Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
udstykning og anden registrering i matriklen og lov om tinglysning
(Gennemførelse af de resterende dele af Grunddataprogrammets
delaftale 1 og tilpasninger i forhold til Danmarks eksklusive
økonomiske zone)
(Lovforslag nr. L 25)
Formålet med lovforslaget er at
tilvejebringe de nødvendige retlige rammer for, at de
resterende dele af Det Fællesoffentlige Grunddataprograms
(herefter Grunddataprogrammet) delaftale 1 om ejendomsdata, som
blev delvist gennemført ved en lovændring i 2017, kan
sættes i kraft. Grunddataprogrammet skal effektivisere den
offentlige registrering af fast ejendom hos relevante myndigheder
som Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen. Lovforslaget har
herudover til formål at imødekomme et
samfundsmæssigt behov for at kunne registrere fast ejendom i
form af indvundne arealer (f.eks. energiøer) og bygninger
(f.eks. vindmøller) i Danmarks eksklusive økonomiske
zone (herefter EØZ).
Med lovforslaget foreslås det at
udvide udstykningslovens geografiske anvendelsesområde til
også at omfatte faste ejendomme i EØZ for at
understøtte Danmarks udnyttelse af de suveræne
rettigheder i EØZ til etablering af faste ejendomme
såsom energiøer. Derved muliggør lovforslaget,
at indvundne arealer i EØZ kan registreres som samlet fast
ejendom i matriklen.
Registrering af bygninger på
søterritoriet varetages i dag af Tinglysningsretten. Med
lovforslaget foreslås det, at registreringen for
stedfæstelsen af disse bygninger flyttes til
Geodatastyrelsen, som skal føre et register, hvori bygninger
opført på søterritoriet eller i EØZ
registreres. Denne registrering gøres obligatorisk for at
sikre, at der sker sikker identifikation af bygninger på
søterritoriet og i EØZ.
Med lovforslaget foreslås det
derudover, at en bygning, der tilhører en anden end ejeren
af den grund, som bygningen er beliggende på, registreres
på en smidigere måde i tinglysningssystemet og i
Geodatastyrelsens it-systemer.
Endelig forslås det med lovforslaget,
at der sker en mere hensigtsmæssig opgavefordeling mellem
Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen i forhold til opgaven med at
notere geografiske data om bygninger på fremmed grund.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer, og det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft d. 1. januar 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.