Kammeradvokaten har i to rapporter konkluderet, at Energistyrelsens forvaltning af miljø- og naturreglerne i forhold til tilladelser til danske olie- og gasprojekter har været mangelfuld. Det er dog uklart, om den mangelfulde forvaltningspraksis også gælder andre områder, f.eks. har ministeren i svar på KEF alm. del – spørgsmål 146, folketingssamling 2022-23 (2. samling) oplyst, at »Energistyrelsen har vurderet, at lovforslaget om Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af det forbrændingsegnede affald ikke giver anledning til en miljøvurdering efter miljøvurderingsloven.« Dertil kommer, at det fremgik af lovforslagets bemærkninger, at der ville være en reduktion af CO2-udledningen fra affaldsforbrændingssektoren i 2025 og 2030 bl.a. grundet mindre affaldsmængder, hvilket virker til at stå i kontrast til kapitel 11 i Klimastatus og -fremskrivning 2024, www.kefm.dk, hvor en ny affaldsfremskrivning betyder, at CO2-udledningen fra affaldsforbrændingssektoren er opjusteret bl.a. grundet øget affaldsmængder. Vil ministeren tage initiativ til at få undersøgt, om der er andre områder, f.eks. affaldsområdet, hvor Energistyrelsen ikke har iagttaget miljø- og naturreglerne? Er ministeren enig i, at hvis det viser sig, at lovforslaget om Ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af det forbrændingsegnede skulle have været miljøvurderet, så er lovforslagets vedtagelse ugyldig?
Dato: 05-11-2024
Status: Ikke besvaret
Emne:
energiforsyning, energipolitik og energieffektivitet