Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. maj 2024
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, M, KF, DF, SIU, IA og SP) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, LA, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at partiet bakker op om lovforslaget, selv
om forslaget i SF's optik har meget store mangler.
SF mener, at dette lovforslag er en ringe
erstatning for statsministeren eget forslag om et id-kort til
udsatte stofbrugere, så de ikke får bøder og
får konfiskeret deres stoffer. Selv om forslaget fremgik af
forståelsespapiret ved regeringsskiftet i 2019, undlod den
socialdemokratiske regering at opfylde løftet, hvorefter SF
valgte at fremsætte forslag til folketingsbeslutning B 32 om
id-kort til de mest udsatte borgere med stofmisbrug
(folketingsåret 2021-22) i november 2021. Forslaget
førte dengang til nedsættelsen af en arbejdsgruppe
bestående af interessenter og ngo'er, men trods flere forslag
fra disse endte det i ingenting - politiet ville ikke være
med til at stramme op på advarselsreglen.
Efter folketingsvalget i 2022 genfremsatte
SF beslutningsforslaget, jf. B 38 (folketingsåret 2022-23, 2.
samling) i februar 2023. Her blev SF endnu engang tilbudt en
arbejdsgruppe, hvilket virkede utroværdigt, al den stund den
første arbejdsgruppe ikke bragte resultater.
Når SF vælger at bakke op om
lovforslaget, er det, fordi det trods alt er en forbedring, idet
advarselsreglen nu bliver obligatorisk og ikke kun en mulighed. SF
finder det positivt, at der medfølger en forpligtelse for
politiet til at vejlede stofbrugere. Men SF mener, at lovforslaget
er den mindst mulige ændring, der kan ske på
området. SF kan derfor være bekymret for, om politiet
er i stand til at vurdere, hvilke borgere der ikke skal have
konfiskeret deres stoffer og ikke skal have bøder i
fremtiden. Politiet har tidligere ikke ment, at de var i stand til
at lave den vurdering, jf. svar fra ministeren herom.
Som nogle af høringssvarene antyder,
er der bekymring for, om der stadig overlades for meget til
politiets skøn. Den bekymring deler SF, og det er derfor, at
det ville være godt at evaluere loven som foreslået i
flere høringssvar. Der kan imidlertid ikke stilles
ændringsforslag om en evaluering af loven, hvorfor SF i
stedet for fremhæver det her. Regeringen har imidlertid
afvist en evaluering af loven.
SF er ikke enig med politiet i, at man
kender målgruppen af udsatte borgere godt og dermed nemt kan
håndtere de nye regler. Vi har set adskillige sager
tidligere, hvor politiet tog fejl, og hvor man ikke lavede
vurderingen, dels fordi man ikke havde adgang til oplysninger om
sociale og sundhedsmæssige forhold og derfor ikke kunne lave
en vurdering, dels fordi politiet, når man f.eks.
tømte en pushers telefonbog uden for de største byer,
sendte alle kunder uden undtagelse en hilsen uden at vurdere, om
der var afhængige og socialt udsatte imellem.
SF bemærker i øvrigt, at
politiets indhentelse af erklæringer fra øvrige
myndigheder om f.eks. helbredsforhold skal ske i overensstemmelse
med de generelle databeskyttelsesregler og særregler på
det pågældende område.
I et landdistriktsperspektiv er SF heller
ikke imponeret over, at kun stofbrugere i umiddelbar nærhed
af et stofindtagelsesrum kan undgå at få konfiskeret
sine stoffer. Der findes kun fire byer i hele Danmark med
stofindtagelsesrum, hvilket skaber en meget ulige adgang for alle
borgere uden for de fire byer.
SF er med på, at det er en
lovfæstelse af gældende ret, men SF mener, at man burde
have gjort det gældende for alle i målgruppen. F.eks.
har man i Esbjerg et stort opioidproblem, men her vil stofbrugerne
ikke blive omfattet af lovforslaget. SF finder, at det er noget
hovent, at Justitsministeriet bare svarer, at kommunerne jo
så kan oprette stofindtagelsesrum. Med den
kommuneøkonomi, regeringen byder kommunerne, kommer dette
næppe til at ske. På den baggrund mener SF, at
regeringen svigter stofbrugerne uden for de største byer og
lægger op til en forskelsbehandling af stofbrugerne.
SF håber, at lovforslaget kommer til
at skabe mere værdighed for stofbrugerne. Vi kan og skal ikke
straffe os ud af afhængighed. Afhængighed er et
sundhedsproblem, ikke et kriminalitetsproblem.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(LA, EL, RV og ALT):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 3, stk. 4, udgår
»hårde«.
[Udvidelse af gruppen af borgere,
der kan meddeles tiltalefrafald, til at omfatte personer med
stærk afhængighed af alle former for euforiserende
stoffer]
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 3, stk. 4, udgår »som
følge af et længere og vedvarende misbrug
heraf«.
[Kravet om, at stofmisbrug skal
være længere og vedvarende, udgår]
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 3, stk. 4, indsættes som 3. pkt.:
»Konfiskation af euforiserende stoffer til
eget forbrug skal undlades, når der meddeles
tiltalefrafald.«
[Euforiserende stoffer til eget
forbrug konfiskeres ikke ved tiltalefrafald]
4) I
nr. 2 ændres »stk. 4«
til: »stk. 4 og 5«, og efter det foreslåede stk.
4 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Den frist, der fastsættes for vedtagelse af et
bødeforelæg efter retsplejelovens § 832, stk. 1,
skal i sager om besiddelse af euforiserende stoffer til eget
forbrug være mindst 6 måneder. Foreligger der
undskyldelige omstændigheder, skal fristen
forlænges.«
[Forlængelse af fristen for
vedtagelse af bødeforelæg for besiddelse af
euforiserende stoffer til eget forbrug til mindst 6
måneder]
5)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I §
3 b, stk. 1, udgår »som følge af et
længere og vedvarende misbrug«.«
[Fjernelse af kravet om
længere og vedvarende misbrug]
6) Nr. 3
affattes således:
»3. I § 3
b, stk. 1, ændres »euforiserende stoffer«
til: »hårde euforiserende stoffer«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
7) I
det under nr. 4 foreslåede § 3 b, stk. 2, udgår
»hårde«.
[Udvidelse af gruppen af borgere,
der kan meddeles tiltalefrafald, til at omfatte personer med
stærk afhængighed af alle former for euforiserende
stoffer]
8) I
det under nr. 4 foreslåede § 3 b, stk. 2, udgår »som
følge af et længere og vedvarende misbrug«.
[Kravet om, at stofmisbrug skal
være længere og vedvarende, udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 7
De foreslåede ændringer
indebærer, at den foreslåede ordlyd af § 3, stk.
4, og § 3 b i lov om euforiserende stoffer ændres,
så der ikke stilles krav om, at den stærke
afhængighed skal være af »hårde«
euforiserende stoffer, for at bestemmelserne kan anvendes.
Forslaget har til formål at udvide
den gruppe af borgere med stærk afhængighed, der kan
meddeles tiltalefrafald, eller hvor der kan undlades
strafforfølgning, hvis de øvrige betingelser herfor
er opfyldt, så stærk afhængighed af alle former
for euforiserende stoffer fremover omfattes af bestemmelserne
herom.
Skulle ændringsforslagene blive
vedtaget, stilles de nødvendige
konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 2, 5, 6 og 8
De foreslåede ændringer
indebærer, at de foreslåede bestemmelser i § 3,
stk. 4, og § 3 b, stk. 2, i lov om euforiserende stoffer
ændres, så der ikke stilles krav om, at
afhængigheden af hårde euforiserende stoffer skal
være en følge af et længere og vedvarende
misbrug.
Som følge heraf foreslås det
tillige at ændre målgruppen for stofindtagelsesrummene
i det gældende § 3 b, stk. 1, så der heller ikke i
denne bestemmelse stilles krav om, at afhængigheden af
hårde euforiserende stoffer skal være en følge
af et længere og vedvarende misbrug.
Forslaget har til formål at udvide
den gruppe af stofbrugere med stærk afhængighed af
hårde euforiserende stoffer, der kan meddeles tiltalefrafald,
eller hvor der kan undlades strafforfølgning, hvis de
øvrige betingelser herfor er opfyldt, idet der ikke stilles
krav om, at afhængigheden er en følge af et
længere og vedvarende misbrug. Det vil således ikke
længere være et krav, at den stærke
afhængighed er opbygget igennem flere år.
Skulle ændringsforslagene blive
vedtaget, stilles de nødvendige
konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indsættes
et nyt 3. pkt. i det foreslåede § 3, stk. 4, i lov om
euforiserende stoffer, hvorefter konfiskation af euforiserende
stoffer til eget forbrug skal undlades, når der meddeles
tiltalefrafald.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at den pågældende stofbruger fortsat
vil skulle meddeles et tiltalefrafald, når betingelserne
herfor er opfyldt, men at der ikke vil skulle ske konfiskation
eller beslaglæggelse med henblik på konfiskation af
euforiserende stoffer til eget forbrug.
Skulle ændringsforslaget blive
vedtaget, stilles de nødvendige
konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
Til nr. 4
Det foreslås at nyaffatte
lovforslagets § 1, nr. 2. Det foreslåede § 3, stk.
4, svarer til bestemmelsen i det fremsatte lovforslag, hvorimod det
foreslåede § 3, stk. 5, er nyt.
Efter det foreslåede § 3, stk.
5, 1. pkt., skal den frist, der skal fastsættes for
vedtagelse af et bødeforelæg efter retsplejelovens
§ 832, stk. 1, i sager om besiddelse af euforiserende stoffer
til eget forbrug være mindst 6 måneder. Formålet
med ændringen er at give modtageren af
bødeforelægget længere tid til eventuelt at
gøre gældende, at betingelserne for et tiltalefrafald
efter det foreslåede § 3, stk. 4, eller for fritagelse
fra strafforfølgning efter det foreslåede § 3 b,
stk. 2, er opfyldt, inden sagen sendes til retten.
Efter det foreslåede § 3, stk.
5, 2. pkt., skal fristen forlænges, hvis der foreligger
undskyldelige omstændigheder. Det forudsættes, at
fristen forlænges i tilfælde, hvor politiets rapporter
ikke indeholder en vurdering af den sigtedes sociale og
sundhedsmæssige forhold, som vil kunne begrunde, at den
pågældende i stedet meddeles tiltalefrafald efter det
foreslåede § 3, stk. 4, eller fritages fra
strafforfølgning efter det foreslåede § 3 b, stk.
2.
Skulle ændringsforslaget blive
vedtaget, stilles de nødvendige
konsekvensændringsforslag til 3. behandling.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. april
2024 og var til 1. behandling den 7. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 7. marts 2024 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 153. Den 30. april 2024 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |