Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 14. januar 2025
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL, RV og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF og DF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Moderaterne, Enhedslisten, Radikale
Venstre og Alternativet
Et flertal i udvalget (S, V, SF, M, EL, RV
og ALT) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse. Flertallet
ønsker at passe på børn og unge, som
unægtelig befinder sig i en sårbar situation.
Flertallet ønsker, at dette område skal følges
tæt, og at Sundhedsstyrelsen fortsat skal følge nyeste
forskning og udenlandske erfaringer på området.
Flertallet bemærker i den sammenhæng, at Danske
Regioner har oplyst, at der ikke er et problem i praksis, som taler
for at indføre et krav om forældresamtykke. Flertallet
bemærker desuden, at Danske Regioner har bekræftet, at
der ikke har været tilfælde, hvor der er igangsat
kønsmodificerende behandling uden forældrenes
opbakning og samtykke.
Flertallet noterer sig, at der allerede er
et stort fokus på at sikre den nødvendige
støtte og behandling til børn og unge, der oplever
kønsinkongruens. Børn og unge skal og kan ikke skifte
køn fra den ene dag til den anden. Det bemærkes
hertil, at børn og unge udelukkende kan modtage medicinsk
kønsmodificerende behandling, da kirurgi med henblik
på at skifte et køn ikke er lovligt for børn og
unge under 18 år.
Den primære indsats til børn
og unge med uoverensstemmelse mellem det biologiske køn og
kønsidentitet er psykosocial støtte. Børn og
unge kan efter vedholdende og langvarig uoverensstemmelse og en
omfattende udredning modtage medicinsk kønsmodificerende
hormonbehandling. Langt de fleste børn og unge finder en
måde at leve i overensstemmelse med deres biologiske
køn, og for dem, der ikke gør, er adgang til
hjælp afgørende. Hvis kønsmodificerende
medicinsk behandling vurderes hensigtsmæssig, informeres og
inddrages forældremyndighedsindehaveren på lige fod med
de 15-17-årige.
Flertallet noterer sig hertil, at
sundhedslovens klare udgangspunkt er, at 15-17-årige selv kan
give et selvstændigt samtykke til behandling i
sundhedsvæsenet. Hvis der skal laves undtagelser hertil,
bør der være et tungtvejende hensyn til at beskytte
den unge, som beror på konkrete erfaringer og praktiske
problemstillinger fra sundhedsvæsenet. Flertallet vurderer
ikke, at der er sådanne udfordringer i praksis, som taler for
en ændring af 15-17-åriges gældende ret til
selvbestemmelse.
Flertallet kan på den baggrund ikke
støtte forslaget.
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti
Et mindretal i udvalget (DD, LA, KF og DF)
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse. Mindretallet er
imod både juridisk og fysisk kønsskifte for personer
under 18 år og mener, at det som minimum skal være
sådan, at der altid stilles krav om, at behandling til
mindreårige igangsættes med samtykke fra
forældrene. For partierne er det et principielt anliggende,
at forældrene altid skal inddrages og give deres samtykke, da
børn og unge under 18 år ikke nødvendigvis har
den forståelse og modenhed, der kræves for at
træffe en så vidtgående beslutning, som et
kønsskifte er. Hormonbehandling kan have alvorlige og
irreversible konsekvenser. Der er således tale om en alvorlig
beslutning, som kan have alvorlige følger resten af livet.
Hormonbehandling af mindreårige er desuden kendetegnet, ved
at der mangler viden om de langvarige konsekvenser af behandlingen.
Ønsket om kønsskifte kan være påvirket af
puberteten og kønsnormer og i nogle tilfælde psykiske
lidelser, og forskning viser, at kønsubehaget i mange
tilfælde aftager af sig selv over tid. Det skal understreges,
at partierne ikke ønsker en generel ændring af reglen
om selvbestemmelse for 15-17-årige, men blot at den ikke skal
omfatte kønsskiftende behandling, da den adskiller sig fra
anden behandling i sundhedsvæsenet. At kønsskiftende
behandling er en særlig type af behandling er allerede
afspejlet i lovgivningen i dag, hvor kønsskiftende kirurgi
netop er ulovligt for mindreårige.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
oktober 2024 og var til 1. behandling den 14. november 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
9 spørgsmål til indenrigs- og sundhedsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse
Haugaard Pedersen (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise
Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise
Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF) Kirsten
Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Karsten Filsø (SF) Peder Hvelplund (EL) Stinus Lindgreen
(RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 24 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Radikale Venstre (RV) | 6 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |