Fremsat den 7. december 2023 af Miljøminister (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v.
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om teknologier til husdyrproduktion og samlet godkendelse eller
tilladelse af husdyrbrug)
§ 1
I lov om husdyrbrug og anvendelse af
gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 1. maj
2019, som ændret bl.a. ved lov nr. 415 af 5. april 2022 og
senest ved lov nr. 419 af 25. april 2023, foretages følgende
ændringer:
1. § 16
c affattes således:
Ȥ 16 c. Er et
husdyrbrug, der er omfattet af godkendelses- eller
tilladelsespligten efter §§ 16 a eller 16 b,
forureningsmæssigt og teknisk eller driftsmæssigt
forbundet med et andet husdyrbrug, skal husdyrbrugene godkendes
eller tillades samlet.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan undtage
husdyrbrug fra samlet godkendelse eller tilladelse efter stk.
1.«
2.
Efter § 34 a indsættes:
Ȥ 34 b.
Miljøministeren kan fastsætte regler om teknologier
til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.«
3. I
§ 72 i stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Reglerne om gebyrer kan endvidere omfatte
omkostninger ved administration og godkendelse af teknologier til
husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2024.
Stk. 2. Klagesager over
afgørelser, der er truffet før den 1. april 2024,
behandles efter de hidtil gældende regler. Hjemvises
afgørelsen i klagesagen til fornyet behandling i
første instans, skal den hjemviste sag behandles efter de
hidtil gældende regler.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets holdepunkter
2.1. Samlet godkendelse eller tilladelse af flere
husdyrbrug
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Miljøministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Bemyndigelse til at fastsætte regler om
teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Miljøministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Bemyndigelse til at fastsætte regler om
gebyrer til hel eller delvis dækning af omkostninger ved
administration og godkendelse af teknologier, som har en
dokumenteret miljøeffekt
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Miljøministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har som det væsentligste til formål at
ændre husdyrbruglovens § 16 c, således at der
fremover skal ske en samlet godkendelse eller tilladelse af to
husdyrbrug, hvis husdyrbrugene er forureningsmæssigt og enten
teknisk eller driftsmæssigt forbundet. Efter den
gældende bestemmelse skal den samlede godkendelse, eller
tilladelse ske, hvis et husdyrbrug er teknisk,
forureningsmæssigt og driftsmæssigt forbundet med et
andet husdyrbrug.
Lovforslaget betyder, at husdyrbrugene ikke længere skal
opfylde alle tre kriterier i bestemmelsen. Det vil være
tilstrækkeligt, at husdyrbrugene er forureningsmæssigt
forbundet, og at de herudover er enten teknisk eller
driftsmæssigt forbundet. Baggrunden for lovforslaget er
navnlig, at nogle husdyrproducenter foretager en matrikulær
opdeling af deres ejendomme og ved denne form for omgåelse
opnår en lempeligere miljøvurdering ved
ansøgning om ny miljøgodkendelse. Det foreslås
videre, at miljøministeren bemyndiges til, at
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde kan undtage husdyrbrug fra samlet godkendelse eller
tilladelse efter § 16 c, stk. 1.
Det foreslås endvidere, at indsætte en ny § 34
b og et nyt 3. pkt. i § 72, stk. 1. Krav om anvendelse af
miljøteknologier er et centralt element i
husdyrreguleringen, og Miljøstyrelsens hjemmeside indeholder
derfor i dag en liste over miljøteknologier til
husdyrproduktion, som har en dokumenteret miljøeffekt
på ammoniakemission, lugtemission eller begge dele.
Teknologilisten, der opdateres løbende, er udarbejdet for at
skabe overblik over tilgængelig miljøteknologi til
landbrugsproduktion, som er på markedet. Listen anvendes af
kommunerne i behandling af ansøgninger om
miljøgodkendelser og af husdyrproducenter og konsulenter,
der ansøger om miljøgodkendelse af husdyrbrug.
Miljøministeriet vurderer, at teknologi til
husdyrproduktion bliver et stadigt væsentligere og mere
centralt element i husdyrreguleringen, og der ses et stigende behov
for udvikling af miljøteknologi. Det bemærkes i
øvrigt, at reguleringen af miljøteknologier har
væsentlig økonomisk betydning for teknologiproducenter
og husdyrproducenter. Miljøministeriet vurderer på
denne baggrund, at det vil være hensigtsmæssigt, at der
sker en tydeliggørelse af hjemmelsgrundlaget. Den
foreslåede bemyndigelse i § 34 b skal bl.a. anvendes til
at fastsætte regler i bekendtgørelsesform om
teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.
Den gældende § 72, stk. 1, indeholder hjemmel til at
fastsætte gebyrer til hel eller delvis dækning af
myndighedernes omkostninger ved administration og tilsyn i
forbindelse med loven. Miljøministeriet vurderer, at
anvendelsesområdet for § 72, stk. 1, i lighed med §
34 a, bør præciseres i et nyt 3. pkt. i § 72,
stk. 1, så det udtrykkeligt fremgår, at
miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer, som
omfatter omkostninger ved administration, godkendelse og optagelse
m.v. af teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Samlet
godkendelse eller tilladelse af flere husdyrbrug
2.1.1. Gældende ret
Efter husdyrbruglovens § 16 a
og § 16 b må husdyrbrug ikke etableres uden
kommunalbestyrelsens godkendelse, jf. § 16 a, eller
tilladelse, jf. § 16 b.
Det følger af
husdyrbruglovens § 16 c, at hvis et husdyrbrug, der er
omfattet af godkendelses- eller tilladelsespligten efter
§§ 16 a eller 16 b, er teknisk, forurenings- og
driftsmæssigt forbundet med et andet husdyrbrug, skal
husdyrbrugene godkendes eller tillades samlet.
Det er den samlede
matrikulære ejendom, der afgrænser husdyrbruget i
relation til husdyrbrugloven. Husdyrbruget omfatter herved alle
anlæg samt driftsbygninger til brug for husdyrholdet m.v.,
der ligger på samme matrikulære ejendom, uanset om de
ligger fysisk samlet.
Efter forarbejderne til
bestemmelsen er udgangspunktet, at husdyrbrug skal godkendes eller
tillades hver for sig, hvis husdyrbrugene ligger på hver
deres selvstændige matrikulære ejendom. Der henvises
herved til bemærkningerne til husdyrbruglovens § 16 c,
jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, L 114 som fremsat,
side 136.
Som en undtagelse til dette
udgangspunkt følger det af husdyrbruglovens § 16 c, at
flere husdyrbrug, der er omfattet af godkendelses- eller
tilladelsespligten efter §§ 16 a eller 16 b, og som er
placeret på hver deres selvstændige matrikulære
ejendom, men som samtidig er teknisk, forurenings- og
driftsmæssigt forbundet med hinanden, skal godkendes eller
tillades samlet.
Hvis flere husdyrbrug skal
godkendes eller tillades samlet betyder det, at de
beskyttelsesniveauer, der følger af
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen for blandt andet lugt,
ammoniak, støj, støv, transport- og lysgener m.v.,
samlet set skal overholdes for de husdyrbrug, der godkendes eller
tillades samlet. Herved opnås som udgangspunkt en bedre
beskyttelse af omgivelserne end i de tilfælde, hvor to
husdyrbrug skal godkendes eller tillades hver for sig.
Forskellen kan illustreres i
forhold til lugtgener. Når der søges om udvidelse
eller ændring af et husdyrbrug, skal der beregnes en
geneafstand. Ved en geneafstand forstås den afstand, der skal
være imellem et ansøgende husdyrbrug og en byzone,
samlet bebyggelse eller en enkeltbolig. Den udregnes efter
nærmere regler i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Beregningen viser, hvor langt væk en nabo skal være
placeret for, at grænseværdierne for lugt overholdes.
En af parametrene i beregningen er omfanget af de lugtgener, der
udgår fra det ansøgte husdyrbrug. Her har det i
praksis stor betydning for den beregnede geneafstand, om
lugtbidraget fra både det ansøgende husdyrbrug og
nabohusdyrbruget indregnes, eller om kun bidraget fra det
ansøgende husdyrbrug indregnes. Hvis betingelserne i §
16 c ikke er opfyldt, skal lugtbidraget fra nabohusdyrbruget alene
indregnes i kumulation. Efter reglerne om kumulation i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen betyder det, at
nabohusdyrbrugets lugtbidrag kun indregnes i vurderingen, hvis
lugtbidraget overstiger en vis størrelse, og
nabohusdyrbruget ligger i en nærmere bestemt afstand fra de
beskyttede omgivelser. Hvis disse betingelser opfyldes, medregnes
lugtbidraget under alle omstændigheder kun med en
begrænset vægt, idet det vil medføre en
forøgelse af geneafstanden på 10 pct., hvis der er et
husdyrbrug, og 20 pct. hvis der er to eller flere. Hvis
betingelserne for at anvende § 16 c er opfyldt, vil det fulde
lugtbidrag fra begge husdyrbrug blive medregnet. Forskellen kan
illustreres med et tænkt regneeksempel. Hvis to husdyrbrug
ligger i nærheden af hinanden, og nabohusdyrbruget har en
ammoniakemission på mere end 750 kg NH3-N pr. år og
ligger inden for en afstand på 300 meter til samlet
bebyggelse, vil der kunne blive beregnet en geneafstand på
286 meter, hvis nabohusdyrbruget medregnes i kumulation. Hvis
nabohusdyrbruget og det ansøgende husdyrbrug i stedet skal
godkendes samlet, vil geneafstanden blive 465 meter. I praksis kan
dette være forskellen på, om husdyrbruget kan overholde
geneafstanden til omgivelserne eller ej i forbindelse med en
konkret ansøgning, idet overholdelse af en geneafstand 465
meter i mange tilfælde ikke kan lade sig gøre.
