Fremsat den 5. oktober 2023 af Leif Lahn Jensen (S),
Lars Christian Lilleholt (V),
Henrik Frandsen (M),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Peter Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA),
Mai Mercado (KF), Peder Hvelplund (EL),
Martin Lidegaard (RV), Mette Thiesen (DF),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT),
Kim Edberg Andersen (NB) og Aaja Chemnitz (IA).
Forslag til folketingsbeslutning
om, at personer med insulinkrævende
diabetes skal have ret til at få tildelt en sensorbaseret
glukosemåler (borgerforslag)
Personer med diabetes i Danmark oplever i dag,
at økonomi og indviklede retningslinjer spænder ben
for, at de kan få den bedst mulige behandling af deres
kroniske sygdom, idet de ikke kan få adgang til behandling
med en sensorbaseret glukosemåler.
Dansk Endokrinologisk Selskab anbefaler i
deres nationale behandlingsvejledning for sensorbaseret
glukosemåling, at alle med type 1-diabetes og dem med type
2-diabetes, der får langtidsvirkende insulin og
måltidsinsulin, tilbydes en sensorbaseret glukosemåler,
hvis de er motiverede og vil bruge teknologien dagligt.
Denne anbefaling følges dog langt fra i
dag, hvor mange med diabetes oplever at få afslag på en
sensorbaseret glukosemåler, selv om det vil gavne deres
behandling og livskvalitet. I dag estimeres det, at under 10.000
personer ud af de 28.000 personer med type 1-diabetes har en
sensorbaseret glukosemåler, og at stort set ingen med type
2-diabetes har en sensorbaseret glukosemåler.
Der er meget store forskelle på, hvor
mange der får udleveret sensorbaserede glukosemålere.
Der er stor forskel fra kommune til kommune og region til region.
Men også inden for samme region og kommune, kan der
være forskel. Kvaliteten af diabetesbehandlingen, herunder
muligheden for at få tildelt en sensorbaseret
glukosemåler, bør ikke være afhængig af
bopæl eller personlige ressourcer. At måle sit
blodsukker er afgørende for en god diabetesbehandling, og de
faglige anbefalinger bør efterfølges.
Derfor foreslås det, at personer med
insulinkrævende diabetes skal sikres ret til at få
tildelt en sensorbaseret glukosemåler i tråd med de
faglige anbefalinger. Den sensorbaserede glukosemåler
bør bevilges som et behandlingsredskab gennem regionerne, og
der bør afsættes midler til at sikre, at regionerne
kan løfte denne økonomiske opgave.
Bemærkninger til forslaget
I Danmark lever 280.000 mennesker med
diabetes, og heraf har ca. 28.000 type 1-diabetes, mens de
resterende 252.000 har type 2-diabetes. Personer med type
1-diabetes og en mindre andel af personer med type 2-diabetes er
afhængige af at få tilført hormonet insulin, da
de ikke selv producerer det. Det vurderes, at ca. 25.000 personer
med type 2-diabetes behandles med insulin flere gange dagligt.
Blodsukkermåling
Personer med diabetes, der får insulin,
skal måle deres blodsukker flere gange dagligt for at finde
frem til den rette dosis insulin. Blodsukkeret måles ved at
stikke sig i fingeren, presse en lille bloddråbe ud på
en papstrimmel, sætte strimlen i sin måler og
aflæse et tal på displayet. Blodsukkeret påvirkes
af både fysisk aktivitet, mad, hormoner osv. og er
afgørende for, hvilken mængde insulin man har brug
for. Alt dette foregår døgnet rundt, uanset om man er
på arbejde, til familiefest eller slapper af på
sofaen.
Det primære mål i behandlingen af
diabetes er at holde blodsukkeret stabilt på et niveau
så tæt på normalen som muligt, hvilket
opnås ved hjælp af blodsukkermålinger. Ved at
fastholde en hyppig og god kontrol af blodsukkeret kan man i langt
højere grad udskyde følgesygdomme til diabetes.
Personer med diabetes er således afhængige af at
måle deres blodsukker mange gange i døgnet, hvilket
medfører smerter og nedsat funktion i fingrene og
besværliggør hverdagen, fordi man er nødt til
at afbryde arbejde eller daglige gøremål.
