Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 16. maj 2024
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget
og ændringsforslag nr. 7. Justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-6.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Udvalget
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA, KF og EL) indstiller det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (LA og KF) indstiller det under B nævnte lovforslag
til vedtagelse med det af KF under nr.
7 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det af KF under nr.
7 stillede ændringsforslag.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Tilkendegivelse fra
justitsministeren
Justitsministeren har over for udvalget
oplyst følgende:
»Justitsministeriet er efter
fremsættelsen af lovforslaget blevet opmærksom
på, at der er uoverensstemmelser mellem på den ene side
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 14, og
ordlyden af lovforslagets § 1, nr. 18, og på den anden
side bemærkningerne til § 1, nr. 18. På den
baggrund har ministeriet fundet grundlag for at fremsætte et
ændringsforslag til § 1, nr. 18, således at den
foreslåede henvisning til § 164 a i konkurslovens §
249, 1. pkt., ændres til § 164 a, stk. 1. Det vil
betyde, at skifterettens beslutninger efter den foreslåede
§ 164 a, stk. 2, om at ophæve et indgået forlig om
konkurskarantæne, vil kunne indbringes (kæres) til
højere ret.
Justitsministeriet har på baggrund af
ovenstående endvidere fundet grundlag for at justere
lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 14.
I bemærkningerne til § 1, nr.
14, fremgår bl.a. følgende:
»Det foreslås med bestemmelsen
i stk. 2, at skifteretten på begæring fra kurator kan
ophæve en kendelse om pålæg af
konkurskarantæne, der stadfæster et indgået
forlig, og dermed genoptage behandlingen af karantænesagen,
hvis den, der er pålagt konkurskarantæne i henhold til
et indgået forlig, under konkurskarantænesagen har
gjort sig skyldig i svigagtigt forhold eller har tilsidesat sine
forpligtelser ifølge forliget.
Bestemmelsen vil indebære, at det
alene vil være kurator, der kan anmode skifteretten om at
ophæve en kendelse, der stadfæster et indgået
forlig. Hverken fordringshaverne i konkursboet eller andre,
herunder den der er pålagt konkurskarantæne i henhold
til en kendelse om stadfæstelse af forliget, vil kunne anmode
skifteretten om at ophæve forliget. Hvis f.eks. en
fordringshaver anmoder skifteretten om at ophæve et
indgået forlig, vil skifteretten skulle afvise en sådan
begæring.
Hvis skifteretten træffer bestemmelse
om ophævelse af et indgået forlig, vil det have den
retsvirkning, at behandlingen af karantænesagen genoptages.
Skifterettens afgørelse herom vil ikke kunne kæres til
højere ret, jf. den foreslåede ændring af §
249 (lovforslagets § 1, nr. 18).«
På baggrund af det samtidigt
fremsatte ændringsforslag til § 1, nr. 18, har
Justitsministeriet fundet anledning til at korrigere afsnittet
på følgende måde:
»Det foreslås med bestemmelsen
i stk. 2, at skifteretten på begæring fra kurator kan
ophæve en kendelse om pålæg af
konkurskarantæne, der stadfæster et indgået
forlig, og dermed genoptage behandlingen af karantænesagen,
hvis den, der er pålagt konkurskarantæne i henhold til
et indgået forlig, under konkurskarantænesagen har
gjort sig skyldig i svigagtigt forhold eller har tilsidesat sine
forpligtelser ifølge forliget. Bestemmelsen vil
indebære, at det alene vil være kurator, der kan anmode
skifteretten om at ophæve en kendelse, der stadfæster
et indgået forlig. Hverken fordringshaverne i konkursboet
eller andre, herunder den der er pålagt
konkurskarantæne i henhold til en kendelse om
stadfæstelse af forliget, vil kunne anmode skifteretten om at
ophæve forliget. Hvis f.eks. en fordringshaver anmoder
skifteretten om at ophæve et indgået forlig, vil
skifteretten skulle afvise en sådan begæring.
Hvis skifteretten træffer bestemmelse
om ophævelse af et indgået forlig, vil det have den
retsvirkning, at behandlingen af karantænesagen genoptages.
Skifterettens afgørelse herom vil dog kunne kæres til
højere ret.««
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af konkursloven (Revision af
konkurskarantænereglerne)« omfattende § 1, nr.
2-15, 17 og 18, og §§ 2 og 3.
B. »Forslag
til lov om ændring af konkursloven (Offentlig adgang til
konkurskarantæneregisteret)« omfattende § 1, nr. 1
og 16, § 2, stk. 1, og § 3.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Før nr. 2 indsættes:
»01. I §
9 h, stk. 1, og § 15, stk.
1, ændres »§ 13 c, stk. 2« til:
»§ 13 c, stk. 3«.«
[Konsekvensrettelse]
3) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 157 ændres i
stk. 1, 3. pkt., »konkurslovens
afsnit III« til: »dette afsnit«.
[Sproglig justering]
4) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 160 ændres i
stk. 2, 2. pkt., »ved en anden
skifteret« til: »ved en skifteret«.
[Sproglig justering]
5) I
den under nr. 14 foreslåede § 164 a ændres i stk. 1, 4. pkt., »at den
pågældende opfylder betingelserne for at blive
pålagt en længere karantæneperiode« til:
»hvis den pågældende opfylder betingelserne for
at blive pålagt en længere
karantæneperiode«.
[Sproglig justering]
6) I
den under nr. 18 foreslåede
ændring af § 249, 1. pkt.,
ændres »§§ 120-122 og § 164 a«
til: »§§ 120-122 og § 164 a, stk.
1«.
[Korrigering af henvisning]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(LA og EL):
7) Nr.
16 affattes således:
»16. I §
169, stk. 2, ændres »og om udlevering af
oplysninger fra registeret« til: », om udlevering af
oplysninger fra registeret til danske og udenlandske myndigheder,
om offentlig adgang til enkelte oplysninger i registeret og om
udstedelse af konkurskarantæneattester«.«
[Offentlig adgang til enkelte
oplysninger i konkurskarantæneregisteret og udstedelse af
konkurskarantæneattester]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles i
to separate lovforslag, således at der kan stemmes om delen
om revision af konkurskarantænereglerne for sig og delen, der
vedrører omfanget af offentlig adgang til
konkurskarantæneregisteret, for sig.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensrettelse af
§ 9 h, stk. 1, og § 15, stk. 1. Den foreslåede
ændring vedrører henvisningen i henholdsvis § 9
h, stk. 1, og § 15, stk. 1, til § 13 c, stk. 2. Med
ændringsforslaget ændres henvisningen fra stk. 2 til
stk. 3, i overensstemmelse med at der med lovforslagets § 1,
nr. 2, foreslås indsat et nyt stk. 2 i konkurslovens §
13 c.
Til nr. 3
Det fremgår af det under
lovforslagets § 1, nr. 5, foreslåede § 157, stk. 1,
3. pkt., at bestemmelserne i konkurslovens afsnit III ikke finder
anvendelse på fonde eller foreninger, der alene udøver
erhvervsvirksomhed af begrænset omfang.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at i det under § 1, nr. 5,
foreslåede § 157, stk. 1, 3. pkt., ændres
»konkurslovens afsnit III« til: »dette
afsnit«.
Der er tale om en sproglig justering, og
der er således ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring med forslaget.
Til nr. 4
Det fremgår af det under
lovforslagets § 1, nr. 8, foreslåede § 160, stk. 2,
2. pkt., at er der anlagt en sag omfattet af 1. pkt. ved en anden
skifteret, skal senere sager omfattet af 1. pkt. anlægges ved
eller henvises til denne skifteret.
Det foreslås, at i det under §
1, nr. 8, foreslåede § 160, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »ved en anden skifteret« til »ved en
skifteret«.
Der er tale om en sproglig justering, og
der er således ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring med forslaget.
Til nr. 5
Det fremgår af det under
lovforslagets § 1, nr. 14, foreslåede § 164 a, stk.
1, 4. pkt., at skifteretten undtagelsesvis kan nægte at
stadfæste forliget, hvis det er åbenbart, at den, der
begæres pålagt konkurskarantæne, ikke opfylder
betingelserne i § 157, at den pågældende opfylder
betingelserne for at blive pålagt en længere
karantæneperiode efter § 158, stk. 3, eller hvis den
pågældende opfylder betingelserne i § 159, 2.
pkt.
Det foreslås, at i det under nr. 14
foreslåede § 164 a, stk. 1, 4. pkt., ændres
»at den pågældende opfylder betingelserne for at
blive pålagt en længere karantæneperiode«
til »hvis den pågældende opfylder betingelserne
for at blive pålagt en længere
karantæneperiode«.
Der er tale om en sproglig justering, og
der er således ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring med forslaget.
Til nr. 6
Konkurslovens § 249 fastsætter,
at en række af skifterettens kendelser og beslutninger ikke
kan kæres.
Det følger af den under
lovforslagets § 1, nr. 18, foreslåede ændring af
§ 249, 1. pkt., at det foreslås at indsætte en
henvisning til § 164 a, hvilket rettelig skulle have
været til § 164 a, stk. 1.
Med henblik på at korrigere
henvisningen foreslås det med ændringsforslaget at
indsætte en henvisning i § 249, 1. pkt., til den
foreslåede bestemmelse i § 164 a, stk. 1 (lovforslagets
§ 1, nr. 14).
Dette vil indebære, at hverken
skifterettens kendelse om stadfæstelse af et forlig efter den
foreslåede § 164 a, stk. 1, 1. pkt., eller skifterettens
afgørelse om at nægte at stadfæste et forlig kan
indbringes for højere ret.
Modsætningsvis vil skifterettens
afgørelse om ophævelse af et indgået forlig
efter den foreslåede bestemmelse i § 164 a, stk. 2,
kunne indbringes for højere ret.
Til nr. 7
Hensigten med ændringsforslaget er,
at modellen for adgang til konkurskarantæneregistreret bliver
udformet som en kombination af model 4 og 2 som beskrevet i
Konkursrådets betænkning 1582/2023 om revision af
konkurskarantænereglerne, dvs. således at der oprettes
en attestordning, hvorefter der kræves samtykke fra den, der
ønskes oplysninger om, kombineret med, at der gives fuld
offentlig adgang til oplysninger i særlig grove
tilfælde af groft uforsvarlig forretningsførelse, i
stedet for som foreslået i lovforslaget, at der gives fuld
offentlig adgang til alle oplysninger i registeret svarende til
model 1 i Konkursrådets betænkning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. marts
2024 og var til 1. behandling den 2. april 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring som en del af
Konkursrådets betænkning 1582/2023 om revision af
konkurskarantænereglerne, og justitsministeren sendte den 5.
juli 2023 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del - bilag 250,
folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 13. marts 2024
sendte justitsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |