Fremsat den 29. februar 2024 af Lisbeth Bech-Nielsen (SF),
Sigurd Agersnap (SF) og Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sikre åbenhed i myndigheders brug af
algoritmer
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende år at fremsætte et lovforslag, der
sikrer, at danske myndigheders brug af algoritmer sker efter
principper om transparens og forklarlighed.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker, at danske
myndigheder generelt skal sikre åbenhed om brug af data og
algoritmer i sagsbehandling og vurderinger m.v. Gennem de senere
år har der været en række sager, som
tydeliggør, at den gældende lovgivning ikke i
tilstrækkelig grad sikrer, at dette sker. Tidligere har der
bl.a. været sat spørgsmålstegn ved Udbetaling
Danmarks ydelseskontrol, og senest har det som borger ikke
været muligt at få indblik i de algoritmer og
beregninger, som Vurderingsstyrelsen har anvendt i de nye
ejendomsvurderinger.
Forslagsstillerne understreger, at offentlige
myndigheders afgørelser og vurderinger ofte har omfattende
konsekvenser for den enkelte borger, som det f.eks. er
tilfældet, når borgeres ejendomsværdi skal
vurderes og anvendes som beskatningsgrundlag.
Der opstår dermed et
retssikkerhedsmæssigt tomrum, i takt med at algoritmer
overtager de vurderinger, der ikke kan efterprøves, og som
tidligere blev udøvet af fag- og sagkyndige mennesker, der
var undergivet embedsmandspligternes krav om at leve op til
professionelle standarder og i sidste ende embedsmandsansvaret i
straffelovens § 157.
For så vidt angår
ejendomsvurderingerne, har skatteministeren afvist at
redegøre for algoritmernes opbygning. Selv om en
række oplysninger er tilgængelige på
Vurderingsstyrelsens hjemmeside, er der ikke oplysninger om,
hvorfra data indhentes, hvordan de anvendes, og i sidste ende
hvorledes de danner grundlag for den ejendomsvurdering, som
borgeren modtager.
Forslagsstillerne noterer sig endvidere, at
bl.a. professor ved Aarhus Universitet og leder af
»Magtudredningen 2.0« Michael Bang Pedersen har udtalt
sig kritisk om mørklægning af algoritmerne, og at
Folketingets Ombudsmand har igangsat en undersøgelse af
kvaliteten af arbejdet med at udvikle algoritmerne og af, om
sagsbehandlingen lever op til lovgivningen og god forvaltningsskik
(»Efter vurderings-vanvid: Stil algoritmerne frem«,
Ekstra Bladet, den 15. september 2023, og Ombudsmandens
høring af Vurderingsstyrelsen, »Ombudsmanden
spørger til proces bag foreløbige
ejendomsvurderinger«, www.ombudsmanden.dk, den 22. september
2023). Forslagsstillerne påpeger i forlængelse heraf,
at forvaltningslovens begrundelseskrav risikerer alene at blive
mere af navn end gavn grundet lukketheden omkring algoritmerne.
Forslagsstillerne mener, at
mørklægning af myndigheders brug af algoritmer er
problematisk for både den enkelte borgers retssikkerhed,
kvalitetssikringen af de pågældende algoritmer og
tilliden til myndighederne. Borgerne har ikke mulighed for, hverken
på egen hånd eller med hjælp fra sagkyndige, at
dykke ned i vurderingerne og på den måde kvalificere
konkrete klagepunkter og faldgruber, som i en fejlvurderingssag
kunne danne retmæssigt grundlag for en klage. Dertil kommer,
at lukketheden kan medføre, at fejl ikke bliver opdaget, og
at fejlagtige systemer ikke justeres, men fortsætter med at
træffe fejlagtige afgørelser til skade for borgere og
samfund.
Forslagsstillerne henviser endvidere til, at
både Folketingets Ombudsmand, Institut for
Menneskerettigheder, og SIRI-Kommissionen tidligere har
påpeget behovet for, at algoritmer og it-løsninger i
det offentlige skal være offentlighedsvenlige (»Nye
IT-løsninger skal være offentlighedsvenlige«,
www.ombudsmanden.dk, den 3. maj 2017, »Når algoritmer
sagsbehandler«, Insititut for Menneskerettigheder, 2021, og
»En fremtidssikret velfærdsstat med AI«,
SIRI-Kommissionen 4.0, april 2022). Offentlighedslovens § 1,
stk. 2, fastslår det samme, idet det fremgår, at
»det i stk. 1 nævnte hensyn til åbenhed i videst
muligt omfang varetages ved valg, etablering og udvikling af nye
it-løsninger«.
Forslagets indhold
Forslagsstillerne ønsker at opdatere
lovgivningen, så algoritmer anvendes efter principper om
transparens og forklarlighed og praksis i højere grad
værner om borgernes retssikkerhed, både når det
gælder automatiserede beslutninger og
beslutningsstøtte. Med forslaget lægges der op til at
opdatere forvaltningsloven, så bestemmelserne passer til
graden af digitalisering i samfundet som også anbefalet af
SIRI-Kommissionen. Det foreslås, at loven tilføjes
bestemmelser om at stille præcise krav til både
transparens og forklarlighed. De nye bestemmelser skal sikre, at
sagsparter er vidende om, at der er indgået algoritmer i
sagsbehandlingen af deres sag, og at de har ret til som led i en
begrundelse at få oplyst, hvilke data der er blevet anvendt
til hvilke formål, og hvordan de anvendte algoritmer er
nået frem til de pågældende resultater.
I undtagelsestilfælde, hvor
særlige hensyn fordrer en begrænsning af
gennemsigtigheden, foreslår forslagsstillerne at give
Rigsrevisionen og Folketingets Ombudsmand indsigt i algoritmerne,
ligesom en gruppe særligt udpegede forskere og eksperter skal
kunne gives en indsigtsret i algoritmerne med behørig
tavshedspligt. Det vil sikre et minimum af kontrol og mindske
risikoen for, at fejlbehæftede metoder fortsætter
ubemærket.
Transparens og åbenhed ved brug af
algoritmer er ligeledes en forudsætning for overholdelse af
offentlighedsloven. Her noterer forslagsstillerne sig, at
Ombudsmanden i 2017 påtalte over for Finansministeriet, at en
fornyelse af ADAM-modellen (økonomisk model til
makroøkonomiske konsekvensanalyser ved givne politiske
tiltag) skulle efterleve principper om åbenhed i videst
muligt omfang, som offentlighedsloven foreskriver.
Forslagsstillerne påpeger i forlængelse heraf, at
offentlige systemer i videst muligt omfang bør bygges
på open source eller den absolut højest mulige grad af
gennemsigtighed.
Forslagsstillerne mener desuden, at det
bør overvejes at udarbejde et tillæg til kommissoriet
til udvalget til ændring af offentlighedsloven, så
udvalget anmodes om også at komme med forslag til
ændring af offentlighedsloven, således at der gives
adgang til aktindsigt i algoritmer, der anvendes inden for
offentlighedslovens anvendelsesområde, og der bliver givet
den videst mulige adgang til aktindsigt, samtidig med at der tages
højde for en vis beskyttelse af modstående interesser,
f.eks. rigets sikkerhed og forsvar.
Finansiering
Forslaget forventes ikke i sig selv at have
økonomiske konsekvenser.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth
Bech-Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sikre åbenhed i myndigheders brug af algoritmer.
(Beslutningsforslag nr. B 136)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.