L 172 Forslag til lov om ændring af lov om lægemidler.

(Pligtmæssige lagre af kritiske lægemidler m.v.).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde (V)
Udvalg: Sundhedsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 04-06-2024

Afgivet: 04-06-2024

Tillægsbetænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 4. juni 2024

20231_l172_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 4. juni 2024

1. Dispensation fra Folketingets forretningsorden

Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3. behandling.

2. Ændringsforslag

Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 1 ændringsforslag til 3. behandling.

3. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DD, LA, KF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i tillægsbetænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.

4. Politiske bemærkninger

Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet

DD, LA, KF, EL, RV, DF og ALT er enige i intentionen bag lovforslaget, der har til formål at forebygge udfordringer med mangel på kritiske lægemidler i Danmark. Partierne er dog nervøse for, at lovforslaget vil skabe flere problemer, end det løser, hvilket kan føre til både højere priser og flere mangelsituationer. Partierne noterer sig, at disse bekymringer er blevet rejst af en bred kreds af aktører dækkende både producenter, regioner og forskere, og partierne mener ikke, at disse bekymringer er blevet tilgodeset af ministeren. Ligeledes er der blevet anført flere andre løsningsforslag, der ikke er blevet inddraget, ligesom lovforslaget samlet set bærer præg af en forhastet proces på et komplekst område. Der er for mange ubesvarede spørgsmål og en meget stor usikkerhed forbundet med lovforslagets konsekvenser.

Partierne anerkender de forbedringer, der er lavet fra lovforslagets første udkast, men mener ikke, at en evaluering om 2 år er tilstrækkeligt til at imødegå bekymringerne. Partierne opfordrer ministeren til at trække lovforslaget tilbage og i stedet planlægge en grundig proces med inddragelse af relevante aktører hurtigst muligt i det kommende Folketingsår, så vi kan identificere og løse de underliggende udfordringer.

Partierne kan ikke støtte lovforslaget, da der er en stor risiko for, at lovforslaget vil være til skade for patienterne trods intentionerne om det modsatte. Området er for vigtigt og komplekst til at haste en lov igennem, der risikerer at stille danske patienter dårligere. Partierne finder det ærgerligt ikke at kunne støtte et forslag om lagre af kritiske lægemidler, som vi anser som kritisk infrastruktur, da det kan betyde øgede priser for patienterne og regionerne.

3. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 25. april 2024 og var til 1. behandling den 3. maj 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 28. maj 2024. Lovforslaget var til 2. behandling den 30. maj 2024. Udvalget optog lovforslaget til fornyet udvalgsbehandling den 3. juni 2024.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.

Bilag

Efter udvalgets afgivelse af betænkning er der omdelt 3 bilag på lovforslaget.

Anders Kronborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Runa Friis Hansen (EL) Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5