Skriftlig fremsættelse (13. marts
2024)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
konkursloven (Revision af konkurskarantænereglerne)
(Lovforslag nr. L 129)
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre en revision af reglerne om
konkurskarantæne. Lovforslaget bygger på
Konkursrådets betænkning nr. 1582/2023 om revision af
reglerne om konkurskarantæne med tilhørende
lovudkast.
Reglerne om konkurskarantæne
trådte i kraft i 2013 og indebærer, at hvis en
virksomhed går konkurs, kan medlemmerne af ledelsen ifalde en
konkurskarantæne, hvis ledelsesmedlemmet har udvist groft
uforsvarlig forretningsførelse. En konkurskarantæne
pålægges normalt for 3 år og betyder, at man har
forbud mod at deltage i ledelsen af en virksomhed, medmindre
ledelsesmedlemmet hæfter personligt og ubegrænset for
virksomhedens gæld.
Med lovforslaget lægges der op til at
udvide anvendelsesområdet for konkurskarantænereglerne
til også at gælde fratrædende ledelsesmedlemmer i
rekonstruktionssager under visse nærmere betingelser.
Lovforslaget indeholder endvidere en
justering af virksomheds- og ledelsesbegrebet, kodificering af
retspraksis vedrørende den tidsmæssige betingelse og
præcisering og kodificering af, hvad der udgør groft
uforsvarlig forretningsførelse.
Derudover ændres reglerne om
koncernrelaterede konkurser således, at det afgørende
for, om der kan pålægges én eller flere
karantæner frem over vil være, om de
nærtstående erhvervsvirksomheder udgør én
økonomisk og driftsmæssigt forbundet enhed.
Det foreslås endvidere at justere
retsvirkningerne af en karantæne, herunder måde
hvorpå længden af karantænen gradueres. Der gives
desuden mulighed for, at der i visse situationer kan indgås
forlig om karantæneperiodens længde mellem kurator og
ledelsesmedlemmet.
Med lovforslaget foreslås det
endvidere at justere visse processuelle aspekter om
konkurskarantænesagernes førelse ved
skifteretterne.
Endelig lægges der med lovforslaget
op til at udvide adgangen til konkurskarantæneregisteret. Der
lægges op til at sikre den fornødne hjemmel til, at
der kan implementeres en model med fuld offentlighed i
overensstemmelse med model 1 som beskrevet i Konkursrådets
betænkning.
Det bemærkes, at lovforslaget
indeholder erhvervsrettet lovgivning, der i videst muligt omfang
ønskes vedtaget senest 4 uger før den 1. juli
2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.