Fremsat den 4. oktober 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag og lov om erhvervsuddannelser
(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag
og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2024,
fastsættelse af modelparametre for erhvervsuddannelser til
brug for beregning af lærepladsafhængigt
arbejdsgiverbidrag for 2024, afskaffelse af
færdiggørelsestaxameter på grundforløbet
m.v.)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10. august 2023, som
ændret ved § 30 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 12 d, stk. 1, udgår
», herunder administrationsudgifter«.
2. I
§ 12 e, stk. 10, 1. pkt.,
indsættes efter »udarbejder en«:
»årlig«, og i 2.
pkt., udgår »senest den 1. juli«.
3. I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2.890 kr.« til: »2.801 kr.«,
og »2023-pris- og -lønniveau« ændres til:
»2024-pris- og -lønniveau«.
4. I
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »111 kr.« til: »235 kr.«, og
»2023-pris- og -lønniveau« ændres til:
»2024-pris- og -lønniveau«.
5. I
§ 19, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
endvidere anvende opsparede midler vedrørende bidrag som
nævnt i § 18, stk. 2, til dækning af et
midlertidigt likviditetsunderskud i forbindelse med de ordninger,
der dækkes af § 18, stk. 1, i løbet af
året.«
6. I
§ 21 a, stk. 5, nr. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »uddannelsesaftaler«: », i
det omfang den sektorspecifikke faktor ikke bliver
negativ«.
7. Bilag
1 affattes som bilag 1 til denne lov.
§ 2
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 8. august 2023, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2152 af 27. november 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 19 c, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »yder et særligt tilskud for
færdiggørelse af grund- og hovedforløb«
til: »kan yde et særligt tilskud ved
færdiggørelse af uddannelse«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bilag 1
»Bilag
1
Modelparametre i det
lærepladsafhængige AUB-bidrag
Uddannelse | Modelparameter | Ambulancebehandler | 0,83 | Anlægsgartner | 1,12 | Anlægsstruktør,
bygningsstruktør og brolægger | 0,96 | Autohjælp | 1,00 | Autolakerer | 1,16 | Automatik- og procesuddannelsen | 1,07 | Bager og konditor | 1,23 |
Beklædningshåndværker | 0,85 | Beslagsmed | 1,00 | Boligmontering | 1,22 | Buschauffør i kollektiv
trafik | 1,65 | Bygningsmaler | 1,11 | Bygningssnedker | 1,37 | Bådmekaniker | 1,00 | Cnc-tekniker | 1,00 | Cykel-og motorcykelmekaniker | 1,19 | Data- og
kommunikationsuddannelsen | 1,08 | Den pædagogiske
assistentuddannelse | 1,10 | Detailhandelsuddannelsen med
specialer | 1,11 | Digital mediauddannelsen | 0,92 | Dyrepasser | 1,07 | Ejendomsservicetekniker | 1,90 | Elektriker | 1,04 | Elektronik- og
svagstrømsuddannelsen | 1,47 | Elektronikoperatør | 1,00 | Entreprenør- og
landbrugsmaskinuddannelsen | 1,12 | Ernæringsassistent | 1,42 | EUD uspecificeret | 1,00 | Eventkoordinator | 1,03 | Film- og
tv-produktionsuddannelsen | 1,20 | Finansuddannelsen | 1,55 | Finmekaniker | 1,18 | Fitnessuddannelsen | 0,73 | Flytekniker | 1,50 | Forsyningsoperatør | 1,52 | Fotograf | 1,09 | Frisør | 1,07 | Gartner | 1,36 | Gastronom | 1,07 | Glarmester | 1,24 | Gourmetslagter | 1,14 | Grafisk tekniker | 1,34 | Greenkeeper | 1,57 | Guld- og sølvsmed | 0,81 | Handelsuddannelsen med specialer | 1,19 | Havne- og terminaluddannelsen | 1,00 | Hospitalsteknisk assistent | 1,28 | Industrioperatør | 1,25 | Industriteknikuddannelsen | 1,23 | Karrosseriteknikeruddannelsen | 1,44 | Kontoruddannelsen med specialer | 1,28 | Kosmetiker | 0,98 | Kranfører | 1,31 | Køletekniker | 0,98 | Lager- og terminaluddannelsen | 1,09 | Landbrugsuddannelsen | 1,12 | Lastvognsmekaniker | 1,19 | Lokomotivfører | 1,02 | Lufthavnsuddannelsen | 1,10 | Maritime
håndværksfag | 1,30 | Maskinsnedker | 1,12 | Mediegrafiker | 1,05 | Mejerist | 0,94 | Murer | 1,02 | Møbelsnedker og
orgelbygger | 1,18 | Ortopædist | 1,00 | Overfladebehandler | 1,00 | Personvognsmekaniker | 1,08 | Plastmager | 0,87 | Procesoperatør | 0,84 | Produktions- og
montageuddannelsen | 1,34 | Produktør | 1,00 | Receptionist | 1,00 | Serviceassistent | 1,61 | Sikkerhedsvagt | 1,32 | Skibsmontør | 1,06 | Skiltetekniker | 1,08 | Skorstensfejer | 1,00 | Skov- og naturtekniker | 1,10 | Slagter | 0,98 | Smed | 1,12 | Social- og sundhedsassistent | 1,24 | Social- og sundhedshjælper | 1,23 | Stenhugger og stentekniker | 1,00 | Stukkatør | 1,00 | Støberitekniker | 1,00 | Tagdækker | 0,78 | Tandklinikassistent | 0,94 | Tandtekniker | 1,06 | Tarmrenser | 0,92 | Teater-, event- og av-tekniker | 1,66 | Teknisk designer | 1,51 | Teknisk isolatør | 0,87 | Tjener | 1,06 | Togklargøringsuddannelsen | 0,79 | Træfagenes byggeuddannelse | 0,99 | Turistbuschauffør | 1,00 | Urmager | 0,86 | Vejgodstransportuddannelsen | 1,17 | Veterinærsygeplejerske | 1,08 | Vvs-energi | 1,06 | Værktøjsuddannelsen | 1,13 |
|
«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering af det fleksible
uddannelsesbidrag
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Justering af det aktivitetsafhængige
VEU-bidrag
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Modelparametre i det
lærepladsafhængige AUB-bidrag
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.4. Afskaffelse af
færdiggørelsestaxameter på
grundforløbet
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har først og fremmest til formål at
foretage en række årligt tilbagevendende justeringer af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Disse årligt tilbagevendende justeringer, der er forudsat
i lovgivningen, er endvidere forudsat i forskellige trepartsaftaler
på erhvervsuddannelsesområdet. Det drejer bl.a. sig om
"Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft
i hele Danmark og praktikpladser" fra 2016, "Trepartsaftale om
ekstraordinær hjælp til elever og lærlinge samt
virksomheder (håndtering af ubalancen i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag)" fra maj 2020 og "Aftale om 1-årig
forlængelse til 2023 af trepartsaftale om styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse (2018-2022)" fra
september 2022.
På denne baggrund foreslås for det første at
fastsætte det fleksible uddannelsesbidrag for 2024 og
bidraget til finansiering af godtgørelse m.v. ved deltagelse
i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag) for 2024 og for det andet at
fastsætte modelparametre i det lærepladsafhængige
AUB-bidrag for 2024.
Det foreslås endelig at afskaffe
færdiggørelsestaxameter på grundforløbet
som led i omlægningen af tilskud til erhvervsskolerne som
følge af "Trepartsaftale om flere lærepladser og
entydigt ansvar" fra november 2020. Dette element er en
genfremsættelse af § 2, nr. 1, i lovforslag nr. L 29,
folketingsåret 2022-23, 1. samling.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Justering
af det fleksible uddannelsesbidrag
2.1.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er en selvejende institution,
der har til formål at administrere refusions- og
tilskudsordninger, der skal medvirke til at skaffe det
fornødne antal praktik- og lærepladser for
uddannelsessøgende, jf. § 1, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Størstedelen af de refusions- og tilskudsordninger, som
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer i henhold til lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, finansieres ved indbetalinger
af uddannelsesbidrag i henhold til lovens § 18, stk. 1,
hvorefter alle arbejdsgivere årligt betaler et bidrag
på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2023-pris- og
-lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Alle
arbejdsgivere, både offentlige og private, betaler bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Uddannelsesbidraget dækker udgifter til lønrefusion
(bortset fra de udgifter til lønrefusion, som
vedrører supplerende undervisning, der er
studieforberedende, i en erhvervsuddannelses grundforløb og
hovedforløb), pensionsrefusion, udgifter til elevers og
lærlinges ophold på kostafdelinger, tilskud til
kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever og
lærlinge mellem grund- og hovedforløbet, tilskud til
befordringsudgifter m.v., mobilitetsfremmende ydelser m.v.,
skoleoplæringsydelse m.v. og tilskud til
lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og
kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v., herunder
administrationsudgifter. Bidraget dækker endvidere
udviklings- og administrationsudgifter i det
lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Med "Trepartsaftale om ekstraordinær hjælp til
elever og lærlinge samt virksomheder (håndtering af
ubalancen i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag)" fra maj 2020 og
"Trepartsaftale om flere lærepladser og entydigt ansvar" fra
november 2020 blev den daværende regering (Socialdemokratiet)
og arbejdsmarkedets parter enige om, at uddannelsesbidraget
fastsættes hvert år ved lov efter det forventede
udgiftsniveau for året samt med en regulering for
sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det seneste
regnskabsår. Metoden er dermed identisk med metoden for det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag, der blev etableret med
"Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og
videreuddannelse (2018-2021)" fra 2017 og videreført ved lov
nr. 326 af 28. marts 2023, jf. pkt. 2.2.1. Denne fleksible model
skal sikre, at udgifter og indtægter fremadrettet balancerer
over tid, og at der ikke igen oparbejdes store opsparinger af
indbetalte uddannelsesbidrag - eller et betydeligt akkumuleret
underskud.
I modellen med det fleksible uddannelsesbidrag fastsættes
uddannelsesbidraget efter det forventede udgiftsniveau for
året. I det efterfølgende år gøres
aktiviteten op, og hvis den samlede aktivitet er højere end
budgetteret, vil arbejdsgiverne kollektivt skulle opkræves et
højere uddannelsesbidrag pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder det efterfølgende år, svarende til
merudgifterne. Omvendt hvis aktiviteten bliver mindre end
budgetteret, vil uddannelsesbidrag blive reduceret fremadrettet.
Begge dele vil skulle ske ved lov.
Principperne er uddybende beskrevet i forarbejderne til lov nr.
2206 af 29. december 2020 om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser og
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Justering af det
praktikpladsafhængige arbejdsgiverbidrag og indførelse
af fleksibelt uddannelsesbidrag), jf. Folketingstidende 2020-21,
tillæg A, L 120 som fremsat. Principperne følger
endvidere Rigsrevisionens anbefalinger herom, jf. Beretning nr.
13/2019 om Børne- og Undervisningsministeriets forvaltning
af AUB-ordningen.
Dertil kommer, at den daværende regering
(Socialdemokratiet) og arbejdsmarkedets parter den 15. oktober 2021
indgik "Aftale om 1-årig forlængelse af
"Trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen, efter- og
videreuddannelse"". Det indgår som et element i denne
trepartsaftale, at det underskud, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fik i 2020, skal betales tilbage i 2022, 2023 og
2024 i stedet for det fulde beløb i 2022. Denne fravigelse
af princippet for det fleksible uddannelsesbidrag er beskrevet
nærmere i forarbejderne til lov nr. 2592 af 28. december 2021
om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og
aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2022, fastsættelse
af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2022 og
fastholdelse af merbidragssats m.v.), jf. Folketingstidende
2021-22, tillæg B, betænkning over L 39, side 2-3,
hvoraf det tillige fremgår, at bortset fra denne
3-årige fordeling i 2022-2024 af underskuddet fra 2020 vil
fastsættelsen af uddannelsesbidraget fortsat følge de
aftalte principper for det fleksible uddannelsesbidrag i
overensstemmelse med Rigsrevisionens anbefalinger til, hvordan
uddannelsesbidraget fastsættes.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Principperne for det fleksible uddannelsesbidrag vil - sammen
med korrektionen for den del af underskuddet i 2020, der skal
betales i 2024 - indebære, at bidraget foreslås fastsat
til 2.801 kr. i 2024. Det svarer til en bidragsnedsættelse
for arbejdsgiverne på i alt ca. 194 mio. kr. i forhold til
2023. Forslaget vil i forhold til den gældende sats på
2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2023-pris- og
-lønniveau indebære en nedsættelse af selve
uddannelsesbidraget på 89 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder i 2024-pris- og -lønniveau. Uddannelsesbidraget
indbetales af såvel offentlige som private arbejdsgivere.
Den foreslåede bidragsfastsættelse på 2.801
kr. i 2024-pris- og -lønniveau er baseret på en
prognose for udgifterne i 2024, herunder en korrektion for
regnskabsresultatet i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i seneste
kendte regnskabsår, dvs. 2022. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag havde i 2022 et regnskabsresultat på 1.254
mio. kr., hvilket medfører en forøgelse af
egenkapitalen, der ved udgangen af 2022 var negativ med 474 mio.
kr. Den negative egenkapital skyldes det store underskud i 2020 som
følge af den midlertidige løntilskudsordning. Hertil
kommer som nævnt korrektionen for den del af underskuddet i
2020, der skal betales i 2024. Underskuddet i 2020 på 2,6
mia. kr. skal fordeles ligeligt over de tre finansår 2022,
2023 og 2024, svarende til ca. 869,3 mio. kr. årligt.
I henhold til principperne for det fleksible uddannelsesbidrag
vil bidraget blive henholdsvis reduceret eller forhøjet i
efterfølgende år, hvis bidragsindbetalinger overstiger
eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2024.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag
årligt med henblik på fremadrettet regulering af
bidragssatsen. I modsat fald vil det være den
foreslåede bidragssats, der gælder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og
bemærkningerne hertil.
2.2. Justering
af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag
2.2.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager til finansiering af
godtgørelse og tilskud til befordringsudgifter m.v. i
henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. § 1, stk. 2, og
§ 15 b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag varetager endvidere
administrationen af disse ydelser, jf. § 1, stk. 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det er arbejdsgivere eller deltagere i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, som kan opnå godtgørelse og tilskud
til befordring m.v. i henhold til § 2, stk. 1, 1. pkt., lov om
godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet
voksen- og efteruddannelse.
I henhold til § 18, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag betaler alle arbejdsgivere årligt et bidrag
(dvs. VEU-bidraget) på 111 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i 2023-pris- og
-lønniveau. Alle arbejdsgivere, både offentlige og
private, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
VEU-bidraget dækker hel eller delvis finansiering af
godtgørelse og tilskud til befordringsudgifter m.v. ved
deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. §
15 b. VEU-bidraget dækker endvidere merudgifter til
administrationen af ordningen, som overstiger det beløb, der
er fastsat på finansloven.
Med "Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-
og videreuddannelse (2018-2021)" fra 2017 blev den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
og arbejdsmarkedets parter enige om, at VEU-bidraget
fastsættes hvert år ved lov med udgangspunkt i en
prognose for det kommende års AMU-aktivitet og trækket
på godtgørelse i henhold til lov om godtgørelse
og tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse. Denne fleksible model skal sikre, at udgifter og
indtægter fremadrettet balancerer over tid, og at der ikke
igen oparbejdes store opsparinger af VEU-bidragsindbetalinger.
I modellen med det aktivitetsafhængige VEU-bidrag
fastsættes VEU-bidraget efter den budgetterede aktivitet for
året. I det efterfølgende år gøres
aktiviteten op, og hvis den samlede aktivitet er højere end
budgetteret, vil arbejdsgiverne kollektivt skulle opkræves et
højere VEU-bidrag pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder
det efterfølgende år, svarende til udgifterne til
meraktiviteten. Omvendt hvis aktiviteten bliver mindre end
budgetteret, vil VEU-bidraget blive reduceret fremadrettet.
Principperne for det aktivitetsafhængige VEU-bidrag er
uddybende beskrevet i forarbejderne til lov nr. 1693 af 26.
december 2017 om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(Nedsættelse af VEU-bidrag, forbedret praktikbonus til
arbejdsgivere og forhøjelse af VEU-godtgørelse og
Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU) m.v.), jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 107 som fremsat.
Modellen var som udgangspunkt tidsbegrænset men blev
fastholdt og videreført som permanent ved lov nr. 326 af 28.
marts 2023 i lyset af Rigsrevisionens Beretning nr. 13/2019 om
Børne- og Undervisningsministeriets forvaltning af
AUB-ordningen, jf. Folketingstidende 2022-23, 2. samling,
tillæg A, L 43 som fremsat, s. 6-8.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Principperne for det aktivitetsafhængige VEU-bidrag vil
indebære, at bidraget foreslås fastsat til 235 kr. i
2024. Det svarer til en bidragsstigning for arbejdsgiverne på
i alt ca. 265 mio. kr. i forhold til 2023. Forslaget vil i forhold
til den gældende sats på 111 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2023-pris- og
-lønniveau indebære en stigning af selve VEU-bidraget
på 124 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i
2024-pris- og -lønniveau. VEU-bidraget indbetales af
såvel offentlige som private arbejdsgivere.
Ved den foreslåede bidragsfastsættelse på 235
kr. i 2024-pris- og -lønniveau tages der udgangspunkt i et
skønnet udgiftsniveau for 2024, som bl.a. indeholder
forventninger til aktiviteten, godtgørelsessats og udgifter
til kost og logi. Udgiftsniveauet korrigeres med 250 mio. kr.
svarende til den forventede egenkapital for VEU-ordningen ultimo
2023.
Det bemærkes, at regeringen og arbejdsmarkedets parter
indgik "Trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-,
efter- og videreuddannelse" den 12. september 2023. Denne
trepartsaftale indebærer, at en række initiativer fra
den 1-årige forlængelse af "Trepartsaftalen om styrket
og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse" fra
september 2022, som stod til at udløbe ved udgangen af 2023,
vil skulle videreføres. Dette påvirker bl.a.
godtgørelsessatsen og aktivitetsniveauet. I den
foreslåede fastsættelse af bidragssatsen for 2024 er
der derfor taget udgangspunkt i relevante tiltag fra den nye
trepartsaftale.
I henhold til principperne for det aktivitetsafhængige
VEU-bidrag vil bidraget blive henholdsvis reduceret eller
forhøjet i efterfølgende år, hvis
bidragsindbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske
udgifter i 2024.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag
årligt med henblik på fremadrettet regulering af
bidragssatsen. I modsat fald vil det være den
foreslåede bidragssats, der gælder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil.
2.3. Modelparametre i det lærepladsafhængige
AUB-bidrag
2.3.1. Gældende ret
Som led i terminologiændringerne på
erhvervsuddannelsesområdet skiftede det
praktikpladsafhængige AUB-bidrag pr. 1. januar 2022 navn til
det lærepladsafhængige AUB-bidrag, jf. § 2, nr.
36, i lov nr. 2152 af 27. november 2021 om ændring af lov om
erhvervsuddannelser, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
forskellige andre love (Udmøntning af trepartsaftale om
flere lærepladser og entydigt ansvar).
Formålet med det lærepladsafhængige AUB-bidrag
er at belønne de arbejdsgivere, der bidrager til at uddanne
erhvervsuddannet arbejdskraft, samt at pålægge de
arbejdsgivere, der ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at
uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, et større ansvar for
den samlede finansiering i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det lærepladsafhængige AUB-bidrag er nærmere
reguleret i §§ 21 a-21 k i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag indeholder
de gældende modelparametre, som indgår i beregningen af
det lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Efter § 21 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag betaler arbejdsgivere, der opfylder betingelsen i
§ 21 a, stk. 2, et årligt merbidrag til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i medfør af
§ 21 j om tilskud til arbejdsgivere for
praktikårselever.
Det følger af § 21 a, stk. 2, at såfremt en
arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren betale et merbidrag
for hver praktikårselev, som arbejdsgiveren mangler for at
opfylde måluddannelsesratioen.
Det følger videre af § 21 a, stk. 2, at
måluddannelsesratio og uddannelsesratio til brug for
beregning af merbidraget opgøres i praktikårselever
ved at multiplicere hver ratio med antallet af erhvervsuddannede
årsværk vægtet med deres modelparameter, jf. stk.
6, som omtales nedenfor.
En praktikårselev svarer til en elev eller lærling i
en uddannelsesaftale af 1 kalenderårs varighed, jf. § 21
h, stk. 2, 1. pkt., mens der ved erhvervsuddannede
årsværk forstås en eller flere medarbejdere, som
har en erhvervsuddannelse som den højest fuldførte
uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7-9, (om fastsættelse
af uddannelsesniveau, når en arbejdsgiver har ansat
medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund), eller som har en
uddannelse, der er nævnt i § 21 f, stk. 4, (for tiden
uddannelsen til lokomotivfører) som den højest
fuldførte uddannelse, og som tilsammen har en
beskæftigelsesgrad, der svarer til én persons
fuldtidsarbejde i et helt kalenderår, jf. § 21 h, stk.
1, 1. pkt.
Det er efter gældende ret alene erhvervsuddannelser samt
uddannelsen til lokomotivfører, der indgår i
beregningen af det lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Såfremt en af disse uddannelser skifter uddannelsesniveau til
en videregående uddannelse, vil uddannelsen som helhed
udgå af det lærepladsafhængige AUB-bidrag -
både fsva. beregningen af erhvervsuddannede
årsværk og praktikårselever. Dette skyldes, at
Danmarks Statistiks register over befolkningens højst
fuldførte uddannelse (det såkaldte HFUDD) anvendes som
datagrundlag i forbindelse med administration af det
lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 4,
og måluddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a,
stk. 5. I begge beregninger indgår en vægtning med
modelparametre. Den enkelte modelparameter udtrykker
arbejdsmarkedets parters vurdering af, om der vil være en
stigende eller faldende efterspørgsel efter arbejdskraft med
den pågældende uddannelse i fremtiden i forhold til det
forventede udbud af arbejdskraft. Modelparameteren indebærer
således et ekstra incitament for arbejdsgivere, der bidrager
til at uddanne elever og lærlinge, som forventes øget
efterspørgsel efter.
Det følger af § 21 a, stk. 6, at de forskellige
typer af erhvervsuddannede årsværk og
praktikårselever vægtes med en modelparameter.
Modelparametre for erhvervsuddannelser og uddannelsen til
lokomotivfører er fastsat i bilag 1. Foreligger
modelparameteren ikke pr. 15. marts i bonusåret, anvendes det
foregående års modelparameter, dvs. modelparameteren i
det til enhver tid gældende bilag 1. For nyoprettede
uddannelser, som ikke har en modelparameter efter bilag 1, anvendes
en modelparameter på 1,0. Det vil sige en vægt, der
ikke påvirker den gennemsnitlige merbidragssats på
27.000 kr.
Det samme gør sig gældende efter § 21 a, stk.
7 og 8, om fastsættelse af uddannelsesniveauet, hvor en
arbejdsgiver har ansat medarbejdere med uoplyst
uddannelsesbaggrund. Her sker der en vægtning med en
modelparameter på 1,0.
Endelig følger det af § 21 a, stk. 9, at der for
så vidt angår medarbejdere med en uddannelsesbaggrund,
som er registreret som ikke specificeret erhvervsuddannelse som
højest fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik,
også her sker en vægtning med en modelparameter
på 1,0.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Der blev i forbindelse med "Trepartsaftale om
tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og
praktikpladser" fra 2016, som den daværende regering
(Venstre) indgik med arbejdsmarkedets parter (Dansk
Arbejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Lederne, Landsorganisationen i Danmark, FTF, AC, KL og Danske
Regioner), nedsat en teknisk arbejdsgruppe, der inden for rammerne
af trepartsaftalen skulle se nærmere på visse elementer
til brug for det lærepladsafhængige AUB-bidrag. Det er
i den tekniske arbejdsgruppes afrapportering aftalt, at
model-parametrene genberegnes og fastsættes årligt i et
samarbejde mellem Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation. Det er ligeledes aftalt, at
børne- og undervisningsministeren herefter skal sende
modelparametrene i høring i Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser med sigte på
rådets indstilling til forslaget. Der forventes fremsat
lovforslag med henblik på at opdatere det foreslåede
bilag 1 hvert år.
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation har foretaget genberegning af modelparametrene
til brug for 2024. Modelparametrene for 2024 vil skulle
fastsættes i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser har haft de foreslåede modelparametrene i
skriftlig høring og tager på den baggrund materialet
til efterretning. Et medlem (3f) har fremsendt bemærkninger
til fire modelparametre (modelparameteren for ambulancebehandler,
modelparameteren for anlægsstruktør,
bygningsstruktør og brolægger, modelparameteren for
procesoperatør og modelparameteren for tagdækker),
idet de fire foreslåede modelparametre ikke afspejler 3f's
vurdering af den nuværende efterspørgsel og 3f's
forventninger til den fremtidige efterspørgsel på
uddannelsesområderne for de fire modelparametre. Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser tager dette
til efterretning. Børne- og Undervisningsministeriet har
noteret sig det anførte, som ikke har givet anledning til
ændringer af de foreslåede modelparametrene.
Det foreslås på denne baggrund, at modelparametrene
i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres
i overensstemmelse med den genberegning af modelparametrene, som
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens
Hovedorganisation har foretaget.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte
erhvervsuddannelser - dvs. vægtningen - i beregningen af
arbejdsgivernes lærepladsafhængige AUB-bidrag
indebærer, at der tages højde for, om arbejdsgiveren
har medarbejdere ansat, der er høj efterspørgsel
efter set i forhold til udbud, samt om arbejdsgiveren bidrager til
at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, der er høj
efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Der tilsigtes med det foreslåede ikke ændringer i,
at der for nyoprettede uddannelser, der ikke har fået fastsat
en modelparameter i medfør af bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. § 21 a, stk. 6,
anvendes en modelparameter på 1,0, dvs. en vægt, der
ikke påvirker den gennemsnitlige merbidragssats på
27.000 kr.
Der tilsigtes heller ikke ændringer i forhold til, at der
for medarbejdere med uoplyst uddannelsesbaggrund, hvor
uddannelsesniveauet i stedet fastsættes som erhvervsuddannet
eller ikkeerhvervsuddannet efter andre kriterier, jf. § 21 a,
stk. 7 og 8, ligeledes anvendes en modelparameter på 1,0.
Dette vil indebære, at de foreslåede modelparametre
ikke vil anvendes i relation til udenlandske erhvervsuddannede, der
er indplaceret efter regler i § 21 a, stk. 7.
Tilsvarende tilsigtes der heller ikke ændringer i forhold
til, at der for så vidt angår medarbejdere med en
uddannelsesbaggrund, som er registreret som ikke specificeret
erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse
hos Danmarks Statistik, sker en vægtning med en
modelparameter på 1,0, jf. § 21 a, stk. 9.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag
årligt med henblik på fremadrettet fastsættelse
af modelparametrene i bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. I modsat fald vil det være det
foreslåede bilag 1, der gælder, jf. også §
21 a, stk. 6, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, og
bemærkningerne hertil.
2.4. Afskaffelse af færdiggørelsestaxameter
på grundforløbet
2.4.1. Gældende ret
Efter § 19 c, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser yder
staten et særligt tilskud for færdiggørelse af
grund- og hovedforløb efter loven. Der ydes ikke tilskud for
hovedforløb, der afsluttes i skoleoplæring, og taksten
fastsættes på de årlige finanslove. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
betingelser for og beregning af det særlige tilskud.
Bemyndigelsen er udmøntet i § 6 i
bekendtgørelse nr. 506 af 15. maj 2023 om tilskud m.v. til
institutioner for erhvervsrettet uddannelse m.v.
Færdiggørelse af grundforløbet på et
eux-forløb udløser den
færdiggørelsestakst, som grundforløbet på
den relevante erhvervsuddannelse udløser. For merkantile
eux-forløb udbetales færdiggørelsestaxameteret
for grundforløbet dog først efter afslutningen af det
studiekompetencegivende forløb. For teknisk eux udbetales
der et færdiggørelsestaxameter ved afslutningen af
hovedforløbet.
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Færdiggørelsestaxameteret på
grundforløbet efter § 19 c, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser blev halveret på finansloven for 2022 som
led i omlægningen af tilskud til erhvervsskolerne som
følge af "Trepartsaftale om flere lærepladser og
entydigt ansvar" fra november 2020. Det blev samtidig besluttet, at
færdiggørelsestaxameteret for grundforløbet
skulle afskaffes fra 2023, men som følge af afholdelse af
valg til Folketinget bortfaldt det lovforslag, der indeholdt denne
foreslåede ændring, jf. § 2, nr. 1, i lovforslag
nr. L 29, folketingsåret 2022-23, 1. samling.
Færdiggørelsestaxameteret på
grundforløbet blev i stedet reduceret yderligere i forhold
til 2022 på finansloven for 2023.
Parallelt med beslutningerne om at reducere og siden afskaffe
færdiggørelsestaxameteret på
grundforløbet er der sket en forhøjelse af det
lærepladstaxametertilskud, som skolerne modtager, når
elever og lærlinge får en læreplads under
grundforløbet, jf. § 12 c, stk. 3, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag smh. tekstanmærkning nr.
105 af finanslovskonto § 20.31.11 i finansloven for 2023.
Det foreslås på den baggrund at ændre §
19 c, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, således at
tilskud for færdiggørelse af grundforløbet
afskaffes. Forslaget skal understøtte, at flere elever og
lærlinge har en læreplads ved grundforløbets
afslutning, og at færre elever og lærlinge optages i
skoleoplæring.
Institutionerne vil fortsat modtage
færdiggørelsestaxameter efter
færdiggørelse af hovedforløbet og det
studiekompetencegivende forløb. Taksterne for
færdiggørelse på hovedforløbet og det
studiekompetencegivende forløb fastsættes på de
årlige finanslove.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 3, vil indebære en
nedsættelse af selve uddannelsesbidraget fra 2.890 kr. i 2023
(2023-pl) til 2.801 kr. i 2024 (2024-pl). Dette svarer til en
nedsættelse på 89 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder. For stat, kommuner og regioner vil forslaget
indebære positive økonomiske konsekvenser i form af en
samlet nedsættelse i bidragsindbetalingerne på ca. 56
mio. kr.
Lovforslagets § 1, nr. 4, vil indebære negative
økonomiske konsekvenser for både stat, regioner og
kommuner i form af en bidragsstigning på ca. 77 mio. kr. som
følge af, at satsen for VEU-bidraget foreslås
opjusteret fra 111 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i
2023 til 235 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i
2024.
Økonomisk berøres det offentlige som arbejdsgiver
af lovforslagets § 1, nr. 7, på samme måde som
arbejdsgivere i det private erhvervsliv. Det
lærepladsafhængige AUB-bidrag er et afgrænset
pengekredsløb ved siden af den generelle AUB-ordning. Alle
arbejdsgivere i ordningen er i medfør af § 21 a, stk.
11, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag placeret som
tilhørende en af de fire sektorer: 1) Privat sektor, 2)
kommunal sektor, 3) regional sektor eller 4) statslig sektor.
Samlet set vil det lærepladsafhængige
AUB-kredsløb gå i nul for hver enkelt sektor, jf.
§ 21 a, stk. 11, men der vil være en omfordeling mellem
de enkelte arbejdsgivere i hver sektor. Denne omfordeling er
tilsigtet og skal give arbejdsgiverne en tilskyndelse til at
oprette flere lærepladser. Lovforslagets § 1, nr. 6, om
ændring af det kommunale fradrag har ingen økonomisk
effekt men er i stedet en teknisk ændring for at undgå
negative måltal for oprettelser af lærepladser inden
for ordningen.
Både offentlige og private arbejdsgivere skal forholde sig
til de nye modelparametre for de uddannelser, som arbejdsgiverens
medarbejdere har. De nye modelparametre påvirker
omfordelingen mellem de enkelte arbejdsgivere i hver sektor, men
det samlede AUB-kredsløb vil fortsat gå i nul, og
derfor vil der under ét ikke være økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
Det bemærkes for så vidt angår lovforslagets
§ 2, nr. 1, at afskaffelsen af
færdiggørelsestaxameteret på
grundforløbet ikke har nogen implementeringskonsekvenser for
stat, regioner eller kommuner. Forslaget har ikke nogen
systemmæssige konsekvenser hverken centralt eller decentralt
i skolernes studieadministrative systemer. Der lukkes ned for
færdiggørelsestaxameteret ved at udmelde en stopdato
for indberetning af antal færdiggjorte på
grundforløbets 2. del med virkning fra 1. kvartal 2024.
Udmelding af en sådan stopdato er en standardprocedure og har
heller ingen implementeringsmæssige konsekvenser.
Lovforslaget vurderes i forlængelse af ovenstående
at være i overensstemmelse med principperne for
digitaliseringsklar lovgivning. Det vurderes i den forbindelse, at
parternes beregning af de foreslåede modelparametre til brug
for det foreslåede bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke vil kunne automatiseres yderligere. Dette
skyldes, at mens modellen er baseret på objektive data,
består selve beregningen hos parterne af de foreslåede
modelparametre til brug for det foreslåede bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag af flere elementer, der ikke
umiddelbart vil kunne automatiseres. Det bemærkes videre, at
lovforslagets § 1, nr. 3, 4 og 7, om hhv. justering af satsen
for uddannelsesbidraget og VEU-bidraget og nyt bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ikke vil medføre
ændringer i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags systemer, idet
der alene vil skulle ske en driftsopdatering. Endelig
bemærkes, at lovforslagets § 1, nr. 6, vil
medføre en ændring i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags system til håndtering af den kommunale
sektorspecifikke faktor i det lærepladsafhængige
AUB-bidrag. Ændringen vil blive implementeret som en
fuldautomatisk løsning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets § 1, nr. 3, vil indebære en
nedsættelse af selve uddannelsesbidraget fra 2.890 kr. i 2023
(2023-pl) til 2.801 kr. i 2024 (2024-pl). Dette svarer til en
nedsættelse på 89 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder. For erhvervslivet vil forslaget indebære
positive økonomiske konsekvenser i form af en samlet
nedsættelse i bidragsindbetalingerne på ca. 138 mio.
kr.
Lovforslagets § 1, nr. 4, vil indebære negative
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i form af en
bidragsstigning på ca. 188 mio. kr. som følge af, at
satsen for VEU-bidraget foreslås opjusteret fra 111 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2023 til 235 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2024.
Økonomisk berøres erhvervslivet som arbejdsgivere
af lovforslagets § 1, nr. 7, på samme måde som
arbejdsgivere i det offentlige. Det lærepladsafhængige
AUB-bidrag er et afgrænset pengekredsløb ved siden af
den generelle AUB-ordning. Alle arbejdsgivere i ordningen er i
medfør af § 21 a, stk. 11, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag placeret som tilhørende en af de fire
sektorer: 1) Privat sektor, 2) kommunal sektor, 3) regional sektor
eller 4) statslig sektor. Samlet set vil det
lærepladsafhængige AUB-kredsløb gå i nul
for hver enkelt sektor, jf. § 21 a, stk. 11, men der vil
være en omfordeling mellem de enkelte arbejdsgivere i hver
sektor. Denne omfordeling er tilsigtet og skal give arbejdsgiverne
en tilskyndelse til at oprette flere lærepladser.
Både offentlige og private arbejdsgivere skal forholde sig
til de nye modelparametre for de uddannelser, som arbejdsgiverens
medarbejdere har. De nye modelparametre påvirker
omfordelingen mellem de enkelte arbejdsgivere i hver sektor, men
det samlede AUB-kredsløb vil fortsat gå i nul, og
derfor vil der under ét ikke være økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet. Lovforslaget vurderes ikke at have indflydelse
på virksomheders og iværksætteres muligheder for
at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation,
herunder brug af sikkerheds- og privatlivsfremmende teknologier.
Det bemærkes for så vidt angår lovforslagets
§ 1, nr. 3, 4, 6 og 7, om hhv. justering af satsen for
uddannelsesbidraget og VEU-bidraget, den sektorspecifikke faktor og
nyt bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at
ændringerne vil blive indarbejdet i Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags eksisterende digitale systemer. De til enhver
tid gældende modelparametre og størrelsen på
hhv. uddannelsesbidraget og VEU-bidraget fremgår af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Den enkelte virksomhed kan
tilgå Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags
selvbetjeningsløsning og modtager endvidere
opkrævninger vedrørende bl.a.
lærepladsafhængigt AUB-bidrag, uddannelsesbidrag og
VEU-bidrag i sin digitale postkasse. Disse dele af lovforslaget vil
således blive udmøntet i en eksisterende,
brugervenlig, digital erhvervsrettet løsning.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. juni 2023 til
den 17. august 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Fiskeriforening Producent Organisation, Danmarks Statistik,
Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center
for Undervisningsmiljø, Dansk El-forbund, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Metal, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Lederne, Danske Forlag, Danske
Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske
SOSU-skoler - bestyrelserne, Det Centrale Handicapråd, Det
Nationale Integrationsråd, Erhvervsskolernes
ElevOrganisation, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt
Fælles Forbund, FGU Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, FOA, Foreningen af tekniske og administrative
tjenestemænd, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, FSR - danske revisorer,
Fødevareforbundet NFF, Gymnasieskolernes
Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, Institut for
Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Lederne, Lederne af ungdoms- og voksenuddannelserne, OpenDenmark,
Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-Rådet), SMVdanmark, Studievalg Danmark,
Tekniq Arbejdsgiverne, Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne,
Udviklingshæmmedes Landsforbund (ULF) og
Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Merudgifter i regi af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag på 21 mio. kr. i alt for alle offentlige
arbejdsgivere (stat, region og kommune) omfattet af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Merudgifter i regi af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag på 50 mio. kr. i alt for alle private
arbejdsgivere omfattet af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går
videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Kapitel 4 a i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag vedrører skoleoplæringsydelse og
visse driftsudgifter til skoleoplæring.
Det følger af § 12 d, stk. 1, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag dækker udgifter til
skoleoplæringsydelse til elever og lærlinge i
skoleoplæring, jf. § 66 k, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, herunder administrationsudgifter.
Det følger af § 18, stk. 1, at
alle arbejdsgivere, jf. § 2, årligt betaler et bidrag
på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2023-pris- og
-lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Bidraget
dækker bl.a. udgifter i medfør af kapitel 4 a,
herunder administrationsudgifter.
Det følger af § 66 k, stk. 1, 1.
pkt., i lov om erhvervsuddannelser, at skolen udbetaler en
skoleoplæringsydelse til elever og lærlinge, der er i
skoleoplæring, dog ikke til elever og lærlinge, der
modtager løn fra en arbejdsgiver, jf. § 66 f, eller
arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge, kontanthjælp,
revalideringsydelse eller anden offentlig støtte, der
tilsigter at dække leveomkostninger.
Med "administrationsudgifter" menes i §
12 d, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
administrationsudgifter, som Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har
i forbindelse med dækning af skolers udgifter til
skoleoplæringsydelse til elever og lærlinge i
skoleoplæring. Med "administrationsudgifter" menes i §
18, stk. 1, administrationsudgifter, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag har i forbindelse med dækning af de
arbejdsgiverfinansierede ordninger, dvs. i nærværende
sammenhæng administrationsudgifter, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag har i forbindelse med dækning af skolers
udgifter til skoleoplæringsydelse til elever og
lærlinge i skoleoplæring. Administrationsudgifter i
§ 18, stk. 1, omfatter endvidere administrationsudgifter, som
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har i forbindelse med
dækning af de øvrige arbejdsgiverfinansierede
ordninger, fx lønrefusion (bortset fra de udgifter til
lønrefusion, som vedrører supplerende undervisning,
der er studieforberedende, i en erhvervsuddannelses
grundforløb og hovedforløb) og pensionsrefusion
(kapitel 2), tilskud til befordringsudgifter m.v. (kapitel 3) og
tilskud til lærepladsunderstøttende tiltag,
søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.
(kapitel 4 b). Det var en sproglig fejl, at "herunder
administrationsudgifter" indgik i affattelsen af § 12 d, stk.
1, ved § 1, nr. 4, lov 1347 af 21. december 2012 om
ændring af lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion og forskellige
andre love (Finansieringsomlægning af skolepraktikydelse,
omlægning af arbejdsgiverbidrag, ophævelse af
præmie, løntilskud og bonus samt nye, midlertidige
tilskudsordninger), da "herunder administrationsudgifter" alene har
et selvstændigt indhold ved de ordninger i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som er statsfinansierede og
således ikke er omfattet af den generelle hjemmel i §
18, stk. 1.
Det foreslås, at i § 12 d, stk.
1, udgår », herunder
administrationsudgifter«.
Forslaget vil indebære, at det ikke
længere vil fremgå af ordlyden af § 12 d, stk. 1,
at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag dækker sine egne
administrationsudgifter i relation til skoleoplæringsydelse.
Fremover vil dette alene fremgå af § 18, stk. 1. Der er
således alene tale om en ændring af sproglig
karakter.
Der er med forslaget ikke tilsigtet
realitetsændringer af, hvilke administrationsudgifter
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag skal dække i relation til
skoleoplæringsydelse.
Til nr. 2
§ 12 e i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag indeholder nærmere regler om tildeling af
tilskud til projekter vedrørende
lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og
kvalitet på erhvervsuddannelserne. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag yder sådanne tilskud til faglige udvalg og
institutioner m.v., der udbyder erhvervsuddannelse, på
baggrund af begrundede indstillinger fra de faglige udvalg.
Det følger af § 12 e, stk. 10, at
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder en
afrapportering over fordeling og anvendelse af tilskud ydet i det
foregående år. Afrapporteringen offentliggøres
på Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags hjemmeside senest den
1. juli og tilsendes Børne- og Undervisningsministeriet og
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
til orientering. Der er således tale om, at bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder en årlig
afrapportering.
Det foreslås i § 12 e, stk. 10, 1. pkt., at
indsætte »årlig« efter »udarbejder
en«, og i 2. pkt. at
»senest den 1. juli« udgår.
Det foreslåede vil indebære, at
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fortsat vil
skulle udarbejde en årlig afrapportering over fordeling og
anvendelse af tilskud ydet i det foregående år, og at
afrapporteringen vil skulle offentliggøres på
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags hjemmeside og tilsendes
Børne- og Undervisningsministeriet og Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser til
orientering.
Det foreslåede vil indebære, at
fristen for offentliggørelse af afrapporteringen udgår
af lovteksten. Det vil imidlertid fortsat være hensigten, at
den årlige afrapportering som udgangspunkt
offentliggøres i juli.
Til nr. 3
Det følger af § 18, stk. 1, 1.
pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at alle
arbejdsgivere, jf. § 2, årligt betaler et bidrag
på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2023-pris- og
-lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 18, stk. 1, 1. pkt., at ændre
»2.890 kr.« til »2.801 kr.«, og at
ændre »2023-pris- og -lønniveau« til
»2024-pris- og -lønniveau«.
Efter det foreslåede vil alle
arbejdsgivere, jf. § 2 i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, årligt skulle betale et bidrag på
2.801 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og
-lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede sats er beregnet på
baggrund af principperne for det fleksible uddannelsesbidrag og
korrektionen for den del af underskuddet i 2020, der skal betales i
2024.
Det foreslåede vil indebære en
nedsættelse af den gældende bidragssats.
I henhold til principperne for det fleksible
uddannelsesbidrag vil bidraget blive henholdsvis reduceret eller
forhøjet i efterfølgende år, hvis
bidragsindbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske
udgifter i 2024.
Til nr. 4
Det følger af § 18, stk. 2, 1.
pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at alle
arbejdsgivere, jf. § 2, årligt betaler et bidrag
på 111 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2023-pris- og -lønniveau. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 18, stk. 2, 1. pkt., at ændre
»111 kr.« til »235 kr.«, og at ændre
»2023-pris- og -lønniveau« til »2024-pris-
og -lønniveau«.
Efter det foreslåede vil alle
arbejdsgivere, jf. § 2 i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, årligt skulle betale et bidrag på
235 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og
-lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede sats er beregnet på
baggrund af principperne for det aktivitetsafhængige
VEU-bidrag.
Det foreslåede vil indebære en
forhøjelse af den gældende bidragssats. Det skyldes
primært en opjustering af aktivitetsprognosen på
arbejdsmarkedsuddannelserne og en korrektion for overskud på
VEU-ordningen i 2022.
I henhold til principperne for det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag vil bidraget blive henholdsvis
reduceret eller forhøjet i efterfølgende år,
hvis bidragsindbetalinger overstiger eller ikke dækker de
faktiske udgifter i 2024.
Til nr. 5
Det følger af § 19, stk. 2, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan anvende opsparede midler vedrørende
bidrag som nævnt i § 18, stk. 1, til dækning af et
midlertidigt likviditetsunderskud i forbindelse med de ordninger,
der dækkes af § 18, stk. 2, i løbet af
året. Børne- og undervisningsministerens godkendelse
er ikke en betingelse efter bestemmelsen.
Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
hjemler ikke den modsatte situation, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til brug for dækning af et midlertidigt
likviditetsunderskud i forbindelse med de ordninger, der
dækkes af § 18, stk. 1, i løbet af året kan
anvende opsparede midler vedrørende bidrag som nævnt i
lovens § 18, stk. 2.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 19, stk. 2, 2. pkt., hvorefter
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil kunne anvende opsparede
midler vedrørende bidrag som nævnt i § 18, stk.
2, til dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud i
forbindelse med de ordninger, der dækkes af § 18, stk.
1, i løbet af året.
Det er en forudsætning for det
foreslåede, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag forinden en
sådan anvendelse af opsparede midler vedrørende bidrag
efter § 18, stk. 2, foretager en kvalificeret vurdering af,
hvorvidt der er tilstrækkelige midler til dækning af de
ordninger, der er omfattet af § 18, stk. 2, forud for hel
eller delvis dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud
vedrørende bidrag efter § 18, stk. 1.
Der vil ikke blive beregnet renter for denne
midlertidige overførelse af likviditet mellem de to
arbejdsgiverfinansierede ordninger i regi af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Det midlertidige underskud vil blive
håndteret ved en øget indbetaling af uddannelsesbidrag
i efterfølgende år i overensstemmelse med principperne
for det fleksible uddannelsesbidrag som anført under pkt.
2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Ordningen med det
lærepladsafhængige AUB-bidrag er nærmere
reguleret i §§ 21 a-21 k i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det følger af § 21 a, stk. 2, 1.
pkt., at såfremt en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere
end arbejdsgiverens måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren
betale et merbidrag for hver praktikårselev, som
arbejdsgiveren mangler for at opfylde
måluddannelsesratioen.
Efter § 21 a, stk. 5, beregnes en
arbejdsgivers måluddannelsesratio af flere forskellige
elementer, som er fastsat i stk. 5, nr. 1 og 2.
Efter § 21 a, stk. 5, nr. 1, er det ene
element en vægtet ratio.
Efter § 21 a, stk. 5, nr. 2, er det andet
element en sektorspecifik faktor, som beregnes på baggrund af
den vægtede ratio.
Den vægtede ratio ovenfor multipliceres
med en sektorspecifik faktor, som fastsættes i
overensstemmelse med 2.-4. pkt. Differencen mellem den realiserede
udvikling i antallet af indgåede uddannelsesaftaler siden
2016, som er opgjort for seneste kalenderår, og 10.000 ekstra
indgåede uddannelsesaftaler fordeles mellem henholdsvis den
private, den kommunale, den regionale og den statslige sektor, jf.
stk. 11, på baggrund af hver sektors andel af
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret i forhold til det samlede antal
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret. For den kommunale sektor sker herefter et
fradrag på 900 uddannelsesaftaler. Den sektorfordelte sum af
opgørelsen efter 2. og 3. pkt. multipliceres herefter med
merbidragssatsen (27.000 kr. årligt pr. praktikårselev)
for at beregne det forventede samlede merbidrag for hver sektor.
Den sektorspecifikke faktor fastsættes herefter som den
faktor, der multipliceret med den vægtede faktor efter nr. 1
medfører en måluddannelsesratio, der indebærer
merbidrag svarende til opgørelsen efter 4. pkt. Kan den
sektorspecifikke faktor ikke beregnes pr. 15. marts, anvendes det
foregående års faktor.
Helt konkret indebærer § 21 a, stk.
5, nr. 2, 3. pkt., at der for den kommunale sektor sker et fradrag
på 900 uddannelsesaftaler efter beregningen af
sektorfordelingen efter 2. pkt. Dette er en del af aftalekomplekset
fra "Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser" fra 2016,
nærmere bestemt den efterfølgende tekniske
arbejdsgruppes afrapportering. Dette skete for ikke at
pålægge de kommunale arbejdsgivere en ekstra
økonomisk byrde som følge af "To-årig
dimensioneringsaftale om offentlige praktikpladser på
uddannelserne til social- og sundhedshjælper, social- og
sundhedsassistent samt pædagogisk assistent" fra 31. august
2016, hvor antallet af uddannelsesaftaler på den
pædagogiske assistentuddannelse, som kommunerne indgår,
reduceredes svarende til 900 elever og lærlinge.
Det foreslås i § 21 a, stk. 5, nr. 2, 3. pkt., efter
»uddannelsesaftaler« at indsætte », i det
omfang den sektorspecifikke faktor ikke bliver negativ«.
Efter det foreslåede vil der for den
kommunale sektor skulle ske et fradrag på 900
uddannelsesaftaler, i det omfang den sektorspecifikke faktor ikke
bliver negativ.
Forslaget vil indebære, at der for den
kommunale sektor vil skulle ske et fradrag på 900
uddannelsesaftaler, dog vil fradraget på 900
uddannelsesaftaler skulle nedsættes, hvis fradraget vil
medføre en negativ sektorspecifik faktor for den kommunale
sektor, til det antal uddannelsesaftaler, der vil medføre en
sektorspecifik faktor på nul for den kommunale sektor.
Forslaget vil alene have betydning for
beregningen af den sektorspecifikke faktor, der skal anvendes ved
beregningen af den kommunale sektors måluddannelsesratioer
for et givent bidragsår.
Forslaget har baggrund i, at der er sket en
udvikling i indgåelsen af lærepladser, som ikke var
forudset ved lovfæstelsen af fradraget. Hvis denne udvikling
fortsætter, vil den lovfæstede korrektion på 900
uddannelsesaftaler kunne indebære negative
måluddannelsesratioer for de arbejdsgivere, der er placeret
som tilhørende den kommunale sektor i ordningen med det
lærepladsafhængige AUB-bidrag, hvilket ikke har
været hensigten.
Den foreslåede nyaffattelse af § 21
a, stk. 5, nr. 2, 3. pkt., vil ikke have betydning for de
arbejdsgivere, der er placeret som tilhørende den private,
regionale eller statslige sektor i ordningen med det
lærepladsafhængige AUB-bidrag, jf. § 21 a, stk.
11, nr. 1, 3 og 4, og bilag 2 til loven.
Til nr. 7
Ordningen med det
lærepladsafhængige AUB-bidrag er nærmere
reguleret i §§ 21 a-21 k i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag indeholder de gældende modelparametre, som
indgår i beregningen af det lærepladsafhængige
AUB-bidrag.
Det følger af § 21 a, stk. 2, 1.
pkt., at såfremt en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere
end arbejdsgiverens måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren
betale et merbidrag for hver praktikårselev, som
arbejdsgiveren mangler for at opfylde
måluddannelsesratioen.
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til
§ 21 a, stk. 4, og måluddannelsesratioen beregnes i
henhold til § 21 a, stk. 5. I begge beregninger indgår
en vægtning med modelparametre.
Modelparametre for uddannelser omfattet af det
lærepladsafhængige AUB-bidrag, dvs. erhvervsuddannelser
og uddannelsen til lokomotivfører, er fastsat i bilag 1 til
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. § 21 a, stk. 6,
2. pkt.
Foreligger modelparameteren ikke pr. 15.
marts, anvendes det foregående års modelparameter, dvs.
modelparameteren i det til enhver tid gældende bilag 1, jf.
§ 21 a, stk. 6, 4. pkt. For nyoprettede uddannelser, som ikke
har en modelparameter efter bilag 1, anvendes en modelparameter
på 1,0, jf. § 21 a, stk. 6, 5. pkt.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås således at nyaffatte
bilag 1 til lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Det foreslåede har sigte på at
fastsætte de modelparametre, der skal være
gældende for 2024. Konkret er de foreslåede
modelparametre beregnet af Dansk Arbejdsgiverforening og
Fagbevægelsens Hovedorganisation på baggrund af en
mismatch-model, der angiver hvilke uddannelser, der forventes at
være henholdsvis høj eller lav efterspørgsel
på de efterfølgende 10 år. Beregningen er
baseret på dels en fremskrivning af arbejdsudbuddet og dels
en fremskrivning af virksomhedernes behov for erhvervsuddannet
arbejdskraft samt endelig en opgørelse af forskellen
på udbuds- og efterspørgselsfremskrivningerne, som
således er udtryk for det forventede mismatch på
arbejdsmarkedet. Fremskrivning af arbejdsudbuddet er baseret
på DREAM's (Danish Rational Economic Agents Model)
fremskrivning af arbejdsstyrken for personer med en
erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse.
Fremskrivning af virksomhedernes behov for erhvervsuddannet
arbejdskraft er baseret på en antagelse om, at
virksomhedernes behov for erhvervsuddannede medarbejdere som
udgangspunkt er, at de seneste 20 års udvikling vil
fortsætte i de kommende 10 år.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte
erhvervsuddannelser (og lokomotivføreruddannelsen) - dvs.
vægtningen - i beregningen af arbejdsgivernes
lærepladsafhængige AUB-bidrag indebærer, at der
tages højde for, om arbejdsgiveren har medarbejdere ansat,
der er høj efterspørgsel efter set i forhold til
udbud, samt om arbejdsgiveren bidrager til at uddanne
erhvervsuddannet arbejdskraft, der er høj
efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 19 c, stk. 1, i
lov om erhvervsuddannelser, at staten yder et særligt tilskud
for færdiggørelse af grund- og hovedforløb
efter loven. Der ydes ikke tilskud for hovedforløb, der
afsluttes i skoleoplæring. Taksten fastsættes på
de årlige finanslove. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
betingelser for og beregning af det særlige tilskud.
Bemyndigelsen er udmøntet i § 6 i
bekendtgørelse nr. 506 af 15. maj 2023 om tilskud m.v. til
institutioner for erhvervsrettet uddannelse m.v. Det fremgår
af bekendtgørelsens § 6, at særligt tilskud til
færdiggørelse af uddannelse
(færdiggørelsestaxameter) ydes på grundlag af
antal elever eller studerende, der i finansåret afslutter
deres uddannelse efter regler fastsat i medfør af lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om
erhvervsuddannelser eller lov om de gymnasiale uddannelser.
Ved erhvervsuddannelserne udløser
færdiggørelse af såvel grundforløb som
hovedforløb tilskud, dog ikke hovedforløb, der
afsluttes i skoleoplæring.
Færdiggørelse af
grundforløbet på et eux-forløb udløser
den færdiggørelsestakst, som grundforløbet
på den relevante erhvervsuddannelse udløser. For
merkantile eux-forløb udbetales
færdiggørelsestaxameteret for grundforløbet dog
først efter afslutningen af det studiekompetencegivende
forløb. For teknisk eux udbetales der et
færdiggørelsestaxameter ved afslutningen af
hovedforløbet.
Institutionerne ydes forskud på 1/12 af
den i det sidste finansår indberettede
færdiggørelsestaxameterudløsende aktivitet som
acontobeløb pr. måned. Afregning sker på
grundlag af indberetninger af oplysninger om
færdiggørelse i finansåret.
Det foreslås i § 19 c, stk. 1, 1. pkt., at ændre
»yder et særligt tilskud for færdiggørelse
af grund- og hovedforløb« til »kan yde et
særligt tilskud ved færdiggørelse af
uddannelse«.
Forslaget vil for det første
indebære, at færdiggørelse af grund- og
hovedforløb på erhvervsuddannelserne vil udgå af
bestemmelsens ordlyd. Der vil således ikke længere
blive ydet færdiggørelsestaxameter for afslutning af
grundforløbet. Efter den foreslåede bestemmelses
ændrede ordlyd vil staten kunne yde et særligt tilskud
for færdiggørelse af uddannelse.
Færdiggørelsestaxameteret vil dermed blive
udløst af elevers og lærlinges
færdiggørelse af uddannelse. Med
færdiggørelse af uddannelse menes
færdiggørelse af det studiekompetencegivende
forløb på merkantil eux og ved
færdiggørelse af hovedforløbet.
For det andet vil det fremadrettet
fremgå af bestemmelsen, at staten vil kunne yde et tilskud,
og altså ikke som hidtil, at staten yder et tilskud. Det
særlige tilskud for færdiggørelse af uddannelse
vil alene blive ydet, hvis det er fastsat på finansloven.
Med finansloven for 2024 vil tilskuddet i
overensstemmelse med den foreslåede ændring af §
19 c, stk. 1, 1. pkt., i lov om erhvervsuddannelser således
omfatte færdiggørelse af det studiekompetencegivende
forløb på merkantil eux og færdiggørelse
af hovedforløbet. Det er forventningen, at
bekendtgørelsen om tilskudsudbetaling m.v. til institutioner
for erhvervsrettet uddannelse m.v. vil blive justeret i
overensstemmelse hermed.
Der vil som hidtil ikke blive ydet tilskud for
hovedforløb, der afsluttes i skoleoplæring, jf. §
19 c, stk. 1, 2. pkt., i lov om erhvervsuddannelser, og taksterne
for færdiggørelse på hovedforløbet og det
studiekompetencegivende forløb fastsættes som hidtil
på de årlige finanslove, jf. § 19 c, stk. 1, 3.
pkt., i lov om erhvervsuddannelser.
Forslaget skal understøtte, at flere
elever og lærlinge har en læreplads ved
grundforløbets afslutning, og at færre elever og
lærlinge optages i skoleoplæring.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2024.
Lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og
lov om erhvervsuddannelser gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. § 42 i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og § 72 i lov om
erhvervsuddannelser og kan ikke sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, da lovene ikke indeholder
anordningshjemler. Derfor vil ændringsloven heller ikke
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10. august 2023, som
ændret ved § 30 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer: | | | | § 12 d.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag dækker udgifter til
skoleoplæringsydelse til elever og lærlinge i
skoleoplæring, jf. § 66 k, stk. 1, i lov om
erhvervsuddannelser, herunder administrationsudgifter. | | 1. I § 12 d, stk. 1, udgår »,
herunder administrationsudgifter«. | Stk. 2.
--- | | | | | | § 12 e.
--- | | | Stk. 2-9.
--- | | | Stk.
10. Bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder en afrapportering over
fordeling og anvendelse af tilskud ydet efter stk. 1 i det
foregående år. Afrapporteringen offentliggøres
på Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags hjemmeside senest den
1. juli og tilsendes Børne- og Undervisningsministeriet og
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
til orientering. | | 2. I § 12 e, stk. 10, 1. pkt.,
indsættes efter »udarbejder en«:
»årlig«, og i 2.
pkt., udgår »senest den 1. juli«. | Stk. 11.
--- | | | | | | §
18. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, betaler årligt et bidrag
på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2023-pris- og
-lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Bidraget
efter 1. pkt. dækker udgifter i medfør af kapitel 2
bortset fra § 5, stk. 2, og udgifter i medfør af
kapitel 2 a-4 b, herunder administrationsudgifter. Bidraget efter
1. pkt. dækker endvidere udviklings- og
administrationsudgifter i medfør af §§ 21 a-21 k,
26 b og 26 c. | | 3. I § 18, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2.890 kr.« til: »2.801 kr.«, og
»2023-pris- og -lønniveau« ændres til:
»2024-pris- og -lønniveau«. | Stk.
2. Alle
arbejdsgivere, jf. § 2, betaler årligt et bidrag
på 111 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i 2023-pris- og -lønniveau. Bidraget efter
1. pkt. dækker hel eller delvis finansiering af
godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Bidraget dækker endvidere
merudgifter til administrationen af ordningen, som overstiger det
beløb, der er fastsat på finansloven. | | 4. I § 18, stk. 2, 1. pkt., ændres
»111 kr.« til: »235 kr.«, og
»2023-pris- og -lønniveau« ændres til:
»2024-pris- og -lønniveau«. | Stk. 3-4.
--- | | | | | | § 19.
--- | | | Stk.
2. Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan anvende opsparede midler vedrørende
bidrag som nævnt i § 18, stk. 1, til dækning af et
midlertidigt likviditetsunderskud i forbindelse med de ordninger,
der dækkes af § 18, stk. 2, i løbet af
året. Stk. 3-4.
--- | | 5. I § 19, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
endvidere anvende opsparede midler vedrørende bidrag som
nævnt i § 18, stk. 2, til dækning af et
midlertidigt likviditetsunderskud i forbindelse med de ordninger,
der dækkes af § 18, stk. 1, i løbet af
året.« | | | | § 21 a.
--- | | | Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5. En arbejdsgivers
måluddannelsesratio beregnes af: | | | 1) En vægtet ratio
bestående af summen af: a) En brancheratio (25 pct.), der
beregnes som forholdet mellem antallet af praktikårselever
for alle virksomheder inden for en given hovedbranche, jf. stk. 10,
og antallet af erhvervsuddannede årsværk samlet set
inden for branchen. I beregningen vægtes de forskellige typer
af erhvervsuddannede årsværk og praktikårselever
med deres respektive modelparameter, jf. stk. 6. b) En uddannelsesratio for det samlede
arbejdsmarked (75 pct.), der beregnes som forholdet mellem det
samlede antal praktikårselever og det samlede antal
erhvervsuddannede årsværk. I beregningen vægtes
de forskellige typer af erhvervsuddannede årsværk og
praktikårselever med deres respektive modelparameter, jf.
stk. 6. | | | 2) Den vægtede ratio efter nr. 1
multipliceres med en sektorspecifik faktor, som fastsættes i
overensstemmelse med 2.-4. pkt. Differencen mellem den realiserede
udvikling i antallet af indgåede uddannelsesaftaler siden
2016, som er opgjort for seneste kalenderår, og 10.000 ekstra
indgåede uddannelsesaftaler fordeles mellem henholdsvis den
private, den kommunale, den regionale og den statslige sektor, jf.
stk. 11, på baggrund af hver sektors andel af
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret i forhold til det samlede antal
erhvervsuddannede årsværk i året før
kalenderåret. For den kommunale sektor sker herefter et
fradrag på 900 uddannelsesaftaler. Den sektorfordelte sum af
opgørelsen efter 2. og 3. pkt. multipliceres herefter med
merbidragssatsen efter stk. 3 for at beregne det forventede samlede
merbidrag for hver sektor. Den sektorspecifikke faktor
fastsættes herefter som den faktor, der multipliceret med den
vægtede faktor efter nr. 1 medfører en
måluddannelsesratio, der indebærer merbidrag svarende
til opgørelsen efter 4. pkt. Kan den sektorspecifikke faktor
ikke beregnes pr. 15. marts, anvendes det foregående
års faktor. | | 6. I § 21 a, stk. 5, nr. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »uddannelsesaftaler«: », i
det omfang den sektorspecifikke faktor ikke bliver
negativ«. | Stk. 6-11.
--- | | | | | | | | 7. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne
lov. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 8. august 2023, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2152 af 27. november 2021,
foretages følgende ændring: | | | | § 19
c. Staten yder et
særligt tilskud for færdiggørelse af grund- og
hovedforløb efter denne lov. Der ydes ikke tilskud for
hovedforløb, der afsluttes i skoleoplæring. Taksten
fastsættes på de årlige finanslove. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
betingelser for og beregning af det særlige tilskud. | | 1. I § 19 c, stk. 1, 1. pkt., ændres
»yder et særligt tilskud for færdiggørelse
af grund- og hovedforløb« til: »kan yde et
særligt tilskud ved færdiggørelse af
uddannelse«. | Stk. 2.
--- | | | | | |
|