Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 2. maj 2024
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, DD, M, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA, KF og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at KF kerer sig om erhvervslivets
retssikkerhed, som partiet mener er truet.
KF anerkender behovet for effektive
konkurrenceregler og en effektiv håndhævelse ved
overtrædelse af konkurrencelove, men forholder sig skeptisk
over for lovforslagets indhold. Først og fremmest er
lovforslaget fremsat uden en evaluering af de seneste stramninger
af konkurrenceloven og uden et lovforberedende udvalg med
inddragelse af erhvervslivet, ligesom det er blevet gjort i vores
nabolande Norge og Sverige. Dernæst tillades det med
lovforslaget, at konkurrencemyndigheder kan udstede
adfærdsmæssige påbud til virksomheder, selv om de
ikke bryder med konkurrencelovgivningen. Det er en bekymrende
udvikling, som svækker virksomhedernes retssikkerhed.
Endvidere vurderes lovforslaget at medføre omkostninger
på 10-15 mio. kr. årligt, men her medregnes ikke de
interne complianceomkostninger og eksterne
rådgiveromkostninger, som virksomhederne bliver
påført. KF er på den baggrund bekymret over de
reelle omkostninger for erhvervslivet.
Generelt ser KF flere og flere eksempler
på, at virksomhedernes retssikkerhed er truet, og dette
lovforslag står ikke alene i den udvikling. Antallet af love
og bekendtgørelser, der indeholder adgang til
myndighedskontrol uden retskendelse, er steget markant. Som
virksomhed har man ikke mulighed for at deponere et omstridt
skattekrav, hvorfor man kan risikere at skulle betale endog meget
høje rentebeløb, hvis man taber sagen. Og med det nye
forslag til ændring af konkurrenceloven udstyres
konkurrencemyndighederne med to nye
skønsbeføjelser.
Derfor har KF tidligere i 2024 taget
initiativ til fremsættelse af beslutningsforslag nr. B 130 om
at sikre retssikkerheden for erhvervslivet, ligesom KF også
snarest fremsætter endnu et beslutningsforslag, der handler
om virksomheders ret til kompensation.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
16 affattes således:
»16. I §
23, stk. 2, nr. 5, der bliver nr. 6, ændres
»§ 12 g eller« til: »§ 12
g,«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås det, at i § 23,
stk. 2, nr. 5, der bliver nr. 6, udgår »eller«.
Som denne ændring er affattet, vil der lovteknisk mangle et
komma efter »§ 12 g« i bestemmelsen.
Det
foreslås derfor at rette »§ 12 g eller« til
»§ 12 g,«.
Der foretages
ikke en materiel ændring med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2024 og var til 1. behandling den 14. marts 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Teknisk gennemgang
Erhvervsministeren og embedsmænd fra
Erhvervsministeriet har den 27. februar 2024 foretaget en teknisk
gennemgang af lovforslaget over for udvalget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 10. november 2023 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 43. Den 28. februar 2024 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S)
Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted
(S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Kris Jensen Skriver (S) Hans
Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Louise Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M)
Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Hans Kristian
Skibby (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA)
Helle Bonnesen (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (LA) Nick
Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd
Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV)
Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |