Fremsat den 30. april 2024 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om euforiserende
stoffer
(Tydeliggørelse af advarselsreglen og
ændring af ordningen om fritagelse fra
strafforfølgning i tilknytning til stofindtagelsesrum)
§ 1
I lov om euforiserende stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1334 af 9. december 2019, foretages
følgende ændringer:
1. § 3,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
2. I
§ 3 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Tiltalefrafald skal meddeles for besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug, når sociale forhold taler herfor,
og besiddelsen af stoffet skyldes en stærk afhængighed
af hårde euforiserende stoffer som følge af et
længere og vedvarende misbrug heraf. Det gælder
også i gentagelsestilfælde.«
3. I
§ 3 b, stk. 1, indsættes
efter »misbrug af«: »hårde«.
4. I
§ 3 b indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug
strafforfølges ikke, hvis den pågældende er
fyldt 18 år, besiddelsen af stoffet skyldes en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer, og den
pågældende
1) befinder sig
i eller i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, jf.
stk. 3, hvis besiddelsen sker med henblik på indtagelse i
stofindtagelsesrummet, eller
2) er på
vej til et stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af
stoffet.
Stk. 3.
Politidirektøren, eller den, som denne bemyndiger hertil,
udpeger det område, hvor stk. 2, nr. 1, finder anvendelse.
Beslutningen skal offentliggøres og indeholde en angivelse
af området.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. Regler udstedt i
medfør af § 3 b, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
regler udstedt i medfør af § 3 b, stk. 4, i lov om
euforiserende stoffer, jf. denne lovs § 1, nr. 4.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Advarselsreglen | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Særlige regler om
strafforfølgning og stofindtagelsesrum | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker et trygt Danmark. Det er derfor
vigtigt, at vi slår hårdt ned på de organiserede
narkokriminelle, hvis kriminalitet fører afstumpet vold og
utryghed med sig. Politiet og anklagemyndigheden skal derfor
også generelt strafforfølge både videresalg og
ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer.
Men regeringen har også den holdning, at et samfund i
høj grad vurderes på, hvordan de allermest udsatte
behandles. Der findes en særlig gruppe af meget socialt
udsatte borgere med stærk afhængighed af bl.a.
euforiserende stoffer, der har behov for at blive mødt af en
helt anden indsats og et helt andet menneskesyn, end de
mødes med i dag.
De mest udsatte borgere med stærk stofafhængighed er
en yderst sårbar målgruppe, der ofte har komplekse
sociale og sundhedsmæssige udfordringer som f.eks.
hjemløshed og psykisk sygdom. Regeringen ønsker at
sikre mere værdighed for personer med stærk
afhængighed af bl.a. euforiserende stoffer.
Flere civilsamfundsorganisationer har desuden anbefalet en
præcisering af den såkaldte advarselsregel i lov om
euforiserende stoffer, der giver mulighed for i visse
tilfælde at meddele en advarsel frem for bøde eller
fængsel for besiddelse af euforiserende stoffer til eget
forbrug, så reglen mere præcist angiver, hvordan
bestemmelsen skal anvendes i praksis.
Lovforslagets formål er på den baggrund for det
første at sikre, at denne gruppe af mennesker ikke
mødes med straf for besiddelse af euforiserende stoffer til
eget forbrug, men i stedet meddeles tiltalefrafald (advarsel),
når sociale forhold taler for det, og besiddelsen af
stofferne skyldes en stærk afhængighed som følge
af et længere og vedvarende misbrug af hårde
euforiserende stoffer.
Lovforslaget har for det andet til formål at
tydeliggøre og samtidig udvide fritagelsen fra
strafforfølgning for besiddelse af euforiserende stoffer til
eget forbrug, når besiddelsen sker med henblik på
indtagelse i et stofindtagelsesrum.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Advarselsreglen
2.1.1. Gældende ret
Efter § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende stoffer
kan advarsel i almindelighed ikke meddeles, medmindre sociale
forhold taler for at meddele en advarsel, og besiddelsen af stoffet
skyldes en stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer.
Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 7199 f, at der kan
meddeles advarsel som sanktion for ulovlig besiddelse af
euforiserende stoffer, hvis sociale hensyn taler for at meddele en
advarsel, og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. Det gælder
både tilfælde, hvor den pågældende ikke
tidligere er straffet for overtrædelse af lovgivningen om
euforiserende stoffer, i andengangstilfælde og i senere
tilfælde.
Det følger desuden af bemærkningerne til
bestemmelsen, at det er en forudsætning for at meddele en
advarsel, at gerningspersonens sociale forhold taler herfor. Det
vil i almindelighed være tilfældet, hvis den
pågældende f.eks. modtager kontanthjælp eller
førtidspension og ikke har anden indkomst eller opsparing af
en vis størrelse. Derimod vil de sociale forhold uanset
misbrugets karakter i almindelighed ikke kunne tale for at anvende
advarsel, hvis den pågældende har
arbejdsindtægter eller modtager dagpenge.
Det er yderligere en betingelse for at anvende advarsel, jf.
§ 3, at brugen af euforiserende stoffer er udslag af en
stærk afhængighed som følge af et længere
og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. Det fremgår
af bemærkningerne til bestemmelsen, at denne betingelse
indebærer, at der som hovedregel kun kan meddeles advarsel
til personer, som igennem år har opbygget en så
stærk afhængighed af hårde stoffer, f.eks.
heroin, kokain og amfetamin, at de bruger disse stoffer dagligt. Er
dette tilfældet, kan der også meddeles en advarsel over
for en sådan person med stærk stofafhængighed,
der ulovligt besidder andre stoffer, eksempelvis cannabis, herunder
tilberedningsformen hash, til eget forbrug.
Uanset om en indkomst alene består af kontanthjælp,
indebærer det ovenfor beskrevne, at der ikke kan meddeles
advarsel til personer, herunder unge, som kun lejlighedsvis, f.eks.
i weekender eller til fester, bruger euforiserende stoffer, selv om
den pågældende kan antages at have en vis
afhængighed af stoffet.
Politiet har i almindelighed et godt kendskab til den gruppe af
personer, hvor både de sociale hensyn og karakteren af den
stærke stofafhængighed taler for anvendelse af en
advarsel. I tvivlstilfælde vil politiet dog kunne indhente
oplysninger fra f.eks. bopælskommunen.
Ud over en advarsel, der meddeles i stedet for bøde eller
fængsel, hvis sociale hensyn taler herfor, og besiddelsen af
stoffet er udslag af en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer, kan der i særlige
tilfælde meddeles advarsel, hvis en person ikke er tidligere
straffet for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer, og
det på baggrund af en konkret vurdering er mest
formålstjenligt at anvende denne sanktion. Det gælder
f.eks., hvis hensynet til en effektiv strafforfølgning
tilsiger det, eller hvis anvendelse af bødestraf
medfører et administrativt besvær, der ikke står
i rimeligt forhold til sagens beskaffenhed.
Meddelelse af en advarsel i sager omfattet af § 3, stk. 1,
3. pkt., i lov om euforiserende stoffer sker i praksis i form af et
tiltalefrafald i medfør af retsplejelovens § 722. Et
tiltalefrafald er en strafferetlig sanktion, idet et tiltalefrafald
uden vilkår imidlertid må anses som den mildeste
strafferetlige sanktion, der kan anvendes uden en retssag. Da der
er tale om en strafferetlig sanktion, vil politiet som udgangspunkt
også beslaglægge og konfiskere de euforiserende
stoffer, som den pågældende er fundet i besiddelse
af.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Persongruppen, som er omfattet af § 3, stk. 1, 3. pkt., i
lov om euforiserende stoffer, udgøres af særligt
udsatte borgere. Disse borgeres stærke stofafhængighed
helbredes ikke ved, at de straffes for besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug. Tværtimod er der behov for ved
gennemgående indsatser at sikre værdigheden for denne
gruppe ved at give dem særvilkår, idet besiddelsen af
euforiserende stoffer til eget forbrug skyldes deres egen
afhængighed.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at der
bør være et klart retsgrundlag for, at der altid skal
meddeles tiltalefrafald, når en person i den omfattede
persongruppe besidder euforiserende stoffer til eget forbrug.
Bestemmelsen i § 3 i lov om euforiserende stoffer
bør derfor tydeliggøres, så det klart
fremgår, at der skal meddeles tiltalefrafald, når
betingelserne herfor er opfyldt. Det vil bidrage til at skabe
klarhed for både den omfattede persongruppe og for
myndighederne.
Justitsministeriet er opmærksom på, at politiet i
visse situationer vil have svært ved på stedet at
foretage den vurdering, som kræves efter den foreslåede
bestemmelse. Det er imidlertid samtidig ministeriets opfattelse, at
politiet ved sagsbehandling og eventuel indhentelse af
erklæringer fra øvrige myndigheder, herunder om
indkomstforhold eller stofafhængighed, kan oplyse sagen til
et så tilstrækkeligt niveau, at det kan afgøres,
om borgeren er omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Det er i den forbindelse afgørende, at det ikke bliver
borgerens ansvar at løfte dokumentationsbyrden for, at den
pågældende er omfattet af ordningen, men at borgeren i
relevant omfang bidrager hertil. Politiet skal vejlede borgeren om
muligheden for at modtage et tiltalefrafald, hvis betingelserne
herfor er opfyldt, så den pågældendes manglende
kendskab til muligheden ikke risikerer at indebære, at
relevante oplysninger herom ikke fremkommer. Politiet skal
endvidere i tvivlstilfælde undlade at søge sagen
afgjort med et bødeforelæg på stedet, men skal i
stedet anlægge en forsigtig tilgang, så der tages mest
muligt hensyn til denne gruppe af særligt udsatte
borgere.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve § 3, stk. 1, 3. pkt., i
lov om euforiserende stoffer og indføre et nyt stk. 4,
hvorefter tiltalefrafald skal meddeles for besiddelse af stoffer
til eget forbrug, når sociale forhold taler herfor, og
besiddelsen af stoffet skyldes en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer. Det foreslås desuden, at
dette også skal gælde i gentagelsestilfælde.
Der lægges op til at tydeliggøre den gældende
advarselsordning, så den bringes i overensstemmelse med den
måde, ordningen administreres i dag, og så det
fremgår klart af loven, at der skal meddeles et
tiltalefrafald, når lovens betingelser er opfyldt. Det kommer
således til at fremgå af bestemmelsen, at det ikke
alene er en mulighed at meddele en advarsel, men at der skal
meddeles et tiltalefrafald, når betingelserne er opfyldt. Der
vil være tale om et tiltalefrafald uden vilkår, jf.
retsplejelovens § 722. Det foreslås også, at det
skal fremgå direkte af bestemmelsens ordlyd, at der er tale
om et tiltalefrafald, og at der også skal meddeles
tiltalefrafald i gentagelsestilfælde. Der lægges op til
at videreføre den eksisterende målgruppe.
Der vil fortsat være tale om en strafferetlig sanktion,
idet et tiltalefrafald uden vilkår imidlertid må anses
som den mildeste strafferetlige sanktion, der kan meddeles uden en
retssag. Da der er tale om en strafferetlig sanktion, vil politiet
som udgangspunkt også beslaglægge de euforiserende
stoffer, som den pågældende er i besiddelse af, med
henblik på konfiskation.
Efter de vejledende grænser for, hvornår besiddelsen
af euforiserende stoffer må anses som bestemt til eget
forbrug, der fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om
narkotika, version af 1. marts 2024, pkt. 4.1, kan der ske en
fravigelse af grænserne afhængig af sagens konkrete
omstændigheder. Det vil fortsat skulle bero på en
konkret vurdering, om de euforiserende stoffer er bestemt til eget
forbrug, eller om de besiddes med henblik på
videreoverdragelse. Ved denne vurdering vil mængden spille en
stor rolle, og større kvanta vil almindeligvis ikke kunne
anses som bestemt til eget forbrug. Der vil ikke blive ændret
på de vejledende grænser for, hvad der kan anses som
bestemt til eget forbrug, men det forudsættes, at politiet er
særligt opmærksomt på, at målgruppen for
ordningen i visse tilfælde vil have oparbejdet en
større tolerance over for de pågældende stoffer,
og at det således må antages, at også
større mængder, end hvad der sædvanligvis vil
kunne betragtes som bestemt til eget forbrug, af den årsag
efter en konkret vurdering vil kunne anses som værende til
eget forbrug for denne målgruppe.
Det forudsættes, at politiet i tvivlstilfælde om,
hvorvidt den foreslåede bestemmelse finder anvendelse, ikke
søger sagen afgjort med bøde eller
fængselsstraf, men i stedet oplyser sagen ved indhentelse af
dokumentation fra relevante myndigheder, f.eks. om indkomstforhold
eller stofafhængighed, inden der træffes
afgørelse i sagen. Sagen vil i tilfælde, der ikke kan
afgøres på stedet, skulle oplyses, så det
fremgår af sagens rapporter, om borgeren er omfattet af
bestemmelsen, ligesom det skal fremgå, om borgeren er blevet
vejledt om muligheden for at modtage et tiltalefrafald, hvis
betingelserne herfor er opfyldt, så den
pågældendes manglende kendskab til muligheden ikke
risikerer at indebære, at relevante oplysninger herom ikke
fremkommer.
Borgere med stærk stofafhængighed, som ellers
vurderes omfattet af den foreslåede bestemmelse, vil ikke
skulle strafforfølges og således heller ikke have
beslaglagt og konfiskeret stofferne, hvis den
pågældende er over 18 år, alene besidder de
euforiserende stoffer til eget forbrug og er på vej til et
stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af stofferne,
idet den pågældende i givet fald vil være
omfattet af den foreslåede nye bestemmelse om undladelse af
strafforfølgning i forbindelse med stofindtagelsesrum (se
herom pkt. 2.2 nedenfor).
Er der et stofindtagelsesrum, som den pågældende
realistisk set kan indtage stofferne i, forudsættes det, at
politiet vejleder herom og opfordrer den pågældende til
at indtage stofferne dér. Hvis den pågældende
herefter følger denne opfordring, vil der ikke skulle ske
strafforfølgning, herunder beslaglæggelse med henblik
på konfiskation af stofferne.
Politiet vil fortsat skulle være opmærksomt på
risikoen for, at organiserede kriminelle forsøger at
omgå lovgivningen om euforiserende stoffer ved at udnytte
persongruppen til at transportere euforiserende stoffer. I
sådanne tilfælde vil der på samme måde som
i dag ikke være tale om besiddelse til eget forbrug, men om
besiddelse med henblik på videreoverdragelse, som
indebærer, at forholdet som udgangspunkt skal
strafforfølges, og at der skal ske beslaglæggelse med
henblik på konfiskation af de euforiserende stoffer.
2.2. Særlige regler om strafforfølgning og
stofindtagelsesrum
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 3 b, stk. 1, i lov om euforiserende
stoffer, at indenrigs- og sundhedsministeren efter ansøgning
fra en kommunalbestyrelse kan meddele konkrete tilladelser til
oprettelse og drift af kommunale stofindtagelsesrum og
stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommunen for personer på 18 år
eller derover med en stærk afhængighed som følge
af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende
stoffer.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2011-12 (2. samling), tillæg A, L 185 som
fremsat, side 17, at der således ikke skal indledes
strafforfølgning, hvis personen er over 18 år og har
en stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer, hvis
der er tale om besiddelse til eget forbrug af et stof, der kan
indtages i det pågældende stofindtagelsesrum, hvis
besiddelsen sker i eller i umiddelbar nærhed af et
stofindtagelsesrum, og det ud fra de foreliggende
omstændigheder må lægges til grund, at den
pågældende er på vej til stofindtagelsesrummet
med henblik på indtagelse af stoffet. I praksis vil politiet
i tilfælde, der er omfattet af ordningen, ikke
beslaglægge og konfiskere stoffer hos den
pågældende, ligesom politiet heller ikke i
øvrigt vil strafforfølge den
pågældende.
Det er, som ved målgruppen for advarselsreglen i § 3,
stk. 1, 3. pkt. (det foreslåede nye § 3, stk. 4), jf.
pkt. 2.1, yderligere en betingelse, at brugen af euforiserende
stoffer er udslag af en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af
euforiserende stoffer. Denne betingelse indebærer, at kun
personer, som igennem år har opbygget en så stærk
afhængighed af hårde stoffer, f.eks. heroin, kokain og
amfetamin, at de bruger disse stoffer dagligt, er omfattet af
ordningen.
Målgruppen adskiller sig fra målgruppen for
advarselsreglen i § 3, stk. 1, 3. pkt. (det foreslåede
nye § 3, stk. 4), i lov om euforiserende stoffer ved, at
sociale hensyn ikke indgår som en betingelse for at undlade
strafforfølgning, og ved, at der også kan meddeles
advarsel til personer under 18 år.
For andre end personer omfattet af målgruppen
håndhæver politiet fortsat forbuddet mod euforiserende
stoffer i eller i umiddelbar nærhed af stofindtagelsesrum,
også selv om der alene er tale om besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug. I tilfælde af besiddelse af en
større stofmængde, end hvad der almindeligvis kan
anses for bestemt til eget forbrug, håndhæves forbuddet
for alle, herunder også personer omfattet af
målgruppen. På samme måde som for øvrige
overtrædelser af lov om euforiserende stoffer beror det
på en konkret vurdering, om besiddelsen kan anses som bestemt
til eget forbrug eller videreoverdragelse.
Den enkelte kommune, som ønsker at oprette og drive
stofindtagelsesrum eller at indgå aftale med en selvejende
institution med driftsoverenskomst med kommunen, skal under hensyn
til de lokale forhold tage stilling til, hvilke stoftyper kommunen
ønsker, at der skal være adgang til at indtage i det
enkelte stofindtagelsesrum, og hvilke indtagelsesmåder
kommunen ønsker, at der skal være adgang til at
benytte. Der henvises i den forbindelse til § 7, stk. 2, nr.
3, i bekendtgørelse nr. 972 af 28. juni 2016 om
stofindtagelsesrum. Beslutning herom skal træffes i
samarbejde med politiet, lokalsamfundet og så vidt muligt de
berørte personer med stofmisbrug, herunder lokale
udsatteråd. Hvis der i den enkelte kommune er tale om flere
stofindtagelsesrum, skal der med hensyn til stoftyper gælde
det samme for alle stofindtagelsesrummene. Det er alene i forhold
til de tilladte stoftyper, at målgruppens besiddelse af
euforiserende stoffer til eget forbrug forudsættes ikke at
blive strafforfulgt af politiet.
Det er ikke fastlagt i bemærkningerne, hvad der skal
betragtes som umiddelbar nærhed af stofindtagelsesrummet, da
afgørelsen beror på en konkret vurdering. Ved
vurderingen kan der bl.a. lægges vægt på de
geografiske forhold det pågældende sted. Det
fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om narkotika, pkt.
2.3.2, at i umiddelbar nærhed som udgangspunkt må
omfatte (en del af) gaden, hvor stofindtagelsesrummet er
beliggende, samt de umiddelbart tilstødende gader.
Det er som nævnt fortsat en politimæssig opgave at
håndhæve forbuddet mod besiddelse af euforiserende
stoffer til andre end medicinske og videnskabelige formål
(også) i stofindtagelsesrum og i umiddelbar nærhed
heraf over for personer, der ikke er omfattet af ordningen,
herunder hvis besiddelsen sker med henblik på
videreoverdragelse. Vurderingen af, om forbuddet er
overtrådt, er overladt til en politifaglig vurdering.
Oprettelsen af kommunale stofindtagelsesrum og
stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommunen sker efter drøftelse med
politiet, og politiet er således bekendt med det enkelte
stofindtagelsesrums beliggenhed og de fastsatte vilkår for
oprettelsen og driften af stofindtagelsesrummet. Oplysninger herom
skal sammen med hensynet til at få stofindtagelsesrummet til
at fungere efter hensigten og hensynet til beboerne omkring
stofindtagelsesrummet inddrages i den politifaglige vurdering.
For så vidt angår håndhævelsen af
forbuddet mod besiddelse af euforiserende stoffer til andre end
medicinske og videnskabelige formål i og uden for
stofindtagelsesrum gælder de almindelige regler i
retsplejeloven og i lov om politiets virksomhed (politiloven).
Politiet kan således foretage kontrol i og i umiddelbar
nærhed af et stofindtagelsesrum, eksempelvis med henblik
på at sikre, at de fastsatte vilkår for oprettelsen og
driften af stofindtagelsesrummet efterleves, eller for at sikre, at
der ikke sker videreoverdragelse af euforiserende stoffer på
stedet. Der henvises til Folketingstidende 2011-12 (2. samling),
tillæg A, L 185 som fremsat, side 12-14, 17 og 22.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det har hidtil alene været forudsat i bemærkningerne
til § 3 b, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer, at brugere
af stofindtagelsesrum ikke skal strafforfølges for
besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug, hvis den
pågældende er 18 år eller derover og besiddelsen
af stoffet skyldes en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer. Det gør sig
gældende, hvis den pågældende træffes i
eller i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, og det ud
fra de foreliggende omstændigheder må lægges til
grund, at den pågældende er på vej til
stofindtagelsesrummet, hvor stoftypen må indtages, med
henblik på indtagelse af stoffet.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at denne fravigelse af
forbuddet mod besiddelse af euforiserende stoffer til andre end
medicinske og videnskabelige formål bør reguleres
direkte i loven.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt
på, at der er tale om en grundlæggende fravigelse af
princippet om, at overtrædelser af strafbelagt lovgivning
skal forfølges af de relevante myndigheder.
Samtidig vurderes det at være mest hensigtsmæssigt,
at den omfattede målgruppe også i tilfælde, hvor
den pågældende ikke er i eller i umiddelbar
nærhed af et stofindtagelsesrum, ikke strafforfølges,
hvis det i øvrigt kan lægges til grund, at den
pågældende er på vej til et stofindtagelsesrum
for at indtage stofferne.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at det geografiske
område, der skal anses for at ligge i umiddelbar nærhed
af et stofindtagelsesrum, bedst udpeges af politidirektøren
i den politikreds, hvor stofindtagelsesrummet er placeret, og
bør offentliggøres, så der ikke opstår
tvivl om, hvilket område der kan anses for at være i
umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum. Det
forudsættes, at politiet inddrager kommunen i beslutningen om
den geografiske afgrænsning.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i § 3 b
i lov om euforiserende stoffer, hvorefter besiddelse af
euforiserende stoffer til eget forbrug ikke strafforfølges,
hvis den pågældende er fyldt 18 år, besiddelsen
af stoffet skyldes en stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer, og den pågældende
enten 1) befinder sig i eller i umiddelbar nærhed af et
stofindtagelsesrum, hvis besiddelsen sker med henblik på
indtagelse i stofindtagelsesrummet, eller 2) er på vej til et
stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af stoffet.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på,
at besiddelse af euforiserende stoffer fortsat er ulovligt og
strafbart efter lovgivningen om euforiserende stoffer. Det vil
imidlertid tydeligt fremgå, at der ikke skal ske
strafforfølgning af overtrædelser af lov om
euforiserende stoffer i de omfattede tilfælde.
Den foreslåede bestemmelse vil alene finde anvendelse,
hvis det er tilladt at indtage de euforiserende stoffer, som den
pågældende er i besiddelse af, i det
stofindtagelsesrum, som den pågældende befinder sig i
eller i umiddelbar nærhed af eller er på vej til.
Det vil for så vidt angår nr. 1 i den
foreslåede bestemmelse være en betingelse, at stoffet
besiddes med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet.
Det indebærer, at der fortsat vil skulle ske
strafforfølgning i tilfælde, hvor besiddelsen ikke
sker med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet,
eksempelvis hvis indtagelsen sker i de tilstødende gader til
stofindtagelsesrummet.
Den foreslåede bestemmelses nr. 2 indebærer, at
strafforfølgning også uden for den umiddelbare
nærhed af stofindtagelsesrummet vil skulle undlades i
tilfælde, hvor den pågældende er på vej til
et stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af
stoffet.
Det vil indledningsvis bero på en politifaglig vurdering,
om den pågældende kan anses som værende på
vej til et stofindtagelsesrum. I denne vurdering vil det bl.a.
indgå, om den pågældende er kendt bruger af
stofindtagelsesrummet, og hvor den pågældende
træffes af politiet, f.eks. om det er langt fra
nærmeste stofindtagelsesrum, og andre lignende
omstændigheder. Besiddelse i nattelivet, f.eks. på
barer, diskoteker eller lignende, vil som udgangspunkt tilsige, at
den pågældende ikke kan anses som værende
på vej til et stofindtagelsesrum med henblik på
indtagelse af stofferne. Er der rimelig begrundet tvivl om,
hvorvidt en person i målgruppen er på vej til et
stofindtagelsesrum, forudsættes det, at tvivlen skal komme
den pågældende til gode, og at politiet i sådanne
tilfælde således som udgangspunkt undlader at
strafforfølge forholdet.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stk.
3 i § 3 b i lov om euforiserende stoffer, som indebærer,
at politidirektøren, eller den, som denne bemyndiger hertil,
udpeger det område, der anses for at ligge i umiddelbar
nærhed af et stofindtagelsesrum. Beslutningen herom skal
offentliggøres og indeholde en angivelse af området.
Det vil eksempelvis kunne ske på politikredsens
hjemmeside.
Den nærmere fastlæggelse af området vil bero
på en konkret vurdering af bl.a. de geografiske forhold
på stedet, f.eks. almindelige indfaldsveje til
stofindtagelsesrummet m.v. Det forudsættes, at politiet
inddrager kommunen i beslutningen om den geografiske
afgrænsning af området, og at de eksisterende straffrie
områder omkring stofindtagelsesrummene indledningsvis ikke
indskrænkes som følge af lovforslaget.
Det er hensigten, at udpegningen skal sikre ensartethed i
politiets håndhævelse samt forbedre retssikkerheden for
de omfattede brugere af stofindtagelsesrummet, idet det bliver
klarere, hvor fritagelsen fra strafforfølgning
gælder.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige af betydning. De økonomiske
konsekvenser vil kunne håndteres inden for de eksisterende
rammer.
Lovforslaget har ikke implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Det er forventningen, at forslaget om at tydeliggøre den
eksisterende advarselsordning (pkt. 2.1) vil indebære, at
færre personer i den omfattede målgruppe vil modtage
bødeforelæg i tilfælde, hvor der er tvivl om,
hvorvidt de opfylder betingelserne for at blive meddelt et
tiltalefrafald.
Det er forventningen, at de foreslåede ændringer om
undladelse af strafforfølgning i tilknytning til
stofindtagelsesrum (pkt. 2.2) vil indebære, at
målgruppen i mindre grad end i dag vil blive strafforfulgt og
få beslaglagt og konfiskeret de euforiserende stoffer, som
det er tilladt at indtage i stofindtagelsesrum.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 7. marts til den
4. april 2024 (28 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universitet
(Juridisk Institut), Aarhus Kommune, Aarhus Retshjælp,
Advokatrådet, Aids-Fondet, Antidote Danmark, Blå Kors
Danmark, Bopam - Børn og Pårørende af
Misbrugere, Brugerforeningen, Brugernes Akademi, Center for
Rusmiddelforskning, Centerlederforeningen, Danske Advokater, Danske
Regioner, Dansk Psykolog Forening, Dansk Selskab for Addiktiv
Medicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Embedslægeforeningen, Fagligt Selskab for Addiktiv Sygepleje,
FAKL - Foreningen af Kommunalt Ansatte Læger, Foreningen af
Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Færøernes
Landsstyre, Gadejuristen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkens
Korshær, KFUM's Sociale Arbejde, KL, Københavns
Kommune, Københavns Retshjælp, Københavns
Universitet (Juridisk Fakultet), Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsforeningen af
Væresteder (LVS), Landsforeningen for Socialpædagoger
(LFS), LOS - De private sociale tilbud, Lægeforeningen,
Manderådet, Udvalg for Familieret, Mændenes Hjem,
Odense Kommune, Politiforbundet, Pårørende
Netværket Antistigma, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Boformer for Hjemløse i Danmark (SBH),
Sammenslutningen af Værestedsbrugere i Danmark (SVID), SAND -
De Hjemløses Landsorganisation, SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, Socialpædagogernes
Landsforbund, Stenbroens Jurister, Syddansk Universitet (Juridisk
Institut), Vejle Kommune og Vesterbro Retshjælp.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning. | Ingen af betydning. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Det er forventningen, at forslaget om at
tydeliggøre den eksisterende advarselsordning (pkt. 2.1) vil
indebære, at færre personer i den omfattede
målgruppe vil modtage bødeforelæg i
tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt de opfylder
betingelserne for at blive meddelt et tiltalefrafald. Det er forventningen, at de
foreslåede ændringer om undladelse af
strafforfølgning i tilknytning til stofindtagelsesrum (pkt.
2.2) vil indebære, at målgruppen i mindre grad end i
dag vil blive strafforfulgt og få beslaglagt og konfiskeret
de euforiserende stoffer, som det er tilladt at indtage i
stofindtagelsesrum. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende
stoffer kan advarsel i almindelighed ikke meddeles, medmindre
sociale forhold taler for at meddele en advarsel, og besiddelsen af
stoffet skyldes en stærk afhængighed som følge
af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende
stoffer.
Det foreslås at ophæve §
3, stk. 1, 3. pkt.
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 2, hvor det foreslås at
indsætte et nyt § 3, stk. 4, som erstatter § 3,
stk. 1, 3. pkt.
Til nr. 2
Efter § 3, stk. 1, 3. pkt., i lov om euforiserende stoffer
kan advarsel i almindelighed ikke meddeles, medmindre sociale
forhold taler for at meddele en advarsel, og besiddelsen af stoffet
er udslag af en stærk afhængighed som følge af
et længere og vedvarende misbrug af euforiserende
stoffer.
Der kan som hovedregel kun meddeles advarsel (tiltalefrafald)
efter bestemmelsen til personer, som igennem år har opbygget
en så stærk afhængighed af hårde stoffer,
f.eks. heroin, kokain og amfetamin, at de bruger disse stoffer
dagligt. Er dette tilfældet, kan der også meddeles en
advarsel som sanktion over for en sådan person med
stofmisbrug, der ulovligt besidder andre stoffer, eksempelvis
cannabis, herunder tilberedningsformen hash, til eget forbrug.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et nyt § 3, stk. 4,
1. pkt., hvorefter tiltalefrafald skal meddeles for
besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug, når
sociale forhold taler herfor, og besiddelsen af stoffet skyldes en
stærk afhængighed af hårde euforiserende stoffer
som følge af et længere og vedvarende misbrug
heraf.
Formålet med bestemmelsen er, at der fremover altid skal
meddeles tiltalefrafald for besiddelse af euforiserende stoffer til
eget forbrug, hvis sociale forhold taler for at meddele
tiltalefrafald, og besiddelsen af stoffet skyldes en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer.
Med ændringen tydeliggøres det, at meddelelse af
tiltalefrafald ikke kun er en mulighed, men at tiltalefrafald skal
meddeles, hvis gerningspersonen opfylder betingelserne i
bestemmelsen. Det kommer desuden til at fremgå, at der er
tale om tiltalefrafald. Der vil være tale om et
tiltalefrafald uden vilkår i medfør af retsplejelovens
§ 722, som således ikke vil komme til at fremgå af
den pågældendes straffeattester.
Der lægges ikke op til at ændre den omfattede
persongruppe, der således vil forblive den samme. Det vil
således fortsat være den samme vurdering af
pågældendes sociale forhold, der skal foretages. Det
indebærer, at betingelsen i almindelighed vil være
opfyldt, hvis den pågældende er helt uden indkomst
eller f.eks. modtager kontanthjælp eller
førtidspension og ikke har anden indkomst eller opsparing af
en vis størrelse. Derimod vil sociale forhold uanset
stofafhængighedens karakter i almindelighed ikke kunne tale
for at anvende advarsel, hvis den pågældende har
arbejdsindtægter eller modtager dagpenge.
Det vil desuden fortsat være et krav, at besiddelsen
skyldes en stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af hårde euforiserende
stoffer.
Kravet om stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af hårde euforiserende
stoffer vil indebære, at der alene vil kunne meddeles
tiltalefrafald efter den foreslåede bestemmelse til personer,
som igennem år har opbygget en så stærk
afhængighed af hårde stoffer, f.eks. heroin, kokain og
amfetamin, eller stoffer der kan sammenlignes med disse i
farlighed, at de bruger disse stoffer dagligt. Det
forudsættes i den forbindelse, at cannabisbaserede
euforiserende stoffer ikke kan anses som hårde euforiserende
stoffer. Er kravet om stærk afhængighed som
følge af et længere og vedvarende misbrug af
hårde euforiserende stoffer opfyldt, vil der også
skulle meddeles tiltalefrafald for ulovlig besiddelse af andre
stoffer, eksempelvis hash, til eget forbrug. Der lægges
således ikke op til at ændre på, hvilke stoffer
der kan begrunde meddelelse af et tiltalefrafald. Det
forudsættes i den forbindelse, at indskrivning i
lægelig misbrugsbehandling med substitutionsmedicin vil kunne
indgå som en omstændighed, der taler for, at borgeren
må anses som værende stærkt afhængig i den
foreslåede bestemmelses forstand.
Det vil i første omgang være overladt til politiet
at vurdere, om betingelserne for meddelelse af tiltalefrafald efter
bestemmelsen er opfyldt.
Ved tvivlstilfælde vil sagen ikke kunne afgøres
på stedet, hvorfor det forudsættes, at der vil ske
yderligere sagsbehandling med henblik på oplysning af sagen,
inden der kan træffes afgørelse. Hvis der opstår
tvivl om, hvorvidt gerningspersonen opfylder betingelserne i den
foreslåede bestemmelse, vil politiet således skulle
indhente oplysninger fra øvrige myndigheder, herunder f.eks.
om gerningspersonens indtægtsforhold eller en
lægeerklæring om den pågældendes
stofafhængighed, inden der træffes afgørelse i
sagen. Er der rimelig begrundet tvivl om, hvorvidt den
pågældende opfylder betingelserne for at modtage
tiltalefrafald i medfør af bestemmelsen, vil politiet
således ikke skulle søge forholdet afgjort med et
bødeforelæg på stedet. Det er i den forbindelse
afgørende, at det ikke bliver borgerens ansvar at
løfte dokumentationsbyrden for, at der ikke skal gives en
bøde, men at borgeren i relevant omfang bidrager til
sagsoplysningen. Politiet vil således i forbindelse med sin
sagsbehandling skulle løfte sagsoplysningen til et niveau,
hvor det med rimelig sikkerhed kan konstateres, om sagen falder
indenfor eller udenfor anvendelsesområdet for den
foreslåede bestemmelse. De undersøgte
omstændigheder vil skulle fremgå af politiets
rapporter. Politiet vil i den forbindelse desuden skulle vejlede om
muligheden for at blive meddelt et tiltalefrafald, hvis
betingelserne herfor er opfyldt, så den
pågældendes manglende kendskab til muligheden ikke
risikerer at indebære, at relevante oplysninger herom ikke
fremkommer.
Borgere med stærk stofafhængighed, som ellers
vurderes omfattet af den foreslåede bestemmelse, vil ikke
skulle meddeles tiltalefrafald eller i øvrigt
strafforfølges, og således heller ikke have beslaglagt
og konfiskeret stofferne, hvis den pågældende er over
18 år, alene besidder de euforiserende stoffer til eget
forbrug, og er på vej til et stofindtagelsesrum med henblik
på indtagelse af stofferne, idet den pågældende i
givet fald vil være omfattet af den foreslåede
bestemmelse om fritagelse fra strafforfølgning i tilknytning
til stofindtagelsesrum, jf. § 3 b, stk. 2, nr. 2
(lovforslagets § 1, nr. 4).
Er der et stofindtagelsesrum, som den pågældende
realistisk kan indtage stofferne i, forudsættes det, at
politiet vejleder herom og opfordrer den pågældende til
at indtage stofferne dér. Hvis den pågældende
herefter følger denne opfordring, vil der ikke skulle ske
strafforfølgning, herunder beslaglæggelse med henblik
på konfiskation af stofferne.
Der vil alene kunne meddeles tiltalefrafald, når stoffer
besiddes til eget forbrug. Efter de vejledende grænser for,
hvornår besiddelsen af euforiserende stoffer må anses
som bestemt til eget forbrug, der fremgår af
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om narkotika, pkt. 4.1, kan der ske
en fravigelse af grænserne afhængig af sagens konkrete
omstændigheder. Det vil indledningsvis være overladt
til en konkret politifaglig vurdering, om besiddelsen vurderes at
være til eget forbrug. Vurderingen skal foretages på
samme måde som ved øvrige overtrædelser af
lovgivningen om euforiserende stoffer. Ved vurderingen vil
mængden spille en stor rolle, og større kvanta vil
almindeligvis ikke kunne anses som bestemt til eget forbrug. Det
forudsættes imidlertid, at politiet er særligt
opmærksomt på, at målgruppen for bestemmelsen i
visse tilfælde vil have oparbejdet en større tolerance
over for de pågældende stoffer, og at det således
må antages, at også større mængder, end
hvad der sædvanligvis vil kunne betragtes som bestemt til
eget forbrug, af den årsag vil kunne være til eget
forbrug for denne målgruppe. Der vil dog altid skulle
foretages en konkret vurdering.
Besiddelse af euforiserende stoffer i en såkaldt salgspose
vil således ikke isoleret set indebære, at besiddelsen
skal anses som med henblik på videreoverdragelse. Der vil
fortsat altid skulle foretages en konkret vurdering af de samlede
omstændigheder i den enkelte sag, hvor det eksempelvis
også indgår, om den pågældende er i
besiddelse af værktøj (vægt m.v.) til opvejning
af små mængder narkotika, et regnskab over
gennemførte salg af euforiserende stoffer eller eventuelt
større kontantbeløb, der ikke står i rimeligt
forhold til den pågældendes indkomst. Politiet vil
fortsat skulle strafforfølge tilfælde, hvor der er
tale om besiddelse med henblik på videreoverdragelse.
Endvidere er det, som i øvrige straffesager,
anklagemyndigheden, som skal løfte bevisbyrden for, at der
er tale om besiddelse med henblik på videreoverdragelse, hvis
dette er formodningen efter politiets efterforskning og oplysning
af sagen.
Politiet vil fortsat skulle være opmærksomt på
risikoen for, at organiserede kriminelle forsøger at
omgå lovgivningen om euforiserende stoffer ved at udnytte
persongruppen til at transportere euforiserende stoffer. I
sådanne tilfælde vil der på samme måde som
i dag ikke være tale om besiddelse til eget forbrug, men om
besiddelse med henblik på videreoverdragelse, som
indebærer, at forholdet som udgangspunkt skal
strafforfølges, og at der skal ske beslaglæggelse med
henblik på konfiskation af de euforiserende stoffer.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke have betydning for
adgangen til i sager om overtrædelse af lovgivningen om
euforiserende stoffer, som ikke er omfattet af den foreslåede
bestemmelse, at meddele tiltalefrafald efter retsplejelovens §
722 og bekendtgørelse nr. 792 af 18. juni 2018 om
politidirektørernes og statsadvokaternes adgang til at
frafalde tiltale. Der vil herunder fortsat kunne meddeles
tiltalefrafald i særlige tilfælde, hvor det på
baggrund af en konkret vurdering er mest formålstjenligt at
anvende denne sanktion, herunder f.eks. hvis hensynet til en
effektiv strafforfølgning tilsiger det, eller hvis
anvendelse af bødestraf medfører et administrativt
besvær, der ikke står i rimeligt forhold til sagens
beskaffenhed. Der vil således kunne meddeles tiltalefrafald i
sådanne sager i samme omfang som hidtil.
Efter det foreslåede § 3, stk.
4, 2. pkt., skal der også meddeles tiltalefrafald i
gentagelsestilfælde.
Det vil medføre, at der ikke vil være
begrænsninger for, hvor mange gange en borger omfattet af
bestemmelsen vil kunne modtage tiltalefrafald for besiddelse af
euforiserende stoffer til eget forbrug, når den
pågældende opfylder betingelserne herfor efter det
foreslåede 1. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 og 2.1.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af § 3 b, stk. 1, i lov om euforiserende
stoffer, at indenrigs- og sundhedsministeren efter ansøgning
fra en kommunalbestyrelse kan meddele konkrete tilladelser til
oprettelse og drift af kommunale stofindtagelsesrum og
stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommunen for personer på 18 år
eller derover med en stærk afhængighed som følge
af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende
stoffer.
Det foreslås i § 3 b, stk.
1, efter »misbrug af« at indsætte
»hårde«.
Den foreslåede ændring indebærer, at kravet
til den afhængighed, der er en forudsætning for, at en
person er omfattet af bestemmelsen, kommer til at fremgå af
bestemmelsens ordlyd.
Der er således tale om en videreførelse af det
eksisterende krav om, at der skal være tale om en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer, som f.eks.
heroin, kokain og amfetamin. Det forudsættes i den
forbindelse, at cannabisbaserede euforiserende stoffer ikke kan
anses som hårde euforiserende stoffer.
Til nr. 4
Det følger af § 3 b, stk. 1, i lov om euforiserende
stoffer, at indenrigs- og sundhedsministeren efter ansøgning
fra en kommunalbestyrelse kan meddele konkrete tilladelser til
oprettelse og drift af kommunale stofindtagelsesrum og
stofindtagelsesrum drevet af selvejende institutioner med
driftsoverenskomst med kommunen for personer på 18 år
eller derover med en stærk afhængighed som følge
af et længere og vedvarende misbrug af euforiserende
stoffer.
Det er forudsat i bemærkningerne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2011-12 (2. samling), tillæg A, L 185 som
fremsat, side 17, at besiddelse af euforiserende stoffer til eget
forbrug i og i umiddelbar nærhed af et kommunalt
stofindtagelsesrum eller et stofindtagelsesrum drevet af en
selvejende institution med driftsoverenskomst med kommunen i
praksis normalt ikke forfølges af politiet, hvis den
pågældende er fyldt 18 år og som følge af
et længere og vedvarende misbrug af hårde euforiserende
stoffer har en stærk afhængighed, og det ud fra de
foreliggende omstændigheder må lægges til grund,
at den pågældende er på vej til
stofindtagelsesrummet, hvor den pågældende stoftype er
tilladt at indtage, med henblik på indtagelse af stoffet. I
praksis vil politiet i tilfælde, der er omfattet af
ordningen, ikke beslaglægge og konfiskere stoffer hos den
pågældende, ligesom politiet heller ikke i
øvrigt vil strafforfølge den
pågældende.
For en nærmere gennemgang af gældende ret henvises
til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2, hvorefter besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug ikke strafforfølges, hvis den
pågældende er fyldt 18 år, besiddelsen af stoffet
skyldes en stærk afhængighed som følge af et
længere og vedvarende misbrug af hårde euforiserende
stoffer, og den pågældende 1) befinder sig i eller i
umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, hvis besiddelsen
sker med henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet, eller
2) er på vej til et stofindtagelsesrum med henblik på
indtagelse af stoffet.
Der lægges ikke op til at ændre målgruppen for
ordningen. Det indebærer, at personer på 18 år
eller derover med en stærk afhængighed som følge
af et længere og vedvarende misbrug af hårde
euforiserende stoffer vil være omfattet af den
foreslåede bestemmelse. Med et længere og vedvarende
misbrug skal forstås, at den pågældende igennem
år har opbygget en så stærk afhængighed af
hårde euforiserende stoffer, at denne bruger disse stoffer
dagligt. Der er med forslaget således ikke lagt op til en
ændring af, hvad der skal forstås som et længere
og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer, men der
lægges op til, at det fremgår af lovteksten. Det
forudsættes i den forbindelse, at indskrivning i
lægelig misbrugsbehandling med substitutionsmedicin vil kunne
indgå som en omstændighed, der taler for, at borgeren
må anses som værende stærkt afhængig i den
foreslåede bestemmelses forstand.
Den foreslåede bestemmelse vil alene finde anvendelse,
hvis det er tilladt at indtage de euforiserende stoffer, som den
pågældende er i besiddelse af, i det
stofindtagelsesrum, som den pågældende befinder sig i
eller i umiddelbar nærhed af eller er på vej til. Den
foreslåede bestemmelse vil ligeledes finde anvendelse i
tilfælde, hvor det pågældende stofindtagelsesrum
er midlertidigt lukket, f.eks. som følge af uro i
brugergruppen eller lignende forbigående årsager, der
medfører lukninger i kortere tidsrum.
Strafforfølgning vil alene kunne undlades, når
euforiserende stoffer besiddes til eget forbrug. Politiet vil
således fortsat skulle strafforfølge tilfælde,
hvor der er tale om besiddelse med henblik på
videreoverdragelse.
Efter de vejledende grænser for, hvornår besiddelsen
af euforiserende stoffer må anses som bestemt til eget
forbrug, der fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om
narkotika, pkt. 4.1, kan der ske en fravigelse afhængig af
sagens konkrete omstændigheder. Det vil fortsat bero på
en konkret vurdering, om de euforiserende stoffer er bestemt til
eget forbrug, eller om de besiddes med henblik på
videreoverdragelse. Ved denne vurdering vil mængden spille en
stor rolle, og større kvanta vil almindeligvis ikke kunne
anses som bestemt til eget forbrug. Der vil ikke blive ændret
på de vejledende grænser for, hvad der kan anses som
bestemt til eget forbrug, men det forudsættes, at politiet er
særligt opmærksomt på, at målgruppen for
bestemmelsen i visse tilfælde vil have oparbejdet en
større tolerance over for de pågældende stoffer,
og at det således må antages, at også
større mængder, end hvad der sædvanligvis vil
kunne betragtes som bestemt til eget forbrug, af den årsag
efter en konkret vurdering vil kunne anses som værende til
eget forbrug for denne målgruppe.
Besiddelse af euforiserende stoffer i en såkaldt salgspose
vil således ikke isoleret set indebære, at besiddelsen
skal anses som med henblik på videreoverdragelse. Der vil
fortsat altid skulle foretages en konkret vurdering af de samlede
omstændigheder i den enkelte sag, hvor det eksempelvis
også indgår, om den pågældende er i
besiddelse af værktøj (vægt m.v.) til opvejning
af små mængder narkotika, et regnskab over
gennemførte salg af euforiserende stoffer eller eventuelt
større kontantbeløb, der ikke står i rimeligt
forhold til den pågældendes indkomst.
Det er, som i øvrige straffesager, anklagemyndigheden,
som skal løfte bevisbyrden for, at der er tale om besiddelse
med henblik på videreoverdragelse, hvis dette er formodningen
efter politiets efterforskning og oplysning af sagen.
Efter det foreslåede stk. 2, nr.
1, strafforfølges besiddelse af euforiserende stoffer
til eget forbrug ikke, hvis den pågældende er fyldt 18
år, besiddelsen af stoffet skyldes en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer, og den
pågældende befinder sig i eller i umiddelbar
nærhed af et stofindtagelsesrum, hvis besiddelsen sker med
henblik på indtagelse i stofindtagelsesrummet.
Med den foreslåede bestemmelse lægges der op til at
skabe et klart retsgrundlag for de personer med stærk
stofafhængighed, der anvender stofindtagelsesrummene, og for
myndighederne, så der ikke kan være tvivl om, at
personer omfattet af den foreslåede bestemmelse ikke vil
skulle strafforfølges, når de befinder sig i eller i
umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, og de besidder
stoffer til eget forbrug med henblik på indtagelse i
stofindtagelsesrummet.
Efter det foreslåede stk. 2, nr. 1, vil det være en
betingelse, at stoffet besiddes med henblik på indtagelse i
stofindtagelsesrummet. Det indebærer, at der fortsat vil
skulle ske strafforfølgning i tilfælde, hvor
besiddelsen ikke sker med henblik på indtagelse i
stofindtagelsesrummet, eksempelvis hvis indtagelsen sker i de
tilstødende gader til stofindtagelsesrummet.
Efter det foreslåede stk. 2, nr.
2, strafforfølges besiddelse af euforiserende stoffer
til eget forbrug ikke, hvis den pågældende er fyldt 18
år, besiddelsen af stoffet skyldes en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer, og den
pågældende er på vej til et stofindtagelsesrum
med henblik på indtagelse af stoffet.
Med den foreslåede bestemmelse vil der således ske
en udvidelse af området, hvor der ikke skal ske
strafforfølgning, da den foreslåede bestemmelse
også vil gælde uden for de angivne områder, hvis
den pågældende er på vej til et
stofindtagelsesrum, hvor stoffet må indtages. I vurderingen
af, hvorvidt den pågældende er på vej til et
stofindtagelsesrum, kan eksempelvis inddrages, om den
pågældende er kendt bruger af et stofindtagelsesrum, og
hvor langt der er til rummet. Besiddelse i nattelivet, f.eks.
på barer, diskoteker e.l., vil som udgangspunkt tilsige, at
den pågældende ikke kan anses som værende
på vej til et stofindtagelsesrum med henblik på
indtagelse af stofferne. Er der rimelig begrundet tvivl om,
hvorvidt en person i målgruppen er på vej til et
stofindtagelsesrum, forudsættes det, at tvivlen kommer den
pågældende til gode, og at politiet i sådanne
tilfælde således som udgangspunkt undlader at
strafforfølge forholdet.
Det vil være overladt til en politifaglig vurdering, om
den pågældende er omfattet af bestemmelsen. Vurderingen
af, om den pågældende er på vej til et
stofindtagelsesrum for at indtage stofferne, vil skulle foretages
på stedet. Politiet har i almindelighed et godt kendskab til
den gruppe af personer, der anvender stofindtagelsesrummene.
Hvis politiet efterfølgende konstaterer, at der er
beslaglagt euforiserende stoffer hos en person omfattet af den
foreslåede bestemmelse, vil stofferne ikke skulle
tilbageleveres, idet der er tale om euforiserende stoffer, hvis
besiddelse er ulovlig til andre end medicinske og videnskabelige
formål.
Det foreslås at indsætte et nyt § 3 b, stk. 3, 1. pkt., hvorefter
politidirektøren eller den, som denne bemyndiger hertil,
udpeger det område, hvor stk. 2, nr. 1, finder
anvendelse.
Den nærmere fastlæggelse af området vil bero
på en konkret vurdering af bl.a. de geografiske forhold
på stedet. Det forudsættes, at området som
minimum omfatter (en del af) gaden, hvor stofindtagelsesrummet er
beliggende, og de umiddelbart tilstødende gader, herunder
indfaldsveje, der leder til gaden, hvor stofindtagelsesrummet
ligger.
Det forudsættes, at politiet inddrager kommunen i
beslutningen om den geografiske afgrænsning af området,
og at de eksisterende straffrie områder omkring
stofindtagelsesrummene indledningsvis ikke indskrænkes som
følge af lovforslaget.
En beslutning om at udpege det område, hvor det
foreslåede stk. 2, nr. 1, finder anvendelse, vil skulle
rettes mod et afgrænset geografisk område, hvortil der
som udgangspunkt vil være almindelig adgang. Dette udpegede
område for umiddelbar nærhed til stofindtagelsesrummet
vil således ikke være rettet mod en enkelt borger eller
en bestemt flerhed af borgere, men derimod en ubestemt og
potentielt vekslende flerhed af borgere. Udpegningen af
området for umiddelbar nærhed til stofindtagelsesrummet
må således karakteriseres som en generel
forvaltningsakt (i modsætning til en konkret
forvaltningsakt). Politiets beslutninger om at udpege området
vil dermed ikke være omfattet af de bestemmelser i
forvaltningsloven, der vedrører partsbeføjelser,
herunder partshøring, partsaktindsigt og begrundelse, og som
alene finder anvendelse i forhold til konkrete forvaltningsakter,
medmindre der undtagelsesvist er grundlag for at antage, at enkelte
bliver så individuelt berørt af et udpeget
område for umiddelbar nærhed til stofindtagelsesrummet,
at de bør tillægges partsbeføjelser. En
beslutning om udpegning af et område for umiddelbar
nærhed til stofindtagelsesrummet skal i øvrigt
træffes under iagttagelse af de almindelige
forvaltningsretlige principper, herunder proportionalitet og
saglighed.
Efter det foreslåede § 3 b, stk.
3, 2. pkt., skal beslutningen offentliggøres og
indeholde en angivelse af området.
Beslutningen vil således skulle offentliggøres,
så den er tilgængelig for offentligheden, herunder
brugerne af stofindtagelsesrummet. Det vil eksempelvis kunne ske
på politikredsens hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 og 2.2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Det foreslås i stk. 2, at
regler udstedt i medfør af § 3 b, stk. 2, i lov om
euforiserende stoffer forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af regler udstedt i medfør af § 3
b, stk. 4, i lov om euforiserende stoffer, jf. denne lovs § 1,
nr. 4.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
For Grønland er den regelfastsættende myndighed
på sundhedsområdet overgået til Hjemmestyret, jf.
lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om euforiserende stoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1334 af 9. december 2019, foretages
følgende ændringer: | § 3.
Overtrædelse af denne lov eller de i medfør af den
udfærdigede forskrifter straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år. Ved udmåling af straffen,
herunder ved fastsættelse af bøder, skal der
lægges vægt på skadevirkningerne af de
pågældende stoffer. Advarsel kan i almindelighed ikke
meddeles, medmindre sociale forhold taler for at meddele en
advarsel og besiddelsen af stoffet er udslag af en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. På samme
måde straffes den, der ved meddelelse af urigtige eller
vildledende oplysninger eller ved svigagtig fortielse opnår
eller søger at opnå tilladelse i henhold til loven
eller forskrifterne, eller som handler i strid med vilkår for
en given tilladelse. På samme måde straffes endvidere
den, der ved henvendelse om en recept eller rekvisition på et
af de i § 2 eller § 2 a, jf. § 2, omhandlede stoffer
eller om anden ordination af stoffet giver urigtig skriftlig
oplysning om sit navn, sin bopæl eller sin stilling. | | 1. § 3, stk. 1, 3. pkt.,
ophæves. | Stk. 2 og 3.
--- | | | | | 2. I § 3 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Tiltalefrafald skal meddeles for besiddelse af euforiserende
stoffer til eget forbrug, når sociale forhold taler herfor,
og besiddelsen af stoffet skyldes en stærk afhængighed
af hårde euforiserende stoffer som følge af et
længere og vedvarende misbrug heraf. Det gælder
også i gentagelsestilfælde.« | § 3 b.
Sundheds- og ældreministeren kan efter ansøgning fra
en kommunalbestyrelse meddele konkrete tilladelser til oprettelse
og drift af kommunale stofindtagelsesrum og stofindtagelsesrum
drevet af selvejende institutioner med driftsoverenskomst med
kommunen for personer på 18 år eller derover med en
stærk afhængighed som følge af et længere
og vedvarende misbrug af euforiserende stoffer. | | 3. I § 3 b, stk. 1, indsættes efter
»misbrug af«: »hårde« | Stk. 2.
--- | | | | | 4. I § 3 b indsættes efter stk. 1 som
nye stykker: »Stk. 2.
Besiddelse af euforiserende stoffer til eget forbrug
strafforfølges ikke, hvis den pågældende er
fyldt 18 år, besiddelsen af stoffet skyldes en stærk
afhængighed som følge af et længere og
vedvarende misbrug af hårde euforiserende stoffer, og den
pågældende 1) befinder sig i
eller i umiddelbar nærhed af et stofindtagelsesrum, jf. stk.
3, hvis besiddelsen sker med henblik på indtagelse i
stofindtagelsesrummet, eller 2) er på vej
til et stofindtagelsesrum med henblik på indtagelse af
stoffet. Stk. 3.
Politidirektøren, eller den, som denne bemyndiger hertil,
udpeger det område, hvor stk. 2, nr. 1, finder anvendelse.
Beslutningen skal offentliggøres og indeholde en angivelse
af området.« | | | Stk. 2 bliver herefter stk. 4. |
|