Fremsat den 20. marts 2024 af Justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejelov for
Grønland
(Henvisning af civile retssager til
Grønlands Landsret)
§ 1
I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 18. september 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »1.
instans,«: »eller som er
henvist efter § 57 a,«.
2. I
§ 7, stk. 2, indsættes efter
1. pkt. som nyt punktum:
»Det samme gælder i de
tilfælde, der er nævnt i § 57 a, stk.
5.«
3.
Efter § 57 indsættes:
Ȥ 57 a. Retten i
Grønland kan efter anmodning fra en part henvise en civil
retssag, jf. § 54, nr. 1, til behandling ved Grønlands
Landsret, hvis sagen er af principiel karakter og har generel
betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen eller
væsentlig samfundsmæssig rækkevidde i
øvrigt.
Stk. 2. Hvis
parterne har aftalt, at sagen skal behandles ved kredsretten eller
Retten i Grønland, kan henvisning kun ske efter anmodning
fra begge parter.
Stk. 3.
Anmodning om henvisning skal fremsættes inden forberedelsens
afslutning, jf. § 223, stk. 1.
Stk. 4.
Afgørelse af, om sagen skal henvises eller ikke,
træffes ved en beslutning, der skal begrundes.
Stk. 5.
Grønlands Landsret påser af egen drift, at
betingelserne for henvisning i stk. 1 er opfyldt. Er betingelserne
ikke opfyldt, afviser landsretten at behandle sagen i 1. instans og
sender sagen til Retten i Grønland til fortsat behandling.
Landsrettens afgørelse træffes ved en beslutning, der
skal begrundes.«
4. I
§ 59 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Grønlands Landsret behandler endvidere de sager, som i
medfør af § 57 a er henvist fra Retten i
Grønland til Grønlands Landsret som 1.
instans.«
5. I
§ 60 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Højesteret behandler endvidere de sager, som er afgjort af
Grønlands Landsret som 1. instans, og som kan indbringes for
Højesteret som 2. instans efter reglerne i denne
lov.«
6. I
§ 515, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »Grønlands Landsret«:
»som 2. instans«.
7. I
§ 515, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »8 uger« til:
»4 uger«.
8.
Efter § 515 indsættes:
Ȥ 515 a. Domme, der er
afsagt af Grønlands Landsret som 1. instans, kan ankes til
Højesteret af en part, der ved dommen ikke har fået
fuldt medhold i sin påstand.«
9. I
§ 516 indsættes efter »ankesagens«: »iværksættelse
og«.
10. I
§ 526, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»Endvidere kan en beslutning om
afvisning, der træffes af Grønlands Landsret efter
§ 57 a, stk. 5, kæres til Højesteret uden
tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.«
11. I
§ 527 indsættes efter »kæresagers«: »iværksættelse
og«.
12. I
§ 527 indsættes som 2. pkt.:
»Kærefristen er dog 4
uger.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2024.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 7, finder ikke anvendelse for domme, der er afsagt inden lovens
ikrafttræden. For sådanne domme finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Henvisning af
principielle civile sager til Grønlands
Landsret | | 2.1. | Gældende
ret | | 2.2. | Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen ønsker et ligeværdigt, positivt og
styrket partnerskab med Grønland i Rigsfællesskabet. I
fællesskab med Grønland vil regeringen derfor udvikle
danske ansvarsområder, blandt andet ved at opdatere
lovgivningen for Grønland på områder, som
Danmark har ansvaret for. Det er vigtigt, at den lovgivning for
Grønland, som Danmark har ansvaret for, er tidssvarende og
af god kvalitet.
Naalakkersuisut har anmodet om, at der i grønlandsk
retspleje indføres samme mulighed for at henvise
principielle civile retssager af vidererækkende
samfundsmæssig betydning til behandling ved Grønlands
Landsret i 1. instans, som der er gældende i Danmark.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Naalakkersuisuts anmodning,
og det foreslås på den baggrund, at der i retsplejelov
for Grønland indsættes en regel om henvisning af en
civil retssag til Grønlands Landsret til behandling i 1.
instans efter anmodning fra en part, hvis sagen er af principiel
karakter og har generel betydning for retsanvendelsen og
retsudviklingen eller væsentlig samfundsmæssig
rækkevidde i øvrigt.
Muligheden forventes kun at kunne blive anvendt i få
tilfælde, og der vil som altovervejende hovedregel være
tale om sager, hvor Procesbevillingsnævnet efter de
gældende regler måtte forventes efter ansøgning
at ville have givet tilladelse til at indbringe sagen for
Højesteret som 3. instans.
Lovforslaget giver dermed mulighed for, at særligt
principielle og samfundsmæssigt vidtrækkende civile
retssager i Grønland, som under alle omstændigheder
måtte forventes afgjort endeligt ved Højesteret,
fremover vil kunne behandles ved to instanser ligesom i Danmark
fremfor som i dag at blive behandlet ved tre instanser.
Det bemærkes, at når der i lovforslagets
bemærkninger henvises til »retsplejeloven«,
sigtes der til retsplejelov for Grønland, medmindre andet er
angivet.
2. Henvisning
af principielle sager til Grønlands Landsret
2.1. Gældende ret
Retten i Grønland er 1. instans for civile retssager, jf.
retsplejelovens § 57.
Parterne kan aftale, at en retssag, som hører under
Retten i Grønland, skal behandles af kredsretten, jf.
retsplejelovens § 202. Kredsretten kan dog uanset en
sådan aftale henvise sagen til Retten i Grønland efter
retsplejelovens § 56, hvis sagen angår særlig
vanskelige faktiske eller retlige spørgsmål, sagen er
af principiel karakter eller sagen har særlig indgribende
betydning for en part.
Grønlands Landsret behandler de sager, som er afgjort af
en kredsret eller af Retten i Grønland som 1. instans, og
som kan indbringes for landsretten som 2. instans efter
retsplejelovens regler, jf. retsplejelovens § 59.
Højesteret behandler de sager, som er afgjort af
Grønlands Landsret som 2. instans, og som med
Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for
Højesteret som 3. instans efter reglerne i denne lov, jf.
retsplejelovens § 60.
Det fremgår af forarbejderne til retsplejeloven, at Den
Grønlandske Retsvæsenskommission havde overvejet, om
sager af en særlig beskaffenhed burde behandles af
Grønlands Landsret som 1. instans, således at anke til
Højesteret kunne ske uden Procesbevillingsnævnets
tilladelse, jf. herved den danske retsplejeordning hvorefter visse
sager behandles i 1. instans ved landsretterne. Henset til den
særlige ordning for de grønlandske domstole i 1.
instans kunne kommissionen imidlertid ikke pege på et egnet
kriterium for afgrænsningen af de meget få sager, for
hvilke en sådan ordning ville være velbegrundet. Der
henvises til betænkning nr. 1442/2004 om det
grønlandske retsvæsen, bind II, side 237.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Ordningen med kredsretterne og Retten i Grønland som
domstole i 1. instans og Grønlands Landsret som domstol i 2.
instans blev gennemført ved retsplejeloven af 2008, der
trådte i kraft i 2010, men byggede på forslag fra Den
Grønlandske Retsvæsenskommission, der afsluttede sit
arbejde i 2002. Fordelingen af civile sager i 1. instans mellem
kredsretten og Retten i Grønland blev ændret i 2014,
jf. lov nr. 740 af 25. juni 2014, men denne lovændring
berørte ikke sagsfordelingen mellem kredsretterne/Retten i
Grønland på den ene side og Grønlands Landsret
på den anden side.
Instansordningen for civile retssager i Danmark blev reformeret
i 2007 og justeret i 2014. Den danske ordning går nu ud
på, at byretten er den almindelige domstol i 1. instans, men
at en civil retssag efter anmodning fra en part kan henvises til
behandling ved landsretten i 1. instans, hvis sagen er af
principiel karakter og har generel betydning for retsanvendelsen og
retsudviklingen eller væsentlig samfundsmæssig
rækkevidde i øvrigt.
Byrettens dom i en civil retssag kan med visse
begrænsninger ankes til landsretten, hvis afgørelse i
ankesagen med Procesbevillingsnævnets tilladelse kan ankes
til Højesteret. Landsrettens dom i en civil retssag i 1.
instans kan derimod frit ankes til Højesteret.
Det er et grundlæggende element i instansordningen for
civile retssager i Danmark, at centrale elementer i
Højesterets opgaver er at sikre retsenheden og at
træffe afgørelse i sager, som rejser
spørgsmål af generel betydning for retsanvendelsen og
retsudviklingen eller i øvrigt er af væsentlig
samfundsmæssig rækkevidde, jf. Folketingstidende
2013-14, tillæg A, L 96 som fremsat, side 3. Derimod
bør Højesterets ressourcer som udgangspunkt ikke
benyttes til at behandle sager, hvis udfald i det væsentlige
afhænger af bevismæssige vurderinger, eller som
angår retsanvendelse på områder, hvor de
principielle retsspørgsmål allerede er afklaret.
Naalakkersuisut har anmodet om, at der i grønlandsk
retspleje indføres samme mulighed for at henvise
principielle civile retssager af vidererækkende
samfundsmæssig betydning til behandling ved landsret i 1.
instans, som der er gældende i Danmark.
Justitsministeriet kan tilslutte sig Naalakkersuisuts anmodning.
Justitsministeriet lægger bl.a. vægt på, at
Højesteret er den fælles øverste domstol for
hele riget, og at ordningen udformes sådan, at
Højesterets ressourcer fortsat koncentreres om opgaverne med
at sikre retsenheden og at træffe afgørelse i sager,
som rejser spørgsmål af generel betydning for
retsanvendelsen og retsudviklingen eller i øvrigt er af
væsentlig samfundsmæssig rækkevidde.
Det foreslås på den baggrund, at der i den
grønlandske retsplejelov indsættes en regel om
henvisning af en civil retssag til Grønlands Landsret til
behandling i 1. instans efter anmodning fra en part, hvis sagen er
af principiel karakter og har generel betydning for retsanvendelsen
og retsudviklingen eller væsentlig samfundsmæssig
rækkevidde i øvrigt.
Det foreslås, at disse sager skal behandles med tre
dommere i Grønlands Landsret. Det indebærer at
landsretten tiltrædes af to landsdommere fra Danmark,
svarende til den gældende ordning, når Grønlands
Landsret er ankeinstans for Retten i Grønland, jf.
retsplejelovens § 7, stk. 2.
Det foreslås, at ordningen ligesom i Danmark skal omfatte
almindelige civile retssager. Ordningen vil bl.a. ikke omfatte
familiesager.
Almindelige civile retssager behandles i dag ved Retten i
Grønland i 1. instans, og det foreslås, at
afgørelse om, hvorvidt henvisning til Grønlands
Landsret skal ske, når en part har anmodet om det, skal
træffes af Retten i Grønland ved en beslutning, der
skal begrundes. Afgørelsen kan kæres til
Grønlands Landsret efter retsplejelovens almindelige
regler.
Herudover foreslås det i overensstemmelse med den danske
ordning, at Grønlands Landsret af egen drift skal
påse, at betingelserne for henvisning er opfyldt. Bl.a. med
henblik på at lette en hensigtsmæssig koordinering af
landsretternes praksis med hensyn til adgangen til at få en
civil retssag behandlet ved landsret i 1. instans foreslås
det, at Grønlands Landsret tiltrædes af to
landsdommere fra Danmark, når retten påser, at
betingelserne for henvisning er opfyldt.
Ligeledes i overensstemmelse med den danske ordning
foreslås det, at hvis Grønlands Landsret beslutter, at
betingelserne for henvisning ikke er opfyldt og derfor returnerer
sagen til Retten i Grønland, kan landsrettens
afgørelse herom kæres til Højesteret uden
tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
Den foreslåede adgang til henvisning af en civil retssag
til Grønlands Landsret til behandling i 1. instans er den
samme som den, der gælder i Danmark, og det
forudsættes, at den foreslåede bestemmelse vil blive
anvendt på samme måde som den tilsvarende bestemmelse i
den danske retsplejelov.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-6, 8 og 10, og
bemærkningerne hertil.
Forslaget indebærer, at der som noget nyt vil forekomme
sager, hvor Grønlands Landsrets dom kan ankes til
Højesteret uden Procesbevillingsnævnets tilladelse, og
at der vil kunne forekomme afgørelser fra Grønlands
Landsret om at afvise en henvisning til landsretten, som kan
kæres til Højesteret uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse.
Der er derfor behov for at tage stilling til, hvordan
sådanne anker og kærer skal iværksættes,
herunder hvad anke- og kærefristen skal være.
Retsplejelovens frist for at ansøge
Procesbevillingsnævnet om tilladelse til anke til
Højesteret i civile sager er i dag 8 uger. Det fremgår
af forarbejderne til retsplejeloven, at fristen er sat til 8 uger
for at undgå unødvendige forskelle mellem
grønlandske og danske regler, idet den tilsvarende frist i
Danmark dengang var 8 uger (fristen i Danmark blev i 2014 nedsat
til 4 uger). Før retsplejeloven af 2008, der trådte i
kraft i 2010, var fristen for at ansøge
Procesbevillingsnævnet om tilladelse efter den
grønlandske retsplejelov 4 uger. Der henvises til
betænkning nr. 1442/2004 om det grønlandske
retsvæsen, bind II, side 613.
Retsplejelovens frist for at ansøge
Procesbevillingsnævnet om tilladelse til kære til
Højesteret i civile sager er 4 uger, hvilket fraviger den
tilsvarende frist i Danmark på 2 uger. Det fremgår af
forarbejderne til retsplejeloven, at fristen er sat til 4 uger
henset til postgangen i Grønland. Der henvises til
betænkning nr. 1442/2004 om det grønlandske
retsvæsen, bind II, side 615.
Retsplejeloven angiver ikke fristen for at
iværksætte anke eller kære til Højesteret,
når Procesbevillingsnævnet har givet 3.
instansbevilling.
Retsplejeloven indeholder regler om, at for ankesagens
henholdsvis kæresagers behandling ved Højesteret
gælder i øvrigt reglerne i den danske retsplejelov med
de ændringer, der følger af forholdenes forskellighed,
jf. retsplejelovens §§ 516 og 527. Det fremgår af
forarbejderne til den danske retsplejelov, at disse bestemmelser
fastlægger reglerne for ankesagens henholdsvis
kæresagers behandling ved Højesteret, når
først sagen er indbragt, jf. Folketingstidende 2007-08 (2.
samling), tillæg A, side 1521 og 1524.
Det foreslås på den baggrund, at ikke alene
behandlingen af anke- og kæresager ved Højesteret, men
også selve iværksættelsen af anke og kære
til Højesteret skal ske efter reglerne i den danske
retsplejelov med de ændringer, der følger af
forholdenes forskellighed.
Forslaget indebærer, at når der efter de
foreslåede regler er adgang til at indbringe en dom fra
Grønlands Landsret henholdsvis en beslutning om at afvise en
henvisning til landsretten for Højesteret uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse, skal det ske inden for de
frister og på den måde, som fremgår af den danske
retsplejelovs regler om henholdsvis anke og kære til
Højesteret, jf. dog nedenfor om kærefristen.
Forslaget indebærer samtidig, at det præciseres, at
dette også gælder, når anke eller kære sker
til Højesteret med Procesbevillingsnævnets
tilladelse.
I tilknytning hertil foreslås det at ændre den
gældende frist på 8 uger for at ansøge om
tilladelse til at anke til Højesteret som 3. instans i en
civil retssag til en frist på 4 uger. Formålet med
forslaget er at bringe fristen i overensstemmelse med den
tilsvarende gældende danske frist og i overensstemmelse med
den frist, der efter forslaget vil gælde for at
iværksætte anken, når
Procesbevillingsnævnet har givet tilladelse. Som nævnt
har fristen også tidligere været 4 uger og blev kun
ændret til 8 uger for at tilpasse den til den
dagældende danske frist.
Samtidig foreslås det, at kærefristen for kære
til Højesteret skal være 4 uger ligesom fristen for at
ansøge om kæretilladelse hos
Procesbevillingsnævnet. Dette er en fravigelse af
kærefristen på 2 uger efter den danske retsplejelov.
Fravigelsen skyldes de grønlandske forhold, jf. ovenfor.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, 9, 11 og 12, og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer, at der bliver mulighed for efter
anmodning fra en part at henvise en civil retssag til
Grønlands Landsret til behandling i 1. instans, hvis sagen
er af principiel karakter og har generel betydning for
retsanvendelsen og retsudviklingen eller væsentlig
samfundsmæssig rækkevidde i øvrigt.
Muligheden forventes kun at kunne blive anvendt i få
tilfælde, og der vil som altovervejende hovedregel være
tale om sager, hvor Procesbevillingsnævnet efter de
gældende regler måtte forventes efter ansøgning
at ville have givet tilladelse til at indbringe sagen for
Højesteret som 3. instans.
På den baggrund forventes lovforslaget ikke at
medføre en målbar forøgelse af antallet af
civile ankesager fra Grønland i Højesteret.
Der er endvidere tale om sager, som i dag ville skulle behandles
ved Retten i Grønland med fri ankeadgang til
Grønlands Landsret, hvor der også efter gældende
ret ville skulle medvirke tre landsdommere ved sagens behandling i
landsretten.
På den baggrund forventes lovforslaget alene at
medføre begrænset merarbejde i Grønlands
Landsret, fordi det kan være mere arbejdskrævende at
behandle en retssag i 1. instans end en ankesag, hvilket imidlertid
modsvares af en tilsvarende lettelse for Retten i Grønland,
som ikke længere vil skulle behandle de
pågældende sager i 1. instans.
I betragtning af det forventede meget begrænsede antal
berørte sager forventes merarbejdet for Retten i
Grønland, Grønlands Landsret og Højesteret med
at behandle anmodninger om henvisning og kæremål herom
ligeledes at være beskedent.
