L 72 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne og forskellige andre love.

(Udmøntning af VEU-trepartsaftale 2023 om voksen-, efter- og videreuddannelse).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-11-2023

Fremsættelse: 08-11-2023

Skriftlig fremsættelse (8. november 2023)

20231_l72_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (8. november 2023)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne og forskellige andre love (Udmøntning af VEU-trepartsaftale 2023 om voksen-, efter- og videreuddannelse)

(Lovforslag nr. L 72)

Regeringen og arbejdsmarkedets parter indgik den 12. september 2023 "Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse" (VEU-trepartsaftale 2023). Lovforslaget er en udmøntning af de initiativer i aftalen, der kræver lovændringer.

Aftalen bygger oven på den VEU-trepartsaftale, den daværende regering og arbejdsmarkedets parter indgik for årene 2018-2021. En række af aftalens initiativer var tidsbegrænsede til aftaleperioden, dvs. skulle udløbe med udgangen af 2021. Retstilstanden skulle efter aftalen pr. 1. januar 2022 føres tilbage til de bestemmelser, der gjaldt før 2018.

De tidsbegrænsede initiativer blev imidlertid på grund af corona forlænget med et år ad gangen i henholdsvis 2021 og 2022, således at bestemmelserne om dem pr. 1. januar 2024 skal føres tilbage til retstilstanden før 2018.

For at undgå dette er det nødvendigt at fremsætte nærværende lovforslag om, at en række tidsbegrænsede initiativer fra den tidligere aftale gøres varige fra og med den 1. januar 2024.

De tidsbegrænsede initiativer, der nu gøres varige, er for det første prøver inden for arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU). Der gennemføres i 2026 en evaluering af prøverne med henblik på eventuelle justeringer efter dialog herom med arbejdsmarkedets parter og udbyderne af arbejdsmarkedsuddannelser. Der forventes sendt en redegørelse, såkaldt lovovervågning, til Børne- og Undervisningsudvalget om resultaterne af evalueringen, når evalueringen er foretaget.

Herudover indebærer trepartsaftalen 2023 på AMU-området, at den nuværende udbudsmodel gøres varig. Udbudsmodellen indeholder samlede udbudsrunder, landsdækkende udbudsgodkendelser og mulighed for løbende udbudsgodkendelser og udbygges med genindførelse af et krav om fast kadence mellem udbudsrunderne.

Inden for AMU-området gøres undtagelsen fra udbydernes pligt til annoncering og udbud, den såkaldte arkiveringsordning, endvidere varig. Desuden gøres bemyndigelsen til at fastsætte regler om undtagelse fra karenskravet, der ellers er en betingelse for at få VEU-godtgørelse, varig. Dermed kan der fortsat udbetales VEU-godtgørelse, hvis en ansat hjemsendes på grund af vejrlig, også hvor kravet om forudgående beskæftigelse ikke er opfyldt.

Ordningen med ansættelse af VEU-koordinatorer videreføres varigt, idet antallet af VEU-koordinatorer dog reduceres, ligesom der gennemføres færre aktiviteter.

På området for almen voksen- og efteruddannelse gøres fagene digital opgaveløsning (FVU-digital) og engelsk (FVU-engelsk) varige. Målgruppen harmoniseres med målgruppen for FVU-dansk og FVU-matematik, dvs. bliver for alle voksne, der kan få udbytte af undervisningen, herunder ledige og beskæftigede.

Endvidere indføres der som noget nyt mulighed for at udbyde fagelementer af FVU-dansk, FVU-matematik, FVU-digital og FVU-engelsk.

Forhøjelserne til 100 pct. af den maksimale dagpengesats af såvel VEU-godtgørelse til erhvervsrettet VEU som SVU (statens voksenuddannelsesstøtte) til forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne gøres varige.

På videregående voksen- og efteruddannelse gøres muligheden for at oprette særskilte moduler uden for eksisterende deltidsuddannelser varig, og deltagerbetaling til individuel kompetencevurdering bortfalder.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.