Fremsat den 4. oktober 2023 af transportministeren (Thomas Danielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af taxiloven
(Mulighed for at undtage visse øer
fra lovens anvendelsesområde)
§ 1
I taxiloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
434 af 22. april 2023, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, indsættes efter
»fortjeneste«: », jf. dog stk. 3«.
2. I
§ 1 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Transportministeren kan
fastsætte regler om, at loven ikke finder anvendelse på
øer, der ikke er bro- eller landfaste, hvor der ikke i
almindelighed finder taxikørsel sted, hvis kommunen, som
øen hører til, anmoder herom. 1. pkt. gælder
dog ikke for Bornholm.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Der er brug for at gøre det lettere at bo og arbejde
overalt i Danmark. Regeringen ønsker et Danmark i geografisk
balance. Det skal være muligt, at danskerne bruger deres
frihed til at bosætte sig, hvor de vil, og at man kan
slå sig ned, hvor man føler sig mest hjemme. I den
forbindelse er blandt andet muligheden for transport essentiel.
På de danske øer med få indbyggere giver det
ikke mening at have regler for taxikørsel, idet
kørselsbehovet er begrænset. Regeringen foreslår
derfor, at der skabes mulighed for, at taxiloven ikke skal finde
anvendelse på visse øer, hvor der ikke i almindelighed
finder taxikørsel sted, hvis der lokalt i kommunen er et
ønske herom. Forslaget vil medføre, at privatpersoner
får mulighed for at transportere andre personer på de
øer, der undtages fra taxilovens anvendelsesområde,
mod betaling uden at skulle efterleve taxiloven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Det følger af taxilovens § 1, stk. 1, at loven
gælder for erhvervsmæssig persontransport i dansk
indregistrerede biler, der er indrettet til transport af
højest 9 personer inklusive chaufføren, hvor
kørslen udføres for at opnå en fortjeneste. Det
følger endvidere af taxilovens § 1, stk. 2, at
samkørsel ikke anses som erhvervsmæssig
persontransport, hvis der alene ydes godtgørelse for
omkostninger, der er direkte forbundet med kørslen.
Der kræves tilladelse for at udføre
erhvervsmæssig persontransport, jf. taxilovens § 3, og
anvendelsesområdet for disse tilladelser er kørsel for
en offentlig myndighed, limousinekørsel eller
taxikørsel, jf. taxilovens § 4, stk. 1. For at
føre en bil, der benyttes til erhvervsmæssig
persontransport, kræves et chaufførkort, jf.
taxilovens § 7. Af taxiloven fremgår desuden en
række yderligere krav til taxikørsel, bl.a. krav om
tilslutning til et kørselskontor, prisloft samt krav til
biler og udstyr.
2.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der er i dag kun sporadisk taxidækning på de mindre
danske øer, da der ikke er et økonomisk grundlag for
at drive erhvervsmæssig taxivirksomhed efter taxiloven. De
gældende regler i taxiloven forhindrer samtidig
privatpersoner i at tjene penge på at køre med
passagerer, og dette udgør en barriere for et større
kørselsudbud på øerne. Manglende mobilitet
udgør endvidere en barriere for at realisere regeringens
målsætning om, at det skal være lettere at bo og
arbejde i hele Danmark.
Det foreslås derfor, at der gives mulighed for, at
øer, som ikke er bro- eller landfaste, kan undtages fra
taxilovens anvendelsesområde, såfremt den kommune, som
øen hører til, anmoder transportministeren herom. Det
vil efter forslaget tillige være en betingelse, for at
øen kan undtages fra taxilovens anvendelsesområde, at
der ikke i forvejen i almindelighed finder taxikørsel sted
på øen. På den måde gives der mulighed
for, at privatpersoner kan transportere andre personer rundt
på de pågældende øer uden at skulle
efterleve taxiloven. Udførelse af kørsel med andre
personer på disse øer vil herefter ikke kræve en
tilladelse, og det vil være tilladt at kræve betaling
for kørslen. Kørsel med andre personer mod betaling
på de øer, der undtages fra taxilovens
anvendelsesområde, vil således ikke være
erhvervsmæssig persontransport omfattet af taxiloven,
herunder lovens krav om tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport.
Ved taxikørsel i almindelighed forstås, at der
enten er én eller flere taxier på den
pågældende ø, eller at det på daglig basis
er muligt at bestille en taxi fra fastlandet til at udføre
taxikørsel lokalt på øen. Det forhold, at en
taxi fra fastlandet udfører sporadisk kørsel på
en ø, fx i forbindelse med et større arrangement
på øen, medfører ikke, at der er tale, om at
der i almindelighed finder taxikørsel sted på
øen
Indtægter fra personbefordring er skattepligtige, jf.
statsskattelovens § 4, og det er den enkelte chaufførs
pligt at opgive indtægterne til skattemyndighederne.
3. Regionale
konsekvenser, herunder for landdistrikter
Lovforslaget vurderes at ville have positive konsekvenser for
landdistrikter på de øer, der bliver undtaget fra
taxilovens anvendelsesområde. Lovforslaget vil gøre
det muligt for privatpersoner på de pågældende
øer at tilbyde kørsel for andre mod betaling, idet
der ikke kræves nogen form for tilladelse forud for
kørslen. På den måde udvides rammerne for
mobilitet på øerne, hvilket vil bidrage til
realiseringen af regeringens målsætning om at
gøre det lettere at bo og arbejde overalt i Danmark.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner.
Lovforslaget har ikke implementeringsmæssige
konsekvenser.
Det vurderes, at principperne for digitaliseringsklar lovgivning
ikke er relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. juni 2023
til den 18. august 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Brancheforeningen for
Limousinevognmænd, Centralforeningen af Taxiforeninger i
Danmark (C. A. T.), Dansk Elbilalliance, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Danske Handicaporganisationer, Dansk Handicap
Forbund, Dansk PersonTransport, Danske Regioner, DI Transport, Det
Centrale Handicapråd, FEP foreningen for erhvervsmæssig
persontransport, Foreningen for Platformsøkonomi i Danmark
(FPD), Fritidshusejernes Landsforening, Horesta, KL,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, NOAH-Trafik, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Sammenslutning af Danske Småøer og Trafikselskaberne i
Danmark.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
| Bemærkningerne
til lovforslagets enkelte bestemmelser |
|
Til §
1
Til nr. 1
I § 1, stk. 1, indsættes efter
»fortjeneste« », jf. dog stk. 3«, som en
konsekvens af indsættelse af § 1, stk. 3, se nr. 2
nedenfor.
Til nr. 2
Det følger af § 1, stk. 1, i taxiloven, at loven
gælder for erhvervsmæssig persontransport i dansk
indregistrerede biler, der er indrettet til transport af
højest 9 personer inklusive chaufføren, hvor
kørslen udføres for at opnå en fortjeneste. Det
følger endvidere af taxilovens § 1, stk. 2, at
samkørsel ikke anses som erhvervsmæssig
persontransport, hvis der alene ydes godtgørelse for
omkostninger, der er direkte forbundet med kørslen.
Efter taxilovens § 3 kræves der tilladelse til at
udføre erhvervsmæssig persontransport, og det
følger af taxilovens § 7, at der kræves et
chaufførkort for at føre en bil, der benyttes til
erhvervsmæssig persontransport. Af taxiloven fremgår
desuden en række yderligere krav til taxikørsel, bl.a.
krav om tilslutning til et kørselskontor, prisloft samt krav
til biler og udstyr.
Det foreslås, at det indsættes som § 1, stk. 3, at transportministeren kan
fastsætte regler om, at loven ikke finder anvendelse på
øer, der ikke er bro- eller landfaste, hvor der ikke i
almindelighed finder taxikørsel sted, hvis kommunen, som
øen hører til, anmoder herom. Herudover
foreslås det, at dette dog ikke gælder ikke for
Bornholm
Det er forventningen, at transportministeren vil kunne undtage
følgende øer fra taxiloven på tidspunktet for
lovforslagets ikrafttræden: Aarø, Agersø,
Anholt, Askø/Lilleø, Avernakø,
Bågø, Barsø, Birkholm, Bjørnø,
Drejø, Egholm, Endelave, Eskilsø, Fejø,
Femø, Fænø, Glænø, Hjarnø,
Hjortø, Livø, Lyø, Mandø,
Nekselø, Omø, Sejerø, Skarø,
Strynø, Tunø, og Venø.
Opregningen dækker over de øer i Danmark, som ikke
er bro- eller landfaste, hvor der efter Transportministeriets viden
ikke i almindelighed finder taxikørsel sted, og flere ikke
bro- eller landfaste øer vil derfor kunne undtages, hvis de
opfylder kriterieret, om at der ikke i almindelighed finder
taxikørsel sted. Listen vil blive sendt i høring i de
kommuner, hvor der er øer. Listen vil ligeledes blive sendt
i høring hos relevante brancheorganisationer. Såfremt
den enkelte kommune ønsker at undtage øen fra
taxilovens anvendelsesområde, kan kommunen herefter
ansøge transportministeren herom. En kommune vil ligeledes
kunne anmode om, at yderligere øer undtages fra taxilovens
anvendelsesområde. Kommunen vil i den forbindelse skulle
oplyse, om der i almindelighed finder taxikørsel sted
på øen. Gør der det, vil øen ikke kunne
undtages fra taxiloven.
Ved om der i almindelighed finder taxikørsel sted
på øen forstås, at der enten er én eller
flere taxier på den pågældende ø, eller at
det på daglig basis er muligt at bestille en taxi fra
fastlandet til at udføre taxikørsel lokalt på
øen. Det forhold, at en taxi fra fastlandet udfører
sporadisk kørsel på en ø, fx i forbindelse med
et større arrangement på øen, medfører
ikke, at der er tale om, at der i almindelighed finder
taxikørsel sted på øen.
Hvilke øer der kan undtages, vil med tiden kunne
ændre sig. Taxibetjening på en ø kan eksempelvis
ophøre, hvorefter kommunen finder det nødvendigt af
mobilitetshensyn, at øen undtages fra taxilovens
anvendelsesområde. Undtagelsen af en ø vil kunne
ophæves, hvis der på ny i almindelighed finder
taxikørsel sted på øen, eller øen bliver
bro- eller landfast.
Udførelse af kørsel med andre personer på
øer, der undtages fra taxilovens anvendelsesområde,
vil herefter ikke kræve en tilladelse, og det vil være
tilladt at kræve betaling for kørslen. Kørsel
med andre personer mod betaling på de øer, der
undtages fra taxilovens anvendelsesområde, vil således
ikke være erhvervsmæssig persontransport omfattet af
taxiloven, herunder lovens krav om tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport. Kørslen må alene
foregå på de øer, der er undtaget fra taxilovens
anvendelsesområde, og må således ikke indbefatte
kørsel til og fra den pågældende ø.
De indtægter, som privatpersoner modtager for
kørslen, vil være skattepligtig indkomst, jf.
statsskattelovens § 4, og det er den enkelte chaufførs
pligt at opgive indtægterne til skattemyndighederne.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
januar 2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland og kan ikke sættes i kraft for disse
landsdele, idet taxiloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, jf. lovens
§ 46.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | Lovforslaget | Kapitel 1 Anvendelsesområde § 1. Denne
lov gælder for erhvervsmæssig persontransport i dansk
indregistrerede biler, der er indrettet til transport af
højst ni personer inklusive chaufføren, hvor
kørslen udføres for at opnå en
fortjeneste. | Forslag til Lov om ændring af taxiloven (Mulighed for at undtage visse øer
fra lovens anvendelsesområde) § 1 I taxiloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 434 af 22. april 2023, foretages følgende
ændring: 1. I § 1, stk. 1 indsættes efter
»fortjeneste«: », jf. dog stk. 3«. | Stk. 2.
Samkørsel anses ikke som erhvervsmæssig
persontransport efter stk. 1, hvis der alene ydes
godtgørelse for omkostninger, der er direkte forbundne med
kørslen. | | | 2. I § 1 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at loven ikke
finder anvendelse på øer, der ikke er bro- eller
landfaste, hvor der ikke i almindelighed finder taxikørsel
sted, hvis kommunen, som øen hører til, anmoder
herom. 1. pkt. gælder dog ikke for Bornholm.« |
|