Men det er ikke nødvendigt at skulle
stikke sig i fingrene, idet der findes moderne diabetesudstyr
kaldet en sensorbaseret glukosemåler. Med en sensorbaseret
glukosemåler kan man nøjes med at have en lille sensor
cirka på størrelse med en femkrone, der kan sidde fast
på f.eks. overarmen. I stedet for at prikke sig i fingeren og
finde måleapparat og strimler frem kan man nøjes med
at scanne sit blodsukker med et apparat eller aflæse
blodsukkertallene på sin mobiltelefon. Det er hurtigere, og
man skåner sine fingre.
Interessen for og efterspørgslen
på sensorbaserede glukosemålere fra personer med
diabetes, behandlere og pårørende er meget stor, da
teknologien bidrager til en bedre diabetesbehandling og en bedre
blodsukkeregulering og letter hverdagen med diabetes
betydeligt.
Barrierer
Det er dog langt fra alle, der mener, at de
vil have gavn af teknologien, som har adgang til en sensorbaseret
glukosemåler. I dag estimeres det, at under 10.000 personer
ud af de 28.000 personer med type 1-diabetes har en sensorbaseret
glukosemåler, og at få personer med type 2-diabetes har
en sensorbaseret glukosemåler. En undersøgelse fra
Diabetesforeningen fra 2019 viser, at det blandt personer, som ikke
har en sensorbaseret glukosemåler, var 37 pct., som
ønskede behandling med en kontinuerlig glukosemåler,
og 35 pct. ønskede en flash-baseret glukosemåler
(begge dele er typer af sensorbaserede glukosemålere).
Rigtig mange oplever at få afslag
på at få tildelt en sensorbaseret glukosemåler
på grund af økonomi og indviklede regler og må
derfor fortsætte med at stikke sig i fingrene 10-15 gange
dagligt og forvente at få skader og smerter i
fingerspidserne.
Nogle sensorbaserede glukosemålere
(kontinuerlige glukosemålere) kan kun tildeles som et
behandlingsredskab gennem regionen. Det er op til den enkelte
hospitalsafdeling eller region at vurdere, hvilke kriterier der
skal gælde for tildeling af teknologien, og hvor mange penge
der afsættes til det. Derfor er der store forskelle på,
hvem der kan få tildelt en sensorbaseret glukosemåler,
alt efter hvor i landet man modtager behandling.
En anden type sensorbaseret glukosemåler
(flashglukosemåler) kan tildeles som både
behandlingsredskab og hjælpemiddel af kommunen.
Retningslinjer fra regionerne har fastsat, at personer med et
langtidsblodsukker på over 70 mmol kan bevilges en
sensorbaseret glukosemåler fra regionen som
behandlingsredskab. Har man en velreguleret diabetes, kan man
søge om at få bevilget apparatet som et
hjælpemiddel efter serviceloven fra kommunen. En aktindsigt
fra Diabetesforeningen viser, at der er kæmpe kommunale
forskelle i tildelingen af sensorbaserede glukosemålere.
Det bør være den enkelte
behandler og person med diabetes, der vurderer, hvilken teknologi
der vil give den bedst mulige behandling for den enkelte, og det
bør ikke være økonomien i den enkelte kommune,
der afgør behandlingen.
Økonomi
Investering i moderne diabetesteknologi som
sensorbaseret glukosemåling vil resultere i bedre
diabetesbehandling og færre følgesygdomme. Det er
veldokumenteret, at sensorbaseret glukosemåling øger
trygheden og livskvaliteten og forbedrer patienternes blodsukker.
Et stabilt og lavt blodsukker mindsker risikoen for alvorlige
følgesygdomme som for eksempel nyresvigt,
hjerte-kar-sygdomme og amputationer. Diabetes koster det danske
samfund 31,8 mia. kr. om året.
Følgesygdomme invaliderer den enkelte
og er en tung post i den samlede økonomi. Hver fjerde
diabetespatient har komplicerede følgesygdomme og tegner sig
for næsten 60 pct. af de samlede udgifter. Diabetesforeningen
har bedt Copenhagen Economics om at beregne den langsigtede
totalomkostning ved at tilbyde sensorbaserede glukosemålere
(SGM) til alle med insulinkrævende diabetes. Copenhagen
Economics estimerer, at den langsigtede totalomkostning er 132 mio.
kr. pr år, og at totalomkostningen i de første
år vil være lidt højere. Opdelt på
diabetestype estimeres de årlige totalomkostninger til at
være 70 mio. kr. for type 1-diabetes og 61 mio. kr. for type
2-diabetes.
Faglige anbefalinger
De faglige anbefalinger på området
understøtter, at sensorbaseret glukosemåling
bør være en integreret del af diabetesbehandlingen.
Dansk Endokrinologisk Selskab anbefaler i deres nationale
behandlingsvejledning for sensorbaseret glukosemåling, at
alle med type 1-diabetes og dem med type 2-diabetes, der får
langtidsvirkende insulin og måltidsinsulin, tilbydes en
sensorbaseret glukosemåler, hvis de er motiverede og vil
bruge teknologien dagligt. Denne anbefaling følges dog langt
fra i dag, hvor mange med diabetes oplever at få afslag
på en sensorbaseret glukosemåler, selv om det vil gavne
deres behandling eller livskvalitet. Vi ved desuden, at 90 pct. af
brugerne er meget tilfredse og meget trygge ved deres sensor.
Behov for politisk handling
Den nationale diabetesbehandlingsplan fra 2017
sikrede, at børn og unge med diabetes har adgang til en
sensorbaseret glukosemåler, hvilket bør udvides til
også at gælde alle voksne med insulinkrævende
diabetes. Ifølge handicapkonventionens artikel 25 har
personer med handicap ret til at nyde den højest
opnåelige sundhedstilstand, og set i det lys bør
personer med diabetes ikke skulle acceptere og forvente skader i
fingrene på grund af blodsukkermåling, når dette
ikke er nødvendigt. Der er ikke tale om en unødvendig
luksus, når mennesker med diabetes ønsker at få
adgang til moderne teknologi. De ønsker adgang til en
veldokumenteret bedre behandling, der vil gøre det markant
nemmere og tryggere at leve med diabetes. Der er ingen, der i dag
bør få skader på fingre og følesans,
når der findes en ny teknologi, hvor man kan undgå det
og samtidig opnå en bedre diabetesbehandling.
I Danmark bør vi efterleve de
sundhedsfaglige anbefalinger for behandling af diabetes, og
eftersom kommuner og regioner i en årrække ikke har
kunnet sikre danskere med insulinkrævende diabetes adgang til
sensorbaseret glukosemåling, er der behov for politisk
handling. Det kræver en national løsning at sikre, at
alle får adgang til den nyeste teknologi, og der skal
afsættes økonomiske midler til at understøtte
det.
Om fremsættelsen i Folketinget
Forslagsstillerne i Folketinget
bemærker, at der er tale om et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Borgerforslaget er oprindelig indgivet af Liv
Martine Niemann Hansen, Hjørring, som hovedstiller med Elias
Græsbøll Munk-Petersen, adressebeskyttelse, Charlotte
Maul Lyngholm, Herning, Maria Winther Nørgaard,
adressebeskyttelse, og Sofie Kongsgaard Lundedal, København,
som medstillere.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.
Skriftlig fremsættelse
Leif Lahn Jensen (S), Lars Christian
Lilleholt (V), Henrik Frandsen (M), Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF), Peter Skaarup (DD), Ole Birk Olesen (LA), Mai Mercado (KF),
Peder Hvelplund (EL), Martin Lidegaard (RV), Mette Thiesen (DF),
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT), Kim Edberg Andersen (NB) og:
Aaja Chemnitz (IA).:
Vi tillader os herved at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om, at
personer med insulinkrævende diabetes skal have ret til at
få tildelt en sensorbaseret glukosemåler
(borgerforslag).
(Beslutningsforslag nr. B 13)
Der er tale om et borgerforslag, som inden
for den fastsatte frist har opnået det antal
støttetilkendegivelser fra borgere, som kræves for at
få forslaget fremsat og behandlet som beslutningsforslag i
Folketinget.
Fremsættelsen er alene udtryk for, at
forslagsstillerne på vegne af de partier, som støtter
borgerforslagsordningen, påtager sig at opfylde en
nødvendig betingelse for, at borgerforslaget kan blive
behandlet i Folketinget i overensstemmelse med intentionerne bag
ordningen for borgerforslag.
Fremsættelsen kan således ikke
tages som udtryk for, at forslagsstillerne nødvendigvis
støtter forslagets indhold.