Vandselskabernes retssikkerhed er vigtig for sektorens stabilitet. Vil ministeren derfor yde teknisk bistand til at udforme de nødvendige ændringsforslag, som sikrer, at:
- Bestemmelsen i lovforslagets § 18, stk. 4, om vandsektortilsynets beføjelse til at påbyde et vandselskab at afstå eller afvikle deltagelse i andre virksomheder fjernes, og at der i stedet indsættes en bestemmelse, der fremmer mere sektorkobling og multiforsyningsselskaber? Der henvises til afsnit 3.1.2.2 i bemærkningerne til lovforslaget.
- Vandsektortilsynets hjemmel i lovforslagets § 19, stk. 7, til at fastsætte den markedsmæssige pris i de tilfælde, hvor tilsynet finder en aftale ikke er indgået på markedsvilkår, fjernes? Der henvises til afsnit 3.1.3.3 i bemærkningerne til lovforslaget.
- Der ikke er uklarhed ift. overlappende tilsynsforpligtelser og underretningsforpligtelser mellem konkurrencestyrelsen og kommunerne? Der henvises til TREFOR´s kritik som afspejlet i høringsnotatets afsnit 1.4. om risiko for dobbeltkontrol.
- Der kommer rimelige og realistiske svarfrister? Der henvises til DANVA´s og HOFOR´s høringssvar som afspejlet i høringsnotatets afsnit 2.5. om bebyrdende afgørelser ved manglende indsendelse af oplysninger.
- Det præciseres, hvilke dele af kommunernes afgørelser der kan påklages, og hvilke som ikke kan? Der henvises til KL´s høringssvar som afspejlet i høringsnotatets afsnit 4.3. om vandselskabers klageadgang.
- Afleveringsfristen vedrørende revisorerklæringer til kommunernes stoplovsindberetning rykkes fra 1. februar til 1. september? Der henvises til Københavns Kommunes´ høringssvar som afspejlet i høringsnotatets afsnit 5.2. om kommunale indberetningsfrister efter lov om kommuners afståelse af vandselskaber.
Dato: 14-03-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne:
energiforsyning, vandforsyning