Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 14. maj 2024
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra
transportministeren
Transportministeren har over for udvalget
anmodet om, at følgende affattelse af punkt 6.2 i
lovforslaget om anlægsprojektets økonomiske
implementeringskonsekvenser for det offentlige optages i udvalgets
betænkning og dermed går i stedet for punkt 6.2 i den
fremsatte version af lovforslaget:
»6.2. Anlægsprojektets økonomiske
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Implementeringskonsekvenserne for det
offentlige vil omfatte alle aktiviteter for Sund & Bælt
Holding A/S som bygherre, mens en række øvrige
berørte myndigheder, herunder Tårnby Kommune og
Københavns Kommune, skal behandle ansøgninger i
relation til gennemførelse af anlægsprojekterne.
Det har vist sig dyrere at
gennemføre anlægsprojektet end inden for den afsatte
ramme. Derfor tilføres der projektet 15 millioner kroner fra
besparelser i forbindelse med Vejdirektoratets projekt om udbygning
af E20 Amagermotorvejen. Pengene skal være med til at
finansiere lovforslagets støjisoleringspulje.
Efter færdiggørelsen af
anlægsprojektet vil Sund & Bælt Holding A/S have
opgaver med drift og vedligeholdelse af vejstrækningen, idet
strækningen vil være reguleret af lov om Sund &
Bælt Holding A/S.
Principperne om digitaliseringsklar
lovgivning er iagttaget og vurderes ikke at være relevante i
forhold til lovforslagets enkelte dele. Lovforslaget har ikke
implementeringskonsekvenser.«
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 7
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 4 ændres
»udføre ledningsarbejder« til: »lade
ledningsarbejder udføre«.
[Ensartet sprogbrug i forhold til
§ 7, stk. 3]
Til § 9
2) I
stk. 1 indsættes som 2. pkt.:
»Sund & Bælt Holding A/S står
for udbetalingen af et tildelt tilskud.«
[Ændring af, hvem der skal
udbetale tilskud]
3) I
stk. 4 ændres »det
pågældende anlægsprojekt« til:
»anlægsprojektet«.
[Sproglig ændring]
4) Stk.
8-10 udgår.
[Ændring af
støjisoleringsordningen]
Til § 16
5) I
stk. 1 udgår », medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning«.
[Præcisering af, at der kun
kan gives bødestraf]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en mindre
sproglig ændring, så samme sprogbrug benyttes i §
7, stk. 4, og i § 7, stk. 3. Forslaget ændrer ikke det
materielle indhold.
Til nr. 2
Ændringen medfører, at det vil
være Sund & Bælt Holding A/S, som skal stå
for udbetalingen af et tildelt tilskud i stedet for
Vejdirektoratet.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en mindre
sproglig ændring, som ikke ændrer det materielle
indhold.
Til nr. 4
I det fremsatte lovforslag er det
foreslået, at Vejdirektoratet efter indstilling fra Sund
& Bælt Holding A/S udbetaler tilskud med de midler, der
er indbetalt af A/S Øresund til Vejdirektoratet på
baggrund af Europa-Kommissionens afgørelse C(2024) 959 af
13. februar 2024. Det er ligeledes foreslået, at hvis der
udbetales færre midler end dem der er indbetalt af A/S
Øresund, tilbageføres de til statskassen. Derudover
er det også foreslået, at Sund & Bælt Holding
A/S udbetaler resten af tilskuddet, hvis midlerne indbetalt af A/S
Øresund ikke dækker.
Ændringen medfører, at det
ikke vil være Vejdirektoratet, som står for
udbetalingen af tilskuddet efter indstilling af Sund &
Bælt Holding A/S.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at det efter fremsættelsen af lovforslaget har vist sig, at
det beløb, som A/S Øresund skal tilbagebetale til
staten på baggrund af Europa-Kommissionens afgørelse
af 13. februar 2024, ikke kan anvendes til at finansiere
støjisoleringsordningen.
Til nr. 5
Det foreslåede § 16, stk. 1,
tager således sigte på tilfælde, hvor enten Sund
& Bælt Holding A/S med datterselskaber eller disses
entreprenører ikke efterkommer påbud udstedt efter
lovens § 14.
Da det er tiltænkt, at det er en
juridisk person, som skal kunne straffes, vil dette de facto
også være bødestraf.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. marts
2024 og var til 1. behandling den 10. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 15. december 2023 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 89. Den 2. april 2024 sendte
transportministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S)
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans
Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang
(LA) nfmd. Lars-Christian Brask
(LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina
Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk
(SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus
Lindgreen (RV) Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |