Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 23. november 2023
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren
har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
18, stk. 1, 1. pkt., ændres »2.890 kr.«
til: »2.914 kr.«, og »2023-pris- og
-lønniveau« ændres til: »2024-pris- og
-lønniveau«.«
[Forhøjelse af den
foreslåede bidragssats for 2024]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af § 18, stk. 1, 1.
pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at alle
arbejdsgivere årligt betaler et bidrag på 2.890 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2023-pris- og -lønniveau til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Dette svarer til 2.991 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau.
Det følger af § 18, stk. 1, 2.
pkt., at bidraget efter 1. pkt. dækker udgifter i
medfør af kapitel 2 (lønrefusion og pensionsrefusion)
bortset fra § 5, stk. 2 (de udgifter til lønrefusion,
som vedrører supplerende undervisning, der er
studieforberedende, i en erhvervsuddannelses grundforløb og
hovedforløb), og udgifter i medfør af kapitel 2 a
(udgifter til elevers ophold på kostafdelinger), kapitel 2 b
(tilskud til kommuner vedrørende lønudgifter til
visse elever og lærlinge mellem grund- og
hovedforløbet), kapitel 3 (tilskud til befordringsudgifter
m.v.), kapitel 4 (mobilitetsfremmende ydelser m.v.), kapitel 4 a
(skolepraktikydelse m.v.) og kapitel 4 b (tilskud til
lærepladsunderstøttende tiltag, søgning og
kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.), herunder
administrationsudgifter i de forannævnte ordninger.
Det følger af § 18, stk. 1, 3.
pkt., at bidraget efter 1. pkt. endvidere dækker udviklings-
og administrationsudgifter i medfør af §§ 21 a-21
k (merbidrag, fritagelsesordninger, tilskud for elever og
lærlinge og overskudsdeling), § 26 b (Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrags uddannelsesregister) og § 26 c (oplysninger
fra det lærepladsafhængige AUB-bidrag til
Lærepladsen.dk).
Det fremgår af de specielle
bemærkninger til det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3,
at den foreslåede bidragssats for det fleksible
uddannelsesbidrag for 2024 på 2.801 kr. i 2024-pris- og
-lønniveau er beregnet på baggrund af principperne for
det fleksible uddannelsesbidrag og korrektionen for den del af
underskuddet i 2020, der skal betales i 2024, jf. Folketingstidende
2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat, s. 13.
Ved en konsolidering af ministeriets
beregninger, der ligger til grund for den foreslåede
bidragssats for det fleksible uddannelsesbidrag for 2024 i det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, er der opdaget to
beklagelige fejl.
For det første er udgifterne til
pensionsrefusion i 2024 ikke indregnet ved beregningen af
bidragssatsen for 2024. Dette foreslås håndteret i
nærværende ændringsforslag, som indebærer
en justering af den foreslåede bidragssats for 2024, jf.
nedenfor. Dette vil være i overensstemmelse med principperne
for det fleksible uddannelsesbidrag.
For det andet er den nævnte
korrektion for underskuddet i 2020 ikke indregnet korrekt ved
beregningen af bidragssatsen for 2024. Den mangelfulde korrektion
for underskuddet vil potentielt kunne bevirke et efterslæb,
for så vidt angår tilbagebetalingen af underskuddet. Et
sådant efterslæb er imidlertid ikke givet på
nuværende tidspunkt, og det vil i så fald blive
håndteret i det lovforslag om bidragssatsen for 2025, som
forventes fremsat i begyndelsen af folketingsåret 2024-25,
hvilket dog ikke vil svare til det anførte i
Folketingstidende 2021-22, tillæg B, betænkning over L
39, side 2-3, om en treårig fordeling af underskuddet. Der er
således ikke taget højde for den mangelfulde
korrektion i den foreslåede bidragssats for 2024 i
nærværende ændringsforslag. Arbejdsmarkedets
parter er orienteret herom.
Det foreslås på denne baggrund,
at den foreslåede bidragssats på 2.801 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau i
lovforslagets § 1, nr. 3, ændres til 2.914 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau.
Efter det foreslåede
ændringsforslag vil alle arbejdsgivere, jf. lovens § 2,
således årligt skulle betale et bidrag på 2.914
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Den foreslåede
bidragssats vil gælde, indtil den igen ændres ved
lov.
Det foreslåede vil indebære en
forhøjelse i forhold til den foreslåede bidragssats i
det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, om betaling i 2024
på 113 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget. Det
foreslåede vil indebære en nedsættelse af den
gældende bidragssats på 2.890 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget på i alt 77 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og -lønniveau.
Den foreslåede bidragssats på
2.914 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris- og
-lønniveau vil i forhold til den gældende bidragssats
for 2023 indebære øgede bidragsindbetalinger (i
løbende priser) i 2024 på ca. 15 mio. kr. for
offentlige arbejdsgivere og ca. 37 mio. kr. for private
arbejdsgivere mod en nedsættelse af bidragsindbetalingerne i
2024 på ca. 56 mio. kr. for offentlige arbejdsgivere og ca.
138 mio. kr. for private arbejdsgivere i det fremsatte lovforslag,
jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat, s.
10. Samlet vil den foreslåede bidragssats på 2.914 kr.
i forhold til den gældende bidragssats for 2023
indebære øgede udgifter i bidragsindbetalingerne
på ca. 52 mio. kr.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 24. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 9. juni 2023
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 124
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 4. oktober 2023
sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Astrid Krag (S) Frederik Vad (S)
nfmd. Gunvor Wibroe (S) Kim Aas
(S) Kris Jensen Skriver (S) Matilde Powers (S) Sara Emil Baaring
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Anni Matthiesen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Ken Kristensen (V) Peter Juel-Jensen (V)
Rosa Eriksen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) Karina Adsbøl (DD)
fmd. Marlene Harpsøe (DD)
Helena Artmann Andresen (LA) Henrik Dahl (LA) Lise Bertelsen (KF)
Andreas Karlsen (KF) Mette Thiesen (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Jacob
Mark (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Astrid
Carøe (SF) Anne Hegelund (EL) Lotte Rod (RV) Helene
Liliendahl Brydensholt (ALT)
Nye Borgerlige, Siumut, Inuit
Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |