Fremsat den 10. april 2024 af Skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af boafgiftsloven
(Bo- og gaveafgiftsfritagelse)
§ 1
I boafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 11 af 6. januar 2023, som ændret ved § 7 i lov nr.
1795 af 28. december 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a. Arv, der fra en
regent tilfalder den, til hvem tronen overgår, dennes
ægtefælle, den nye tronfølger eller dennes
ægtefælle, er undtaget fra boafgiftspligten. 1. pkt.
finder tilsvarende anvendelse for arv, der fra en tidligere regent
tilfalder regenten, dennes ægtefælle,
tronfølgeren eller dennes ægtefælle. 1. pkt.
finder tilsvarende anvendelse for arv, der fra en
ægtefælle til regenten tilfalder tronfølgeren
eller dennes ægtefælle, samt arv, der fra en
ægtefælle til en tidligere regent tilfalder regenten,
dennes ægtefælle, tronfølgeren eller dennes
ægtefælle. 3. pkt. omfatter også arv fra
ægtefællen til en afdød regent eller
afdød, tidligere regent.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse, når retten til kapital
overgår ved succession mellem personerne som nævnt i
stk. 1.«
2. I
§ 22 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Gaver fra en regent eller dennes ægtefælle til
tronfølgeren eller dennes ægtefælle er undtaget
fra gaveafgiftspligten. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for
gaver fra en tidligere regent eller dennes ægtefælle
til regenten, dennes ægtefælle, tronfølgeren
eller dennes ægtefælle.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning for boer og anmeldelser vedrørende personer, som
afgår ved døden den 1. januar 2024 eller senere, for
successioner, som indtræder den 1. januar 2024 eller senere,
for anmeldelser om udbetaling af arv fra uskiftet bo, der finder
sted den 1. januar 2024 eller senere, for skifte af uskiftede boer,
hvor begæring om skifte indgives den 1. januar 2024 eller
senere, og for gaver, som modtages den 1. januar 2024 eller
senere.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
I anledning af, at kongeriget Danmark har fået et nyt
kongepar, gennemføres en modernisering af Kongehusets
økonomiske forhold. Lovforslaget skal sammen med det
samtidigt fremsatte forslag til lov om kong Frederik den Tiendes
civilliste bidrage til at sikre fremtidige rammer for Kongehusets
virke, der understøtter et moderne og fremtidssikret
monarki.
En række af de aktiver, som må anses for en
væsentlig forudsætning for at varetage opgaven som
regent og kongepar - og som dermed er afgørende for
videreførelsen af Kongehuset og landets fælles
kulturarv - tilhører regenten. De er dermed ikke omfattet af
det samtidigt fremsatte forslag til lov om kong Frederik den
Tiendes civilliste, der bl.a. regulerer, hvilke slotte m.v. og
andre statsejendele (det såkaldte statsinventar), der skal
overlades kongen til brug. Uanset om der er tale om aktiver, der
har status af statsinventar eller tilhører regenten, tjener
de i vidt omfang samme formål om videreførelse af
Kongehuset og landets fælles kulturarv. Der lægges
derfor op til, at aktiverne i alle tilfælde ikke
pålægges bo- og gaveafgiftspligt.
Formålet med dette lovforslag er således at skabe
rammerne for at bevare de historiske genstande og aktiver, som
tilhører regenten, i Kongehusets varetægt i
generationerne fremover - heriblandt ved fremtidige
tronskifter.
Når tronen overgår til en ny regent, vil en
række aktiver blive overdraget fra den afgående regent
til den tiltrædende regent. Hidtil er det almindeligvis sket
ved arv i forbindelse med regentens død, men ved et
tronskifte, hvor regenten i levende live frasiger sig tronen
(abdicerer), vil en række aktiver blive overdraget i levende
live.
Der lægges med lovforslaget derfor op til, at arv og
gaver, der ved regentens eller dennes ægtefælles
død efterlades - eller i levende live overdrages - til den,
som tronen overgår til efter tronfølgeloven, og dennes
ægtefælle, kan videreføres afgiftsfrit til de
kommende regenter og regentpar. Overdragelserne foreslås
på den baggrund fritaget for bo- og gaveafgiftspligt.
Det foreslås, at lovforslaget får virkning fra og
med den 1. januar 2024.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Bo- og
gaveafgiftsfritagelse
2.1.1. Gældende ret
Efter gældende ret er Kongen og dennes
ægtefælle, samt medlemmer af det kongelige hus, som er
børn af danske konger, eller for hvem der i henhold til
grundlovens § 11 er fastsat årpenge, samt deres
ægtefæller, tillagt en skattemæssig
særstilling. Dette indebærer bl.a., at denne
personkreds er fritaget for indkomst- og kirkeskat samt
arbejdsmarkedsbidrag, jf. kildeskattelovens § 3, stk. 1,
ejendomsværdiskat, jf. ejendomsskattelovens § 2, stk. 5,
nr. 1, dødsboskat, jf. dødsboskattelovens § 1,
stk. 5, registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens §
2, stk. 1, nr. 1, vægtafgift, jf. vægtafgiftslovens
§ 15, stk. 1, nr. 1, og brændstofforbrugsafgift, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 6, stk. 1, nr. 1.
Kongehuset er imidlertid ikke fritaget for bo- og gaveafgift.
Når personer afgår ved døden, betales
boafgift til staten af arv, når afdøde efterlader sig
værdier af en vis værdi, jf. boafgiftslovens § 1,
stk. 1. Boafgiften udgør 15 pct. af den arv, som en person
efterlader sig, i det omfang arven overstiger et årligt
fastsat bundfradrag, som i 2024 udgør 333.100 kr., jf.
boafgiftslovens § 6, stk. 1. Arv til en længstlevende
ægtefælle er afgiftsfri, jf. boafgiftslovens § 3,
stk. 1, litra a.
Der skal derudover betales en tillægsboafgift på 25
pct. af den del af værdierne, som tilfalder andre end
nærtstående, jf. boafgiftslovens § 1, stk. 2. Som
nærtstående anses bl.a. afdødes afkom,
stedbørn og disses afkom, afdødes forældre og
afdødes barns eller stedbarns ikke fraseparerede
ægtefælle.
Når værdier overdrages i levende live som gave til
den nærmeste familie, betales gaveafgift til staten af de
overdragne værdier. Gaveafgiften udgør 15 pct. af
gavernes værdi, i det omfang den samlede værdi af
gaverne inden for et kalenderår til det enkelte familiemedlem
overstiger et årligt fastsat bundfradrag, som i 2024
udgør 74.100 kr., dog 25.900 kr. for svigerbørn, jf.
boafgiftslovens §§ 22 og 23. Gaver mellem
ægtefæller er sædvanligvis afgiftsfri, jf. §
22, stk. 3.
Gaver fra andre end nærtstående er omfattet af
reglerne om indkomstskat, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1,
litra c. Gaver fra andre end nærtstående er
således skattefrie for Kongen og dennes ægtefælle
samt medlemmer af det kongelige hus, som er børn af danske
konger, eller for hvem der i henhold til grundlovens § 11 er
fastsat årpenge, samt deres ægtefæller, jf.
kildeskattelovens § 3, stk. 1.
Herudover er lejlighedsgaver af traditionelt præg, f.eks.
fødselsdags-, bryllups- og sølvbryllupsgaver, i
praksis undtaget for beskatning, hvis der er tale om gaver af
mindre omfang. Lejlighedsgaver, som ikke er af mindre omfang, vil
være omfattet af reglerne for gaveafgift, hvis de gives
blandt nærtstående, eller omfattet af reglerne om
indkomstskat, hvis de gives blandt
ikke-nærtstående.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som et led i at videreføre Kongehusets virke vil der i
forbindelse med et tronskifte blive overdraget en række
aktiver fra den afgående regent til den tiltrædende
regent. Hidtil er det almindeligvis sket ved arv i forbindelse med
regentens død, men ved et tronskifte, hvor regenten i
levende live frasiger sig tronen (abdicerer), vil en række
aktiver blive overdraget i levende live. Overdragelsen af aktiverne
vil i mange tilfælde være at anse for en
væsentlig forudsætning for at varetage opgaven som
regent og kongepar og som en afgørende forudsætning
for videreførelsen af Kongehuset. Overdragelsen omfatter
aktiver af forskellig karakter, heriblandt aktiver af historisk
betydning, men også aktiver, der blot fortsat skal anvendes i
driften af Kongehuset såsom kontorinventar, it-udstyr og
varebiler.
Det foreslås på den baggrund at indsætte en ny
§ 3 a i boafgiftsloven og at ændre boafgiftslovens
§ 22, således at de værdier, som regenten eller
dennes ægtefælle ved sin død efterlader eller i
levende live overdrager til den nye regent eller dennes
ægtefælle, er undtaget for bo- og gaveafgift. Det
foreslåede vil gælde, uanset om et tronskifte sker ved
regentens død, hvorved overdragelsen sker i form af arv,
eller ved, at en regent frasiger sig tronen (abdicerer), hvorved
overdragelsen sker i form af gave.
Det foreslås ligeledes, at værdier kan
overføres afgiftsfrit fra regenten, en abdiceret regent og
disses ægtefæller til tronfølgeren og dennes
ægtefælle, uanset om overførelsen sker i levende
live forud for, i forbindelse med eller efter et tronskifte, eller
som arv fra regenten, en abdiceret regent eller disses
ægtefæller ved en af disses død.
Det foreslås, at lovforslaget får virkning fra og
med den 1. januar 2024.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer, at arv og gaver, der ved regentens
eller dennes ægtefælles død efterlades - eller i
levende live overdrages - til den, som tronen overgår til
efter tronfølgeloven, dennes ægtefælle,
tronfølgeren eller dennes ægtefælle, fritages
fra bo- og gaveafgiftspligt. Den foreslåede afgiftsfritagelse
omfatter ligeledes ret til kapital, der overgår ved
succession.
Lovforslaget vil således have negative økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
De negative økonomiske konsekvenser vil afhænge af
den til enhver tid værende værdi af den arv og de
gaver, som med lovforslaget foreslås afgiftsfritaget.
I det samtidigt fremsatte forslag til lov om kong Frederik den
Tiendes civilliste bestemmes bl.a., hvilke slotte og andre
statsejendele, der skal overlades kongen til brug. Der er der tale
om aktiver tilhørende staten (statsinventar), og
spørgsmålet om bo- og gaveafgift er således ikke
relevant i forhold til disse aktiver. Den fritagelse for bo- og
gaveafgiftspligt, som foreslås med dette lovforslag, vil
indebære, at aktiver, der tilhører regenten, men i
vidt omfang tjener samme formål om videreførelse af
Kongehuset og landets fælles kulturarv, som aktiverne
tilhørende staten, ikke pålægges bo- og
gaveafgiftspligt.
Der er ikke foretaget og angivet et konkret skøn over de
økonomiske konsekvenser, henset til, at der ikke foreligger
en nærmere opgørelse over de samlede aktiver og
fordelingen af disse mellem private aktiver og f.eks.
statsinventar, og at skønnet derudover vil bero på
private økonomiske forhold og fremtidige dispositioner.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for
regioner og kommuner.
Lovforslaget vil ikke have nævneværdige
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for lovforslaget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.:
Lovforslaget har ikke været sendt i offentlig
høring. Dette svarer til, at der ikke tidligere har
været tradition for offentlig høring over f.eks.
lovforslag vedr. civillisten.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil have negative
økonomiske konsekvenser for det offentlige. De negative økonomiske konsekvenser
vil afhænge af den til enhver tid værende værdi
af den arv og de gaver, som med lovforslaget foreslås
afgiftsfritaget. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige implementeringskonsekvenser for det
offentlige. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Af de værdier, som afdøde efterlader sig, betales
boafgift på 15 pct. til staten efter reglerne i
boafgiftsloven, jf. § 1, stk. 1. Boafgiften beregnes af den
arv, som afdøde efterlader sig, når afgiftsfri
beløb er fratrukket arven, jf. boafgiftslovens § 4.
Boafgiften betales af den afgiftspligtige arv, der overstiger et
bundfradrag på 264.100 (2010-niveau), jf. boafgiftslovens
§ 6, stk. 1, litra a og b. Det svarer til 333.100 kr. i 2024-
niveau.
Af arv, der udloddes til arvinger uden for den nærmeste
familie, betales desuden en tillægsboafgift på 25 pct.,
jf. boafgiftslovens § 1, stk. 2. Tillægsboafgiften
beregnes af den del af afdødes afgiftspligtige
værdier, som tilfalder andre end den nærmeste familie.
Den nærmeste familie defineres i boafgiftslovens § 1,
stk. 2, og omfatter
a) afdødes afkom, stedbørn og disses afkom,
b) afdødes forældre,
c) afdødes barns eller stedbarns ikke fraseparerede
ægtefælle, uanset om barnet eller stedbarnet lever
eller er afgået ved døden,
d) personer, der har haft fælles bopæl med
afdøde i de sidste 2 år før dødsfaldet,
og personer, der tidligere har haft fælles bopæl med
afdøde i en sammenhængende periode på mindst 2
år, når den fælles bopæl er ophørt
alene på grund af institutionsanbringelse, herunder i en
ældrebolig, eller en person, der på tidspunktet for
dødsfaldet levede sammen på fælles bopæl
med afdøde og venter, har eller har haft børn sammen
med afdøde, herunder også når den fælles
bopæl er ophørt på grund af
institutionsanbringelse, herunder i en ældrebolig,
e) afdødes fraseparerede eller fraskilte
ægtefælle og
f) plejebørn, der har haft bopæl hos afdøde
i en sammenhængende periode på mindst 5 år,
når opholdet er begyndt, inden plejebarnet fyldte 15
år, og højst en af plejebarnets forældre har
haft bopæl hos afdøde sammen med plejebarnet.
Efter boafgiftslovens § 3 er en række beløb
fritaget for boafgiftspligt. Det omfatter bl.a. arv og forsikringer
m.v., der tilfalder afdødes ikke fraseparerede
ægtefælle, jf. § 3, stk. 1, litra a.
Aktiver og brugsretter, der indgår i en
successionsrækkefølge (fideikommis), overgår fra
en person til en anden, når den successionsudløsende
begivenhed, der på forhånd er fastsat af stifteren af
successionsrækkefølgen, indtræffer. Det kan
f.eks. være tale om ret til kapital eller en brugsret
(brugsnydelse), der f.eks. overgår til regenten eller
dennes ægtefælle ved tronskifte eller død.
Succession i retten til kapital i et fideikommis er
boafgiftspligtig på successionstidspunktet, jf.
boafgiftslovens § 8, stk. 4. Når en person succederer i
retten til kapitalen i et fideikommis har den
pågældende pligt til at indgive en anmeldelse af den
afgiftspligtige kapital til skifteretten i København senest
3 måneder efter, at vedkommende er succederet i retten, jf.
boafgiftslovens § 10, stk. 4. Boafgiften beregnes i en
sådan anmeldelse af den godkendte formue, jf. boafgiftslovens
§ 4 og § 6, stk. 1, litra c. Successionen er
boafgiftspligtig, uanset om successionen skyldes død eller
andre grunde.
Succession i en brugs- eller indtægtsnydelse er ikke
boafgiftspligtig, jf. boafgiftslovens § 3, litra f. En
sådan afgiftsfri succession er ikke omfattet af
anmeldelsespligten, jf. boafgiftslovens § 10, stk. 4. Den
efterfølgende løbende brugs- eller
indtægtsnydelse er omfattet af reglerne om indkomstskat, jf.
statsskattelovens § 4, litra b eller c. Brugs- eller
indtægtsnydelsen er således skattefri for Kongen,
dennes ægtefælle og medlemmer af det kongelige hus, som
er børn af danske konger, eller for hvem der i henhold til
grundlovens § 11 er fastsat årpenge, samt deres
ægtefæller, jf. kildeskattelovens § 3, stk. 1.
Skattefriheden for Kongen finder tilsvarende anvendelse for en
regerende Dronning.
Det foreslås som boafgiftslovens § 3 a, stk. 1, 1. pkt., at arv, der fra
en regent tilfalder den, til hvem tronen overgår, dennes
ægtefælle, den nye tronfølger eller dennes
ægtefælle, er undtaget fra boafgiftspligten.
Det foreslåede vil indebære, at værdier vil
kunne overføres boafgiftsfrit som led i et tronskifte i
anledning af regentens død. Det vil omfatte værdier
fra den afdøde regent til den, som tronen overgår til
efter tronfølgeloven, dvs. den nye regent, dennes
ægtefælle, den nye tronfølger efter
tronfølgeloven eller dennes ægtefælle.
Det foreslås som 2. pkt., at
1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for arv, der fra en tidligere
regent tilfalder regenten, dennes ægtefælle,
tronfølgeren eller dennes ægtefælle.
Det foreslåede vil indebære, at værdier vil
kunne overføres boafgiftsfrit fra en afdød regent,
som i levende live har frasagt sig tronen, til regenten og dennes
ægtefælle. Tilsvarende vil værdier kunne
overføres boafgiftsfrit fra en afdød regent, som i
levende live har frasagt sig tronen, til tronfølgeren eller
dennes ægtefælle.
Det foreslås som 3. pkt., at
1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for arv, der fra en
ægtefælle til regenten tilfalder tronfølgeren
eller dennes ægtefælle, samt arv, der fra en
ægtefælle til en tidligere regent tilfalder regenten
eller dennes ægtefælle.
Det foreslåede første led vil indebære, at
værdier vil kunne overføres boafgiftsfrit fra
regentens afdøde ægtefælle til
tronfølgeren og dennes ægtefælle.
Det foreslåede andet led vil indebære, at
værdier vil kunne overføres boafgiftsfrit fra den
abdicerede regents afdøde ægtefælle til regenten
og dennes ægtefælle.
Det foreslås som 4. pkt., at
3. pkt. også omfatter arv fra ægtefællen til en
afdød regent eller afdød, tidligere regent.
Det foreslåede 4. pkt. vil indebære, at
første og andet led i 3. pkt. også omfatter
situationen, hvor arven falder fra ægtefællen til den
afdøde regent eller til den afdøde, abdicerede
regent. Det omfatter dermed situationen, hvor
ægtefællen til regenten eller den abdicerede regent er
den såkaldt længstlevende ægtefælle, dvs.
overlever sin ægtefælle.
De foreslåede bestemmelser vil samlet set indebære,
at værdier vil kunne overføres boafgiftsfrit fra en
afdød regent eller dennes afdøde
ægtefælle, uanset om overdragelsen sker i forbindelse
med tronskifte som følge af regentens død, efter den
abdicerede regents død eller som arv efter
ægtefællens død, uanset om regenten eventuelt er
abdiceret på tidspunktet for ægtefællens
død. De foreslåede boafgiftsfri overdragelser vil
ligeledes omfatte skifte af dødsboet efter regentens
ægtefælle. Både i de tilfælde, hvor skiftet
sker mens længstlevende er regent og i de tilfælde,
hvor skiftet måtte ske, efter regenten har frasagt sig
tronen. Det vil således være uden betydning, om et
skifte af et uskiftet bo sker før eller efter en regent
måtte have frasagt sig tronen.
Tilsvarende overdragelser fra regenten, en abdiceret regent
eller disses ægtefæller i levende live til den nye
regent, dennes ægtefælle, tronfølgeren eller
dennes ægtefælle, vil være gaver, der efter
lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås fritaget for
gaveafgift.
Det foreslås som stk. 2, at
stk. 1 finder tilsvarende anvendelse, når retten til kapital
overgår ved succession mellem personerne som nævnt i
stk. 1.
Det vil indebære, at retten til kapital i en
successionsrækkefølge (fideikommis) kan overgå
boafgiftsfrit fra regenten, en abdiceret regent eller disses
ægtefæller til den nye regent, dennes
ægtefælle, tronfølgeren eller dennes
ægtefælle. Det er uden betydning, om retten
overgår som følge af død eller i levende
live.
Når overgang af retten til kapital i en
successionsrækkefølge (fideikommis) fra regenten m.v.
til den nye regent m.v. vil være afgiftsfri, vil det
ligeledes indebære, at der ikke efter boafgiftslovens §
10, stk. 4, vil være pligt til at indgive anmeldelse til
skifteretten i København om succession i retten til
kapitalen i fideikommis, da der alene efter boafgiftslovens §
10, stk. 4, er pligt til anmeldelse, når der sker overgang af
afgiftspligtig kapital.
Til nr. 2
Gaver mellem nærtstående er omfattet af reglerne om
gaveafgiftspligt. Det indebærer, at ægtefæller
sædvanligvis er fritaget for gaveafgift, jf. boafgiftslovens
§ 22, stk. 3, mens nærtbeslægtede personer kan
give hinanden afgiftsfri gaver under visse
beløbsgrænser, jf. § 22. Gavebegrebet omfatter
arveforskud m.v., jf. boafgiftslovens § 23, stk. 3.
Det følger af boafgiftslovens § 22, stk. 1, at der
afgiftsfrit kan gives gave til den nærmeste familie, idet
omfang gavernes samlede værdi inden for et kalenderår
til den enkelte person ikke overstiger et grundbeløb
på 58.700 kr. (2010-niveau). I 2024 er det afgiftsfri
bundfradrag 74.100 kr. Den nærmeste familie omfatter, jf.
§ 22, stk. 1, følgende personer:
a) afkom, stedbørn og deres afkom,
b) afdødt barns eller stedbarns længstlevende
ægtefælle,
c) forældre,
d) personer, der har haft fælles bopæl med gavegiver
i de sidste 2 år før modtagelsen af gaven, og
personer, der tidligere har haft fælles bopæl med
gavegiver i en sammenhængende periode på mindst 2
år, når den fælles bopæl alene er
ophørt på grund af institutionsanbringelse, herunder i
en ældrebolig,
e) plejebørn, der har haft bopæl hos gavegiver i en
sammenhængende periode på mindst 5 år, når
opholdet er begyndt, inden plejebarnet fyldte 15 år, og
højst en af plejebarnets forældre har haft bopæl
hos gavegiver sammen med plejebarnet, og
f) stedforældre og bedsteforældre.
For ægtefællen til et levende barn eller stedbarn er
det afgiftsfri bundfradrag i 2024 25.900 kr., jf. § 22, stk.
2.
Af gaver til personer omfattet af § 22,
stk. 1, litra a-e, og § 22, stk. 2, betales
gaveafgift på 15 pct., idet omfang gaverne i et
kalenderår overstiger det afgiftsfri beløb som
nævnt i § 22, stk. 1, henholdsvis stk. 2, jf.
§ 23, stk. 1. Af gaver til stedforældre og
bedsteforældre betales gaveafgift på 36,25 pct., idet
omfang gaverne i et kalenderår overstiger beløbet som
nævnt i § 22, stk. 1, jf. § 23, stk. 2.
Gaver i form af brugs- og indtægtsnydelser er
gaveafgiftsfri, jf. boafgiftslovens § 24, stk. 1. Den
efterfølgende løbende brugs- eller
indtægtsnydelse, der følger med gaven, er herefter
omfattet af reglerne om indkomstskat, jf. statsskattelovens §
4, litra b eller c.
Gaver mellem andre end nærtstående er omfattet af
reglerne om indkomstskattepligt, jf. statsskattelovens § 4,
litra c. Disse gaver er således skattefri for Kongen, dennes
ægtefælle og medlemmer af det kongelige hus, som er
børn af danske konger, eller for hvem der i henhold til
grundlovens § 11 er fastsat årpenge, samt deres
ægtefæller, jf. kildeskattelovens § 3, stk. 1.
Skattefriheden for Kongen finder tilsvarende anvendelse for en
regerende Dronning.
Det foreslås som boafgiftslovens § 22, stk. 6,
1. pkt., at gaver fra en regent eller dennes
ægtefælle til tronfølgeren eller dennes
ægtefælle er undtaget fra gaveafgiftspligten.
Det foreslåede vil bl.a. indebære, at gaver fra en
regent, før denne måtte frasige sig tronen, til den
kommende regent, dvs. tronfølgeren efter
tronfølgeloven, eller dennes ægtefælle er
gaveafgiftsfri.
Det foreslås som 2. pkt., at
1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for gaver fra en tidligere
regent eller dennes ægtefælle til regenten, dennes
ægtefælle, tronfølgeren eller dennes
ægtefælle.
Det foreslåede vil indebære, at gaver fra en regent,
der har frasagt sig tronen, eller dennes ægtefælle til
regenten eller dennes ægtefælle er gaveafgiftsfri.
Det foreslåede vil desuden indebære, at gaver fra en
regent, der har frasagt sig tronen, eller dennes
ægtefælle til tronfølgeren efter
tronfølgeloven eller dennes ægtefælle være
gaveafgiftsfri.
De foreslåede bestemmelser vil samlet set indebære,
at gaver kan gives gaveafgiftsfrit fra en regent eller dennes
ægtefælle til tronfølgeren og dennes
ægtefælle, uanset om overdragelsen sker forud for et
tronskifte, som led i et tronskifte eller i tiden fra et tronskifte
frem til en abdiceret regents død eller dennes
ægtefælles død.
Tilsvarende overdragelser, som sker efter regenten eller dennes
ægtefælles død, vil være arv, der efter
lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås fritaget for
boafgift.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt skyldes, at
ændringerne bør gennemføres hurtigst muligt,
henset til at boafgiftslovens § 3 a og § 22, stk. 6, som
affattet ved lovforslagets § 1, foreslås at få
virkning med tilbagevirkende kraft fra og med den 1. januar
2024.
Det foreslås i stk. 2, at
loven har virkning for boer og anmeldelser vedrørende
personer, som afgår ved døden den 1. januar 2024 eller
senere, for successioner, som indtræder den 1. januar 2024
eller senere, for anmeldelser om udbetaling af arv fra uskiftet bo,
der finder sted den 1. januar 2024 eller senere, for skifte af
uskiftede boer, hvor begæring om skifte indgives den 1.
januar 2024 eller senere, og for gaver, som modtages den 1. januar
2024 eller senere.
Det betyder, at loven finder anvendelse for boer og anmeldelser
vedrørende personer, der afgår ved døden den 1.
januar 2024 eller senere.
For succession i retten til kapitalen i et fideikommis får
loven virkning ved indtrædelse, der sker den 1. januar 2024
eller senere. Den foreslåede virkning vil indebære, at
succession omfattet af boafgiftslovens § 3 a, stk. 2, i
forbindelse med tronskiftet ikke vil være
afgiftspligtigt.
Det betyder desuden også, at loven finder anvendelse
på arv efter en førstafdød
ægtefælle, som den længstlevende
ægtefælle i et uskiftet bo udbetaler den 1. januar 2024
eller senere. Loven finder ligeledes anvendelse på skifte af
uskiftede boer, når begæring om skifte indgives til
skifteretten den 1. januar 2024 eller senere.
Endelig betyder det, at loven finder anvendelse på gaver,
der modtages den 1. januar 2024 eller senere. Dette omfatter
også vederlag i forbindelse med arveafkald og arveforskud,
der modtages den 1. januar 2024 eller senere, idet disse anses for
gaver, jf. boafgiftslovens § 23, stk. 3.
Den foreslåede virkning betyder samlet set, at loven gives
tilbagevirkende kraft, således at overdragelser i anledning
af tronskiftet den 14. januar 2024 kan ske bo- og gaveafgiftsfrit.
Forslaget er således udelukkende af begunstigende
karakter.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland, fordi den lov, der foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og ikke kan sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I boafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 11 af 6. januar 2023, som ændret
ved § 7 i lov nr. 1795 af 28. december 2023, foretages
følgende ændringer: | § 3. Undtaget
fra afgiftspligten er endvidere | | | a) arv og forsikringer mv., der
tilfalder afdødes ikke fraseparerede ægtefælle,
jf. dog § 14, stk. 2, | | | b) udbetalinger, der er helt eller
delvist indkomstskattepligtige efter pensionsbeskatningsloven,
medmindre udbetalingen hidrører fra en ordning svarende til
en dansk kapitalpensionsordning, | | | c) afgiftspligtige udbetalinger fra en
pensionsordning som nævnt i pensionsbeskatningslovens §
25, stk. 1, nr. 6, eller § 29, stk. 1, til en frasepareret
eller fraskilt ægtefælle, der senest som led i skiftet
af fællesboet ved separationen eller skilsmissen er indsat
som uigenkaldeligt begunstiget, | | | d) forsikringer mv., der udbetales fra
Arbejdsmarkedets Tillægspension, lovpligtige
ulykkesforsikringer og arbejdsgiverbetalte ulykkesforsikringer i
anledning af arbejdsulykker, | | | e) forsikringsbeløb eller den del
deraf, som en begunstiget selv har betalt præmierne eller
vederlaget for, | | | f) brugs- og
indtægtsnydelser, | | | g) arv, legat og forsikring mv., der
tilfalder fonde, foreninger, stiftelser mv. og religiøse
samfund, der er godkendt efter § 3, stk. 2, til at modtage
arv, legat og forsikring mv. afgiftsfrit eller er godkendt i
henhold til ligningslovens §§ 8 A eller 12, | | | h) arv og legat i form af aktier m.v.,
der tilfalder fonde, når overdragelsen er omfattet af
aktieavancebeskatningslovens §§ 35 C-35 F, og | | | i) arv som følge af udbetaling af
kompensation efter ejendomsvurderingslovens §§
74-76. | | | Stk. 2 og 3.
--- | | | | | Efter § 3 indsættes: | | | »§ 3 a.
Arv, der fra en regent tilfalder den, til hvem tronen
overgår, dennes ægtefælle, den nye
tronfølger eller dennes ægtefælle, er undtaget
fra boafgiftspligten. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for
arv, der fra en tidligere regent tilfalder regenten, dennes
ægtefælle, tronfølgeren eller dennes
ægtefælle. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for
arv, der fra en ægtefælle til regenten tilfalder
tronfølgeren eller dennes ægtefælle, samt arv,
der fra en ægtefælle til en tidligere regent tilfalder
regenten, dennes ægtefælle, tronfølgeren eller
dennes ægtefælle. 3. pkt. omfatter også arv fra
ægtefællen til en afdød regent eller
afdød, tidligere regent. | | | Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse, når retten til kapital
overgår ved succession mellem personerne som nævnt i
stk. 1.« | | | | § 22. En
person kan afgiftsfrit give gaver, hvis samlede værdi inden
for et kalenderår ikke overstiger et grundbeløb
på 58.700 kr. (2010-niveau) til | | | a) afkom, stedbørn og deres
afkom, | | | b) afdødt barns eller stedbarns
længstlevende ægtefælle, | | | c) forældre, | | | d) personer, der har haft fælles
bopæl med gavegiver i de sidste 2 år før
modtagelsen af gaven, og personer, der tidligere har haft
fælles bopæl med gavegiver i en sammenhængende
periode på mindst 2 år, når den fælles
bopæl alene er ophørt på grund af
institutionsanbringelse, herunder i en ældrebolig, | | | e) plejebørn, der har haft
bopæl hos gavegiver i en sammenhængende periode
på mindst 5 år, når opholdet er begyndt, inden
plejebarnet fyldte 15 år, og højst en af plejebarnets
forældre har haft bopæl hos gavegiver sammen med
plejebarnet, og | | | f) stedforældre og
bedsteforældre. | | | Stk. 2-5.
--- | | 2. I § 22 indsættes som stk. 6: | | | »Stk. 6.
Gaver fra en regent eller dennes ægtefælle til
tronfølgeren eller dennes ægtefælle er undtaget
fra gaveafgiftspligten. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for
gaver fra en tidligere regent eller dennes ægtefælle
til regenten, dennes ægtefælle, tronfølgeren
eller dennes ægtefælle.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|