L 32 Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag og lov om erhvervsuddannelser.

(Justering af fleksibelt uddannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt veu-bidrag for 2024, fastsættelse af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af lærepladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2024, afskaffelse af færdiggørelsestaxameter på grundforløbet m.v.).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 23-11-2023

Afgivet: 23-11-2023

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 23. november 2023 (omtryk)

20231_l32_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 23. november 2023

1. Ændringsforslag

Børne- og undervisningsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af børne- og undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 3 affattes således:

»3. I § 18, stk. 1, 1. pkt., ændres »2.890 kr.« til: »2.914 kr.«, og »2023-pris- og -lønniveau« ændres til: »2024-pris- og -lønniveau«.«

[Forhøjelse af den foreslåede bidragssats for 2024]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det følger af § 18, stk. 1, 1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at alle arbejdsgivere årligt betaler et bidrag på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2023-pris- og -lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Dette svarer til 2.991 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau.

Det følger af § 18, stk. 1, 2. pkt., at bidraget efter 1. pkt. dækker udgifter i medfør af kapitel 2 (lønrefusion og pensionsrefusion) bortset fra § 5, stk. 2 (de udgifter til lønrefusion, som vedrører supplerende undervisning, der er studieforberedende, i en erhvervsuddannelses grundforløb og hovedforløb), og udgifter i medfør af kapitel 2 a (udgifter til elevers ophold på kostafdelinger), kapitel 2 b (tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever og lærlinge mellem grund- og hovedforløbet), kapitel 3 (tilskud til befordringsudgifter m.v.), kapitel 4 (mobilitetsfremmende ydelser m.v.), kapitel 4 a (skolepraktikydelse m.v.) og kapitel 4 b (tilskud til lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.), herunder administrationsudgifter i de forannævnte ordninger.

Det følger af § 18, stk. 1, 3. pkt., at bidraget efter 1. pkt. endvidere dækker udviklings- og administrationsudgifter i medfør af §§ 21 a-21 k (merbidrag, fritagelsesordninger, tilskud for elever og lærlinge og overskudsdeling), § 26 b (Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags uddannelsesregister) og § 26 c (oplysninger fra det lærepladsafhængige AUB-bidrag til Lærepladsen.dk).

Det fremgår af de specielle bemærkninger til det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, at den foreslåede bidragssats for det fleksible uddannelsesbidrag for 2024 på 2.801 kr. i 2024-pris- og -lønniveau er beregnet på baggrund af principperne for det fleksible uddannelsesbidrag og korrektionen for den del af underskuddet i 2020, der skal betales i 2024, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat, s. 13.

Ved en konsolidering af ministeriets beregninger, der ligger til grund for den foreslåede bidragssats for det fleksible uddannelsesbidrag for 2024 i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, er der opdaget to beklagelige fejl.

For det første er udgifterne til pensionsrefusion i 2024 ikke indregnet ved beregningen af bidragssatsen for 2024. Dette foreslås håndteret i nærværende ændringsforslag, som indebærer en justering af den foreslåede bidragssats for 2024, jf. nedenfor. Dette vil være i overensstemmelse med principperne for det fleksible uddannelsesbidrag.

For det andet er den nævnte korrektion for underskuddet i 2020 ikke indregnet korrekt ved beregningen af bidragssatsen for 2024. Den mangelfulde korrektion for underskuddet vil potentielt kunne bevirke et efterslæb, for så vidt angår tilbagebetalingen af underskuddet. Et sådant efterslæb er imidlertid ikke givet på nuværende tidspunkt, og det vil i så fald blive håndteret i det lovforslag om bidragssatsen for 2025, som forventes fremsat i begyndelsen af folketingsåret 2024-25, hvilket dog ikke vil svare til det anførte i Folketingstidende 2021-22, tillæg B, betænkning over L 39, side 2-3, om en treårig fordeling af underskuddet. Der er således ikke taget højde for den mangelfulde korrektion i den foreslåede bidragssats for 2024 i nærværende ændringsforslag. Arbejdsmarkedets parter er orienteret herom.

Det foreslås på denne baggrund, at den foreslåede bidragssats på 2.801 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau i lovforslagets § 1, nr. 3, ændres til 2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau.

Efter det foreslåede ændringsforslag vil alle arbejdsgivere, jf. lovens § 2, således årligt skulle betale et bidrag på 2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Den foreslåede bidragssats vil gælde, indtil den igen ændres ved lov.

Det foreslåede vil indebære en forhøjelse i forhold til den foreslåede bidragssats i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, om betaling i 2024 på 113 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. Det foreslåede vil indebære en nedsættelse af den gældende bidragssats på 2.890 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget på i alt 77 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau.

Den foreslåede bidragssats på 2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau vil i forhold til den gældende bidragssats for 2023 indebære øgede bidragsindbetalinger (i løbende priser) i 2024 på ca. 15 mio. kr. for offentlige arbejdsgivere og ca. 37 mio. kr. for private arbejdsgivere mod en nedsættelse af bidragsindbetalingerne i 2024 på ca. 56 mio. kr. for offentlige arbejdsgivere og ca. 138 mio. kr. for private arbejdsgivere i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat, s. 10. Samlet vil den foreslåede bidragssats på 2.914 kr. i forhold til den gældende bidragssats for 2023 indebære øgede udgifter i bidragsindbetalingerne på ca. 52 mio. kr.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til 1. behandling den 24. oktober 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og Undervisningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte den 9. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 124 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023 sendte børne- og undervisningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Astrid Krag (S) Frederik Vad (S) nfmd. Gunvor Wibroe (S) Kim Aas (S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Ken Kristensen (V) Peter Juel-Jensen (V) Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD) fmd. Marlene Harpsøe (DD) Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF) Andreas Karlsen (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Astrid Carøe (SF) Anne Hegelund (EL) Lotte Rod (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)

Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3