Tillægsbetænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 4. juni 2024
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 8, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage
fra offentliggørelsen af tillægsbetænkningen,
til lovforslaget kommer til 3. behandling.
2. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til 3. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det
stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet
DD, LA, KF, EL, RV, DF og ALT er enige i
intentionen bag lovforslaget, der har til formål at forebygge
udfordringer med mangel på kritiske lægemidler i
Danmark. Partierne er dog nervøse for, at lovforslaget vil
skabe flere problemer, end det løser, hvilket kan
føre til både højere priser og flere
mangelsituationer. Partierne noterer sig, at disse bekymringer er
blevet rejst af en bred kreds af aktører dækkende
både producenter, regioner og forskere, og partierne mener
ikke, at disse bekymringer er blevet tilgodeset af ministeren.
Ligeledes er der blevet anført flere andre
løsningsforslag, der ikke er blevet inddraget, ligesom
lovforslaget samlet set bærer præg af en forhastet
proces på et komplekst område. Der er for mange
ubesvarede spørgsmål og en meget stor usikkerhed
forbundet med lovforslagets konsekvenser.
Partierne anerkender de forbedringer, der
er lavet fra lovforslagets første udkast, men mener ikke, at
en evaluering om 2 år er tilstrækkeligt til at
imødegå bekymringerne. Partierne opfordrer ministeren
til at trække lovforslaget tilbage og i stedet
planlægge en grundig proces med inddragelse af relevante
aktører hurtigst muligt i det kommende Folketingsår,
så vi kan identificere og løse de underliggende
udfordringer.
Partierne kan ikke støtte
lovforslaget, da der er en stor risiko for, at lovforslaget vil
være til skade for patienterne trods intentionerne om det
modsatte. Området er for vigtigt og komplekst til at haste en
lov igennem, der risikerer at stille danske patienter
dårligere. Partierne finder det ærgerligt ikke at kunne
støtte et forslag om lagre af kritiske lægemidler, som
vi anser som kritisk infrastruktur, da det kan betyde øgede
priser for patienterne og regionerne.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2024 og var til 1. behandling den 3. maj 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 28. maj 2024. Lovforslaget var
til 2. behandling den 30. maj 2024. Udvalget optog lovforslaget til
fornyet udvalgsbehandling den 3. juni 2024.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 3 bilag på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Tanja Larsson (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian
Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen
(M) Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise
Brown (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise
Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Mette Thiesen (DF) Kirsten
Normann Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen
(SF) Runa Friis Hansen (EL) Stinus Lindgreen (RV) Helene Liliendahl
Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |