L 129 Forslag til lov om ændring af konkursloven.

(Revision af konkurskarantænereglerne).

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Delt

Baggrundsmateriale

Behandles i salen: 02-04-2024
Høringsnotat og -svar
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Betænkning om revision af konkurskarantænereglerne
Betænkning nr. 1582/2023
Afgivet af Konkursrådet, Justitsministeriet, 2023
Betænkning om konkurskarantæne
Betænkning nr. 1525/2011
Afgivet af Konkursrådet, Justitsministeriet, 2011
Personlig skattegæld kunne ikke indgå i vurderingen af, om konkurskarantæne skulle pålægges.
Højesterets kendelse af 11. april 2022 i sag BS-33404/2021-HJR (2. afd.), U.2022.2442
Andelsboligforening var ikke omfattet af virksomhedsbegrebet i konkurslovens § 157, og bestyrelsesformanden frifandtes for konkurskarantæne.
Højesterets kendelse af 27. januar 2021 i sag BS-36905/2020-HJR; U.2021.1301
Tidligere direktør frifundet for konkurskarantæne.
Østre Landsrets kendelse af 23. juni 2021, 17. afdeling, BS-14592/2021-OLR, FM 2021.53
Direktør i konkursramt virksomhed, der alene havde haft en rolle som stråmand, pålagt konkurskarantæne i 3 år.
Vestre Landsrets kendelse af 8. april 2019 i kære 2. afd. BS-10071/2019-VLR, U.2019.2612
Konkurskarantæne pålagt som følge af groft uforsvarlig forretningsførelse, bl.a. i selskaber der var koncernforbundne. Ikke grundlag for afvisning.
Højesterets kendelse af 24. april 2019 i sag 88/2018 (1. afd.), U.2019.2000
Kurators processkrift i en sag om konkurskarantæne var ikke lovligt forkyndt i udlandet.
Højesterets kendelse af 4. marts 2019 i sag 25/2018, U.2019.1812
Reel leder af anpartsselskab og stråmandsdirektør pålagt konkurskarantæne i 3 år.
Vestre Landsrets kendelse af 27. juni 2018 i kære 1. afd. BS-8160/2018 og BS9273/2018, U.2018.3318
Direktør for et konkursramt selskab, hvor han reelt aldrig havde udøvet ledelsesbeføjelser, pålagt konkurskarantæne i 3 år.
Østre Landsrets kendelse af 21. oktober 2016 i kære 16. afd. B-1749-16, U.2017.424Ø
To konkurskarantæneperioder pålagt samtidigt vedrørende to ikke-koncernforbundne selskaber skulle løbe i forlængelse af hinanden. Landsretten var ikke bundet af kurators påstand om stadfæstelse.
Højesterets kendelse af 14. februar 2017 i sag 130/2016 og 131/2016, U.2017.1533H
Direktør i konkursramt virksomhed blev pålagt konkurskarantæne i tre år.
Højesterets kendelse af 13. januar 2016 i sag 155/2015 (2. afd.), U.2016.1473H
Relevante love og regler
Lov nr. 642 af 19. maj 2020 om ændring af årsregnskabsloven, selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, revisorloven og forskellige andre love (Kontrolpakken)
Lov nr. 429 af 1. maj 2013 ændring af konkursloven, retsplejeloven og retsafgiftsloven (Konkurskarantæne)
Lov nr. 634 af 12. juni 2013 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love (Styrket indsats over for økonomisk kriminalitet)
Bekendtgørelse nr. 1244 af 29. august 2022, anmeldelsesbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 467 af 21. april 2022 om ændring af bekendtgørelse om førelse af et register over pålagte konkurskarantæner
Bekendtgørelse nr. 1510 af 13. december 2013 om førelse af et register over pålagte konkurskarantæner
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/1151 af 20. juni 2019 om ændring af direktiv (EU) 2017/1132, for så vidt angår brugen af digitale værktøjer og processer inden for selskabsret (EØS-relevant tekst
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1240 Kbh. K.
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.