L 121 Forslag til lov om ændring af konkurrenceloven.

(Krav om anmeldelse af visse fusioner under omsætningstærsklerne, indførelse af mulighed for markedsefterforskning og bødeudmåling m.v.).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 02-05-2024

Afgivet: 02-05-2024

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. maj 2024

20231_l121_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 2. maj 2024

1. Ændringsforslag

Erhvervsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, SF, DD, M, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (LA, KF og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Det Konservative Folkeparti

Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at KF kerer sig om erhvervslivets retssikkerhed, som partiet mener er truet.

KF anerkender behovet for effektive konkurrenceregler og en effektiv håndhævelse ved overtrædelse af konkurrencelove, men forholder sig skeptisk over for lovforslagets indhold. Først og fremmest er lovforslaget fremsat uden en evaluering af de seneste stramninger af konkurrenceloven og uden et lovforberedende udvalg med inddragelse af erhvervslivet, ligesom det er blevet gjort i vores nabolande Norge og Sverige. Dernæst tillades det med lovforslaget, at konkurrencemyndigheder kan udstede adfærdsmæssige påbud til virksomheder, selv om de ikke bryder med konkurrencelovgivningen. Det er en bekymrende udvikling, som svækker virksomhedernes retssikkerhed. Endvidere vurderes lovforslaget at medføre omkostninger på 10-15 mio. kr. årligt, men her medregnes ikke de interne complianceomkostninger og eksterne rådgiveromkostninger, som virksomhederne bliver påført. KF er på den baggrund bekymret over de reelle omkostninger for erhvervslivet.

Generelt ser KF flere og flere eksempler på, at virksomhedernes retssikkerhed er truet, og dette lovforslag står ikke alene i den udvikling. Antallet af love og bekendtgørelser, der indeholder adgang til myndighedskontrol uden retskendelse, er steget markant. Som virksomhed har man ikke mulighed for at deponere et omstridt skattekrav, hvorfor man kan risikere at skulle betale endog meget høje rentebeløb, hvis man taber sagen. Og med det nye forslag til ændring af konkurrenceloven udstyres konkurrencemyndighederne med to nye skønsbeføjelser.

Derfor har KF tidligere i 2024 taget initiativ til fremsættelse af beslutningsforslag nr. B 130 om at sikre retssikkerheden for erhvervslivet, ligesom KF også snarest fremsætter endnu et beslutningsforslag, der handler om virksomheders ret til kompensation.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Nr. 16 affattes således:

»16. I § 23, stk. 2, nr. 5, der bliver nr. 6, ændres »§ 12 g eller« til: »§ 12 g,«.«

[Lovteknisk ændring]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med lovforslagets § 1, nr. 16, foreslås det, at i § 23, stk. 2, nr. 5, der bliver nr. 6, udgår »eller«. Som denne ændring er affattet, vil der lovteknisk mangle et komma efter »§ 12 g« i bestemmelsen.

Det foreslås derfor at rette »§ 12 g eller« til »§ 12 g,«.

Der foretages ikke en materiel ændring med forslaget.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2024 og var til 1. behandling den 14. marts 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Teknisk gennemgang

Erhvervsministeren og embedsmænd fra Erhvervsministeriet har den 27. februar 2024 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 10. november 2023 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 43. Den 28. februar 2024 sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforslaget.

Anne Paulin (S) Frederik Vad (S) Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Kris Jensen Skriver (S) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Louise Elholm (V) fmd. Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD) Hans Kristian Skibby (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA) Helle Bonnesen (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (LA) Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Sigurd Agersnap (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5