Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2023-24

Spørgsmål 397

Vil ministeren redegøre for årsagen til kravet om en akselafstand på 2,8 m mellem første og sidste aksel for 3-akslede sættevogne for at kunne øge det maksimalt tilladte akseltryk fra 24 til 27 ton? Og vil ministeren kommentere på ITD’s forslag om at sætte den krævede akselafstand på 2,8 m ned til 2,6 m, som er den gængse standard for sættevogne i Danmark, eller alternativet om at lade køretøjer med akselafstand på 2,6 m stige med en maksimalvægt på 26 ton i stedet?
Dato: 08-07-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne: gods- og erhvervstransport, syn og motorkøretøjer

Endeligt svar

Dokumentdato: 30-08-2024
Modtaget: 30-08-2024
Omdelt: 30-08-2024

TRU alm. del - svar på spm. 397 om ministeren vil redegøre for årsagen til kravet om en akselafstand på 2,8 m mellem første og sidste aksel for 3-akslede sættevogne for at kunne øge det maksimalt tilladte akseltryk fra 24 til 27 ton

Endeligt svar på TRU 397 (pdf-version)
Html-version
Notat om akselafstande som følge af ny vægt- og dimensionsbekendtgørelse 31.10.2023 (pdf-version)
Html-version

Foreløbigt svar

Dokumentdato: 05-08-2024
Modtaget: 05-08-2024
Omdelt: 05-08-2024

TRU alm. del - foreløbigt svar på spm. 397 om ministeren vil redegøre for årsagen til kravet om en akselafstand på 2,8 m mellem første og sidste aksel for 3-akslede sættevogne for at kunne øge det maksimalt tilladte akseltryk fra 24 til 27 ton

Foreløbigt svar på TRU spm. 397 (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 08-07-2024
Modtaget: 08-07-2024
Omdelt: 08-07-2024

Spm. om ministeren vil redegøre for årsagen til kravet om en akselafstand på 2,8 m mellem første og sidste aksel for 3-akslede sættevogne for at kunne øge det maksimalt tilladte akseltryk fra 24 til 27 ton

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version