykke fra den pågældende. Er der ikke givet
samtykke, kan ransagning af husrum, andre lokaliteter eller
genstande, som en person, der ikke er mistænkt, har
rådighed over, kun ske, såfremt efterforskningen
vedrører en lovovertrædelse, der efter loven kan
medføre fængselsstraf, og der er bestemte grunde til
at antage, at bevis i sagen eller genstande, der kan
beslaglægges, kan findes ved ransagningen, jf.
retsplejelovens § 795, stk. 1, 2. pkt.
Politiet har i dag ikke hjemmel til uden forudgående
mistanke at foretage stikprøvekontrol af cyklister med
henblik på at tjekke en cykels stelnummer eller på
anden måde kontrollere, om den er meldt stjålet.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.4.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 5 b i politiloven, hvorefter politiet
kan standse en cyklist på områder omfattet af
færdselsloven med henblik på at kontrollere, om den
pågældendes cykel er meldt stjålet.
Den foreslåede ændring har til formål at give
politiet hjemmel til at kunne foretage stikprøvekontrol af
cyklister med henblik på at kontrollere om den
pågældendes cykel er stjålet.
Udtrykkene »cykel« og »cyklist« skal
forstås i overensstemmelse med reglerne i færdselsloven
og vil således omfatte enhver form for cykel, herunder
modificerede cykler som f.eks. elcykler og ladcykler. Bestemmelsen
omfatter også gående, der trækker en cykel.
Bestemmelsen medfører, at der ikke vil gælde et
mistankekrav, og politiet derfor kan standse cyklister uden anden
anledning end for at undersøge f.eks. stelnummeret eller
anden registrering med henblik på at kontrollere, om cyklen
er meldt stjålet. Bestemmelsen giver ikke politiet mulighed
for at foretage andre tvangsindgreb mod den pågældende
cyklist. Politiet vil efter den foreslåede bestemmelse
således alene kunne standse cyklisten med henblik på at
undersøge, om cyklen er stjålet, herunder ved at
undersøge cyklens stelnummer.
Foretagelse af andre tvangsindgreb som f.eks. legemsindgreb,
ransagning af andre genstande eller beslaglæggelse,
kræver, at betingelserne i retsplejeloven for at foretage
disse er opfyldt.
Bestemmelsen medfører, at politiet kan foretage
stikprøvekontroller på områder omfattet af
færdselslovens § 1, som f.eks. offentlige veje,
parkeringspladser, cykelstier og private fællesveje. Politiet
kan ikke i medfør af bestemmelsen gå ind på
privat grund, f.eks. en garage, en carport eller lignende, for at
gennemføre den pågældende
stikprøvekontrol.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. februar 2025.
Den foreslåede udvidelse af bestemmelsen i straffelovens
§ 57 a, hvor der skabes mulighed for at knytte vilkår om
økonomisk kontrol til en betinget dom for unge mellem 18 og
25 år, kan anvendes i straffesager om overtrædelse af
§§ 276 a og 290, der påkendes efter lovens
ikrafttræden, jf. straffelovens § 4, stk. 1. Det
afgørende er således ikke handlingstidspunktet, men
påkendelsestidspunktet.
I sager, der er pådømt i byretten eller landsretten
før lovens ikrafttræden, og som pådømmes
i en højere ret efter lovens ikrafttræden, vil der
skulle tages stilling til, om der er grundlag for at idømme
et særvilkår om økonomisk kontrol, selv om
reglerne herom ikke var gældende ved pådømmelsen
i byretten. Det forudsættes således, som med den
eksisterende ordning, at der i de tilfælde, hvor den unge
idømmes en betinget fængselsstraf for
overtrædelse af en eller flere af de bestemmelser, som
foreslås tilføjet til § 57 a, og hvor den
aldersmæssige betingelse er opfyldt, som det klare
udgangspunkt vil skulle fastsættes et særvilkår
om økonomisk kontrol.
Det følger af straffelovens § 3, stk. 1, at
spørgsmålet om straf for handlinger, som er foretaget
før lovens ikrafttræden, efter lovens
ikrafttræden skal afgøres efter de nye regler, men at
afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de
tidligere regler. De tilsigtede strafskærpelser for
butikstyveri og andre tyverier efter straffelovens § 287,
får derfor virkning for forhold begået efter lovens
ikrafttræden.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at lovens § 2
ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft
for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som henholdsvis de færøske og de
grønlandske forhold tilsiger.
Det foreslås, at § 1 ikke vil gælde for
Færøerne og Grønland. Baggrunden herfor er, at
Færøerne pr. 1. marts 2020 har overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område, og
at der i Grønland gælder en særlig
kriminallov.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1145 af 5. november 2024, foretages følgende
ændringer: | | | | § 57 a. For
personer, der på gerningstidspunktet var mellem 18 og 25
år, og som idømmes en betinget dom for
overtrædelse af §§ 119, 119 a, 119 b, 123 eller 134
a, § 244, stk. 1, § 252, stk. 1, § 260, stk. 1,
§§ 266 eller 291 eller overtrædelse af lov om
euforiserende stoffer, for så vidt angår salg eller
vederlagsfri overdragelse med henblik på senere salg, kan
retten som vilkår for udsættelsen bestemme, at den
dømte skal opnå tilsynsmyndighedens godkendelse af
økonomiske dispositioner, der overstiger en
beløbsgrænse, der fastsættes af retten, og rette
sig efter tilsynsmyndighedens bestemmelser om at anvende
indtægter og formue til at indfri gæld til det
offentlige. Stk. 2 og 3.
--- | | 1. I § 57 a, stk. 1, indsættes efter
»overtrædelse af §§ 119, 119 a, 119 b, 123
eller 134 a, § 244, stk. 1, § 252, stk. 1, § 260,
stk. 1, §§ 266«: », 276 a, 290«. | | | | § 263.
--- Stk. 1.
--- Stk. 2. Med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes
den, der, uden at forholdet er omfattet af stk. 1,
uberettiget 1) --- 2) ved hjælp af et apparat hemmeligt
aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler
eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i et lukket
møde, som den pågældende ikke selv deltager i,
eller hvortil den pågældende uberettiget har skaffet
sig adgang. Stk. 3.
--- | | 2. I § 263, stk. 2, nr. 2, ændres
»hemmeligt« til: »skjult«. | | | | § 287. Er
nogen af de forbrydelser, der er nævnt i §§
276-283, af mindre strafværdighed på grund af de
omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de
tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning
eller af andre grunde, er straffen bøde. Stk. 2.
--- | | 3. I § 287, stk. 1, 1. pkt., ændres
»de tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe
betydning« til: »genstandens værdi, det lidte
formuetabs størrelse«. | | | | | | § 2 | | | 1. Efter
§ 5 a indsættes: »§ 5 b.
Politiet kan standse en cyklist med henblik på at
kontrollere, om den pågældendes cykel er meldt
stjålet. « |
|