Det følger af
bemærkningerne til § 16 c, jf. Folketingstidende
2016-2017, tillæg A, L 114 som fremsat, side 135-136, at
§ 16 c er en videreførelse af § 13 i den tidligere
lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, jf. lov nr. 1572
af 20. december 2006 (herefter 2007-husdyrbrugloven) med mindre
justeringer. Efter § 13 skulle flere ejendomme med
tilhørende anlæg, der indgik i den samme bedrift,
tillades eller godkendes sammen med en anden ejendoms anlæg,
hvis de to ejendomme var teknisk og forureningsmæssigt
forbundet med hinanden.
Hensigten med ordningen i § 13
kan læses ud af det notat, der henvises til i
bemærkningerne til § 13 i 2007-husdyrbrugloven jf.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, L 55 som fremsat, side
1968. Der er tale om et notat af den 12. april 1999 om
Miljø- og Energiministeriets redegørelse for begrebet
anlæg/projekt i relation til VVM-reglerne, planlovens regler
om landzonetilladelse og IPPC-direktivet for så vidt
angår husdyrproduktion.
Af notatet fremgår, at
ordningen følger det såkaldte "byggeklodsprincip", som
indgik i den daværende lov om landbrugsejendomme (herefter
landbrugsloven). Byggeklodsprincippet indebærer, at
landmanden får mulighed for at etablere sig på en
ejendom for derefter at udvide bedriften ved køb af en eller
flere selvstændige ejendomme, der hver for sig kan udbygges.
Bedrift skal her forstås i overensstemmelse med § 2,
stk. 3 i landbrugsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 116 af 6.
februar 2020. Heraf fremgår, at der er tale om et husdyrbrug,
der drives af samme fysiske eller juridiske person, og herunder at
de drives under samme CVR-nr., jf. Folketingstidende 2016-2017,
tillæg A, L 114 som fremsat, side 136. Ved gradvis
nedtrapning kan de pågældende ejendomme igen
afhændes hver for sig. Dette var blandt andet med til at
sikre, at den enkelte produktionsenhed ikke blev for stor, og det
skulle lette et evt. generationsskifte.
Med ændringsloven i 2017 blev
den dagældende § 13 indarbejdet i husdyrbruglovens
§ 16 c, idet der skete mindre justeringer. Med justeringen
blev kravet om, at der skulle være tale om flere ejendomme
med tilhørende anlæg inden for samme bedrift erstattet
af et krav om, at husdyrbrugene, udover at være teknisk og
forureningsmæssigt forbundet, også skal være
driftsmæssigt forbundet. Dette blev i bemærkningerne
forklaret med, at ordet bedrift i 2007-husdyrbruglovens § 13
skulle forstås bredere end i det begreb, der anvendes i
landbrugsloven, hvor det centrale for, om to ejendomme anses for
samme bedrift er, om ejendommene drives af samme fysiske eller
juridiske ejer, herunder samme CVR-nr. I relation til § 13 har
bedrift dækket det forhold, at der er aftalt et
driftsfællesskab, jf. Folketingstidende 2016-2017,
tillæg A, L 114 som fremsat side 136. Dette
tydeliggøres med den justerede regel, idet det fremgår
af bemærkningerne, at der kan være et
driftsmæssigt fællesskab mellem flere husdyrbrug, der
ikke har samme ejer/CVR-nr. Endvidere fremgår det, at
driftskriteriet kun har betydning, hvis der er tale om husdyrbrug,
der er teknisk og forureningsmæssigt forbundet. Herved er
kriteriet alene tænkt som en præcisering af de
primære kriterier om teknisk og forureningsmæssig
forbindelse, idet husdyrbrug ikke vil være navnlig teknisk
forbundet uden en vis driftsmæssig sammenhæng. Af
bemærkningerne fremgår, at det ikke har været
hensigten at ændre den retstilstand, der var gældende
efter § 13 i 2007-husdyrbrugloven, men blot tydeliggøre
de øvrige kriterier.
Hvad angår forståelsen
af kriterierne for, hvornår ejendomme skal vurderes samlet,
henvises der både til føromtalte notat fra den 12.
april 1999 i bemærkningerne til § 13 i
2007-husdyrbrugloven og i bemærkningerne til § 16 c i
husdyrbrugloven, jf. hhv. Folketingstidende 2006-07, tillæg
A, L 55 som fremsat, side 1968 og Folketingstidende 2016-2017,
tillæg A, L 114 som fremsat, side 135.
Det fremgår af notatet, at
hvis der er et driftsfællesskab mellem to ejendomme, vil det
bl.a. indgå som kriterium for vurderingen af, om de skal
vurderes samlet, om der er fællesanlæg. F.eks.
anføres det, at fælles malkestald eller
foderanlæg kan være et indicium for, at ejendommenes
bygninger har en sådan teknisk sammenhæng, at de
må betragtes som ét anlæg.
Rørforbindelser vil derimod ikke i sig selv bevirke, at to
bygningskomplekser betragtes som ét. Flytning af dyr mellem
ejendomme inden for samme bedrift bevirker heller ikke i sig selv,
at flere staldanlæg skal vurderes under et. Det samme
gør sig gældende for ejendomme uden en gyllebeholder,
da en ejendom ifølge notatet godt kan være en
selvstændig enhed, selvom den har opbevaringskapacitet
på en anden ejendom.
Med afsæt i notatet har det
været op til kommunerne, og Miljø- og
Fødevareklagenævnet, at fastlægge en praksis.
Der findes mange nævnsafgørelser, og de peger ikke
entydigt i samme retning. Generelt har Miljø- og
Fødevareklagenævnet lagt vægt på afstanden
mellem de to husdyrbrugs anlæg, om der har været
separate foderanlæg og gyllesystemer, om de har haft samme
CHR-nr. eller ejer, om der er sket flytning af dyr/varer imellem de
to ejendomme, om der har været fælles
rørsystemer, om husdyrbrugene har haft fælles
redskaber, fælles medarbejdere eller fælles
foderopbevaringsanlæg. Ofte har det også indgået,
om husdyrbrugene trods en vis forbindelse ville kunne drives
adskilt.
I senere praksis fra Miljø-
og Fødevareklagenævnet angående den tidligere
§ 13 fra 2007-husdyrbrugloven, har der været
tilfælde, hvor nævnet har statueret, at der skulle
ganske meget til, før to husdyrbrug blev anset som
værende teknisk forbundet. Således fandt man i sagerne
NMK-132-00738, NMK-132-00739 og NMK-133-00157 ikke, at fælles
vand og varmeforsyning, rørforbindelse til gyllebeholder,
eventuel flytning af dyr og fælles opbevaring og
håndtering af foder betød, at ejendommenes bygninger
havde en sådan teknisk sammenhæng, at de måtte
betragtes som ét anlæg. Nævnet bemærkede,
at graden af driftsfælleskab mellem ejendommene ikke havde et
omfang og en karakter, som kunne gøre, at det ikke var
teknisk muligt at drive husdyrproduktionerne uafhængigt af
hinanden ved frasalg af den ene ejendom. I sag NMK-132-00789 fandt
nævnet heller ikke, at to husdyrbrug var teknisk forbundet,
selvom de havde fælles vand- og varmeforsyning,
rørforbindelse til gyllebeholder samt fælles
opbevaring og håndtering af foder.
Denne udvikling synes at være
blevet yderligere understøttet efter, at
2007-husdyrbruglovens § 13 i 2017 blev videreført med
mindre justeringer i husdyrbruglovens § 16 c. Dette er bl.a.
kommet til udtryk i en afgørelse fra Miljø- og
Fødevareklagenævnet (sags. nr. 18/04781, tidligere
NMK-131-00277). Sagen vedrørte en afgørelse, hvor
kommunen havde meddelt afslag til en ansøgning om etablering
af et husdyrbrug på en ejendom, der skulle udmatrikuleres fra
en eksisterende ejendom, hvor ansøger i forvejen havde et
husdyrbrug. Ved udmatrikuleringen blev det oprindelige husdyrbrug
herved opdelt i to husdyrbrug. Ejerforholdene forblev de samme, og
skelgrænsen for den nye ejendom ville gå 5 meter fra de
eksisterende minkhaller. Kommunen vurderede, at de to husdyrbrug
skulle godkendes samlet efter § 16 c, navnlig fordi det ikke
ville være muligt at adskille lugtgenerne fra de to
husdyrbrug fra hinanden på grund af den tætte
beliggenhed. Kommunens afgørelse blev påklaget til
nævnet, som under sagens behandling bad Miljøstyrelsen
om en udtalelse, idet nævnet var i tvivl om, hvorvidt alle
tre betingelser i § 16 c skulle være opfyldt, før
to husdyrbrug skulle godkendes eller tillades samlet.
Miljøstyrelsen oplyste, at de i husdyrbruglovens § 16 c
angivne kriterier "teknisk, forurenings- og driftsmæssigt
forbundet" alle skal være opfyldt, for at flere husdyrbrug
skal godkendes eller tillades samlet, og at driftskriteriet
udelukkende har betydning, hvis to eller flere anlæg er
vurderet som teknisk og forureningsmæssigt forbundne, idet
kriteriet "driftsmæssigt forbundet" skal forstås som en
præcisering af de to øvrige kriterier. Ved sagens
afgørelse lagde nævnet afgørende vægt
på, at de to husbrug ikke kunne anses for teknisk forbundet,
idet det bl.a. fremgik, at de to anlæg ville have en
selvstændig foder- og gyllehåndtering. På denne
baggrund hjemviste nævnet sagen med henvisning til, at de to
husdyrbrug ikke skulle vurderes samlet.
2.1.2. Miljøministeriets overvejelser
Miljøministeriet finder, at
der er grundlag for at genoverveje § 16 c i lyset af den
nuværende retstilstand, hvor der er eksempler på, at
der har været endda meget tætte både tekniske og
driftsmæssige forbindelser mellem to husdyrbrug, der ligger
på to forskellige matrikler, uden at Miljø- og
Fødevareklagenævnet har fundet, at de skulle vurderes
samlet. Miljøministeriet vurderer således ikke, at den
nuværende retstilstand er i overensstemmelse med intentionen
bag § 16 c. Dette er blevet forstærket ved, at det i
medfør af den gældende § 16 c i dag er
tilstrækkeligt, at et af de tre kriterier ikke opfyldes, for
at undgå en samlet godkendelse af husdyrbrugene. Dette beror
bl.a. på, at Miljø- og
Fødevareklagenævnet har lagt sig tæt op ad
notatet fra 1999. Notatet er over 20 år gammelt, og det er
dels udarbejdet med et andet hovedformål end det, det er
blevet anvendt til, dels er det udarbejdet inden liberaliseringen
af landbrugsloven. Dengang var der grænser for, hvor mange
husdyrbrug en landmand måtte eje og grænser for
antallet af dyr, ligesom der også var forbud mod husdyrhold
på en landbrugsejendom uden beboelsesbygning. Disse
begrænsninger er ophævet og har i sig selv øget
erhvervets løbende tilpasningsmuligheder, hvorfor notatet
ikke længere er relevant i relation til § 16 c.
Tilsvarende må det antages,
at reglen i § 16 c er blevet yderligere indsnævret
efter, at 2007-husdyrbruglovens § 13 i 2017 blev
videreført med mindre justeringer i husdyrbruglovens §
16 c, hvor kravet om samme bedrift faldt bort og blev erstattet af
kriteriet om driftsmæssig forbundethed.
Nævnsafgørelsen gennemgået ovenfor har
tydeliggjort, at det efter den gældende bestemmelse i
husdyrbruglovens § 16 c er blevet lettere at undgå en
samlet godkendelse af et husdyrbrug ved at udmatrikulere dele af
ejendommen trods tilstedeværelsen af en
forureningsmæssig forbindelse og tætte tekniske og
driftsmæssige forbindelser mellem husdyrbrugene. Det skyldes,
at der nu er tre i stedet for to kriterier, der alle skal
være opfyldt. Miljøministeriet finder herudover, at
retstilstanden har udviklet sig i en retning, hvor
tilstedeværelsen af en teknisk forbindelse forudsætter,
at det teknisk ikke er muligt at drive husdyrbrugene
uafhængigt af hinanden. Dette betyder - alt andet lige - at
det er blevet lettere at konstruere en situation, hvor § 16 c
ikke finder anvendelse.
Set i lyset af den nuværende
retstilstand vurderer Miljøministeriet, at der er grundlag
for at ændre husdyrbruglovens § 16 c. Samtidig
bemærkes, at det nuværende landbrugsbillede er markant
anderledes end i 1999, idet den nugældende
landbrugsregulering i vidt omfang er blevet liberaliseret. Reglen
bør derfor ændres, således at den i
højere grad er tidssvarende og sikrer nabobeskyttelsen og
hensynet til miljøet, således som oprindeligt
tilsigtet.
Miljøministeriet finder det
på den baggrund hensigtsmæssigt at nyaffatte den
gældende bestemmelse i § 16 c, der fastsætter, at
samlet godkendelse eller tilladelse af to husdyrbrug
forudsætter, at husdyrbrugene er forureningsmæssigt,
teknisk og driftsmæssigt forbundne. Formålet med
ændringen er at sikre, at der ikke fremover kan ske
omgåelse af bestemmelsens formål f.eks. ved, at en ejer
af et husdyrbrug udmatrikulerer en del af husdyrbruget, og
vurderingen af hvorvidt husdyrbrugene skal behandles samlet derfor
skal afgøres af, om de tre kriterier i § 16 c er
opfyldt. Hvis betingelserne i § 16 c ikke er opfyldt,
opnår husdyrbrugene en lempeligere miljøvurdering end
ved en samlet godkendelse eller tilladelse, samtidigt med at
husdyrbrugene fortsat kan drage fordel af et tæt teknisk og
driftsmæssigt fællesskab.
Miljøministeriet vurderer
på den baggrund, at to husdyrbrug fremadrettet bør
godkendes eller tillades samlet, hvis husdyrbrugene er
forureningsmæssigt og teknisk eller driftsmæssigt
forbundet. Miljøministeriet bemærker, at det med
ændringen også fremadrettet bør være
muligt at adskille to husdyrbrug, hvis det ene f.eks. ønskes
frasolgt, generationsskiftet el.lign., forudsat at der sker en reel
adskillelse af de to husdyrbrug. Miljøministeriet
bemærker endeligt, at der som følge af ændringen
af § 16 c, stk. 1, i helt særlige tilfælde, kan
være grund til at dispensere fra kravet om samlet godkendelse
eller tilladelse.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 1, nr.
1, at § 16 c affattes således, at husdyrbrug, som er
omfattet af godkendelses- eller tilladelsespligten efter
§§ 16 a eller 16 b, og som er forureningsmæssigt og
teknisk eller driftsmæssigt forbundet med hinanden, skal
godkendes eller tillades samlet.
Udgangspunktet i husdyrbrugloven
vil fortsat være, at husdyrbrug skal godkendes eller tillades
hver for sig, hvis husdyrbrugene ligger på hver deres
selvstændige matrikulære ejendom, jf. pkt. 2.1.1.
Med den foreslåede
ændring vil den centrale betingelse for at fravige
udgangspunktet om, at husdyrbrug på selvstændige
matrikulære ejendomme skal behandles hver for sig,
være, om husdyrbrugene er forureningsmæssigt
forbundet.
Miljøministeriet finder, at
der er behov for at etablere en fast og ensartet praksis for,
hvornår betingelsen om forureningsmæssig forbindelse er
opfyldt. Miljøministeriet vurderer, at en afstand på
op til og med 100 meter mellem to husdyrbrug uden videre
medfører, at husdyrbrugene er forureningsmæssigt
forbundne, idet det ikke vil være muligt at adskille
forureningsbidraget fra de to husdyrbrug. I de tilfælde hvor
afstanden mellem to husdyrbrug er længere, vil husdyrbrugene
fortsat kunne være forureningsmæssigt forbundne. Det
vil være tilfældet, hvis den korteste afstand mellem to
husdyrbrug er lig med eller kortere end 50 pct. af geneafstanden
beregnet efter modellen i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens
§ 31, nr. 3. Modellen udregner den afstand fra det
ansøgende husdyrbrug til det punkt, hvor der er en
lugtemission på hhv. 15 OUE pr. m³ og 10 LE pr. m³.
To husdyrbrug vil herefter være forureningsmæssigt
forbundne, hvis de er placeret med en afstand som er lig med eller
mindre end halvdelen af denne afstand.
Den foreslåede § 16 c
indebærer herudover, at husdyrbrugene skal være teknisk
eller driftsmæssigt forbundne. Miljøministeriet
bemærker, at en kort afstand mellem to husdyrbrug kan tale
for, at der i øvrigt er en driftsmæssig eller teknisk
forbindelse imellem de to husdyrbrug, idet det ellers
sjældent vil være hensigtsmæssigt med denne
placering. Det skal dog fortsat være muligt at eje eller
drive flere adskilte husdyrbrug, der kan afhændes og af nye
ejere drives uafhængigt af hinanden, selvom de ligger
tæt på hinanden, hvorfor en samlet godkendelse efter
§ 16 c forudsætter, at husdyrbrug samtidig også
skal være teknisk eller driftsmæssigt forbundet.
Forhold, der tyder på
driftsmæssig forbindelse mellem to husdyrbrug, omfatter bl.a.
fælles regnskaber, herunder gødningsregnskaber,
fælles daglig drift, herunder fælles medarbejdere,
fælles afhentning af døde dyr, fælles el-vand-
og varmeforsyning, flytning af varer og dyr mellem husdyrbrugene,
anvendelse af fælles redskaber og maskiner og sammenfald af
dyrearter. Videre kan det indgå, om husdyrbrugene ejes af den
samme juridiske eller private person, eller hvad der må
sidestilles hermed, har et fælles CVR eller CHR-nr. m.v.
Tilsvarende kan også andre forhold, som indikerer samdrift,
indgå i vurderingen af, om der eksisterer en
driftsmæssig forbindelse mellem to husdyrbrug.
I vurderingen af om husdyrbrugene
er teknisk forbundet, kan det f.eks. indgå om husdyrbrugene
har fælles anlæg, herunder f.eks. husdyranlæg,
gødningsopbevaringsanlæg, gyllesystemer,
fodersystemer, foderopbevaringsanlæg, maskinhus, vaskeplads,
malkeanlæg og personalefaciliteter. Tilsvarende kan andre
tekniske forbindelser, herunder f.eks. rørforbindelser
mellem husdyrbrugenes anlæg og fælles vand og
varmeforsyningsanlæg m.v. indgå i vurderingen af, om
der eksisterer en teknisk forbindelse mellem husdyrbrugene.
Det vil som hidtil være
kommunernes opgave at foretage den konkrete vurdering af, om
betingelserne for en driftsmæssig eller teknisk forbindelse
er opfyldt.
Miljøministeriet kan ikke
udelukke, at der som følge af ændringen af § 16
c, stk. 1, i helt særlige tilfælde kan være behov
for, at undtage husdyrbrug fra kravet om samlet godkendelse eller
tilladelse. Miljøministeriet foreslår derfor, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte en ny bemyndigelse
i § 16, stk. 2.
Det følger af den
foreslåede § 16 c, stk. 2, at miljøministeren kan
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde kan undtage husdyrbrug fra samlet godkendelse eller
tilladelse efter stk. 1.
Det forudsættes, at
dispensationsadgangen som fastsættes i medfør af
bemyndigelsen i stk. 2, vil have et snævert
anvendelsesområde, som udelukkende omfatter
grænsetilfælde, som efter de konkrete
omstændigheder rammes atypisk hårdt i forbindelse med
en ansøgning om tilladelse til fremtidig udvidelse. Det
kunne også være i tilfælde af mindre udvidelser
som indeholder miljøforbedrende foranstaltninger.
2.2. Bemyndigelse til at fastsætte regler om
teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt
2.2.1. Gældende ret
Den gældende bestemmelse i
§ 34 a i husdyrbrugloven indebærer, at
miljøministeren har mulighed for at fastsætte regler
om husdyrbrugs indretning og drift, herunder om den kontrol, som
den ansvarlige for husdyrbruget skal foretage for egen regning,
samt opførelse af bebyggelse m.v.
Det fremgår af
bemærkningerne til § 34 a, jf. Folketingstidende
2016-17, tillæg A, L 114 som fremsat, side 150, at
bemyndigelsesbestemmelsen vil kunne anvendes til at fastsætte
regler om nærmere krav til indretning og drift af valgte
miljøteknologier til husdyrproduktion, som har en
dokumenteret miljøeffekt på f.eks. ammoniakfordampning
og lugt. Det fremgår endvidere, at Miljøstyrelsen i
dag fører en teknologiliste som en vejledende liste over
miljøteknologi, som har en dokumenteret miljøeffekt
og er driftssikker. Som eksempel kan nævnes krav om
pH-logning ved brug af gylleforsuringsanlæg. Endelig
fremgår det, at miljøministeren med den
foreslåede bemyndigelse i lovens § 34 a også vil
kunne fastsætte regler, hvorved det fremgår hvilke
teknologier, der anses for at give en nærmere bestemt effekt
og i givet fald hvilke krav, der stilles til indretning og drift af
de enkelte miljøteknologier.
Bemyndigelsesbestemmelsen i §
34 a er bl.a. anvendt til at fastsætte § 42 i
bekendtgørelse nr. 443 af 26. april 2023 om godkendelse og
tilladelse m.v. af husdyrbrug (herefter
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen), hvorefter husdyrbrug ved
anvendelse af miljøteknologi m.v., der er optaget på
Miljøstyrelsens teknologiliste, og som er optaget i bilag 4,
skal overholde de krav, der er fastsat i bilaget for den
pågældende teknologi eller teknik.
Krav om anvendelse af
miljøteknologier er et centralt element i
husdyrreguleringen. I forbindelse med godkendelse eller tilladelse
af husdyrbrug er der f.eks. krav om, at en godkendelse eller en
tilladelse af husdyrbrug efter husdyrbruglovens §§ 16 a
eller 16 b skal indeholde vilkår om husdyrbrugets indretning
og drift, jf. lovens § 27, stk. 1. Af lovbemærkningerne
til § 27, stk. 1, fremgår, at der ved fastsættelse
af vilkår om reduktion af ammoniak og lugt bl.a. tages
udgangspunkt i teknikker og virkemidler, som er indeholdt i
teknologiblade, Miljøstyrelsens teknologiliste eller
lignende, jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, L 114
som fremsat, side 140.
Efter husdyrbruglovens § 34,
stk. 1, har miljøministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om godkendelser og tilladelser samt regler
om, i hvilke tilfælde og på hvilke vilkår
godkendelser og tilladelser kan meddeles. Hensigten med
bemyndigelsesbestemmelsen i husdyrbruglovens § 34, stk. 1, er
ifølge lovbemærkningerne bl.a., at fastsætte
regler om husdyrbrugs drift og indretning af
miljøteknologier og virkemidler, herunder BAT (den bedste
tilgængelige teknik) samt regler om, hvilke vilkår der
skal stilles efter § 27, stk. 1, herunder om de virkemidler,
teknologier og særlige forhold i øvrigt, der skal til
for at sikre hensynet til omgivelserne. jf. Folketingstidende
2016-2017, tillæg A, L 114 som fremsat, side 143.
Bemyndigelsesbestemmelsen i
husdyrbruglovens § 34, stk. 1, er bl.a. anvendt til at
fastsætte de øvrige regler i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen om anvendelse af
teknologier. Af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 41
fremgår det således, at kommunalbestyrelsen skal
fastsætte de vilkår efter § 27, stk. 1, i
husdyrbrugloven, der sikrer, at husdyrbruget med det ansøgte
ikke vil have væsentlig virkning på miljøet.
Disse vilkår består bl.a. i anvendelse af teknologier
og medvirker til at sikre overholdelse af det generelle
beskyttelsesniveau i husdyrregulering, jf.
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens §§ 24 og
25.
Af
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 21, stk. 5, og
§ 22, stk. 4, fremgår det ligeledes, at effekten af
anvendt miljøteknologi, der er optaget på
Miljøstyrelsens teknologiliste, fradrages ved beregningen af
ammoniakemissionen og lugtemissionen. Effekten af teknologi, som
ikke er optaget på Miljøstyrelsens teknologiliste, kan
kun fradrages, hvis kommunalbestyrelsen samtidig fastsætter
vilkår efter § 41, stk. 1, nr. 3. Denne
undtagelsesmulighed forudsætter, at der fremlægges en
udtalelse fra Miljøstyrelsen om den forventede
ammoniakreduktionseffekt og dokumentation for effekten efter
principperne for optagelse på Miljøstyrelsens
teknologiliste senest 4 år efter ibrugtagning af teknologien,
jf. bekendtgørelsens § 41, stk. 1, nr. 3 og 4.
Udover de nævnte regler i
husdyrbrugloven, og bekendtgørelser udstedt i medfør
heraf, har Miljøstyrelsen på sin hjemmeside etableret
en liste over miljøteknologier til landbrugsproduktion, som
har en dokumenteret miljøeffekt på ammoniakemission,
lugtemission eller begge dele. Teknologilisten omfatter
producentspecifikke teknologier og branchestandarder og er
udarbejdet for at skabe overblik over tilgængelig
miljøteknologi til landbrugsproduktion, som er på
markedet. Listen anvendes af kommunerne i behandling af
ansøgninger om miljøgodkendelser og af
husdyrproducenter og konsulenter, der ansøger om
miljøgodkendelse af husdyrbrug.
2.2.2. Miljøministeriets overvejelser
Det har stor betydning for den
samlede miljøregulering, herunder det ønskede
miljøbeskyttelsesniveau, at effekten af en teknik, metode
m.v., som anvendes til at reducere lugt- og ammoniakemission, er
dokumenteret og verificeret på et højt
miljøfagligt niveau. I modsat fald opstår der
væsentlig risiko for, at de miljøpåvirkninger,
som husdyrproduktion giver anledning til, er væsentligt
højere end forventet og dermed risiko for at
påføre omgivelserne utilsigtet negativ
påvirkning. Dette vil også være problematisk i
forhold til at overholde en række EU-retlige forpligtelser i
bl.a. Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(habitatdirektivet), EU-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2016/2284 om nedbringelse af nationale emissioner af visse
luftforurenende stoffer (NEC-direktivet) og EU-Parlamentets og
Rådets direktiv 2010/75/EU om industrielle emissioner
(IE-direktivet). Ligeledes har dette betydning for erhvervets
investeringssikkerhed.
Udviklingen af ny
miljøteknologi er endvidere et væsentligt og
afgørende element, hvis eksisterende og fremtidige
miljømæssige udfordringer skal løses. Rammerne
omkring teknologilisten har udviklet sig løbende og på
baggrund af konkrete behov hos kommunerne, husdyrbrugene og
teknologiproducenterne og på baggrund af tilkendegivelser fra
erhvervet.
Miljøstyrelsen optager kun
teknologier på listen, hvis teknologiens miljøeffekt
er tilstrækkeligt dokumenteret, og testresultaterne er
pålidelige. Med henblik på at kvalificere denne
vurdering er der nedsat et rådgivende udvalg
(Miljøstyrelsens udvalg for miljøeffektiv
landbrugsteknologi (MELT)), som har til opgave at verificere
reduktionseffekten på baggrund af den dokumentation, som den
enkelte miljøteknologiproducent indsender. Vejledningen af
teknologiproducenter og sekretariatsfunktionen kræver
specialiseret viden og ressourcer, hvorfor der også er
indgået en aftale om varetagelse af en række
administrative opgaver forbundet hermed. Aktuelt varetager
ETA-Danmark (European Technical Assessment), som er et
datterselskab under Dansk Standard, opgaven.
Som nærmere beskrevet ovenfor
i pkt. 2.2.1. er de tekniske krav for anvendelse af teknologier
beskrevet i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Derimod er
andre forhold, herunder eksempelvis hvordan teknologi optages
på listen, ikke beskrevet i bekendtgørelsen, men
omtalt på henholdsvis Miljøstyrelsens hjemmeside og i
de kontrakter, der indgås mellem ETA-Danmark og den enkelte
teknologiproducent. Størstedelen af teknologilisten
fremgår alene af Miljøstyrelsens hjemmeside.
Miljøministeriet vurderer,
at § 34 a i husdyrbrugloven indeholder hjemmel til at
fastsætte regler om anvendelse af miljøteknologi til
husdyrproduktion.
Miljøministeriet vurderer
imidlertid, at teknologi til husdyrproduktion bliver et stadigt
væsentligere og mere centralt element i husdyrreguleringen,
og at der ses et stigende behov for udvikling af
miljøteknologi. Det bemærkes i øvrigt, at
reguleringen af miljøteknologi har væsentlig
økonomisk betydning for teknologiproducenter og
husdyrproducenter.
På denne baggrund finder
Miljøministeriet, at der bør ske en
tydeliggørelse af hjemmelsgrundlaget ved at indsætte
en ny § 34 b i husdyrbrugloven, som sætter
miljøministeren i stand til at fastsætte regler om
teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der
etableres en ny bemyndigelsesbestemmelse i § 34 b, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2, således at det fremgår,
at miljøministeren kan fastsætte regler om teknologier
til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.
Forslaget indebærer, at det
fremgår direkte af lovteksten, at miljøministeren har
lovhjemmel til at fastsætte regler i
bekendtgørelsesform om en række af de forhold af
betydning for miljøteknologier til husdyrproduktion, der
ikke i dag er reguleret i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Bemyndigelsen vil videre kunne anvendes til at fastsætte
regler i en bekendtgørelse om en teknologiordning for
teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt. Det omfatter bl.a. administration af
teknologiordningen, herunder godkendelse og optagelse af
teknologier, revurdering af allerede godkendte teknologier,
tilbagekaldelse af en godkendelse, håndtering ved ny viden
samt de nærmere regler for administration af ordningen og
krav til den faglige verifikation af teknologier og teknikker.
Den foreslåede
tydeliggørelse i lovteksten indebærer, at ministeren
vil kunne anvende bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte
regler om, hvilke teknologier som anses for at give en
nærmere bestemt effekt, og i givet fald hvilke krav der
stilles til indretning og drift af de enkelte teknologier. Den
foreslåede tydeliggørelse i lovteksten indebærer
endvidere, at ministeren vil kunne fastsætte regler om
henlæggelse af sagsforberedende arbejde, herunder bl.a.
vejledning af teknologiproducenter, verifikation og dokumentation
af teknologiernes miljøeffekt, til f.eks. et udvalg,
organisation, virksomhed eller lignende.
2.3. Bemyndigelse til at fastsætte regler om gebyrer
til hel eller delvis dækning af omkostninger ved
administration og godkendelse af teknologier, som har en
dokumenteret miljøeffekt
2.3.1. Gældende ret
Efter husdyrbruglovens § 72,
stk. 1, kan miljøministeren fastsætte regler om
gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes
omkostninger ved administration og tilsyn i forbindelse med loven.
Gebyrhjemlen i husdyrbruglovens § 72, stk. 1, er hovedsageligt
udnyttet til at fastsætte regler i bekendtgørelse nr.
1519 af 29. juni 2021 om brugerbetaling for godkendelse m.v. og
tilsyn efter lov om miljøbeskyttelse og lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v. (herefter
brugerbetalingsbekendtgørelsen), hvorefter kommunerne bl.a.
kan opkræve gebyr for godkendelse m.v. og tilsyn efter
husdyrbrugloven.
Det fremgår af de specielle
bemærkninger til § 72, stk. 1, at hensigten med
bestemmelsen er at give ministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om hel eller delvis brugerbetaling i
forbindelse med lovens administration, herunder til dækning
af myndighedernes omkostninger ved behandling af sager om
godkendelse jf. Folketingstidende 2006-2007, tillæg A s.
2002.
2.3.2. Miljøministeriets overvejelser
Den nuværende ordning med
Miljøstyrelsens teknologilisteordning er karakteriseret ved
at være en form for godkendelsesordning, hvor en
teknologiproducent på baggrund af ansøgning om
optagelse har mulighed for at få sin teknologi på
teknologilisten. Teknologilisteordningen indebærer, at
teknologiproducenten skal betale ETA-Danmark for sagsbehandlingen i
forbindelse med optagelse på teknologilisten. ETA-Danmarks
opgaver består bl.a. i modtagelse af ansøgninger,
vurdering af forelagt dokumentation for miljøeffekt og
driftssikkerhed med henblik på evt. optagelse på
teknologilisten, vejledning omkring evt. manglende dokumentation og
udarbejdelse af en testplan med en liste over de yderligere
prøver og analyser, der evt. skal udføres for
ansøgerens regning. ETA-Danmark udarbejder et
omkostningsskøn for verifikationen, og på baggrund
heraf udformes der en kontrakt mellem ansøgeren og
ETA-Danmark. Ansøger betaler et beløb i
størrelsesordenen kr. 25.000,00 til kr. 50.000,00 til
ETA-Danmark, hvoraf størstedelen af beløbet går
videre til MELT, som har til opgave at verificere
reduktionseffekten på baggrund af den dokumentation, som den
enkelte miljøteknologiproducent indsender.
Miljøministeriet vurderer,
at teknologi til husdyrproduktion bliver et stadigt
væsentligere og mere centralt element i husdyrreguleringen,
og der ses et stigende behov for udvikling af
miljøteknologi. Det bemærkes i øvrigt, at
reguleringen af miljøteknologier har væsentlig
økonomisk betydning for teknologiproducenter og
husdyrproducenter
Miljøministeriet vurderer
på denne baggrund, at anvendelsesområdet for § 72,
stk. 1, i lighed med lovforslagets § 1, nr. 2, bør
tydeliggøres så det fremgår direkte af
lovteksten, at miljøministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyrer ved administration og godkendelse m.v. af
teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.
Det bemærkes, at gebyrer skal
fastsættes i overensstemmelse med Finansministeriets
budgetvejledning.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås på denne
baggrund, at der i § 72, stk. 1, indsættes et nyt 3.
pkt., så det fremgår direkte af lovteksten, at
bemyndigelsen i 1. pkt. omfatter regler om gebyrer til hel eller
delvis dækning af omkostninger ved administration og
godkendelse af teknologier til husdyrproduktion, som har en
dokumenteret miljøeffekt.
Det foreslåede 3. pkt. i
§ 72, stk. 1, i lovforslagets § 1, nr. 3,
indebærer, at det fremgår direkte af lovteksten, at
miljøministeren kan fastsætte regler om gebyrer til
hel eller delvis dækning ved administration og godkendelse
m.v. af teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.
Efter det foreslåede 3. pkt.
i § 72, stk. 1, vil miljøministeren kunne
fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis
dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og
godkendelse m.v. af teknologier til husdyrproduktion, som har en
dokumenteret miljøeffekt. Miljøministeren vil
herefter kunne fastsætte regler om opkrævning af
brugerbetaling ved f.eks. verifikation, dokumentation, optagelse og
godkendelse m.v. af teknologier til husdyrproduktion, som har en
dokumenteret miljøeffekt.
De nærmere regler om
gebyrbetalingen forventes fastsat i bekendtgørelsesform med
henblik på at sikre, at rammerne for betaling af gebyrer
fremstår klart for teknologiproducenter.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Miljøministeriet vurderer,
at lovforslagets del vedrørende samlet godkendelse eller
tilladelse af flere husdyrbrug i § 16 c, indebærer
begrænsede negative økonomiske konsekvenser for staten
og kommunerne.
De negative økonomiske
konsekvenser for staten består af udgifter til tilretning af
it-systemet husdyrgodkendelse.dk, som benyttes i forbindelse med
ansøgninger om godkendelser og tilladelser.
Miljøministeriet skønner, at tilretningen af
it-systemet medfører en engangsudgift på ca. 0,2 mio.
kr., som finansieres inden for eksisterende bevillinger.
Miljøministeriet forventer,
at udmøntning af bemyndigelsen i § 16 c, stk. 2, vil
medføre begrænsede negative økonomiske
konsekvenser for kommunerne, som dog vil afhænge af den
endelige udmøntning i de kommende
bekendtgørelsesregler.
Miljøministeriet vurderer,
at ændringen af § 16 c ikke medfører
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for regionerne.
Miljøministeriet vurderer,
at lovforslagets del vedrørende bemyndigelse til at
fastsætte regler om teknologier til husdyrproduktion, som har
en dokumenteret miljøeffekt ikke indebærer
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for staten, kommunerne eller regionerne.
Det vurderes, at lovforslaget
følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning,
bl.a. fordi der er tale om enkle og klare regler, og forslaget
anvender eksisterende offentlig infrastruktur.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Miljøministeriet vurderer,
at den foreslåede ændring af § 16 c
vedrørende samlet godkendelse eller tilladelse af flere
husdyrbrug samlet set indebærer begrænsede negative
erhvervsmæssige konsekvenser.
Det bemærkes, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser omfatter berettigede
forventninger snarere end reelle og aktuelle økonomiske
omkostninger, hvilket ikke indgår i vurderingen af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Miljøministeriet vurderer,
at den foreslåede ændring af § 16 c
vedrørende reglerne for samlet godkendelse og tilladelse af
flere husdyrbrug ikke medfører administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Miljøministeriet vurderer,
at de foreslåede bemyndigelser i § 34 b og § 72,
stk. 1, vedrørende teknologier til husdyrproduktion, som har
en dokumenteret miljøeffekt, ikke indebærer negative
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at
medføre klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Miljøministeriet vurderer,
at ændringen af § 16 c samlet set medfører en
miljømæssig forbedring for naboerne til husdyrbrug,
der vil opleve, at åbenlyse omgåelser af reglerne for
samlet godkendelse eller tilladelse af flere husdyrbrug ikke
længere vil finde sted i forbindelse med kommende udvidelser
eller ændringer. Ændringen vil ikke reducere gener fra
allerede eksisterende husdyrbrug, idet der lægges op til, at
ændringen finder anvendelse for fremtidige godkendelser og
tilladelser.
Miljøministeriet vurderer,
at indsættelsen af bemyndigelsesbestemmelserne i § 34 b
og i § 72, stk. 1, vedrørende teknologier til
husdyrproduktion, som har en dokumenteret miljøeffekt, ikke
vil medføre miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Det er Miljøministeriets
vurdering, at der ikke skal gennemføres en
miljøvurdering eller screening af lovforslaget i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni
2001 om vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning
på miljøet (miljøvurderingsdirektivet), som
gennemført ved miljøvurderingsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 973 af 25. juni 2020 om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM) med senere ændringer. Miljøministeriet
vil i nødvendigt omfang miljøvurdere regler fastsat i
medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i
§ 34 b. Tilsvarende gælder dels for de regneregler til
brug ved vurderingen af, om to husdyrbrug er
forureningsmæssigt forbundne efter den ændrede §
16 c stk. 1, som fastsættes i medfør af den
gældende § 34, stk. 1, dels regler fastsat i
medfør af den foreslåede § 16 c, stk. 2.
Miljøministeriet vil i
nødvendigt omfang notificere bekendtgørelsesregler
som vil fastsættes i medfør af den foreslåede
§ 34 b, som bemyndiger miljøministeren til at
fastsætte regler om teknologier til husdyrproduktion, som har
en dokumenteret miljøeffekt, i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 af 9.
september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(Informationsproceduredirektivet).
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 20.09.2023 til og med den 16.10.23 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Arla Foods,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen Genanvend Biomasse,
Bruno Sander, Bæredygtigt Landbrug, Center for friluftsdyr,
Combineering, DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond,
DanGødning, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Landboungdom, Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks
Naturfredningsforening, Danroot, Brancheforening (DGB), Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Industri, Dansk Kennelklub, Dansk Miljøteknologi,
Dansk Pelsdyravlerforening (Danske Minkavlere), Dansk
Planteværn, Dansk Skovforening, Dansk Standard, Danske
Halmleverandører, Danske Juletræer, Danske, Mejeriers
Fællesorganisation, Danske Regioner, Danske Svineproducenter,
DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), Datalogisk Datalogisk,
Institut Datatilsynet, Den Danske Dyrlægeforening, Det Danske
Fjerkræråd, Det Dyreetiske Råd, Det
Miljøøkonomiske Råd, DHI Danmark- Institut for
Vand og Miljø Drivkraft, Danmark DTU, DTU Miljø
Emineral ETA-Danmark, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH,)
Finans Danmark (tidl. Finansrådet), Finanstilsynet, Flex
Fertilizer System ApS, Flex Gødning, Forbrugerrådet,
FORCE, FORCE Technology, Foreningen af Bioteknologiske Industrier i
Danmark, Foreningen af danske biologer, Foreningen af
Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses suppleanter,
Foreningen af Miljø- plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige (EnviNa), Foreningen af Naturfredningsformænd i
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen Biogasbranchen, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug,
Foreningen for Generamte Naboer til minkfarme, Frie Bønder -
Levende land, Greenet, Greenpeace Danmark, Grøn Hverdag, GTS
(Godkendt Teknologisk Service), HedeDanmark, Hedeselskabet,
HK-Kommunal Miljøudvalg, Icrofs, Ingeniørforeningen i
Danmark, Klimarådet, Kommunernes Landsforening, Kyst, Land
& Fjord, Københavns Universitet, Københavns
Universitet - Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet,
Københavns Universitet - Det Sundhedsvidenskabelige,
Fakultet Københavns Universitet - Institut for
Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns
Universitet - Institut for Plante- og Miljøvidenskab,
Københavns Universitet - Skov & Landskab, LandboNord,
LandboSyd, Landbrug & Fødevarer,
Landbrugsrådgivning, Syd Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Landsbysamfund,
Landsforeningen Dansk Fåreavl, Landsforeningen for Bygnings-
og Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Landsforeningen
Praktisk Økologi, Lif (Lægemiddelindustriforeningen),
LO (Landsorganisationen i Danmark), Miljø- og
Fødevareklagenævnet,
Miljømærkenævnet, Miljøservice, Mogens
Jensen (miljøservice), Nationalt Center for Fødevarer
og Jordbrug (DCA), Nationalt Center for Miljø og Energi
(DCE), Natur og Ungdom, Nicolai Bech, NIRAS, Nordjyllands
Trafikselskab, Nybro Tørreri, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Professor, dr. jur., Helle Tegner
Anker, Professor, dr. jur., Ellen Margrethe Basse, Professor, dr.
jur., Peter Pagh, Rambøll Danmark, Roskilde Universitet,
Rådet for Grøn Omstilling (tidl. Det Økologiske
Råd), SAGRO, SEGES, SEGES svineproduktion, Skov &
Landskab, Skovdyrkerne (Skovdyrkerforeningerne), Skovrådet,
Småskovsforeningen Danmark, Svine Rådgivningen,
Syddansk Universitet, Teknologirådet, Teknologisk Institut,
Velas, VKST, Økologisk Landsforening, Østdansk
Landboforening, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
Århus Universitet - Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet,
Aarhus Universitet - Institut for Agroøkologi og
kommunerne.
Miljøministeriet har
fraveget udgangspunktet om en 4-ugers høringsperiode grundet
hensynet til, at lovforslaget kan fremsættes inden udgangen
af 2023.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at
indebære begrænsede negative økonomiske
konsekvenser for det offentlige, i form af en engangsudgift til
tilretning af it-systemet husdyrgodkendelse.dk på ca. 0,2
mio. kr., som finansieres inden for eksisterende bevillinger. Miljøministeriet forventer, at
udmøntning af bemyndigelsen i § 16 c, stk. 2, vil
medføre begrænsede negative økonomiske
konsekvenser for kommunerne, som dog vil afhænge af den
endelige udmøntning af bestemmelsen i
bekendtgørelsesregler. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Miljøministeriet vurderer, at
den foreslåede ændring af § 16 c,
vedrørende samlet godkendelse eller tilladelse af flere
husdyrbrug samlet set indebærer begrænsede
erhvervsmæssige konsekvenser. Det bemærkes, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser omfatter berettigede
forventninger snarere end reelle og aktuelle økonomiske
omkostninger, hvilket ikke indgår i vurderingen af de
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Miljøministeriet vurderer, at
den foreslåede § 34 b og § 72, stk. 1, 3. pkt.,
vedrørende teknologier til husdyrproduktion, som har en
dokumenteret miljøeffekt, ikke indebærer
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Den foreslåede ændring af
§ 16 c, vurderes at medføre en positiv indvirkning
på miljøet Nyaffattelsen af
bemyndigelsesbestemmelserne i § 34 b og § 72, stk. 1, 3.
pkt., vedrørende teknologier til husdyrproduktion, som har
en dokumenteret miljøeffekt, vurderes ikke at medføre
miljø- og naturmæssige konsekvenser. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at der ikke skal
gennemføres en miljøvurdering eller screening af
lovforslaget i henhold til miljøvurderingsdirektivet.
Miljøministeriet vil dog i nødvendigt omfang
miljøvurdere regler fastsat i medfør af den
ændrede § 16 c. Miljøministeriet vil endvidere i
nødvendigt omfang notificere regler fastsat i medfør
af den foreslåede § 34 b. | Er i strid med principperne for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej (X) |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Udgangspunktet i husdyrbrugloven er
at husdyrbrug, der er omfattet af godkendelses- eller
tilladelsespligten efter §§ 16 a eller 16 b, skal
godkendes eller tillades hver for sig, hvis husdyrbrugene ligger
på hver deres selvstændige matrikulære ejendom.
Som en undtagelse fra dette udgangspunkt følger det af
husdyrbruglovens § 16 c, at hvis et husdyrbrug, der er
omfattet af godkendelses- eller tilladelsespligten efter
§§ 16 a eller 16 b, er teknisk, forurenings- og
driftsmæssigt forbundet med et andet husdyrbrug, skal
husdyrbrugene godkendes eller tillades samlet.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 16 c, stk. 1, ændres
således, at husdyrbrug, der er forureningsmæssigt og
teknisk eller driftsmæssigt
forbundet skal tillades eller godkendes samlet.
Herved ændres den
nuværende model, hvor alle tre kriterier skal være
opfyldt. Fremover skal husdyrbrugene således kun være
forureningsmæssigt og driftsmæssigt eller teknisk forbundet. Formålet med
ændringen er at sikre, at der ikke sker omgåelse af
bestemmelsen, og at der kan ske en bedre beskyttelse af naboer og
miljøet. Hvis alle tre kriterier er opfyldt, vil
husdyrbrugene fortsat også godkendes eller tillades
samlet.
Det forudsættes, at
vurderingen af om to husdyrbrug er forureningsmæssigt
forbundet fremadrettet vil bero på en konkret beregning af
afstanden mellem husdyrbrugenes anlæg, dvs. om de ligger
så tæt op ad hinanden, at det ikke er muligt at
adskille forureningen fra husdyrbrugene. En afstand på op til
og med 100 meter mellem to husdyrbrug vil fremover medføre,
at de altid vil være forureningsmæssigt forbundet.
Afstandskravet på 100 meter er valgt ud fra en betragtning
om, at jo tættere husdyrbrug ligger på hinanden, jo
sværere vil det være at adskille forureningen fra
husdyrbrugene.
Det forudsættes endvidere, at
hvis to husdyrbrug ligger længere end 100 meter fra hinanden,
vil de fortsat kunne være forureningsmæssigt forbundet.
Det vil være tilfældet, hvis den korteste afstand
mellem to husdyrbrug er lig med eller mindre end 50 pct. af
geneafstanden beregnet efter modellen i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 31, nr. 3.
Modellen udregner afstanden fra det ansøgende husdyrbrug til
det punkt, hvor der er en lugtemission på hhv. 15 OUE pr.
m³ og 10 LE pr. m³. To husdyrbrug vil herefter være
forureningsmæssigt forbundne, hvis de er placeret med en
afstand som er lig med eller kortere end halvdelen af denne
afstand. Hvis der i et konkret tilfælde beregnes en
geneafstand på 400 meter fra det ansøgende husdyrbrug
til det punkt, hvor der er en lugtemission på 15 OUE pr.
m³, vil det ansøgende husdyrbrug og nabohusdyrbruget
være forureningsmæssigt forbundne, hvis de er placeret
i en afstand på op til 200 meter fra hinanden. Herved vil der
kun i ganske særlige tilfælde foreligge
forureningsmæssig forbindelse, hvis afstanden imellem de to
husdyrbrug overstiger 300 meter, hvilket dog vil bero på de
konkrete omstændigheder.
Afstanden mellem de to husdyrbrug
beregnes fra husdyrbrugenes fast placerede husdyranlæg,
gødningsopbevaringsanlæg og
ensilageopbevaringsanlæg, som er placeret i kortest afstand
fra hinanden. Fritliggende beholdere til husdyrgødning
indgår ikke i beregningen.
Det forudsættes, at begge
afstandsregler, vil blive fastsat i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen.
Derudover vil den foreslåede
bestemmelse indebære, at husdyrbrugene skal være enten
teknisk eller driftsmæssigt forbundet.
Det forudsættes, at det ved
vurderingen af om to husdyrbrug er teknisk forbundne vil være
tilstrækkeligt, at husdyrbrugene har fælles
anlæg. Det kunne f.eks. være gyllesystemer,
gødningsopbevaringsanlæg, foderopbevaringsanlæg,
fodringsanlæg eller malkeanlæg m.v. Tilsvarende kan
tilstedeværelsen af andre typer af fælles tekniske
forbindelser og installationer, herunder f.eks.
rørforbindelser mellem husdyrbrugenes anlæg og
fælles el-, vand-, og varmeforsyningsanlæg,
personalefaciliter eller vaskeplads efter en konkret vurdering
også indebære en teknisk forbindelse. Det
bemærkes, at to husdyrbrug efter omstændighederne vil
kunne indgå en kontrakt om leje af enkelte driftsbygninger,
uden at dette vil indebærer en driftsmæssig forbindelse
mellem husdyrbrugene.
Det forudsættes, at det ved
vurderingen af, om der er en driftsmæssig forbindelse mellem
to husdyrbrug bl.a. vil indgå, om husdyrbrugene har
fælles daglig drift, herunder f.eks. fælles regnskaber,
fælles medarbejdere, fælles afhentning af døde
dyr, om der sker flytning af varer og dyr mellem husdyrbrugene, og
om der anvendes fælles redskaber og maskiner til
husdyrproduktionen. Andre indikationer på samdrift, som
f.eks. sammenfald af dyrearter, vil også indgå
vurderingen. Som hidtil, vil forhold som f.eks. fælles CVR
eller CHR-nr., at husdyrbrugene ejes af den samme juridiske eller
fysiske person, eller hvad der må sidestilles hermed,
også indgå i vurderingen. Ved samme juridiske eller
fysiske person, eller hvad der må sidestilles hermed, skal
forstås ejeren selv, dennes ægtefælle eller
mindreårige børn. Herudover kan der være tale om
et eller to selskaber, der helt eller delvist ejes af samme ejer
eller dennes ægtefælle, eller mindreårige
børn. Endelig vil der kunne være tale om et selskab,
hvori ejeren, dennes ægtefælle eller mindreårige
børn har en væsentlig økonomisk interesse.
Det forudsættes, at det
f.eks. i en konkret situation vil være tilstrækkeligt,
at der er tale om samme ejer, og der er herudover er aftalt - eller
i praksis foregår - et samarbejde omkring
gødningsregnskaber, indberetninger, daglig drift eller lign.
Hvis der ikke er tale om samme ejer, eller hvad der må
sidestilles hermed, vil det daglige samarbejde ligeledes være
tilstrækkeligt, herunder f.eks. omkring indkøb,
medarbejdere, dyr m.v.
Det forudsættes, at enkelte
rent praktiske foranstaltninger som lån eller leje af
redskaber, efter omstændighederne vil kunne finde sted, uden
at betingelsen om driftsmæssig forbindelsen er opfyldt.
Hvorvidt betingelserne i § 16
c, stk. 1, er opfyldt, vil fortsat bero på en konkret
vurdering. Det vil som hidtil være kommunerne, der vil skulle
foretage den konkrete vurdering af, om betingelserne er
opfyldt.
For så vidt angår den
særlige situation, hvor det ene husdyrbrug overdrages som led
i et generationsskifte forudsættes det, at der i
godkendelsesmæssig sammenhæng vil kunne være tale
om to adskilte husdyrbrug, hvis overdragelsen er reel, og der ikke
i øvrigt er forhold til stede, som indebærer en
teknisk eller driftsmæssig forbindelse, jf. ovenfor.
Det forudsættes, at
kommunalbestyrelsen i lighed med i dag vil skulle foretage
vurderingen af, om to husdyrbrug er forureningsmæssigt og
teknisk eller driftsmæssigt forbundne efter § 16 c, i
forbindelse med en godkendelse eller tilladelse efter § 16 a
eller § 16 b. Kommunalbestyrelsen vil således ikke i en
revurderingssituation efter reglerne i kapitel 16 i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen skulle foretage en
vurdering af, om to husdyrbrug skal godkendes samlet.
Det bemærkes, at det som
udgangspunkt vil være de faktiske forhold på
godkendelsestidspunktet, der vil være afgørende for,
om betingelserne er opfyldt. Oplysninger om forventede
ændringer kan indgå i afgørelsen, herunder
f.eks. oplysninger om forventede samarbejder, ejerkifter el.lign.
Efter meddelelse af godkendelsen eller tilladelsen vil det
indgå i det kommunale miljøtilsyn at påse, at
afgørelsens forudsætninger overholdes i praksis.
Hvis en godkendelse eller
tilladelse omfatter flere husdyrbrug med hver sin ejer og/eller
driftsherre, vil det i godkendelsen eller tilladelsen fortsat
skulle præciseres, hvilke forhold den enkelte er ansvarlig
for.
Den foreslåede § 16 stk. 2, giver
miljøministeren bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde vil kunne
undtage husdyrbrug, som er forureningsmæssigt og teknisk
eller driftsmæssigt forbundet, fra kravet om en samlet
tilladelse efter § 16, stk. 1.
Det forudsættes, at den
foreslåede bemyndigelse vil kunne anvendes til at
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i helt
særlige tilfælde vil kunne meddele dispensation fra
kravet om samlet godkendelse eller tilladelse efter stk. 1.
Bemyndigelsen vil kunne anvendes
til at fastsætte regler om kriterier for dispensation fra
kravet om samlet godkendelse eller tilladelse efter § 16 c,
stk. 1.
Det forudsættes, at
dispensationsadgangen, som fastsættes i medfør af
bemyndigelsen i § 16 c, stk. 2, vil omfatte et snævert
anvendelsesområde, som omfatter grænsetilfælde,
som efter de konkrete omstændigheder rammes atypisk
hårdt i forbindelse med en ansøgning om tilladelse til
fremtidig udvidelse. Det kunne også være i
tilfælde af mindre udvidelser som indeholder
miljøforbedrende foranstaltninger.
Bemyndigelsen vil herudover kunne
anvendes til at fastsætte regler om kommunalbestyrelsens
behandling af ansøgninger om dispensation, samt regler om
vilkår for dispensationen.
Det forudsættes, at det vil
være kommunalbestyrelsen, der vil skulle træffe
afgørelse om, hvorvidt der kan meddeles dispensation fra
stk. 1. Anmodning om dispensation vil skulle indgives til
kommunalbestyrelsen. De nærmere kriterier for dispensation
vil blive fastsat i bekendtgørelsesform og nærmere
uddybet i en vejledning.
Den forslåede ændring
af § 16 c, indebærer, at alle verserende sager i 1.
instans, som ikke er afgjort inden ikrafttrædelsestidspunktet
for dette lovforslag, vil blive færdigbehandlet efter den
foreslåede bestemmelse.
Til nr. 2.
Det fremgår af
husdyrbruglovens § 34 a, at miljøministeren kan
fastsætte regler om husdyrbrugs indretning og drift, herunder
om den kontrol, som den, der er ansvarlig for husdyrbruget, skal
foretage for egen regning, samt opførelse af bebyggelse
m.v.
Bemyndigelsesbestemmelsen i §
34 a er bl.a. anvendt til at fastsætte § 42 i
bekendtgørelse nr. 443 af 26. april 2023 om godkendelse og
tilladelse m.v. af husdyrbrug (herefter
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen), hvorefter husdyrbrug ved
anvendelse af miljøteknologi m.v., der er optaget på
Miljøstyrelsens teknologiliste, og som er optaget i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens bilag 4, skal overholde
de krav, der er fastsat i bilaget for den pågældende
teknologi eller teknik.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der sker en
tydeliggørelse af hjemmelsgrundlaget ved at indsætte
en ny § 34 b i husdyrbrugloven,
hvor det fremgår direkte af lovteksten, at
miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.
Den foreslåede ændring
indebærer, at ministeren vil kunne fastsætte regler om
en række af de forhold af betydning for teknologier til
husdyrproduktion, der ikke i dag er reguleret i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Bestemmelsen vil bl.a.
kunne benyttes til at fastsætte regler om f.eks. hvilke krav,
der stilles til indretning og drift af de enkelte teknologier.
Bestemmelsen vil endvidere kunne
anvendes til at fastsætte regler om produktkrav og standarder
for teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.
Den foreslåede ændring
indebærer endvidere, at ministeren vil kunne fastsætte
regler om bl.a. administration af en teknologiordning, herunder
godkendelse og optagelse af teknologier, revurdering af allerede
godkendte teknologier, tilbagekaldelse af en godkendelse,
håndtering ved ny viden samt de nærmere regler for
administration af ordningen og krav til den faglige verifikation af
teknologier og teknikker m.v.
Den foreslåede ændring
medfører endvidere, at ministeren vil kunne fastsætte
regler om, hvilke teknologier som anses for at give en
nærmere bestemt miljøeffekt.
Det forudsættes, at de
nærmere regler for administrationen af en teknologiordning,
samt kravene til verifikation af miljøeffekterne, vil kunne
fastsættes i bekendtgørelsesform.
Den forudsættes endvidere, at
ministeren vil kunne fastsætte regler om henlæggelse af
sagsforberedende arbejde, herunder bl.a. vejledning af
teknologiproducenter, verifikationen og dokumentation af
teknologiernes miljøeffekt, til f.eks. et udvalg,
organisation, virksomhed eller lignende.
Til nr. 3.
Den gældende § 72, stk.
1, bemyndiger miljøministeren til, at fastsætte regler
om gebyrer til hel eller delvis dækning af myndighedernes
omkostninger ved administration og tilsyn i forbindelse med
loven.
Bestemmelsen er hovedsageligt
udnyttet til at udmønte regler i
brugerbetalingsbekendtgørelsen, der giver kommunerne
mulighed for at opkræve gebyr for godkendelse m.v. og tilsyn
efter husdyrbrugloven.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.3.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Miljøministeriet vurderer,
at hjemlen i § 72, stk. 1 bør tydeliggøres,
så det fremgår direkte af lovteksten, at ministeren vil
kunne fastsætte regler om gebyrer for administration,
herunder bl.a. godkendelse og verifikation, af teknologier, som har
en dokumenteret miljøeffekt.
Det følger af den
foreslåede ændring af bestemmelsen i § 72, stk. 1, 3. pkt., at
miljøministeren vil kunne fastsætte regler om gebyrer
til hel eller delvis dækning af myndighedernes omkostninger
ved administration og godkendelse af teknologier til
husdyrproduktion, som har en dokumenteret miljøeffekt.
Det forudsættes, at
bemyndigelsen vil skulle udmøntes i
bekendtgørelsesform, hvor de nærmere regler om
opkrævning af gebyrer vil kunne fremgå. Forslaget skal
derfor ses i sammenhæng med § 34 b, i lovforslagets
§ 1, nr. 2, hvor miljøministeren bemyndiges til at
kunne fastsætte regler om teknologier til husdyrproduktion,
som har en dokumenteret miljøeffekt.
Det forudsættes, at det ved
eventuelle fremtidige justeringer af gebyrer vil blive sikret, at
der er balance mellem indtægter og omkostninger.
Miljøministeriet vil i overensstemmelse med
Finansministeriets budgetvejledning 2021 afsnit 2.3.1
"Fastsættelse af taksten for gebyrer" skulle vurdere, om
omkostninger skal reduceres, eller om gebyrsatsen skal justeres for
at sikre denne balance.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
april 2024.
Den foreslåede
ikrafttrædelsesdato betyder, at enhver ansøgning om
godkendelse eller tilladelse indgivet til kommunalbestyrelsen inden
den 1. april 2024, som ikke er færdigbehandlet inden den 1.
april 2024, skal behandles efter de foreslåede regler.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt.,
at klagesager over afgørelser, der er truffet inden den 1.
april 2024, behandles efter de hidtil gældende regler.
Det betyder, at Miljø- og
Fødevareklagenævnet vil skulle behandle sager, hvor
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse inden den 1. april
2024, og som påklages efter den 1. april 2024, efter de
hidtil gældende regler. Tilsvarende gælder i sager
påklaget inden den 1. april 2024, som endnu ikke er
færdigbehandlet den 1 april 2024.
I stk. 2, 2.
pkt. foreslås, at såfremt afgørelsen i
klagesagen hjemvises til fornyet behandling i første
instans, skal den hjemviste sag behandles efter de hidtil
gældende regler.
Det betyder, at kommunalbestyrelsen
vil skulle behandle sager, hvor kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse før den 1. april 2024, men som
Miljø- og Fødevareklagenævnet har hjemvist til
fornyet behandling, efter de hidtil gældende regler.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da lov om husdyrbrug og
anvendelse af gødning m.v. ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og heller ikke kan
sættes i kraft i Fæørne eller Grønland,
jf. § 112 i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning
m.v.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | | § 1 I lov om husdyrbrug og anvendelse af
gødning m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 1. maj
2019, som ændret bl.a. ved lov nr. 415 af 5. april 2022 og
senest ved lov nr. 419 af 25. april 2023, foretages følgende
ændringer: | § 34
a. Miljø- og fødevareministeren
kan fastsætte regler om husdyrbrugs indretning og drift,
herunder om den kontrol, som den, der er ansvarlig for
husdyrbruget, skal foretage for egen regning, samt opførelse
af bebyggelse m.v. | 2. Efter §
34 a indsættes: »§ 34 b. Miljøministeren
kan fastsætte regler om teknologier til husdyrproduktion, som
har en dokumenteret miljøeffekt.« | § 16
c. Hvis et husdyrbrug, der er omfattet af
godkendelses- eller tilladelsespligten efter §§ 16 a
eller 16 b, er teknisk, forurenings- og driftsmæssigt
forbundet med et andet husdyrbrug, skal husdyrbrugene godkendes
eller tillades samlet. | 3. § 16 c
affattes således: »§ 16 c. Er et husdyrbrug, der
er omfattet af godkendelses- eller tilladelsespligten efter
§§ 16 a eller 16 b forureningsmæssigt og enten
teknisk eller driftsmæssigt forbundet med et andet
husdyrbrug, skal husdyrbrugene godkendes eller tillades
samlet. Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan undtage
husdyrbrug fra samlet godkendelse eller tilladelse efter stk.
1.« | § 72. Miljø- og fødevareministeren
kan fastsætte regler om gebyrer til hel eller delvis
dækning af myndighedernes omkostninger ved administration og
tilsyn i forbindelse med loven. Reglerne om gebyrer kan omfatte
omkostninger ved administration og tilsyn med tilladelse til at
anvende mere end 170 kg kvælstof fra organisk gødning
pr. hektar. Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at der skal betales rente ved manglende eller for sen
betaling af gebyrer opkrævet i henhold til denne lov.
Forrentningen sker fra forfaldsdagen for gebyret. Gebyret forrentes
med 1,3 pct. månedlig rente for hver påbegyndt
måned fra den 1. i den måned, i hvilken gebyret skal
betales, dog mindst 50 kr. | 4. I § 72,
stk. 1, som 3. pkt.: »Reglerne om gebyrer kan endvidere
omfatte omkostninger ved administration og godkendelse af
teknologier til husdyrproduktion, som har en dokumenteret
miljøeffekt.« |
|