Samlet set forventes lovforslaget ikke at have økonomiske
eller implementeringsmæssige konsekvenser for staten af
betydning.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for kommunerne og
regionerne.
3.1. Syv principper for digitaliseringsklar lovgivning
Lovforslaget er overvejet i forhold til de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning.
De syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes
ikke at være direkte relevante for nærværende
lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget giver mulighed for, at særligt principielle
og samfundsmæssigt vidtrækkende civile retssager, som
under alle omstændigheder måtte forventes afgjort
endeligt ved Højesteret, kan behandles ved to instanser
fremfor som i dag ved tre instanser.
For de få virksomheder, der er parter i sådanne
særligt principielle og samfundsmæssigt
vidtrækkende civile retssager, vil dette medføre en
administrativ og økonomiske lettelse.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. december
2023 til den 11. januar 2024 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty International,
Avannaata Kommunia, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Advokater og Advokatfuldmægtige, Grønlandske
Advokater, Grønlands Landsret, Grønlands Råd
for Menneskerettigheder, Højesteret, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Kommune Qeqertalik, Kommuneqarfik
Sermersooq, Kommune Kujalleq, Kredsdommerforeningen, Nunatsinni
Advokatit, Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk Forening,
Retten i Grønland, Sø- og Handelsretten, Vestre
Landsret, Østre Landsret og Qeqqata Kommunia.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lettelse for de få virksomheder, der
er parter i særligt principielle og samfundsmæssigt
vidtrækkende civile retssager | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lettelse for de få virksomheder, der
er parter i særligt principielle og samfundsmæssigt
vidtrækkende civile retssager | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 og 2
Retsplejelovens § 7 angår sammensætningen af
Grønlands Landsret.
Det følger af § 7, stk. 1 og 2, at Grønlands
Landsret består af en landsdommer, og at landsretten i sager,
der er afgjort af Retten i Grønland som 1. instans, under
hovedforhandlingen tiltrædes af yderligere 2 landsdommere fra
Danmark. Landsdommeren ved Grønlands Landsret, som er
rettens formand, kan beslutte, at landsretten skal tiltrædes
af 2 landsdommere også uden for hovedforhandlingen.
Det foreslås i § 7, stk. 2, 1.
pkt., efter »1.
instans« at indsætte »eller som er henvist efter § 57
a«.
Forslaget indebærer, at Grønlands Landsret under
hovedforhandlingen af en sag, der er henvist til landsretten til
behandling i 1. instans i medfør af den foreslåede
§ 57 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, skal
tiltrædes af 2 landsdommere fra Danmark.
Det foreslås i § 7, stk.
2, efter 1. pkt. at indsætte et nyt punktum, hvorefter
det samme gælder i de tilfælde, der er nævnt i
§ 57 a, stk. 5.
Forslaget indebærer, at Grønlands Landsret
ligeledes skal tiltrædes af 2 landsdommere fra Danmark,
når landsretten i medfør af det foreslåede
§ 57 a, stk. 5, i forbindelse med, at Retten i Grønland
har henvist en civil retssag til landsretten, påser, at
betingelserne for henvisning er opfyldt. Da afgørelse efter
§ 57 a, stk. 5, træffes på skriftligt grundlag,
vil det i disse tilfælde ikke være nødvendigt,
at landsdommerne fra Danmark rejser til Grønland i den
anledning. Voteringen mellem landsdommeren i Grønland og
landsdommerne fra Danmark vil kunne gennemføres ved
anvendelse af telekommunikation i form af et telefon- eller
videomøde og/eller skriftligt.
Det er forudsat i forarbejderne til den danske retsplejelov, at
sagsbehandlingen i landsretterne tilrettelægges
således, at henviste sager ved modtagelsen registreres til
den samme afdeling i hver landsret med det sigte at øge
koordineringen af henvisninger til landsretten, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 96 som fremsat, side 6
og 10. Østre og Vestre Landsret har i oktober 2023 oplyst,
at landsretterne administrerer henvisningsordningen som forudsat i
forarbejderne.
Det forudsættes på den baggrund, at beskikkelsen af
de landsdommere fra Danmark, der tiltræder Grønlands
Landsret ved afgørelser efter § 57 a, stk. 5,
tilrettelægges med sigte på, at de
pågældende landsdommere kan øge koordineringen
af praksis ved Østre og Vestre Landsret for henvisninger til
landsretten med praksis ved Grønlands Landsret,
således at det sikres, at den foreslåede bestemmelse om
henvisning til Grønland Landsret vil blive anvendt på
samme måde som den tilsvarende bestemmelse i den danske
retsplejelov. Det kan f.eks. ske ved, at landsdommerne helt eller
delvis beskikkes blandt landsdommere, der har deltaget i
tilsvarende afgørelser efter den danske retsplejelovs §
226, stk. 5, eller ved at de beskikkede landsdommere på anden
måde er bekendt med Østre og Vestre Landsrets trykte
og utrykte praksis vedrørende henvisninger til
landsretten.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
retsplejeloven som § 57 a med
regler om henvisning af en civil retssag fra Retten i
Grønland til Grønlands Landsret.
Det foreslås i stk. 1, at
Retten i Grønland efter anmodning fra en part kan henvise en
civil retssag, jf. § 54, nr. 1, til behandling ved
Grønlands Landsret, hvis sagen er af principiel karakter og
har generel betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen eller
væsentlig samfundsmæssig rækkevidde i
øvrigt.
Forslaget indebærer, at en civil retssag, der er under
behandling ved Retten i Grønland, efter anmodning fra en
part kan henvises til behandling ved Grønlands Landsret i 1.
instans, når de angivne betingelser er opfyldt.
Forslaget omfatter civile retssager som nævnt i
retsplejelovens § 54, nr. 1. Dette gælder også
civile retssager, som efter deres art er omfattet af § 54, nr.
1, og som desuden i medfør af lov, landstingslov eller
landstingsforordning er henlagt til Retten i Grønland som 1.
instans, jf. retsplejelovens § 57, stk. 2. Forslaget omfatter
derimod ikke f.eks. ægteskabs- og
forældremyndighedssager, faderskabssager, sager om
umyndiggørelse og lavværgemål eller skiftesager
som nævnt i retsplejelovens § 54, nr. 3-6.
Det er et krav, at mindst én af parterne anmoder om
henvisning til landsretten, men der er ikke noget til hinder for,
at retten af egen drift spørger parterne, om en af dem
ønsker at anmode om henvisning til landsretten. Om
tilfælde, hvor henvisning kræver en fælles
anmodning fra begge parter, henvises til bemærkningerne
nedfor vedrørende det foreslåede stk. 2.
Det er en betingelse for henvisning, at sagen er af principiel
karakter og herudover har generel betydning for retsanvendelsen og
retsudviklingen eller væsentlig samfundsmæssig
rækkevidde i øvrigt.
Bestemmelsen skal forstås på samme måde som
den danske retsplejelovs § 226, stk. 1, om henvisning af
civile retssager fra byretten til landsretten.
Sager af »principiel
karakter« er navnlig sager, der vedrører
lovfortolkning, eller som i øvrigt angår et
principielt retligt spørgsmål. Uden for kategorien af
sager af principiel karakter falder f.eks. sager, hvis
afgørelse hovedsagelig beror på en konkret
bevismæssig vurdering eller på en
skønsmæssig afvejning af en række momenter, hvor
denne afvejning er uden vidererækkende betydning.
Henvisning kan kun ske, hvis sagen ud over sin principielle
karakter også har en generel betydning for retsanvendelsen og
retsudviklingen eller en væsentlig samfundsmæssig
rækkevidde i øvrigt. Der vil efter
omstændighederne være tale om en
skønspræget vurdering, hvor det navnlig må
indgå, om sagen efter sin karakter er egnet til at sikre, at
domstolsreformens mål vedrørende Højesterets
rolle kan sikres, og derfor bør kunne indbringes for
Højesteret som 2. instans uden særlig tilladelse.
Det foreslås i stk. 2, at hvis
parterne har aftalt, at sagen skal behandles ved kredsretten eller
Retten i Grønland, kan henvisning kun ske efter anmodning
fra begge parter.
Forslaget indebærer, at hvis sagens parter tidligere har
aftalt, at sagen skal behandles ved kredsretten eller Retten i
Grønland, kan henvisning til Grønlands Landsret efter
den foreslåede bestemmelse kun ske efter anmodning fra begge
parter. Dette omfatter også tilfælde, hvor sagen
før sagens anlæg har indgået aftale om, at en
eventuel senere retssag om et bestemt retsforhold mellem dem i
givet fald skal behandles ved kredsretten eller Retten i
Grønland.
Henvisning til Grønlands Landsret efter den
foreslåede bestemmelse kan kun ske, når sagen verserer
ved Retten i Grønland. Hvis parterne har aftalt, at sagen
skal behandles ved kredsretten, jf. retsplejelovens § 202, vil
spørgsmålet om henvisning til Grønlands
Landsret kun kunne opstå, hvis kredsretten forinden har
henvist sagen til Retten i Grønland, jf. retsplejelovens
§ 56.
Det foreslås i stk. 3, at
anmodning om henvisning skal fremsættes inden forberedelsens
afslutning, jf. § 223, stk. 1.
Forslaget indebærer, at en sag kun kan henvises til
Grønlands Landsret efter den foreslåede bestemmelse,
hvis en part - eller i de tilfælde, der er nævnt i stk.
2, begge parter - anmoder herom, før forberedelsen sluttes
efter retsplejelovens § 223, stk. 1.
Det foreslås i stk. 4, at
afgørelse af, om sagen skal henvises eller ikke,
træffes ved en beslutning, der skal begrundes.
Forslaget indebærer, at hvad enten Retten i
Grønland imødekommer eller ikke imødekommer en
parts eller parternes anmodning om henvisning af sagen til
Grønlands Landsret, skal rettens beslutning ledsages af
grunde.
Det foreslås i stk. 5, at
Grønlands Landsret af egen drift påser, at
betingelserne for henvisning i stk. 1 er opfyldt. Er betingelserne
ikke opfyldt, afviser landsretten at behandle sagen i 1. instans og
sender sagen til Retten i Grønland til fortsat behandling.
Landsrettens afgørelse træffes ved en beslutning, der
skal begrundes.
Forslaget indebærer, at Grønlands Landsret for at
understøtte, at de sager, der kan indbringes for
Højesteret som 2. instans, er egnede til at sikre, at
målet vedrørende Højesterets rolle og opgaver
kan nås, af egen drift skal påse, at betingelserne for
henvisning er opfyldt. Landsretten skal herefter afvise en
henvisning fra Retten i Grønland til Grønlands
Landsret, hvis betingelserne for henvisning ikke er opfyldt.
Det foreslås i den forbindelse, at en sådan
afvisning skal kunne kæres til Højesteret uden
tilladelse fra Procesbevillingsnævnet, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 10.
Det foreslås, at Grønlands Landsret skal
tiltrædes af 2 landsdommere fra Danmark i de tilfælde,
der er nævnt i det foreslåede stk. 5, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 2. Det betyder, at når Grønlands
Landsret i medfør af det foreslåede stk. 5
påser, at betingelserne for henvisning er opfyldt, skal
landsretten tiltrædes af 2 landsdommere fra Danmark.
Voteringen mellem landsdommeren i Grønland og landsdommerne
fra Danmark vil i givet fald kunne ske ved anvendelse af
telekommunikation i form af et telefon- eller videomøde
og/eller skriftligt.
Det forudsættes, at beskikkelsen af de landsdommere fra
Danmark, der tiltræder Grønlands Landsret ved
afgørelser efter § 57 a, stk. 5, tilrettelægges
med sigte på, at de pågældende landsdommere kan
øge koordineringen af praksis ved Østre og Vestre
Landsret for henvisninger til landsretten med praksis ved
Grønlands Landsret, jf. bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2, således at det sikres, at den
foreslåede bestemmelse om henvisning til Grønlands
Landsret vil blive anvendt på samme måde som den
tilsvarende bestemmelse i den danske retsplejelov .
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Retsplejelovens § 59 fastlægger Grønlands
Landsrets opgaver. Det fremgår af bestemmelsen, at
Grønlands Landsret behandler de sager, som er afgjort af en
kredsret eller af Retten i Grønland som 1. instans, og som
kan indbringes for landsretten som 2. instans efter reglerne i
retsplejeloven.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i §
59, hvorefter Grønlands Landsret endvidere behandler
de sager, som i medfør af § 57 a er henvist fra Retten
i Grønland til Grønlands Landsret som 1. instans.
Forslaget giver hjemmel til, at Grønlands Landsret kan
behandle de civile retssager, som henvises fra Retten i
Grønland til Grønlands Landsret i medfør af
den foreslåede § 57 a, jf. lovforslagets § 1, nr.
3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Retsplejelovens § 60 fastlægger Højesterets
opgaver inden for grønlandsk retspleje. Det fremgår af
bestemmelsen, at Højesteret behandler de sager, som er
afgjort af Grønlands Landsret som 2. instans, og med
Procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for
Højesteret efter reglerne i retsplejeloven.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i §
60, hvorefter Højesteret endvidere behandler de
sager, som er afgjort af Grønlands Landsret som 1. instans,
og som kan indbringes for Højesteret som 2. instans efter
reglerne i retsplejeloven.
Forslaget giver hjemmel til, at Højesteret kan behandle
de civile anke- og kæresager, som uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse appelleres fra
Grønlands Landsret til Højesteret i medfør af
de foreslåede § 515 a og § 526, stk. 1, 3. pkt.,
jf. lovforslagets § 1, nr. 8 og 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6 og 7
Retsplejelovens § 515 indeholder regler om anke til
Højesteret i civile sager.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at domme, der er
afsagt af Grønlands Landsret, ikke kan ankes.
Procesbevillingsnævnet, jf. kapitel 1 a i den danske
retsplejelov, kan dog give tilladelse til anke til
Højesteret, hvis sagen er af principiel karakter.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at ansøgning
om tilladelse til anke efter stk. 1, senest 8 uger efter at dommen
er afsagt, skal indgives til landsdommeren, der afgiver en
udtalelse om ansøgningen og videresender den til
Procesbevillingsnævnet. Ansøgningen kan også
indgives direkte til Procesbevillingsnævnet, der i så
fald indhenter en udtalelse fra landsdommeren om sagen.
Nævnet kan undtagelsesvis give tilladelse, hvis
ansøgningen indgives senere end den nævnte frist, men
senest 1 år efter at dommen er afsagt.
Det foreslås i § 515, stk. 1, 1.
pkt., efter »Grønlands Landsret« at
indsætte »som 2.
instans«.
Forslaget har sammenhæng med forslaget om, at principielle
civile retssager af vidererækkende samfundsmæssig
betydning fremover skal kunne henvises til Grønlands
Landsret til behandling i 1. instans, jf. lovforslagets § 1,
nr. 3.
Alle domme afsagt af Grønlands Landsret er i dag domme i
ankesager, hvor Grønlands Landsret træffer
afgørelse i 2. instans. Den foreslåede ændring
af § 515, stk. 1, indebærer, at den gældende regel
om, at domme afsagt af Grønlands Landsret ikke kan ankes,
men at Procesbevillingsnævnet dog kan give tilladelse til
anke til Højesteret, videreføres uændret for
så vidt angår domme i ankesager, hvor Grønlands
Landsret træffer afgørelse i 2. instans.
Derimod vil reglen om udelukkelse af anke og mulighed for
tilladelse fra Procesbevillingsnævnet ikke gælde for
domme i de principielle civile retssager med vidererækkende
samfundsmæssig betydning, som Grønlands Landsret
fremover som noget nyt vil behandle som 1. instans. For disse domme
foreslås en ny regel om fri ankeadgang til Højesteret,
jf. lovforslagets § 1, nr. 8.
Det foreslås i § 515, stk. 2, 1.
pkt., at ændre »8
uger« til »4
uger«.
Forslaget indebærer, at fristen for at ansøge
Procesbevillingsnævnet om tilladelse til at anke en dom
afsagt af Grønlands Landsret som 2. instans i en civil
retssag fremover vil være 4 uger, hvor fristen i dag er 8
uger.
Det foreslås, at den foreslåede kortere
ansøgningsfrist på 4 uger skal finde anvendelse
på domme, der afsiges efter lovens ikrafttræden, jf.
lovforslagets § 2, stk. 2. For domme afsagt før lovens
ikrafttræden vil ansøgningsfristen stadig være 8
uger, også når ansøgningen indgives efter lovens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
retsplejelovens § 515 a om anke af domme afsagt af
Grønlands Landsret i civile retssager i 1. instans.
Det foreslås med § 515 a,
at domme, der er afsagt af Grønlands Landsret som 1.
instans, kan ankes til Højesteret af en part, der ved dommen
ikke har fået fuldt medhold i sin påstand.
Forslaget har sammenhæng med forslaget om, at principielle
civile retssager af vidererækkende samfundsmæssig
betydning fremover skal kunne henvises til Grønlands
Landsret til behandling i 1. instans, jf. lovforslagets § 1,
nr. 3.
Den foreslåede § 515 a indebærer, at
Grønlands Landsrets dom i en sådan civil retssag i 1.
instans vil kunne ankes til Højesteret uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse. Som det gælder ved
anke i øvrigt, kan dommen ankes af en part, der ved dommen
ikke har fået fuldt medhold i sin påstand.
Om ankefristen og fremgangsmåden ved
iværksættelse af anke henvises til lovforslagets §
1, nr. 9, og bemærkningerne hertil.
Det er alene dommen i sagen, der kan ankes til Højesteret
uden Procesbevillingsnævnets tilladelse. Beslutninger, som
Grønlands Landsret træffer under behandlingen af
sagen, kan alene kæres med Procesbevillingsnævnets
tilladelse, jf. retsplejelovens § 526, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Retsplejelovens § 516 angår behandlingen af civile
ankesager ved Højesteret. Det fremgår af bestemmelsen,
at for ankesagens behandling ved Højesteret gælder i
øvrigt reglerne i den danske retsplejelov med de
ændringer, der følger af forholdenes
forskellighed.
Det foreslås i § 516
efter »ankesagens« at
indsætte »iværksættelse
og«.
Forslaget indebærer, at der også for
iværksættelse af ankesagen vil gælde reglerne i
den danske retsplejelov med de ændringer, der følger
af forholdenes forskellighed.
Dette gælder både i de ankesager, der indbringes for
Højesteret med Procesbevillingsnævnets tilladelse til
at anke en dom afsagt af Grønlands Landsret i 2. instans,
jf. retsplejelovens § 515, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 6 og 7, og i de ankesager, der indbringes uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse ved anke af en dom afsagt
af Grønlands Landsret i 1. instans, jf. retsplejelovens
§ 515 a som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 8.
Det betyder, at anke sker ved indlevering af ankestævning
til den ret, hvis dom indankes, dvs. til Grønlands Landsret,
jf. den danske retsplejelovs § 372. Ankestævningen skal
indleveres inden 4 uger fra dommens afsigelse eller, hvis der er
meddelt tilladelse efter retsplejelovens § 515, inden 4 uger
efter, at tilladelsen er meddelt ansøgeren.
Højesteret kan undtagelsesvis tillade anke indtil 1 år
efter dommens afsigelse.
Forholdenes forskellighed indebærer, at
ankestævningen kan affattes på grønlandsk eller
dansk efter appellantens valg, jf. retsplejelovens § 95, stk.
1, hvorefter retssproget er grønlandsk og dansk.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Retsplejelovens § 526 indeholder regler om kære til
Højesteret i civile sager.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at beslutninger, der
træffes af Grønlands Landsret, ikke kan kæres.
Procesbevillingsnævnet, jf. kapitel 1 a i den danske
retsplejelov, kan dog give tilladelse til kære til
Højesteret, hvis kæren vedrører
spørgsmål af principiel karakter.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at ansøgning
om tilladelse til kære efter stk. 1, senest 4 uger efter at
afgørelsen er truffet, skal indgives til landsdommeren, der
afgiver en udtalelse om ansøgningen og videresender den til
Procesbevillingsnævnet. Ansøgningen kan også
indgives direkte til Procesbevillingsnævnet, der i så
fald indhenter en udtalelse fra landsdommeren om sagen.
Nævnet kan undtagelsesvis give tilladelse, hvis
ansøgningen indgives senere end den nævnte frist, men
senest 6 måneder efter at afgørelsen er truffet.
Det foreslås i § 526, stk.
1, at indsætte et nyt 3.
pkt., hvorefter en beslutning om afvisning, der
træffes af Grønlands Landsret efter § 57 a, stk.
5, kan kæres til Højesteret uden tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet.
Forslaget indebærer, at en beslutning fra Grønlands
Landsret i medfør af det foreslåede § 57 a, stk.
5, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, om at afvise en henvisning
fra Retten i Grønland af en civil retssag til
Grønlands Landsret vil kunne kæres til
Højesteret uden Procesbevillingsnævnets
tilladelse.
Det er kun en beslutning om at afvise en henvisning i
medfør af det foreslåede § 57 a, stk. 5, der kan
kæres til Højesteret uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse. Hvis Retten i
Grønland beslutter ikke at imødekomme en anmodning om
at henvise sagen til Grønlands Landsret, og denne beslutning
kæres til Grønlands Landsret, som stadfæster
beslutningen om, at sagen ikke henvises, kan Grønlands
Landsrets beslutning i kæresagen kun kæres til
Højesteret med Procesbevillingsnævnets tilladelse, jf.
retsplejelovens § 526.
Om kærefristen og fremgangsmåden ved
iværksættelse af kære henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 11 og 12, og bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 11 og 12
Retsplejelovens § 527 angår behandlingen af civile
kæresager ved Højesteret. Det fremgår af
bestemmelsen, at for kæresagers behandling ved
Højesteret gælder i øvrigt reglerne i den
danske retsplejelov med de ændringer, der følger af
forholdenes forskellighed.
Det foreslås i § 527
efter »kæresagers« at
indsætte »iværksættelse og«
samt at indsætte et nyt 2. pkt.,
hvorefter kærefristen dog er 4 uger.
Forslaget indebærer, at reglerne i den danske retsplejelov
også vil gælde for iværksættelse af
kæresager med de ændringer, der følger af
forholdenes forskellighed, og med den modifikation, at
kærefristen er 4 uger.
Dette gælder både i de kæresager, der
indbringes for Højesteret med Procesbevillingsnævnets
tilladelse i medfør af de gældende § 526, stk. 1,
2. pkt., og stk. 2, og i de kæresager, der indbringes uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse i medfør af det
foreslåede § 526, stk. 1, 3. pkt. (lovforslagets §
1, nr. 10), om beslutninger i medfør af det foreslåede
§ 57 a, stk. 5 (lovforslagets § 1, nr. 3), om at afvise
en henvisning fra Retten i Grønland til Grønlands
Landsret.
Det betyder, at kære sker ved indlevering af
kæreskrift til den ret, hvis dom indankes, dvs. til
Grønlands Landsret, jf. den danske retsplejelovs § 393,
stk. 2. Kæreskriftet skal indleveres inden 4 uger fra den
dag, afgørelsen er truffet, eller, hvis der er meddelt
tilladelse efter retsplejelovens § 516, stk. 1, 2. pkt., og
stk. 2, inden 4 uger efter, at tilladelsen er meddelt
ansøgeren. Højesteret kan undtagelsesvis tillade
kære indtil 6 måneder efter afgørelsen.
Forholdenes forskellighed indebærer, at kæreskriftet
kan affattes på grønlandsk eller dansk efter
appellantens valg, jf. retsplejelovens § 95, stk. 1, hvorefter
retssproget er grønlandsk og dansk.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Bestemmelsen angår lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Der foreslås som udgangspunkt ingen særlige
overgangsregler, og den foreslåede adgang til at henvise
principielle civile retssager af vidererækkende
samfundsmæssig betydning til Grønlands Landsret vil
også kunne anvendes i sager, der er anlagt før lovens
ikrafttræden.
Det foreslås dog i stk. 2, at
lovens § 1, nr. 7, ikke finder anvendelse for domme, der er
afsagt inden lovens ikrafttræden. For sådanne domme
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Det indebærer, at den foreslåede forkortelse af
fristen for at søge Procesbevillingsnævnet om
tilladelse til at anke en dom afsagt af Grønlands Landsret
som 2. instans til Højesteret fra 8 uger til 4 uger finder
anvendelse, når Grønlands Landsrets dom er afsagt
efter lovens ikrafttræden. For domme afsagt før lovens
ikrafttræden vil ansøgningsfristen stadig være 8
uger, også når ansøgningen indgives efter lovens
ikrafttræden.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I retsplejelov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1186 af 18. september 2023 foretages
følgende ændringer: | | | | § 7.
Grønlands Landsret består af en landsdommer, der
udnævnes af kongen, jf. § 13. | | | Stk. 2. I sager,
der er afgjort af Retten i Grønland som 1. instans,
tiltrædes landsretten under hovedforhandlingen af yderligere
2 landsdommere fra Danmark, jf. § 14. Landsdommeren ved
Grønlands Landsret, som er rettens formand, kan beslutte, at
landsretten skal tiltrædes af 2 landsdommere også uden
for hovedforhandlingen. | | 1. I § 7, stk. 2, 1. pkt., indsættes
efter »1. instans,«: »eller som er henvist efter § 57
a,«. | | | | | | | | 2. I § 7, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »Det samme
gælder i de tilfælde, der er nævnt i § 57 a,
stk. 5.« | Stk.
3. --- | | | | | | § 57.
--- | | 3. Efter
§ 57 indsættes: »§ 57 a. Retten i Grønland kan efter
anmodning fra en part henvise en civil retssag, jf. § 54, nr.
1, til behandling ved Grønlands Landsret, hvis sagen er af
principiel karakter og har generel betydning for retsanvendelsen og
retsudviklingen eller væsentlig samfundsmæssig
rækkevidde i øvrigt. Stk. 2. Hvis
parterne har aftalt, at sagen skal behandles ved kredsretten eller
Retten i Grønland, kan henvisning kun ske efter anmodning
fra begge parter. Stk. 3.
Anmodning om henvisning skal fremsættes inden forberedelsens
afslutning, jf. § 223, stk. 1. Stk. 4.
Afgørelse af, om sagen skal henvises eller ikke,
træffes ved en beslutning, der skal begrundes. Stk. 5.
Grønlands Landsret påser af egen drift, at
betingelserne for henvisning i stk. 1 er opfyldt. Er betingelserne
ikke opfyldt, afviser landsretten at behandle sagen i 1. instans og
sender sagen til Retten i Grønland til fortsat behandling.
Landsrettens afgørelse træffes ved en beslutning, der
skal begrundes.« | | | | § 59.
Grønlands Landsret behandler de sager, som er afgjort af en
kredsret eller af Retten i Grønland som 1. instans, og som
kan indbringes for landsretten som 2. instans efter reglerne i
denne lov. | | 4. I § 59 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Grønlands Landsret behandler endvidere de sager, som i
medfør af § 57 a er henvist fra Retten i
Grønland til Grønlands Landsret som 1.
instans.« | | | | § 60.
Højesteret behandler de sager som er afgjort af
Grønlands Landsret som 2. instans, og som med
procesbevillingsnævnets tilladelse kan indbringes for
Højesteret som 3. instans efter reglerne i denne lov. | | 5. I § 60 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Højesteret behandler endvidere de sager, som er afgjort af
Grønlands Landsret som 1. instans, og som kan indbringes for
Højesteret som 2. instans efter reglerne i denne
lov.« | | | | § 515. Domme,
der er afsagt af Grønlands Landsret, kan ikke ankes.
Procesbevillingsnævnet, jf. kapitel 1 a i den danske
retsplejelov, kan dog give tilladelse til anke til
Højesteret, hvis sagen er af principiel karakter. | | 6. I § 515, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »Grønlands
Landsret«: »som 2.
instans«. | Stk. 2.
Ansøgning om tilladelse til at anke efter stk. 1 skal,
senest 8 uger efter at dommen er afsagt indgives til landsdommeren,
der afgiver en udtalelse om ansøgningen og videresender den
til Procesbevillingsnævnet. --- | | 7. I § 515, stk. 2, 1. pkt., ændres
»8 uger« til: »4 uger«. | | | 8. Efter
§ 515 indsættes: »§ 515 a. Domme, der er afsagt af
Grønlands Landsret som 1. instans, kan ankes til
Højesteret af en part, der ved dommen ikke har fået
fuldt medhold i sin påstand.« | | | | § 516. For
ankesagens behandling ved Højesteret gælder i
øvrigt reglerne i den danske retsplejelov med de
ændringer, der følger af forholdenes
forskellighed. | | 9. I § 516 indsættes efter »ankesagens«: »iværksættelse
og«. | | | | § 526.
Beslutninger, der træffes af Grønlands Landsret, kan
ikke kæres. Procesbevillingsnævnet, jf. kapitel 1 a i
den danske retsplejelov, kan dog give tilladelse til kære til
Højesteret, hvis kæren vedrører
spørgsmål af principiel karakter. Stk. 2.
--- | | 10. I § 526, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »Endvidere
kan en beslutning om afvisning, der træffes af
Grønlands Landsret efter § 57 a, stk. 5, kæres
til Højesteret uden tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet.« | | | | § 527. For
kæresagers behandling ved Højesteret gælder i
øvrigt reglerne i den danske retsplejelov med de
ændringer, der følger af forholdenes
forskellighed. | | 11. I § 527 indsættes efter »kæresagers«: »iværksættelse
og«. | | 12. I § 527 indsættes som 2. pkt.: »Kærefristen er dog 4
uger.« | | | | | | | | | | | | | | | |
|