Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 7. februar 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens, Radikale
Venstres og Alternativets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, og Liberal Alliances medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, DF og Kim Edberg Andersen (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 1 stillede
ændringsforslag og stemme for det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for det under nr. 1 stillede
ændringsforslag og imod det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 2 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 1
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for det under nr. 1 stillede
ændringsforslag og imod det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (RV) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil stemme for det under nr. 1 stillede
ændringsforslag og imod det under nr. 2 stillede
ændringsforslag.
Et syvende
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det under nr. 1 stillede ændringsforslag og
imod det under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Udtalelse fra
miljøministeren
Miljøministeren bemærker
følgende over for udvalget:
»Forslag til lov om ændring af
lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. (L 88)
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om teknologier til
husdyrproduktion og samlet godkendelse eller tilladelse af
husdyrbrug) blev fremsat den 7. december 2023. I forbindelse med
udvalgsbehandlingen af lovforslaget er der fundet anledning til at
foretage en mindre justering af lovforslagets specielle
bemærkninger til § 16 c, stk. 1 i lovforslagets §
1, nr. 1, der vedrører den foreslåede ændring
til reglerne om samlet godkendelse eller tilladelse af flere
husdyrbrug.
I mit svar på spørgsmål
25 til L 88 henvises der bl.a. til de specielle bemærkninger,
hvor det fremgår, at »afstanden mellem de to husdyrbrug
beregnes fra husdyrbrugenes fast placerede husdyranlæg,
gødningsopbevaringsanlæg og
ensilageopbevaringsanlæg, som er placeret i kortest afstand
fra hinanden. Fritliggende beholdere til husdyrgødning
indgår ikke i beregningen«. I svaret fremgår det
endvidere, at det i forhold til fritliggende beholdere
bemærkes, at disse ikke indgår i beregningen, da de
ikke på samme måde udgør en integreret del af
husdyrbruget.
Svaret på spørgsmål 25
til L 88 har dog givet anledning til uklarhed om, hvorvidt
fritliggende ensilageopbevaringsanlæg indgår i
beregningen af afstanden mellem to husdyrbrug. Det er vurderingen,
at der på denne baggrund er grundlag for at supplere de
specielle bemærkninger, så det fremgår
udtrykkeligt, at fritliggende ensilageopbevaringsanlæg,
på samme måde som fritliggende
gødningsopbevaringsanlæg, ikke indgår i
beregningen af afstanden mellem to husdyrbrug.
Som det også fremgår af de
specielle bemærkninger til § 16 c, stk. 1, i
lovforslagets § 1, nr. 1, forudsættes det, at
afstandsreglerne vil blive fastsat i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen. Jeg kan endvidere oplyse,
at afstandsreglerne vil blive uddybet i en vejledning.«
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens,
Radikale Venstres og Alternativets medlemmer af udvalget finder det
positivt, at regeringen med lovforslaget gerne vil sætte en
stopper for den såkaldte matrikelfinte, men er forundret over
tilgangen.
Det problematiske ved reglerne om
miljøgodkendelser af svinebrug, som bl.a. har ført
til sagerne om matrikelfinten, er, at grænserne for, hvor
store lugtgener for borgerne og hvor stor en ammoniakforurening af
beskyttet natur der tillades, afhænger af, hvor mange
svinebrug der er i et givet område. Det er helt bagvendt. Der
burde være nogle klare grænser for lugtgener og
ammoniakforurening, som sikrer, at der ikke etableres
svineproduktion, som fører til overskridelser heraf.
Partierne stiller sig undrende over for, at
regeringen ikke vil se på mulighederne for at forhindre
etableringen af nye svinebrug, som er blevet godkendt via
matrikelfinten, men endnu ikke er opført.
Partierne har stillet ændringsforslag
om at forenkle lovforslaget, så kommunerne kun skal bevise,
at der er en forureningsmæssig sammenhæng, for at
vurdere to husdyrbrug med samme ejer samlet, og om at fjerne
mulighederne for at give dispensation fra loven.
Det undrer partierne, at regeringen,
når regeringen nu engang har valgt denne tilgang, ikke er
villig til at forenkle lovforslaget med henblik på at
gøre kommunernes vurderinger lettere og sikre, at
lovforslaget rent faktisk får den effekt, som er regeringens
hensigt.
Partiernes ændringsforslaget
forsøger at rette op på lovforslagets manglende
mulighed for reelt at stoppe matrikelfinten.
Partierne vil tage endelig stilling til
lovforslaget ved 3. behandling.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (SF,
EL, RV og ALT), tiltrådt af et mindretal (KF):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 16 c affattes således:
Ȥ 16 c. Er et
husdyrbrug, der er omfattet af godkendelses- eller
tilladelsespligten efter §§ 16 a eller 16 b,
forureningsmæssigt forbundet med et andet husdyrbrug, skal
husdyrbrugene godkendes eller tillades samlet.««
[Ændring af betingelserne for
samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug og den
foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om
dispensation fra samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug
udgår]
Til § 2
Af et mindretal
(LA), tiltrådt af et mindretal
(DD, KF, DF og Kim Edberg Andersen (UFG)):
2) I
stk. 1 og stk. 2,
1. pkt., ændres »1. april« til: »1.
juli«.
[Ændret
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
en ændring af husdyrbruglovens § 16 c, hvorefter
husdyrbrug, der er omfattet af godkendelses- eller
tilladelsespligten efter § 16 a eller § 16 b, skal
godkendes eller tillades samlet, hvis de er
forureningsmæssigt forbundne. Herved ændres den i det
fremsatte lovforslag foreslåede ordning i § 16 c,
hvorefter husdyrbrug skal godkendes eller tillades samlet, hvis de
er forureningsmæssigt og enten teknisk eller
driftsmæssigt forbundne. Ændringsforslaget
indebærer, at husdyrbrug fremadrettet skal godkendes eller
tillades samlet, hvis de er forureningsmæssigt forbundne,
uanset om de drives samlet. Formålet med
ændringsforslaget er dels at tilvejebringe enkle og klare
regler for kommunerne, dels at sikre en begrænsning af
forureningen med bl.a. ammoniak og lugtgener.
Med ændringsforslaget foreslås
endvidere, at den i lovforslaget foreslåedes § 16 c,
stk. 2, i husdyrloven, som bemyndiger miljøministeren til at
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i særlige
tilfælde kan undtage husdyrbrug fra samlet godkendelse eller
tilladelse efter stk. 1, udgår. Ændringsforslaget
indebærer, at ministeren ikke kan fastsætte regler om,
at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan
dispensere fra kravet om samlet godkendelse eller tilladelse efter
den foreslåede § 16 c, stk. 1. Formålet med
ændringsforslaget er at afskære muligheden for at
dispensere fra kravet om samlet godkendelse eller tilladelse og
dermed sikre omgivelserne mod yderligere ammoniakemission og
lugtemission.
Til nr. 2
Det følger af lovforslagets §
2, stk. 1, at loven skal træde i kraft den 1. april 2024.
Den med ændringsforslaget
foreslåede ændring af lovforslagets § 2, stk. 1,
indebærer, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt
ændres til den 1. juli 2024.
Ændringsforslaget har til
formål at sikre overensstemmelse med
ikrafttrædelsestidspunkterne for erhvervsrettet lovgivning,
der som udgangspunkt træder i kraft den 1. januar og den 1.
juli.
Den foreslåede
ikrafttrædelsesdato betyder, at enhver ansøgning om
godkendelse eller tilladelse indgivet til kommunalbestyrelsen inden
den 1. juli, som ikke er færdigbehandlet den 1. juli 2024,
skal behandles efter de nye regler.
Det følger af lovforslagets §
2, stk. 2, 1. pkt., at klagesager over afgørelser, der er
truffet inden den 1. april 2024, behandles efter de hidtil
gældende regler.
Den med ændringsforslaget
foreslåede ændring af lovforslagets § 2, stk. 2,
1. pkt., er en konsekvens af, at ikrafttrædelsestidspunktet
foreslås ændret til den 1. juli 2024. Ændringen
indebærer, at klagesager over afgørelser, der er
truffet inden den 1. juli 2024, skal behandles efter de hidtil
gældende regler.
Det betyder, at Miljø- og
Fødevareklagenævnet vil skulle behandle sager, hvor
kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse inden den 1. juli
2024, og som påklages efter den 1. juli 2024, efter de hidtil
gældende regler. Tilsvarende gælder i sager
påklaget inden den 1. juli 2024, som endnu ikke er
færdigbehandlet den 1. juli 2024.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. december
2023 og var til 1. behandling den 14. december 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 20. september 2023 dette udkast
til udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 577 (folketingsåret
2022-23, 2. samling). Den 7. december 2023 sendte
miljøministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget, som ministeren har
kommenteret over for udvalget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
25 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne
Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S)
Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling
Bonnesen (V) nfmd. Mads Fuglede
(V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge
Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (UFG) Peter Kofod (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |