Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 106
Offentligt
Bilag til svar på spørgsmål 20 til L 106
Teknisk bistand til
Ændringsforslag
Til § 1
1)
Nr. 31
affattes således:
»31.
I
§ 18
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Vandsektortilsynet fører tilsyn med vandselskabernes overholdelse af regler om tilknyttet
virksomhed.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.«
[Forslaget om, at Vandsektortilsynet kan give påbud om at afstå eller afvikle ulovlig tilknyttet
virksomhed udgår]
2)
I det under
nr. 32
foreslåede
§ 18, stk. 3, 3. pkt.,
der bliver stk. 4, 3. pkt., udgår »og om påbud
efter stk. 4«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
3)
Nr. 35
affattes således:
»35.
I
§ 19
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk. 6.
Vandsektortilsynet fører tilsyn med overholdelse af reglerne i stk. 1-5. «
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.«
[Forslaget om, at Vandsektortilsynet kan fastsætte den markedsmæssige pris og give påbud om
tilbage- eller efterbetaling udgår]
4)
I det under
nr. 36
foreslåede
§ 19, stk. 10,
der bliver stk. 8, udgår
nr. 5
og
6.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
5)
Nr. 41
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
6)
Nr. 44
udgår.
L 106 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om sikring af vandselskabernes retssikkerhed
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]
7)
Nr. 47
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Til § 4
8)
Nr. 4
udgår.
[Forslaget om ophævelse af klima- energi- og forsyningsministerens påbudsmulighed i forhold til
ulovlig tilknyttet virksomhed udgår]
9)
Nr. 6-8
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
Til § 7
10)
Stk. 6
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 8]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 6 og 8-10
Der foreslås i ændringsforslag nr. 1 en ny affattelse af lovforslagets § 1, nr. 31, hvorved forslaget
om, at give Vandsektortilsynet hjemmel til at påbyde et vandselskab at afstå eller afvikle deltagelse
i virksomhed, der er i strid med reglerne om tilknyttet virksomhed, udgår.
Ændringsforslag nr. 2 og 6 er konsekvensændringer som følge af nr. 1.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 8, at ophævelsen af den gældende § 7, 3. pkt. i lov om
kommuners afståelse af vandselskaber om adgang for klima- energi- og forsyningsministeren til at
træffe afgørelse om, at en forsyningsvirksomhed skal afstå eller afvikle deltagelsen i tilknyttet
virksomhed, der ikke har nær tilknytning til forsyningsvirksomheden, udgår af lovforslaget. I lov
om kommuners afståelse af vandselskaber forstås ved en forsyningsvirksomhed et kommunalt ejet
vandselskab omfattet af vandsektorlovens § 2, stk. 1. Forslaget supplerer ændringsforslag nr. 1,
således at de nuværende muligheder for at håndhæve reglerne om tilknyttet virksomhed over for
kommunalt ejede vandselskaber opretholdes.
Ændringsforslag nr. 9 og 10 er konsekvensændringer som følge af nr. 8.
Vandsektortilsynet vil med de foreslåede ændringer skulle benytte sig af andre håndhævelsesmidler
end påbud i de tilfælde, hvor tilsynet konstaterer overtrædelse af reglerne i vandsektorlovens § 18,
stk. 1, og regler udstedt i medfør af vandsektorlovens § 18, stk. 3. Det kan f.eks. være indskærpelse,
L 106 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 20: MFU spm. om teknisk bistand til ændringsforslag om sikring af vandselskabernes retssikkerhed
offentliggørelse af navn på vandselskabet med angivelse af overtrædelsen eller politianmeldelse.
Hvis vandselskabet ulovligt har anvendt takstmidler på den tilknyttede virksomhed, vil
Vandsektortilsynet endvidere kunne foretage fradrag i selskabets økonomiske ramme efter reglerne
i ØR-bekendtgørelsen, som udstedes som udmøntning af lovforslaget. Hvis der er tale om et
kommunalt ejet vandselskab, vil tilsynet desuden kunne give klima- energi- og
forsyningsministeren meddelelse om overtrædelsen med henblik på, at ministeren eventuelt kan
træffe afgørelse efter § 7, 3. pkt. i lov om kommuners afståelse af vandselskaber.
Til nr. 3-5 og 7
Der foreslås i ændringsforslag nr. 3 en ny affattelse af lovforslagets § 1, nr. 35, hvorved forslaget
om at give Vandsektortilsynet hjemmel til at fastsætte den markedsmæssige pris i tilfælde, hvor
Vandsektortilsynet finder, at en aftale ikke er indgået på markedsvilkår, jf. vandsektorlovens § 19,
stk. 4, og i sådanne tilfælde også give påbud til et vandselskabs koncern- eller interesse forbundne
aftaleparter om tilbage- eller efterbetaling udgår af lovforslaget.
Ændringsforslag nr. 4, 5 og 7 er konsekvensændringer som følge af nr. 3.
Forslaget vil betyde, at Vandsektortilsynet vil skulle benytte sig af andre håndhævelsesmidler end
påbud i de tilfælde, hvor tilsynet konstaterer overtrædelse af reglerne i vandsektorlovens § 19, stk.
4, Det kan f.eks. være indskærpelse, offentliggørelse af navn på vandselskabet med angivelse af
overtrædelsen eller politianmeldelse. Hvis vandselskabet ulovligt har anvendt takstmidler på en ikke
markedsmæssig aftale eller som følge af en ikke markedsmæssig aftale har modtaget for lidt for en
ydelse, vil Vandsektortilsynet endvidere kunne foretage fradrag i selskabets økonomiske ramme
efter reglerne i ØR-bekendtgørelsen, som vil blive udstedt som udmøntning af lovforslaget. I
afgørelsen om fradrag i den økonomiske ramme vil skulle indgå Vandsektortilsynets vurdering af,
hvor meget vandselskabet har betalt for meget eller modtaget for lidt.