Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 21. november 2023
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, LA, KF, RV og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, EL og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer
imod lovforslaget. Når der tales om befordring af post til
alle adresser i landet, ser EL det som en del af vital
infrastruktur i landet, og ansvaret bør påhvile
staten.
EL ser lovforslaget som en ophævelse
af befordringsforpligtelsen og forudser, at en meget stor forskel i
service (befordringstid og pris) vil opstå mellem tyndt
befolkede områder og bysamfund i takt med privatisering af
opgaverne.
Der kommer til at påhvile
Trafikstyrelsen en kæmpe kontrolopgave, hvis det skal sikres,
at alle adresser i landet skal kunne modtage post, at det skal ske
inden for en rimelig tid (når en sådan er fastsat), at
post skal kunne hentes og sendes inden for rimelige afstande, at
borgere med ret til post til døren skal kunne modtage denne,
og at borgere, der er fritaget for digitale løsninger, skal
kunne kommunikere med det offentlige.
Derudover kan allerede eksisterende
uhensigtsmæssigheder vokse, og det vil belaste klimaet, hvis
mange operatører skal køre til de samme adresser med
forskellige forsendelser.
Loven kommer til at øge uligheden
mellem by og land og mellem store og små postbrugere. Det er
til skade for sårbare borgere, små virksomheder og
foreninger.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at lovforslaget er udtryk for en forringelse af
postbesørgelsen af Danmark. Befordringspligten fjernes,
befordringen i landdistrikterne forringes, og det bliver dyrere at
sende breve. Det rammer f.eks. de ældre, der er fritaget for
digital post, og som nu i endnu højere grad bliver koblet af
samfundet. Det er Dansk Folkeparti dybt utilfreds med, og derfor
stemmer Dansk Folkeparti imod dette lovforslag.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
(NB):
1)
Efter »postloven« indsættes: », lov om Post
Danmark A/S og lov om Det Centrale Personregister«.
[Konsekvens af, at lovforslaget
ændrer tre love]
Til § 1
2) I
den under nr. 25 foreslåede
ændring af § 24, stk. 1,
ændres », markedsovervågning« til: »,
til brug for markedsovervågning«.
[Præcisering af den nye
tilføjelse til § 24, stk. 1, i postloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den tidligere formulering kunne give
anledning til tvivl om, hvorvidt der alene ville ske en
ændring af postloven. For at der ikke skal opstå tvivl
om, at der også sker ændringer i lov om Post Danmark
A/S og lov om Det Centrale Personregister, foreslås
ændringen.
Til nr. 2
Den tidligere opremsning af anvendelsen af
oplysninger fra postvirksomhederne om deres erhvervsmæssige
postbefordring synes upræcis. For at der ikke opstår
tvivl om opremsningen, foreslås ændringen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 12. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 7. juli 2023 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 239, folketingsåret
2022-23, 2. samling. Den 4. oktober 2023 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S)
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen
(V) Hans Andersen (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian
Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth
Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd. Lars-Christian Brask (LA)
Niels Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV)
Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 4 | |